Friday, July 3, 2009

ANWAR DIJAMIN DAPAT PERBICARAAN ADIL

Ada tiga perkara menarik mengenai keputusan Mahkamah Rayuan yang membicarakan kes liwat Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim semalam.

Pertama perbicaraan akan kekal di Mahkamah Tinggi. Bagi yang merayu sudah pasti kecewa kerana ia tidak akan dilangsungkan di Mahkamah Sesyen.

Keduanya, dengan jelas Hakim mengatakan Perdana Menteri tidak berhak mencampuri urusan pendakwaan kes jenayah di negara ini kerana tindakan itu melanggar Perlembagaan Persekutuan.

Jadi jelas bahawa mahkamah kita sebenarnya bebas dan jangan pula menuding jari mengatakan ada pengaruh-mempengaruhi terhadap keputusan mahkmah.

Ketiga, perbicaraan kes ini akan dijalankan secara adil. Dengan kata lain Anwar tidak perlu bimbang mengenai ketelusan mahkamah walaupun permohonannya ditolak semalam.

Yang pasti, perbicaraan kes liwat yang dihadapi oleh Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim kekal dibicarakan di Mahkamah Tinggi.

Menurut Utusan Malaysia, Mahkamah Rayuan memutuskan demikian hari ini selepas menolak rayuan Ketua Pembangkang itu terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang memindahkan kes itu dari Mahkamah Sesyen ke Mahkamah Tinggi.

Keputusan sebulat suara itu dimuktamadkan oleh panel tiga hakim diketuai Hakim Datuk Abdull Hamid Embong. Beliau bersidang bersama Hakim Datuk Wira Abu Samah Nordin dan Hakim Datuk Jeffrey Tan Kok Wha.

Ketika mengumumkan keputusan itu, Mahkamah Rayuan memberi jaminan bahawa kuasa Eksekutif termasuk Perdana Menteri tidak berhak mencampuri urusan pendakwaan kes jenayah di negara ini kerana tindakan itu melanggar Perlembagaan Persekutuan.

Perdana Menteri selaku Ketua Eksekutif bukan merupakan autoriti yang layak berbuat demikian kerana Perkara 145(3) dan Perkara 145(3A) Perlembagaan Persekutuan hanya memberi kuasa kepada pendakwa raya untuk bertindak terhadap pendakwaan jenayah.

Mahkamah Rayuan turut berpendapat, pendakwa raya yang juga Peguam Negara hanya perlu menjawab dalam perkara berkaitan pentadbiran kepada Perdana Menteri bukannya mengenai urusan pendakwaan.

Sehubungan itu, perbicaraan kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim akan dijalankan secara adil meskipun bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi pernah memberi jaminan bahawa tidak akan berlaku pendakwaan berat sebelah terhadapnya.

Anwar ketika ditemui pemberita sejurus selepas prosiding selesai berkata, walaupun tidak terkejut dengan keputusan itu beliau hairan bagaimana mahkamah boleh menyatakan bahawa Perdana Menteri tidak mempunyai pengaruh sama sekali terhadap pendakwaan kesnya.

Dengan nada kesal, beliau turut hairan bagaimana kuasa mendakwa dan niat Tan Sri Abdul Gani Patail selaku pendakwa raya tidak boleh dipertikai sama sekali sedangkan nyata beliau terlibat dalam siasatan kes ‘mata lebamnya.’

Ketika ditanya tindakannya selepas ini, Anwar memberitahu, beliau akan berbincang dengan para peguamnya sama ada untuk memfailkan semakan terhadap keputusan itu memandangkan rayuan tersebut berakhir di Mahkamah Rayuan.

Mahkamah ketika mendengar rayuan Anwar diminta menimbang fakta bahawa bekas Perdana Menteri selepas didesak pelbagai pihak telah memberi jaminan bahawa Abdul Gani tidak akan terlibat dalam siasatan dan pendakwaan kes liwat tersebut.

Menurut peguam bela, kepastian itu turut diberikan kepada keluarga Ketua Pembangkang itu melalui pertemuan dengan Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail dan anaknya, Nurul Izzah di Parlimen pada 1 Julai tahun lalu.

Isu pendakwaan berat sebelah itu timbul setelah Abdul Gani menandatangani sijil pemindahan agar perbicaraan ditukar dari Mahkamah Sesyen ke Mahkamah Tinggi sedangkan ketika itu beliau masih disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berkaitan laporan polis Anwar terhadap insiden ‘mata lebamnya’.

Anwar, 62, merayu ke Mahkamah Rayuan setelah tidak berpuas hati terhadap perintah Mahkamah Tinggi yang mengetepikan keputusan mengekalkan perbicaraan itu di Mahkamah Sesyen.

Pada 5 Mac lalu, Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Mohamad Zabidin Mohd. Diah membenarkan rayuan pendakwa raya terhadap keputusan Mahkamah Sesyen yang memerintahkan agar perbicaraan kes liwat itu didengar di Mahkamah Sesyen.

Anwar didakwa meliwat bekas pembantunya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan, 24, di Unit 11-5-1, Kondominium Desa Damansara, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara di ibu negara di antara pukul 3.01 petang dan 4.30 petang, 26 Jun tahun lalu.

Perbicaraan itu dijadualkan bermula pada 8 Julai ini di hadapan Hakim Mohamad Zabidin.
Hakim Abdull Hamid ketika menyentuh mengenai kesahihan sijil pemindahan yang ditandatangani oleh Abdul Gani menyatakan, mahkamah bersetuju dengan hujah Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd. Yusof Zainal Abiden yang mewakili pendakwa raya.

Mohd. Yusof dalam hujahnya menyatakan, Seksyen 418A Kanun Tatacara Jenayah memberi kuasa statutori kepada pendakwa raya untuk mengemukakan sijil perpindahan agar sebarang kes jenayah yang perbicaraannya belum dimulakan, dipindahkan ke Mahkamah Tinggi.

Sehubungan itu, mahkamah berpendapat, Mahkamah Sesyen terkhilaf ketika mendapati bahawa sijil pemindahan yang ditandatangani oleh Abdul Gani itu tidak sah.

No comments:

Post a Comment