Friday, June 26, 2009

ORANG PAS PUN AKAN ADA YANG KECEWA

Apabila spin Harakahdaily keterlaluan. Paku Dulang, Paku Serpih, mengata orang dia yang lebih.
Kononnya ada kalangan pemimpin UMNO yang kecewa di Manek Urai. UMNO sahaja, PAS tidak?

Menurut Harakahdaily semalam, biar pun PAS akan mengumumkan nama calon bagi mempertahankan Dun Manek Urai malam ini, namun Umno masih lagi berteka teki.

Katanya, keadaan nampak bercelaru apabila Datuk Seri Najib Razak seakan-akan belum pasti bila calon Umno akan diumumkan.

Perdana Menteri sekadar menyebut hari Ahad ini, namun ia tidak lebih sebagai satu kemungkinan sahaja.

Harakahdaily menyebut, Presiden Umno juga seperti berlepas tangan apabila pengumuman calon tersebut hanya diwakilkan kepada timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Kata Harakahdaily, ini memperlihatkan Umno tidak yakin untuk membawa cabaran di Dun Manek Urai, biarpun menguar-uarkan mampu merampas Dun terbabit, kata laporan Harakahdaily itu.

Jika demikian di pihak UMNO, bagaimana pula dengan berita yang dilaporkan oleh Malaysiakini semalam berbunyi, ada tiga nama yang disebut-sebut menjadi calon PAS di Manek Urai.

Mereka ialah bendahari PAS kawasan Fauzi Abdullah, setiausahanya Mohamad Harun dan bekas calon pada pilihanraya umum 2004, Mohd Zamzuri Mat Lazim.

Yang menariknya mesyuarat PAS Kuala Krai terpaksa dibatalkan walaupun mesyuarat itu dirancangkan untuk mencadangkan nama baru.

Bukankah sebelum ini nama Fauzi Abdullah sudah ditonjolkan? Kenapa tidak jadi pula?
Jelas, pandangan pihak bawahan tidak akan didengar kerana PAS Kelantan sudah menetapkan calon untuk bertanding di DUN Manek Urai.

Dengan kata lain keputusan parti di peringkat negeri dibuat setelah mengambil kira senarai calon yang dikemukakan hasil mesyuarat jawatankuasa kawasan tersebut, sebelum ini.

Seorang pemimpin kawasan, yang enggan dikenali, berkata PAS kawasan Kuala Krai ada memberikan pandangan mengenai calon PAS berkenaan.

Beliau bagaimanapun tidak pasti siapa yang dipilih. Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat yang juga Menteri Besar Kelantan akan mengumumkan nama calon parti di Markas PAS Kg Manek Urai Lama, 9 malam ini.

Laporan Harakahdaily selanjutnya menyebut di tengah-tengah kekalutan itu pula kedengaran nada kecewa diluahkan beberapa pemimpin Umno kerana mereka seperti dipinggirkan.

Antaranya, bekas Ketua Pemuda Umno Kuala Krai, Zulkefli Omar yang juga bekas Adun Manek Urai pada penggal lalu.

Harakahdaily difahamkan beliau tidak lagi turun berkempen sebagaimana sebelum ini memandangkan namanya telah dicicirkan Umno Kelantan.

Sedangkan beliau dikatakan sudah lama keluar masuk kampung sebaik sahaja mendengar berita Haji Ismail Yaakob (Paksu Wil) terlantar sakit.

Nama Zulkifli atau lebih dikenali sebagai Zuki di kalangan masyarakat dikatakan sudah tercicir, biar pun ada pengalaman untuk mewakili Umno pada pilihan raya kecil Dun berkenaan.

Pertanyaan ialah pernahkah PAS atau Harakahdaily memeriksa rekod perkhidmatan Zuki dan kenapa beliau kalah?

Manakala di Laloh di kalangan penyokong Ketua Wanita Umno Kuala Krai, Rohani Abdul Majid juga sudah kedengaran rasa kecewa apabila nama Kak Ani dicicirkan dari awal lagi.

Seorang penduduk memberitahu kemungkinan besar penyokong Kak Ani tidak akan bekerja membantu kempen Umno pada pilihan raya itu kerana Perhubungan Umno Kelantan mengenepikan Kak Ani.

Sedangkan katanya, Kak Ani seorang pemimpin tempatan yang mempunyai pengalaman luas di Manek Urai memandangkan terbabit dengan Umno sejak muda lagi.

Situasi yang sama juga dikatakan berlaku di Manek Urai Lama, tempat Kak Ani tinggal. Penyokong dan keluarganya dikatakan tidak lagi agresif berkempen.

Harakahdaily yang memerik seorang penduduk memberitahu Umno Kelantan hanya mahu memberi peluang kepada bukan anak tempatan bertanding di Manek Urai seperti berlaku pada 2004 apabila Zuki yang tinggal di Kuala Krai bertanding di Dun berkenaan.

Antaranya pemimpin bukan tempatan yang cuba diketengahkan di Manek Urai iaitu Ketua Pergerakan Pemuda Umno Kuala Krai, Tuan Aziz Tuan Mat dan bekas Adun Mengkebang, Azizuddin Hussien.

Manakala anak tempatan yang difahamkan mendapat sokongan padu Ketua Bahagian Kuala Krai, Dato' Ramzi Abdul Rahman iaitu naib ketua bahagian, Che Jalal Muda.
Che Jalal tinggal berhampiran Pejabat Perhutanan di Manek Urai Baru.
Namun beliau difahamkan kurang menjadi pilihan kepada Perhubungan Umno Negeri yang lebih cenderong kepada Tuan Aziz, yang kini berkhidmat sebagai pegawai Kesedar.

Jadi apa bezanya dengan PAS apabila PAS Negeri yang akan menentukan calonnya? PAS buat boleh, dan jika benar UMNO Perhubungan tentukan, apakah tindakan ini salah?

Selepas diselidiki blog pro-BN, tidak ada pun yang spin seperti dibuat oleh Harakahdaily yang sepatutnya memperkatakan soal-soal kebenaran dan tidak cuba melaga-lagakan orang UMNO.

Mungkin fungsi Harakahdaily kini bukan sekadar melaporkan yang benar belaka tetapi beralih kepada bentuk spin, ramalan dan juga tugas baru ‘melaga-lagakan pemimpin dan ahli UMNO’ kerana mereka mungkin percaya melalui cara itu UMNO atau BN mudah ditewaskan!

No comments:

Post a Comment