Saturday, December 12, 2009

UMNO KURANG MESRA DENGAN MEDIA BARU?

Datuk Seri Najib Razak bercakap berbuih mulut mengenai media baru.

Namun, bagaimana pula sambutan dan reaksi pemimpin UMNO, khususnya ketua-ketua Perhubungan Negeri dan ketua-ketua bahagian mengenainya?

Jangan terperanjat, ramai mengatakan media baru órang tak baca’. Yang baca anak muda yang tidak tahu politik.

Bagi mereka ini nampak sangat ‘media baru’seperti blog, facebook, u-tube dan sebagainya tidak penting. Yang penting bagi mereka ialah cara lama iaitu surat pekeliling, ceramah, perjumpaan bersemuka dan sebagainya.

Bagi mereka ‘forum siber’ tidak penting, sedangkan hakikatnya cara itu terbukti berkesan bukan sahaja dalam perniagaan tetapi juga politik.

Pada ketika UMNO masih kurang mesra dengan media baru, pembangkang pula menggunakan apa sahaja cara bagi ‘memesong’pemikiran rakyat, biarpun tahu ada ketikanya etika mereka salah.

Bagi mereka cara tidak penting tetapi matlamat dan mesej paling utama buat mereka.

Bagi pemimpin UMNO pula ramai yang tidak tahu bahawa Barrack Obama menang kerana dibantu media baru yang ternyata mudah merebak dan meluas di negara seperti Amerika Syarikat yang akhbarnya bersifat regional.

Persoalan lagi, kenapa semalam Perdana Menteri mengulangi lagi bahawa beliau sentiasa mengatakan media baru memainkan peranan penting kepada masa depan politik dan sivil rakyat negara ini? Perdana Menteri berkata, medium itu penting bagi kebenaran didedahkan melalui laporan yang bertanggungjawab.

Malah bukan sekadar itu sahaja, Naib amat berminat bila mendapati ada satu Kod Etika Penulis Blog yang mungkin boleh diterima pakai oleh penerbit.

Dalam blognya www.1malaysia.com.my, beliau berkata, garis panduan untuk penulis blog itu didasarkan kepada kod etika Persatuan Wartawan Profesional yang berpangkalan di Amerika Syarikat.

Berikut adalah beberapa petikan bahawa penulis blog hendaklah:

1.Jujur dan adil dalam mendapatkan, melapor dan menginterpretasi maklumat,

2.Jangan sekali-sekali menciplak;

3.Mengenalpasti dan membuat pautan pada sumber apabila sesuai dan boleh dilaksanakan;

4.Jangan sekali-kali menyiarkan maklumat yang diketahui tidak tepat dan jika menyiarkan maklumat yang boleh dipersoalkan, pasti-kan dijelaskan akan keraguan tentang maklumat tersebut;

5.Bezakan antara sokongan, komentar dan maklumat berdasarkan fakta;

6.Mengakui akan kesilapan dan membetulkannya dengan segera; dan

7.Perlihatkan cita rasa yang baik. Elakkan daripada memenuhi kehendak rasa ingin tahu yang mengerikan atau sensasi.

Amat jelas bahawa Najib sensitif mengenai perkara-perkara yang boleh mendatangkan keburukan kepada parti dan kerajaan pada ketika kerajaan memberikan kebebasan kepada media baru untuk cergas.’

Persoalannya bilakah masanya pemimpin UMNO akan melihat cara ini paling mudah mendekati orang muda yang menjadi pengundi baru?

No comments:

Post a Comment