Saturday, October 24, 2009

MARI RAMAI2 SOKONG 12 PENDUDUK SEKSYEN 23

Saya sudah sokong dan membantu. Anda bila lagi?

Bantuan untuk 12 Penduduk Seksyen 23

Jangan hanya cakap, betul-betul bantu penduduk Seksyen 23 Shah Alam

Semasa penduduk Seksyen 23 Shah Alam mahu berdemonstrasi menentang pembohongan kerajaan Selangor terhadap mereka, begitu ramai individu dan pertubuhan yang datang memberi semangat dan menjanjikan sokongan. Ada yang tidak malu dan tidak segan mengaku telefon saja dirinya dia akan dapatkan bantuan dari pejabatnya.

Apabila mereka di caj di mahkamah, mereka yang berjanji tidak pun mengangkat talipon. Masa mahu meletakkan duit untuk baik kepada mahkamah, difahami peguam yang membantu yang menghulurkan wang.

Kebanyakkan mereka yang memahamai isu demonstrasi yang berkaitan dengan isu kuil Seksyen 23 faham bahawa kepala lembu itu tidak ditujukan kepada orang Hindu yang pasti agak sensitif kerana lembu dianggap binatang suci oleh mereka.

Sungguh menghairankan apabila ada antara penduduk yang berdemonstrasi dicaj di bawah Akta hasutan yang berat. Ianya seolah-olah ada pihak yang melakukan tindakan hanya berdasarkan sentimen semasa dan bukan berasaskan rasional.

Agak mengecewakan sekali kerana penduduk telah menerangkan kepada Menteri Keselamatan Dalam Negeri tetapi mereka tetap dipaksa hadapi proses pengadilan. Bukan masaalah menang atau kalah, kerana mudah mereka lepas jika diberi perkhidmatan guaman yang efektif.

Padahal banyak isu-isu yang melibatkan Akta Hasutan yang lebih jelas dan makan bertahun-tahun dibiar tidak didakwa. Bukankah penguatkuasaan undang-undang sepatuitnya mengambil prosesnya sendiri tanpa campurtangan dan tekanan dari pihak lain.

Penduduk Seksyen 23 perlu diberi pembelaan orang ramai kerana mereka bangun menentang kerajaan negeri yang tidak menjalankan peruntukan ugama Islam yang seperti dalam semangat perlembagaan dan gagal mengimbangi kepentingan semua pihak dalam keputusan mereka.

Wakil-wakil rakyat mereka berbohong dan memutarbelit fakta kepada rakyat. Apabila terjebak, mereka membuat pelbagai tuduhan liar hingga menuduh pihak yang tidak terlibat sebagai dalang.

Maka mereka perlu dibantu dan jadikan insiden ini sebagai satu ikatan kerjasama untuk menjaga kepentingan ummah yang nampaknya terhakis oleh pemimpin-pemimpin pembangkang yang mengaku pejuang Islam konon. Mana tahu, kawasan perumahan anda boleh dipaksa sesuka hati oleh kerajaan negeri nanti.

Sesiapa yang berminat membantu mereka, sila sumbang seperti butiran dalam gambar sebelah. Bagi yang boleh membantu menghebahkan, sila letakkan gambar di blog dan portal anda.

Sumber: MyKMU & Unspinner

No comments:

Post a Comment