Saturday, November 14, 2009

PENYOKONG KELANTAN – BUANGLAH GEDEBE TAK TENTU PASAL

Stadium Nasional Bukit Jalil adalah harta rakyat. Jangan nak gedebe tak tentu pasal. Malu rakyat Kelantan dibuatnya.

Tak habis-habis dengan pongoh dan marah. Buat hal di Stadium Sultan Mohd ke IV dah banyak kali. Tidak kesian ke persatuan negeri kena denda.

Presidennya, Tan Sri Annuar Musa pasti sakit kepala.

Bukan kerana menguruskan pemain, jurulatih atau sebagainya tetapi menguruskan penonton yang asyik nak gedebe je.

Semua pihak dapat malu – bukan sahaja Persatuan Bolasepak Kelantan (KAFA) tetapi juga Kerajaan Negeri.
Bukan di Malaysia sahaja cerita ini tersebar tetapi bayangkanlah apabila masuk ‘Sport Centre’ di Astro. Satu dunia tahu perangai penyokong bolasepak Kelantan.

Apakah ini sikap rakyat yang datangnya dari negeri ‘Serambi Mekah’? Inilah perangai rakyat Kelantan yang dididik lebih 20 tahun dengan ajaran Islam?

Malu ‘Tok Guru’ Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan murid setianya, Datuk Husam Musa dengan kejadian ini.

Lagipun, apabila harta benda awam dijahanamkan bermakna orang yang menjahanamkan itu tidak mempedulikan harta rakyat. Apakah ini yang disuruh oleh Islam?

Kelmarin, Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ahmad Shabery Cheek menyatakan di Parlimen bahawa jumlah kerosakan fasiliti di Stadium Nasional, Bukit Jalil ialah sebanyak RM214,000.

Malah Pengurus Besar Kompleks Sukan Negara, Wan Nor Azinah Zaniby Wan Hashim turut memberikan jumlah yang sama.

Namun Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad pada sidang media selepas mesyuarat Jawatankuasa Tatatertib FAM petang semalam memberitahu, anggaran kerosakan yang dikemukakan pihak stadium ialah RM138,150 dan bukannya RM214,000.

Persoalannya bukan harga kerosakan harta yang patut dipersoalkan. Yang lebih penting kerosakan moral dan tingkah laku.

Apakah sebilangan penonton yang liar tidak memikirkan hal ini? Apakah sikap gedebe membawa kebaikan?

Persatuan bolasepak negeri perlu memberitahu penyokong mereka, stadium kea tau apa-apa ke yang ada di kawasan stadium adalah hak orang ramai.

Bukan sekadar kerusi dalam stadium. Tiang gol, padang, lampu atau apa sahaja hak rakyat. Menjahanamkannya bermakna menjahanam hak rakyat.

Apakah sebilangan penonton Kelantan tidak menghormati 1 Malaysia – Rakyat Didahulukan?

Saya menyokong penuh kenyataan Pengurus Besar Kompleks Sukan Negara, Wan Nor Azinah Zaniby Wan Hashim yang menegaskan, penyokong Kelantan tidak sepatutnya menyalahkan kawalan keselamatan di stadium yang longgar sebagai punca kejadian tersebut memandangkan polis telah menempatkan sejumlah anggotanya yang ramai untuk perlawanan tersebut.

"Semua ini berbalik kepada budaya gemar menjahamankan harta benda awam. Ini tidak baik dan pe- nyokong sepatutnya perlu ada sema- ngat kesukanan. Menang atau kalah, kena terima seadanya.

"Saya harap kejadian seperti ini tidak berulang. Stadium ini harta rakyat, guna duit rakyat. Ini pertama kali kita terpaksa membaiki kerosakan sebegini teruk," kata Wan Nor Azinah.

No comments:

Post a Comment