Monday, November 10, 2008

TENGKU ADNAN PUN PATUT DISIASAT?

Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor semalam meminta Lembaga Disiplin Umno agar menyegerakan siasatan berhubung gejala politik wang bagi menghalang individu yang bersalah daripada bertanding pada pemilihan parti Mac tahun depan.

Tengku Adnan membuat saranan itu sebagai memanjangkan permintaan Presiden UMNO yang mahukan siasatan disegerakan supaya mereka yang bersalah (terlibat) tidak boleh bertanding.

Permintaan ini ada logiknya kerana kalau ada yang bersalah tetapi terpilih memenangi jawatan, mereka perlu melepaskan jawatan itu atau akur dengan penemuan dan arahan Lembaga Disiplin," katanya kepada pada mesyuarat perwakilan Umno Bahagian Putrajaya di Putrajaya semalam.

Lagipun menurut Tengku Adnan, keputusan itu dibuat oleh Presiden parti Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dalam mesyuarat melibatkan Pengerusi Lembaga Disiplin Tan Sri Tengku Ahmad Rithaudeen Tengku Ismail, Tengku Adnan dan Abdullah sendiri.

Tengku Rithauddeen berkata ada calon yang menawarkan diri untuk bertanding pada pemilihan Umno, termasuk bagi jawatan tertinggi peringkat Pusat, mungkin didakwa kerana kesalahan rasuah sebelum Perhimpunan Agung Umno Mac depan.

Persoalannya, apakah keputusan ini hanya untuk calon yang bertanding untuk jawatan tinggi parti atau turut membabitkan pertandingan Ketua Bahagian?

Dan cadangan itu bagi calon yang bertanding.

Bagaimana dengan beberapa laporan polis yang dibuat terhadap Setiausaha Agung Umno itu sendiri kerana didakwa menyalahguna kuasa berkaitan mesyuarat dan pencalonan peringkat Bahagian-Bahagian UMNO?

Apakah kes ini turut dikategorikan sebagai rasuah politik atau apa?

Semalam, mengulas mengenai masalah di beberapa bahagian, termasuk Umno Bahagian Tanah Merah yang membuat laporan polis terhadap Tengku Adnan kerana didakwa menyalahguna kuasa serta Umno Bahagian Larut berhubung pencalonan Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Hamzah Zainuddin, Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd Najib Razak berkata:

“Jawatankuasa Pengurusan akan menentukan dasar dan tafsiran terhadap perlembagaan dan peraturan, manakala ibu pejabat pula meneliti dari segi fakta.

“Peranan jawatankuasa perhubungan negeri pula memantau dan memberi maklumat secara tepat apa yang sebenarnya berlaku, tetapi masalah timbul sebab fakta disampaikan bercanggah yang akhirnya menyebabkan keputusan berbeza dan ini yang perlu diselesaikan,” katanya.

Persoalannya apakah Lembaga Disiplin akan turut menilai kes-kes seumpama ini atau sekadar memperbetulkan ‘kesilapan’ dan ‘penyalahgunaan kuasa oleh Setiausaha Agung”, jika ada.

Setakat ini, dua bahagian jelas tidak berpuashati dengan arahan Setiausaha Agung iaitu Bahagian Tanah Merah dan Larut.

Pada, 7 Nov ember lalu, Umno Bahagian Tanah Merah, Kelantan, membuat satu laporan polis di Kuala Lumpur terhadap Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berhubung dakwaan penyalahgunaan kuasa.

Laporan itu dibuat oleh Setiausaha Bahagian itu Amran Abdul Rahman di Balai Polis Sentul di sini tengah hari tadi.

Amran berkata laporan itu dibuat kerana Tengku Adnan didakwa menyalahgunakan kuasanya berhubung satu arahan bertulis kepada Badan Perhubungan Umno Kelantan berkaitan mesyuarat cawangan.

Selain laporan polis, seorang ahli jawatankuasa UMNO Bahagian Tanah Merah, Abdul Rahman Ibrahim mengemukakan saman pemula dan mendapat perintah Mahkamah Tinggi Kota Bharu kelmarin bagi menghalang 32 ahli termasuk bekas Ketua Pemuda, Ikmal Hisham Abdul Aziz bersidang.

Mereka didakwa tidak membuat pembayaran yuran mengikut prosedur yang ditetapkan oleh perlembagaan parti. Ikmal Hisham sepatutnya diumumkan sebagai Ketua Bahagian yang baru setelah menang tanpa bertanding.

Persidangan Perwakilan UMNO Bahagian Tanah Merah yang berlangsung di Sekolah Menengah Teknik di kelamrin terpaksa ditangguhkan atas arahan Ibu Pejabat UMNO.

Sementara dalam kes UMNO Bahagian Larut, ia turut membabitkan isu yuran keahlian dan membatalkan pencalonan Ahli Parlimen Larut , Datuk Hamzah Zainuddin sebagai Ketua Bahagian.

Tengku Adnan minggu lalu menjelaskan Hamzah boleh bertanding Ketua UMNO Bahagian Larut berdasarkan Perkara 6.3 yang dibaca bersama Perkara 6.3.8 Perlembagaan UMNO. Di bawah perkara itu, seseorang yang belum menggunakan haknya di Bahagian lama boleh menggunakan haknya di Bahagian yang baru termasuk memilih dan dipilih.

Beliau kata demikian kepada Agendadaily Isnin lalu sebagai mengulas keputusan Bahagian Larut batalkan pencalonan Hamzah.

Menurut Tengku Adnan Ketua UMNO bahagian itu Datuk Seri Raja Ahmad Zainuddin Raja Omar boleh dikenakan tindakan jika tidak mengadakan mesyuarat UMNO bahagian sehingga tarikh akhir semua mesyuarat bahagian ditetapkan perlu diadakan iaitu pada 9 November.

UMNO Bahagian Tanah Merah dan Larut kini mengharapkan Najib melihat masalah mereka dan dengan beberapa bahagian UMNO lain yang ditangguh mesyuarat, kedua-duanya mahu keputusan dan budi bicara Tengku Adnan terhadap orang tertentu turut disiasat.

Dilaporkan, Lembaga Disiplin Umno dan BPR sudah menemui mekanisme yang akan digunakan untuk menyiasat dakwaan rasuah, politik wang dan salah guna kuasa sepanjang mesyuarat perwakilan Umno serta pencalonan pemilihan parti itu.

BPR dengan kerjasama Lembaga Disiplin Umno akan mendakwa pemimpin dan ahli Umno yang terbabit rasuah, politik wang dan salah guna kuasa, walaupun selepas Perhimpunan Agung Umno Mac depan.

Pengarah BPR Sabah yang baru, Pemangku Timbalan Pesuruhjaya Jalil Jaaffar, kelmarin berkata dua pemimpin Umno peringkat bahagian yang disiasat BPR kerana dipercayai cuba menyogok perwakilan pada persidangan perwakilan Umno bahagian baru-baru ini, akan didakwa tidak lama lagi mengikut Seksyen 10(b)(aa) Akta Pencegahan Rasuah 1997.

Jika sabit kesalahan, mereka boleh dihukum penjara sehingga 20 tahun dan denda lima kali ganda daripada jumlah suapan atau RM10,000 atau yang mana lebih tinggi.

No comments:

Post a Comment