Sunday, January 11, 2009

KT PUSAT KECEMERLANGAN PENDIDIKAN

Rakyat Kuala Terengganu sewajarnya berterima kasih kepada kerajaan. Ini kerana Kuala Terengganu akan dibangunkan sebagai Pusat Kecemerlangan Pendidikan.

Menteri Pelajaran Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein sudah member jaminan kelmarin bahawa legasi pendidikan bekas Timbalan Menteri Pelajaran Allahyarham Datuk Razali Ismail untuk penduduk di Kuala Terengganu akan diteruskan melalui hubungan langsung dengan dirinya.

Hishammuddin memberi jaminan akan menjalankan peranan untuk memastikan Kuala Terengganu dibangunkan sebagai sebuah pusat kecemerlangan pendidikan.
Amat jelas bahawa kerajaan tidak pernah membelakangkan hasrat rakyat Terengganu dan usaha Razali selama ini akan diteruskan.

"Secara peribadi, saya mengambil pendekatan yang lebih bersungguh-sungguh kerana kawasan ini bekas kawasan Timbalan Menteri saya yang merupakan seorang yang cukup komited, ikhlas dan jujur untuk pastikan dan impikan untuk bangunkan Kuala Terengganu sebagai pusat kecemerlangan pendidikan.

"Jangan bimbang pengorbanan arwah tidak akan kita lupakan... orang sini akan ada hubungan langsung dengan Menteri Pelajaran sendiri selepas ini," kata Hishamuddin mengadakan perjumpaan dengan pengundi guru di SK Pulau Rusa di Kuala Terengganu.

Hishammuddin mengakui, beliau jarang turun padang ke Kuala Terengganu sebelum ini kerana mempunyai seorang timbalan yang berkarisma, namun kini dengan ketiadaan Allahyarham Razali, beliau akan memastikan kekosongan itu diisi dengan dibantu oleh rakan-rakan yang lain.

Beliau turut memberi jaminan bukan sahaja pendidikan anak-anak di kawasan Kuala Terengganu terbela tetapi juga soal kebajikan mereka menerusi calon Barisan Nasional Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh jika diberikan peluang untuk menjadi Anggota Parlimen nanti.

"Saya tidak akan biarkan kawasan Kuala Terengganu. Memang pemergian Datuk Razali satu kehilangan yang besar, tetapi saya hadir hari ini dan serta beberapa hari yang lalu untuk terus sokong usaha calon kita. Sekiranya diberikan tempat nanti, apa yang dijanji akan terus ditunaikan," katanya.

Sehubungan itu, beliau meminta pengundi di Kuala Terengganu termasuk warga pendidik supaya membuat pertimbangan yang wajar semasa hari pengundian nanti kerana ia akan turut melibatkan soal pendidikan anak-anak.

Mengenai pendidikan ini, terbukti bahawa sejak kerajaan Barisan Nasional (BN) Terengganu memerintah Terengganu selepas pilihan raya umum 2004, banyak usaha dilakukan bagi mempertingkatkan mutu, kelengkapan dan bantuan.

Sedangkan Kerajaan PAS Terengganu yang memerintah antara 1999-2004 tidak menyediakan pelan khusus dan ternyata gagal membawa perubahan terutamanya dalam usaha meningkatkan taraf pendidikan.

Kegagalan itu menyebabkan kerugian yang besar terhadap anak-anak Terengganu terutamanya golongan Melayu yang perlukan pendidikan diperingkat yang lebih tinggi.
Manifesto tambahan BN Terengganu pada 2004 yang mengandungi enam bahagian itu antara lainnya menjanjikan pembangunan dalam bidang pendidikan.

Ini termasuklah mewujudkan univesiti penuh, menaikkan taraf Kolej Ugama Sultan Zainal Abidin (KUSZA) dan Istitut Pendidikan Teknikal Terengganu (TATI).

Terenganu juga berjanji mewujudkan dua buah Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) baru, mempertingkatkan prestasi kecemerlangan pendidikan dan mempertingkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran di tadika dan sekolah.

Dan sejak itu, mutu pendidikan di Kuala Terengganu dan Terengganu amnya mengalami perubahan drastik dan mencapai banyak kejayaan.

Usaha terbaru ialah kerajaan Negeri Terengganu, Top IT Industries Sdn Bhd dan Intel Malaysia baru-baru ini memeterai memorandum persefahaman (MoU) bagi membekalkan 25,000 Classmate PC dipacu Intel kepada pelajar Tahun Lima di sekolah di negeri terbabit.

Projek itu merupakan sebahagian daripada usaha kerajaan negeri untuk meningkatkan kualiti pendidikan menerusi peralatan komputer mudah alih dan pembelajaran berasaskan IT.

Program yang dinamakan Projek Buku Elektronik (PBE) itu diilhamkan oleh kerajaan negeri bagi merintis jalan untuk memanfaatkan teknologi dan meningkatkan kecekapan pendidikan dengan menyampaikan kurikulum sekolah dalam bentuk digital untuk menggantikan buku teks yang berat.

Projek tersebut yang membabitkan Top IT Industries Sdn. Bhd., anak syarikat milik penuh Kerajaan Negeri Terengganu, dengan sokongan Dewan Bahasa dan Pustaka.

No comments:

Post a Comment