Monday, November 17, 2008

SELICIK NAZRI TERKENA JUGA!

Mengakui kesilapan adalah perbuatan mulia. Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz tidak perlu merasa malu atau bersalah.

Selain sifat mula Nazri, sifat mulia yang ditunjukkan oleh mereka yang membuat keputusan memecat hakim-hakim berkenaan ialah tetap memberikan pencen dan tidak tutup terus ‘periok nasi’ mereka.

Hari ini bukan sekadar hakim-hakim itu menikmati pencen berpuluh tahun lamanya tetapi ada kalangan mereka yang menjadi jutawan.

Apapun, Dewan Rakyat akan menentukan dalam beberapa hari ini sama ada Nazri akan dirujukkan ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan atau sebaliknya kerana didakwa memberi kenyataan tidak benar itu kepada Dewan.

Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Dr. Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata 13 November lalu, beliau perlu menyemak semua butiran kerana perkara itu melibatkan banyak implikasi.

Katanya, dakwaan Karpal Singh (DAP-Bukit Gelugor) pada sidang Dewan Rakyat pada 13 November itu terhadap Nazri bukan perkara remeh dan ia turut melibatkan kewibawaan hakim yang terbabit, menteri berkenaan, tribunal yang mengadili mereka dan Majlis Raja-Raja.

Isnin minggu lalu, Karpal meminta supaya Mohamed Nazri dirujukkan ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan kerana mendakwa kenyataan menteri itu berkenaan dengan perkhidmatan bekas Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas dan lima lagi hakim kanan yang pernah terlibat dalam krisis kehakiman 20 tahun lalu, adalah satu pembohongan besar.

Menurut Karpal, merujuk kepada Malayan Law Journal (MLJ), bekas Ketua Hakim Negara itu dan dua hakim kanan iaitu Wan Suleiman dan George Edward telah dipecat dan bukan diberhentikan awal.

Bagi Nazri pula, sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri, setiap jawapan di Dewan Rakyat, selalunya selain pengetahuan peribadi beliau, sudah pasti berharap kepada pegawai menyediakan jawapannya.

Malang menimpa Nazri kerana orang yang menyediakan jawapan itu membekalkan maklumat yang salah.

Apakah mereka yang melakukan sedemikian wajar menerima nasib seperti hakim-hakim berkenaan? Cumanya kalau dipecat mereka tidak seharusnya diberikan pencen seperti yang dinikmati lima hakim berkenaan.

Nampaknya walaupun sudah mengakui kesilapan, pembangkang tetap mahu Nazri dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan apabila Pengerusi DAP, Karpal Singh berkata, Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Datuk Dr. Wan Junaidi Tuanku Jaafar tidak harus mengambil masa dalam menentukan sama ada Nazri perlu dirujuk kepada jawatankuasa tersebut.
“Mengelirukan Dewan merupakan perkara yang serius,” katanya.

Karpal yang juga Ahli Parlimen Bukit Gelugor berkata, berdasarkan Aturan Mesyuarat Parlimen mana-mana anggota yang mengelirukan Dewan Rakyat harus dianggap sebagai telah menghina Dewan Rakyat dan oleh itu wajar dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan kerana mendakwa kenyataan menteri itu adalah satu pembohongan besar.

Pada 6 November lalu, Nazri ketika mengumumkan pembayaran exgratia berjumlah RM10.5 juta kepada bekas Ketua Hakim Negara Tun Salleh Abas dan lima hakim kanan yang terlibat dalam krisis kehakiman 20 tahun lepas, berkata bekas-bekas hakim itu bukannya dipecat tetapi telah ditamatkan perkhidmatan lebih awal seperti disarankan oleh satu panel.

Kita patut puji Nazri kerana sikap terbukanya dan saya tidak nampak ada pihak yang cuba mengaibkan Nazri, cuma mungkin mulanya ada pihak merasakan ia berkisar sekitar jumlah ex-gratia, tidak sampai kepada isu sama ada dipecat atau ‘khidmat dihentikan’.

Apapun, Nazri sudah tanggung beban yang ditinggalkan oleh seseorang yang selama ini cuba merahsiakan jumlah pembayaran itu kerana sesuatu sebab yang beliau sendiri maklum.

Dalam kes ini, Nazri teranianya walaupun beliau mengotakan janjinya untuk mendedahkan jumlah pembayaran itu.

Seharusnya ia tidak dijadikan isu sama ada Nazri berbohong atau sebaliknya.

Walaupun ada yang menghukum degan mengatakan Nazri ‘bodoh’ dan ‘berbohong’, isu utamanya ialah di kalangan hakim berkenaan ada yang sudah menjadi jutawan.

Ada blog yang bantai Nazri habis-habisan dengan mengatakan: “Maka sekarang, memang terbukti bahawa Nazri Aziz memang “berbohong” di parlimen perihal isu Ex-Gratia Hakim baru-baru ini. Biarpun beliau akui kesilapannya, tetapi rakyat harus sedar bahawa memang Nazri banyak berbohong selama ini. Beliau patut dikenakan tindakan kerana berbohong oleh parlimen!.

Cara beliau menjawa soalan yang dikemukan kepadanya dulu, dalam keadaan yang terlalu yakin dan sombong seolah-olah beliau tahu segalanya tentang hal ini. Jika begini sikapnya menteri UMNO, maka sahlah bahawa rakyat telah tersalah membuat pilihan mereka selama ini. Nazri harus letak jawatan! kerana beliau tidak layak menjadi menteri. Semoga rakyat sedar semua ini.”

1 comment:

  1. Dalam kes ini, Nazri teranianya walaupun beliau mengotakan janjinya untuk mendedahkan jumlah pembayaran itu.

    Seharusnya ia tidak dijadikan isu sama ada Nazri berbohong atau sebaliknya.

    ####
    Adakah kerana dia seorang menteri maka kita harus melupakan sahaja pembohongan yang telah dilakukan??

    Bohong pun nak main kasta ker?

    ReplyDelete