Friday, July 17, 2009

ROMBAKAN EXCO – BERITA PEMANAS MENJELANG SIDANG DUN?

Tergamam saya membawa blog www.teganuku.blogspot.com kelmarin yang membawa tajuk “Tiada rombakan exco dalam tempoh terdekat - MB Terengganu”.

Ingatkan ia soalan semata-mata dan apabila Menteri Besar, Datuk Ahmad Said mengatakan tiada rombakan, ia tidak menjadi bahan berita.

Akhbar harian tempatan di Terengganu menjadikan jawapan Menteri Besar itu sebagai tajuk utama. Bagi saya mungkin kerana tidak ada isu politik yang panas di Terengganu sehari dua ini maka soalan ‘cepu emas’ seperti itu itu mampu menghidangkan bahan untuk berita lebih panas.

Saya tidak faham bagaimana wartawan boleh tanya soalan mengenai rombakan Exco.

Kata orang, tiada angin dan tiada rebut, tiba-tiba soalan diajukan kepada Menteri Besar selepas mesyuarat Exco petang Rabu (kelmarin).

Seperti biasa Ahmad Said tenang tetapi di wajah setiausaha akhbarnya, Rosli Zakaria, nampak gusar dengan soalan yang tidak diduga sama sekali. Setiausaha Politik Menteri Besar, Wan Ahmad Nizam tenang seperti bosnya juga.

Ketika berbual dengan wartawan Bernama dan The Star sebelum itu, saya ditanya apakah mendengar sesuatu mengenai perkara itu. Oleh kerana memang tidak dengar apa-apa, saya tidak begitu melayan tajuk berkenaan kerana ada dua tiga perkara lain lebih penting.

Namun ternyata bagi beberapa wartawan Terengganu –soalan itu memang sudah tersedia untuk ditanya. Apakah ia soalan ‘planted’ atau memang ada desas desus di mengenai perkara itu.

Yang pasti, selepas mesyuarat Rabu lalu tidak nampak pun sebarang tanda ada ‘krisis Exco’. Yang tidak hadir mesyuarat pula bukan memulaukannya tetapi kerana ada tugas di luar negara.

Bagi saya oleh kerana suasana politik di Terengganu ketika ini dingin sedikit dan cerita ini mungkin sebagai pemanas berita menjelang pertengahan Ogos apabila sidang DUN akan diadakan.

Apapun, Ahmad Said menafikan dakwaan akan ada rombakan barisan Exco.

Tidak timbul persoalan untuk memperkuatkan jentera pentadbiran, selain menyingkirkan anak buah yang tidak 'sebulu' dengannya.

Itu bukan gaya kepimpinan Ahmad Said kerana baginya selepas beliau melantik dan diperkenankan istana semua pihak harus bekerja sebagai satu pasukan menjayakan misi ‘Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan’.

Jika ada yang mahu menikam atau menembak dari belakang itu Ahmad Said tidak ambil peduli. Yang penting agenda pentadbiran dan pembangunan yang menekankan kepentingan rakyat mengatasi segala-galanya perlu dilaksanakan.

Mereka perlu diberikan peluang dan kini baru masuk setahun setengah dan tidak wajar mengatakan mereka lemah atau tidak membantu Menteri Besar.

Sambil menegaskan perkara itu tidak pernah berbangkit, Ahmad berkata, setakat ini beliau berpuas hati dengan barisan Exco sedia ada dan tidak pernah merancang untuk membuat rombakan.

"Siapa kata? (rombakan Exco). Setakat ini semuanya (pelaksanaan tugas Exco) berjalan dengan sempurna. Kita berilah peluang pada mereka (Exco) sekurang-kurangnya pegang jawatan satu penggal. Kalau satu setengah tahun nak tengok prestasi memanglah tak dapat.

"Tidak adillah jika (baru) setengah jalan kita tukar (barisan Exco). Buat masa ini, saya berpuas hati dengan kerjasama serta prestasi mereka (Exco) dan tidak ada perancangan untuk membuat perubahan barisan Exco," katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Exco, di sini, semalam.

Khabar mengenai kemungkinan Ahmad Said merombak barisan Exco tersebar luas dan menjadi buah mulut orang ramai di negeri ini sejak kebelakangan ini.

Hanya akhbar yang mengatakan Ahmad Said merancang merombak kepemimpinan beberapa Exco sedia ada bagi memperkukuhkan barisan pentadbirannya untuk mengurus dan merencana agenda pembangunan negeri.

Juga akhbar yang mengatakan wujud dakwaan bahawa Ahmad Said mahu menyingkirkan Exco tertentu yang tidak sealiran dan tidak boleh bekerjasama baik untuk membantunya memacu pembangunan Terengganu.

"Saya tidak tahu dari mana anda dengar berita ini. Setakat ini, saya berpuas hati dengan barisan Exco yang ada dan tidak pernah merancang untuk membuat rombakan. Kata orang, tahun pertama tahun bulan madu, tahun kedua baru nak laksana perancangan, jadi kita bagi masa pada mereka buktikan kemampuan," katanya.

Memanglah banyak cakap-cakap bahawa pentadbiran kerajaan negeri yang diterajui Ahmad dikatakan agak goyah kerana tidak mendapat kepercayaan dan sokongan sebahagian besar wakil rakyat di negeri ini, terutamanya golongan yang sebelum ini menjadi penyokong kuat bekas Menteri Besar, Datuk Seri Idris Jusoh.

Namun mereka bukan kalangan Exco dan selepas mengangkat sumpah mereka seharusnya beriringan dengan Ahmad Said bukan melencong kepada pihak lain.

Kalaupun ada ‘musuh dalam selimut’ itu bukan masalah Ahmad Said. Yang harus dipersalahkan ialah Exco berkenaan kerana tidak ‘setia’ tetapi Menteri Besar tidak pernah pun menimbulkan rasa tidak puas hatinya kepada barisan Exco.

Kemelut politik di negeri ini yang bermula sejak Ahmad dilantik menggantikan Idris pada Mac 2008 memuncak pada April lalu apabila sebahagian besar Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) dikatakan mahu mengemukakan usul undi tidak percaya kerana tidak puas hati dengan corak pentadbiran Ahmad yang dikatakan tidak telus dan membuatkan wakil rakyat berasa mereka dipinggirkan.

1 comment:

  1. http://pkrpasdap.blogspot.com

    UMNO terengganu perlu bekerjasama dalam satu pasukan macam team work. mereka boleh letak jawatan kalau tak mahu bekerjasama dan beri kepada orang lain.

    Kalu macam ini, terengganu akan jadi macam Perak dan kini sudah jangkitan di Selangor.

    abe MIE- suruh Dr. fadhilah bagi kaunseling kat YB berkenaan dan suruh diaorang jadi orang yang berguna kepada masyarakat dan negara.

    ReplyDelete