Sunday, December 14, 2008

CALON - UMNO TIDAK MEMBISU

Siapa kata UMNO Terengganu membisu mengenai calonnya untuk Parlimen Kuala Terengganu.

Malaysiakini jangan buat cerita tidak berasas. Membisu membawa erti negatif seolah-olah tidak yakin dan tidak pasti.

Saya yakin UMNO sudah kenal pasti calonnya dan sejauh ini sumber UMNO bnerkata tiada perebutan mengenainya.

Jadi, adalah baik sebelum menuding kepada UMNO, lihat dulu apa jadi dalam Pakatan Rakyat sendiri.

Kalau PAS atau Parti Keadilan Rakyat (PKR) sudah ada calon dan ditonjolkan, barulah boleh mengatakan UMNO membisu.

Sedangkan PAS dijangka akan mengumumkan calonnya pada 21 Disember ini – seminggu dari sekarang - dan kenapa tidak mengatakan PAS sebenarnya membisu kerana turut tertangguh-tangguh untuk mengumumkan calonnya.

Pengarah Jawatankuasa Induk Pilihan Raya Kecil P.36 Kuala Terengganu, Nasharudin Mat Isa menegaskan mesyuarat jawatankuasa tersebut akan diadakan di Kuala Terengganu pada 21 Disember 2008 ini.
Katanya, pada mesyuarat tersebut perbincangan lebih menjuruskan mengenai polisi parti termasuk bakal calon yang akan bertanding.

Wartawan yang menulis berita ini, Muda Mohd Noor sepatutnya bertanya kenapa PAS lewat mengumumkan calonnya apakah kerana sukar memilih atau kerana adanya pendapat dan pandangan berbeza antara cadangan Datuk Nik Abdul Aziz dengan kehendak PAS Terengganu sendiri.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam berkata beliau akan mengumumkan calon Barisan Nasional (BN) yang akan bertanding dalam pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu minggu depan.

Hari ini sudah Ahad – minggu depan bermakna – mungkin Khamis, Jumaat atau Sabtu dan dijangka akan mengumumkan sebelum 21 Disember.

Menurut Najib, Presiden UMNO, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi telah menyerahkan tanggungjawab untuk mengumumkan calon pada pilihan raya kecil itu kepada beliau.

Katanya: “Sesiapa saja yang akan jadi calon tak penting tapi yang penting beliau mempunyai sikap dan sifat yang disenangi pengundi seperti merendah diri, tidak sombong dan mesra rakyat.”

Bercakap di Kuala Terengganu semalam Najib berkata: “Saya sudah diberikan mandat untuk mengumumkan nama calon berkenaan namun saya tidak mahu menyebut soal calon kerana agenda hari ini ialah mengenai jentera pilihan raya.

“Saya mungkin mengumumkan nama calon BN minggu depan," katanya berucap pada Majlis Penutup Pemukiman UMNO Terengganu dan Pelancaran Jentera Pilihan Raya P036 Parlimen Kuala Terengganu di Dewan Konvensyen, Taman Tamadun Islam (TTI).

Najib dijangka menghadiri satu majlis di Kuala Terengganu minggu depan.

Berikutan itu Najib berharap semua peringkat ahli UMNO dan BN terus memberi sokongan bagi memastikan kemenangan berpihak kepada calon BN.

Beliau menambah, pengundi adalah perkara yang paling penting dan harus diberi keutamaan melebihi perkara-perkara lain dalam pilihan raya umum atau kecil.

"Kita mesti faham dalam masa pilihan raya yang lebih penting bukanlah jentera UMNO, ketua cawangan dan ahli jawatankuasa cawangan, tetapi pengundi yang paling penting kerana mereka adalah 'raja' semasa pilihan raya," jelasnya.

Ketua Umno bahagian Kuala Terengganu, Senator Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh disebut-sebut sebagai calon BN dalam pilihanraya kecil itu.

Timbalan ketua bahagian Mohd Sabri Alwi, ketua penerangan Umno negeri Datuk Zuber Embong, bendahari Umno negeri Datuk Roslan Awang Chik dan pegawai jabatan pelajaran negeri Mohd Zuber Embong turut dispekulasi.

Kerusi itu kosong susulan kematian penyandangnya Datuk Razali Ismail akhir tahun lalu.

Hari penamaan calon ditetapkan 6 Januari dan pengundiannya pada 17 Januari. Terang lagi bersuluh, wartawan Malaysiakini macam sengaja mengada-gada buat cerita berkenaan hanya memetik sumber Setiausaha badan perhubungan Umno negeri Datuk Rosli Mat Hassan sudah pasti kalau pun tahu beliau akan mengatakan “tidak tahu” nama calon tersebut.

Lebih jelas Rosli pun berkata: "Tetapi saya tidak tahu. (Nama) itu kena tanya Datuk Ahmad Said (menteri besar Terengganu)," katanya.

Ini namanya berita yang diputarbelit kerana kepentingan Malaysiakini yang sepatutnya bebas tetapi seakan-akan menyokong pembangkang.

Apa pun, bak kata Najib, BN perlu mencatatkan kemenangan pada pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu yang akan diadakan pada 17 Januari ini bagi membuktikan ia adalah sebuah parti yang masih diterima oleh rakyat.

Menurutnya, kejayaan dalam pilihan raya kecil itu nanti merupakan titik permulaan kebangkitan UMNO dan BN selepas kekalahan pada pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh, Pulau Pinang tahun lepas.

“Kita tak boleh dan tak mampu kalah dalam pilihan raya kecil ini kerana kemenangan di Parlimen Kuala Terengganu adalah penting bagi masa depan kita. Ini kerana ia akan menjadi isyarat jelas kepada seluruh dunia bahawa rakyat Malaysia tetap memilih BN sebagai parti pilihan utama mereka," katanya.

Untuk mencapai kemenangan itu, Najib meminta semua ahli UMNO dan BN supaya merapatkan barisan dan bersatu hati tanpa mengira siapa calon yang akan dipilih bertanding dalam pilihan raya kecil itu nanti.

"Saya mahu semua pihak di peringkat bahagian, negeri dan kebangsaan bekerjasama dan bersatu padu dalam memastikan kejayaan ini. Ia perlu bermula daripada peringkat pemimpin kerana jika di atas sudah molek (baik) maka di bawah juga akan molek," ujarnya.

Beliau memberitahu, kekalahan yang dialami oleh BN di Terengganu pada pilihan raya umum 1999 bukan kerana parti pembangkang kuat tetapi ahli UMNO sendiri tidak menyokong parti.

Ini kerana menurut Najib, ahli-ahli UMNO sendiri sanggup mengkhianati dan bermuka-muka dengan kita. Mereka tidak sokong parti berikutan pemimpin pilihan mereka tidak dipilih sebagai calon untuk bertanding.

No comments:

Post a Comment