Monday, July 5, 2010

BAPA BAYI DIBUANG PATUT DIHUKUM

Saya menyokong penuh cadangan Pergerakan Wanita UMNO Bahagian Kelana Jaya agar Kanun Keseksaan dipinda bagi membolehkan tindakan undang-undang diambil terhadap lelaki yang menjadi pasangan wanita yang dihukum atas kesalahan membuang bayi.

Kerajaan perlu melihat usul ini dalam konteks yang sewajarnya demi menjamin 'bapa' kepada bayi berkenaan tidak terlepas begitu sahaja.

Lagipun, dalam konteks ini bukan wanita sahaja wajar dipersalahkan!

Ahli Wanita UMNO Cawangan Kelana Baru, Norshaireen Abd Khalid, yang mencadangkan usul berkenaan berkata kerajaan perlu menyemak semula peruntukan undang-undang mengenai fenomena pembunuhan dan pembuangan bayi yang semakin berleluasa kini.

"Mengikut Kanun Keseksaaan Seksyen 309A dan 309B, tidak ada peruntukan hukuman dikenakan terhadap lelaki yang sepatutnya bertanggungjawab terhadap perbuatannya yang mendorong kepada tindakan tidak berperikemanusiaan itu.

"Kajian juga patut dilakukan supaya hukuman maksimum dikenakan terhadap ibu bayi tersebut kerana membunuh atau sengaja membuang dengan niat membunuh," katanya pada persidangan yang dirasmikan oleh Timbalan Menteri Sumber Manusia, Senator Datuk Maznah Mazlan, itu.

Cadangan itu dikemukakan dalam satu daripada dua usul berkaitan sosial dan pendidikan yang dipersetujui sebulat suara pada persidangan perwakilan ketujuh pergerakan itu, di Petaling Jaya semalam.

Seramai 218 perwakilan bahagian termasuk Ketuanya, Datin Paduka Seripah Noli Syed Hussin, hadir pada majlis itu.

Persidangan itu juga turut menyokong usaha Pertubuhan Kebajikan dan Pengurusan Anak-Anak Yatim Kuala Lumpur mewujudkan ruang khas menempatkan bayi bagi membolehkan ibu terdesak yang tidak inginkan bayi mereka supaya dapat meninggalkannya dengan selamat di situ.

Ahli Wanita UMNO Cawangan Penaga Baru, Zawyah Ibrahim, pula mencadangkan supaya Kementerian Pelajaran menyediakan sukatan pelajaran yang sesuai sebelum mengambil keputusan memansuhkan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR).

"Kerajaan perlu ada kaedah untuk memastikan pada tiga tahap pertama persekolahan (tahun satu hingga tiga), murid-murid dapat menguasai 3M (menulis, membaca dan mengira) dan kaedah kemahiran lain dapat diperkenalkan untuk mengukur tahap kemahiran murid," katanya.

Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, baru-baru ini mengumumkan bahawa peperiksaan UPSR dan PMR mungkin dimansuhkan sebagai sebahagian usaha kerajaan untuk menstruktur semula sistem pembelajaran yang terlalu berorientasikan peperiksaan dan gagal menyediakan pendidikan holistik.

No comments:

Post a Comment