Friday, April 9, 2010

DIN ADAM…KENAPA MELATAH?

(Khamis, 2010 April 08)

Oleh Zamzuri Damanhuri

SAYA membaca ‘posting’ Hambali Abd Latiff dalam blognya http://hambali1.blogspot.com terbaru bertajuk DIN ADAM UGUR SAYA… ekoran terbitnya buku KEMELUT POLITIK TERENGGANU.

Kenapa melatah? Dalam politik Terengganu terkini, Din Adam sepatutnya sedar kekecohan yang menyebabkan timbul kemelut berpunca dari dia dan kawan-kawannya yang digelar 10 Budak Hitam.

Mustahil Din Adam lupa bagaimana dia mendedahkan segala dakwaan dan fitnahnya terhadap YAB Datuk Ahmad Said di depan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, di Pejabat Menteri Dalam Negeri, ketika pertemuan semua ADUN BN Terengganu dengan Hishammuddin.

Ketika upacara memalukan YAB Datuk Ahmad Said dibuat oleh Din Adam, bossnya, Datuk Seri Idris Jusoh ada sama.

Ada Datuk Ahmad Said menjawab segala tuduhan dan fitnah Din ketika itu? Din sepatutnya sedar, ketika dia buat perkara-perkara buruk yang boleh menyebabkan Datuk Ahmad Said malu, jatuh air muka dan tersinggung, tidak pula Datuk Ahmad Said menyerang Din Adam macam mana Din Adam menyerang Hambali Abd Latiff.

Sepatutnya, Din mentelaah buku KEMELUT POLITIK TERENGGANU itu secara berhati-hati dan buat pertimbangan…apakah benar apa yang ditulis di dalam buku itu atau semuanya tidak benar sama sekali.

Betul ke dakwaan sesetengah pihak, Din Adam antara orang yang awal ditawarkan jawatan Exco oleh Menteri Besar, Datuk Ahmad Said tetapi Din menolaknya. Dia bukan menjawab perlawaan itu terus kepada Datuk Ahmad Said sebaliknya mengirim pesan menolak perlawaan itu melalui pihak ketiga.

Bukankan ini perbuatan seorang yang biadap? Datuk Ahmad Said dilantik menjadi MB Terengganu bukan atas kehendak dirinya tetapi atas rasa tanggungjawabnya kepada Negeri Terengganu dan orang-orang Melayu dan seluruh rakyat Terengganu yang memerlukan pemimpin yang mesra rakyat, mudah didekati dan mengambil berat masalah kemiskinan rakyat jelata.

Seperti yang diucapnya berkali-kali, beliau juga berasal dari keluarga miskin yang tentunya dapat merasai erti kemiskinan yang sebenarnya.

Din Adam sepatunya turut melayari blog budaknya, Abd Mubin Ismail di http://jaranganakmelayu.blogspot.com yang terus menerus menulis untuk mengutuk, menghina, mengejek dan memperendah-rendah kepimpinan YAB Datuk Ahmad Said. Pernah kita dengar cerita ada mana-mana wakil rakyat (ADUN) yang dikatakan bersama-sama Datuk Ahmad Said pergi menggugut Abd Mubin Ismail, budak Din Adam ini?

Sebagai seorang yang waras, sesiapa sahaja yang membaca tulisan Abdul Mubin Ismail akan dapat merasakan bahawa ‘budak ini kurang seposen, seringgit’ tetapi dia bebas terus menyerang kepimpinan Datuk Ahmad Said.

Sebagai salah seorang penulis yang menyumbang tulisan ke blog http://citra-bangsa.blogspot.com, saya juga sependapat dengan Saudara Hambali Abd Latiff yang berasa bangga apabila tulisan saya juga antara tulisan yang diambil oleh Saudara Zainal Yusof untuk dimasukkan ke dalam buku KEMELUT POLITIK TERENGGANU.

Saya juga difahamkan, buku KEMELUT POLITIK TERENGGANU terpaksa diulang cetak dalam tempoh sebulan berada di pasaran kerana laris jualannya.

Kepada Saudara Zainal Yusof, saya mengharapkan saudara tampil memperkenalkan diri kepada Din Adam yang tidak senang duduk dan tidak lena tidurnya sejak buku ini menemui pembaca di Terengganu.

Cerita Din Adam tidak mengiktiraf YAB Datuk Ahmad Said sebagai Menteri Besar Terengganu, sekaligus tidak menerima perlantikan DYMM Sultan Terengganu memang menjadi cerita besar di Terengganu suatu ketika dahulu.

Ada juga cerita dari mulut ke mulut yang didengar, pihak Istana Terengganu sudah bersedia menerima semula bintang ‘Dato’ yang Din terima jika Din sudah tidak mahu lagi mengikhtiraf Istana Terengganu dan kuasa yang ada di dalam isu perlantikan Menteri Besar.

Walaupun Din kini sudah tidak berjawatan di dalam Umno Bahagian Dungun, khabarnya Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Terengganu, Datuk Seri Hishammuddin Hussein tetap mahu melantiknya menjadi Pegawai Khas kepada Menteri Dalam Negeri.

Suatu ketika dahulu, heboh cerita Din Adam akan dilantik menjadi Setiausaha Badan Perhubungan Umno Negeri Terengganu menggantikan Datuk Dr. Rosli Mat Hassan.

Nasib baiklah doa ahli-ahli Umno Terengganu supaya perkara perlantikan Din Adam itu tidak terjadi kerana Din adalah orang yang kalah jawatan Ketua Bahagian di tangan Datuk Dr. Rosli.

Din juga diceritakan oleh mereka yang mengenalinya di Bukit Besi bercita-cita mahu menjadi MB Terengganu. Apabila dia menolak jawatan Exco yang ditawarkan oleh YAB Datuk Ahmad Said, dia merasakan dia adalah layak untuk jawatan MB dan bukan Exco.

Dulu, ketika bumbung stadium runtuh ada cerita mengatakan SPRM berminat untuk berjumpa dengan tiga orang penting dalam era kepimpinan Idris Jusoh. Antara nama yang disebut-sebut oleh media itu ialah Din Adam.

Sejauh mana kebenaran cerita itu, tidak pula diketahui tetapi apabila Din Adam sudah mula menyerang Hambali Abd Latiff ketika sidang DUN awal April lalu, membuktikan Din ini jenis gedebe juga.

Agaknya Idris Jusoh memang suka berkawan dengan ‘gedebe’ hingga ada ‘gedebe’ yang berseluar pendek mengiringi Idris ke Dewan Undangan Negeri tahun lalu, ketika heboh cerita pemboikotan sidang DUN.

Saya akan menulis lagi selepas ini walaupun terpaksa berdepan dengan ugutan kerana saya juga seperti Hambali Abd Latiff, tidak akan berganjak dari mempertahankan kebenaran walaupun digelar penulis upahan dan sebagainya.

Memetik kata-kata Zainal Yusof dalam tulisannya, yang menyerang Datuk Ahmad Said tidak pula digelar ada penaja di belakangnya tetapi yang mempertahankan Datuk Ahmad Said pula digelar dan diserang habis-habisan.

Hairan dunia ini…mengkritik kerajaan dianggap hero, mempertahankan kerajaan dianggap pengampu!

Tunggu apa komen Abdul Mubin Ismail, budak yang pernah menjadi PA Din Adam.

DICATAT OLEH CITRA-BANGSA DI 10:00 0 ULASAN

No comments:

Post a Comment