Wednesday, September 2, 2009

JANGAN BERKUMPUL DI BANGUNAN SUK PERAK

Jangan buat perangai ‘gila’. Jangan berkumpul untuk ‘Sidang DUN Bawah Pokok’
Orang ramai dinasihati supaya tidak berkumpul berhampiran Bangunan Perak Darul Ridzuan di sini bagi menghadiri "Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak" yang kononnya akan berlangsung di situ, hari ini.

Polis mendapat maklumat terdapat pihak tertentu yang menghebahkan bahawa sidang berkenaan akan berlangsung esok dan turut meminta orang ramai supaya hadir di bangunan berkenaan.




















Demi menentukan keadaan keselamatan dan ketenteraman awam sentiasa terpelihara, pihak polis menasihatkan orang ramai supaya tidak berkumpul berhampiran bangunan SUK Perak (Bangunan Perak Darul Ridzuan) hari ini.

Malah polis sudah memberi amaran tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan tegas mengikut lunas undang-undang terhadap sebarang perhimpunan haram hari ini.

Anggota DUN Tronoh, V Sivakumar, yang juga bekas Speaker, minggu lalu mengeluarkan notis mengenai persidangan DUN Perak yang akan diadakan hari ini.

Mahkamah Tinggi Ipoh semalam menolak permohonan injunksi bekas Speaker, itu bagi menghalang Setiausaha Kerajaan Negeri daripada mengganggu pakatan pembangkang mengadakan sidang Dewan Undangan Negeri hari ini.

Ketua Polis Perak, Datuk Zulkifli Abdullah, berkata polis semalam memperoleh perintah mahkamah mengikut Seksyen 98 Kanun Tatacara Jenayah melarang orang ramai hadir atau berada dalam lingkungan 30 meter dari pagar bangunan berkenaan mulai 1 pagi 2 September hingga 11 malam 3 September.

"Pihak polis telah dimaklumkan oleh kerajaan negeri Perak bahawa tidak ada persidangan Dewan Undangan Negeri pada 2 September," katanya dalam satu kenyataan.
Zulkfili berkata, Speaker DUN Perak, Datuk R Ganesan, juga telah membuat kenyataan bahawa tidak ada persidangan dewan pada tarikh itu.

Ganesan juga meminta semua Adun supaya mengabaikan notis berkenaan kerana ia dikeluarkan sumber tidak sah.

Adun pembangkang daripada Pas, DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) pernah mencuba mengadakan persidangan DUN Perak pada 3 Mac lalu tetapi tidak dibenarkan masuk ke dewan dan akhirnya 28 Adun berkenaan mengadakan persidangan di kawasan lapang berhampiran dan episod itu dikenali sebagai "Sidang DUN bawah pokok".

Zulkifli menegaskan, polis akan menyediakan anggota yang mencukupi dan mengambil langkah sewajarnya bagi memastikan keselamatan dan ketenteraman sentiasa terjamin.

Justeru, katanya, orang ramai diminta memberi kerjasama mematuhi perintah mahkamah dan tidak mengadakan perhimpunan secara haram.

Ketua Polis Daerah Ipoh, ACP Azisman Alias, berkata hanya penjawat awam yang bertugas di bangunan itu sahaja yang dibenarkan memasuki bangunan itu hari ini.

No comments:

Post a Comment