Friday, November 21, 2008

BANJIR – MI KUAH DAN SELIMUT

(Kenanganku)

Hujan Lebat yang dijangka melanda Pantai Timur hingga lusa, boleh menyebabkan kawasan rendah dan tebing sungai mungkin dinaiki air.

Membaca berita hujan sederhana dan kadangkala lebat dijangka berlaku di Kelantan, Terengganu dan Pahang sehingga petang Ahad boleh menyebabkan banjir di kawasan rendah dan tebing sungai membuatkan saya mula terkenang kepada kisah-kisah silam mengenai banjir.

Antara 1972 - 1974, banjir membawa rezeki kepada saya apabila ketika itu sebagai stringer kepada Berita Harian dan Utusan Malaysia saya boleh membuat rezeki melalui berita dan rencana saya.

Biarpun dibayar dengan harga antara RM15 dan RM20 satu rencana ketika itu tetapi dengan kedudukan saya sebagai pelajar tingkatan lima dan enam, ia sudah cukup lumayan.

Dengan meminjam mesin taip abang saya, Hasbullah Latif dengan dengan galakan daripadanya, saya menghantar berita dan rencana.

Bolehlah saya belanja kawan-kawan makan ‘mi kuah’ (mi sup) di kedai Isa atau teh halia telur puyuh di kedai Salam Nor (Allahyarham) di Taman Serendah Sekebun Bunga (tapak Hotel Riverview di Kota Bharu ketika ini).

Sedikit sebanyak, rakan serumah saya ketika belajar di tingkatan enam di Maktab Adabi Kota Bharu ketika itu Sayuti Mokhtar (kini di RTM), Shamsuddin Abdullah (kini tinggal di Kampung Bakap, Jabi) dan seorang lagi saudara Umar (tidak dapat di kesan di mana beliau berada sekarang) dapat juga merasa rezeki yang begitu besar bagi saya ketika itu.

Selain itu antara ‘kawan minum’ saya yang rapat ketika di Kota Bharu ialah penyair Wadi Leta S.A., Allahyarham Abdul Aziz H.M (guru dan kawan ketika di Maktab Adabi Kota Bharu) serta penyanyi S.M. Buang (juga tidak diketahui di mana beliau kini).

Ketika itu kami antara kumpulan yang disebut sebagai ‘Perenang Malam’ kerana hanya keluar pada sebelah malam, termasuk musim banjir. Antara meraka yang sering menjadi teman perbualan ialah Talib Y.K. (Allahyarham) dan sesekali Norhisham Mustaffa (penyair dan penulis terkenal hingga kini).

Tetapi selepas itu saya tidak banyak merasai kesan banjir besar sejak berhijrah ke Pulau Pinang pada 1970an dan awal 1980an dan di Kuala Lumpur bermula 1983.

Ketika di Pulau Pinang selalunya musim banjir di Pantai Timur berlaku ketika saya sudah mula belajar pada semester kedua di Universiti Sains dan apabila menjadi tutor dan pensyarah, antara Oktober hingga Januari, saya jarang pulang ke Besut, Terengganu.

Bagaimanapun, tahun lepas saya turut menikmati suasana hujan lebat dan banjir yang tidaklah sebegitu besar apabila menyertai kumpulan yang menyampaikan bantuan kepada orang ramai.
Dan dengan kemungkinan datangnya banjir sekali lagi, biarpun mungkin tidak menjadi mangsa banjir, saya merasakan kerja-kerja membantu dan menyelamat mangsa hendaklah diberikan tumpuan yang sewajarnya.

Harapan ialah kita tidak mahu lagi mendengar suara-suara yang ‘marah’ dan ‘geram’ umpamanya terhadap Perdana Menteri dan Menteri yang berada di luar negara ketika banjir melanda penduduk di Kelantan, Terengganu, Pahang dan Johor.

Saya cukup kagum dengan usaha-usaha yang dijalankan oleh Badan Perhubungan UMNO Kelantan dan Kerajaan Pas Negeri Kelantan yang bertungkus-lumus. Kebetulan pula ketika itu kedua-dua pihak sedang mencari sokongan bagi berdepan pilihan raya.

Maka ramailah turun padang untuk bertemu mangsa banjir (pengundi?). Kali ini jika berlaku banjir tidaklah diketahui apakah ‘rezeki masih murah’ atau sebaliknya. Saya berdoa usaha murni ini diteruskan oleh semua pihak kerana ia kerja kebajikan, kerja untuk rakyat.

Saya masih ingat pada 16 Disember 2007, Datuk Shaari Mat Husin ketika itu masih ADUN Gual Periok bersama 11 yang lain melalui detik cemas apabila bot yang membawa mereka hanyut dibawa arus selama hampir lima jam.

Kejadian berkenaan berlaku kira-kira pukul 6.30 petang ketika kumpulan itu dalam perjalanan pulang menyampaikan bantuan banjir di Kampung Rahmat dekat Rantau Panjang. Bot berkenaan mengalami kerosakan enjin menyebabkan mereka dihanyutkan arus sejauh lima kilometer. Bot berkenaan beberapa kali nyaris terbalik apabila merempuh pohon-pohon kayu yang dihanyutkan arus.

Sehari sebelum itu, Azizudin Hussein (ketika itu ADUN Mengkebang pula melalui detik cemas ketika mengagih-agihkan bantuan banjir. Bot yang dinaiki wakil rakyat Barisan Nasional (BN) itu terbalik apabila terlanggar kabel elektrik ketika dalam perjalanan pulang selepas menghantar bantuan makanan untuk mangsa banjir di tiga kampung, di kawasan Kuala Krai.

Dalam kejadian jam 2.30 petang, itu Azizuddin dan pengendali bot berkenaan, Hashim Mohd Salleh, 55, tercampak sebaik bot itu melanggar kabel merintangi Sungai Nal dekat Kampung Tanjung Kala. Nasib menyebelahi mereka. Kedua-duanya Berjaya berpaut pada bot yang terbalik itu sebelum diselamatkan sebuah lagi bot yang mengekori mereka.

Semalam, semua anggota polis di Kelantan sudah diarahkan berada dalam keadaan berjaga-jaga dan bersiap sedia bagi menghadapi kemungkinan banjir.Timbalan Ketua Polis Kelantan, Senior Asisten Komisioner II, Amir Hamzah Ibrahim berkata, segala persediaan telah dibuat bagi menyalurkan perkhidmatan dan bantuan terutama di kawasan yang sering membabitkan banyak mangsa.

Jabatan Meteorologi semalam meramalkan hujan sederhana dan kadangkala lebat di Pantai Timur yang bermula semalam akan berlarutan sehingga petang esok dan ini boleh menyebabkan banjir di kawasan rendah dan tebing sungai.

Jabatan itu menaik taraf amaran hujan lebat daripada peringkat kuning kepada jingga bagi ketiga-tiga negeri itu.

Kawasan yang terlibat di Kelantan termasuk daerah Kota Baharu, Tumpat, Bachok, Pasir Puteh, Pasir Mas, Tanah Merah, Machang, Jeli dan Kuala Krai.

Di Terengganu, kawasan terlibat termasuk daerah Kuala Terengganu, Besut, Setiu, Dungun, Kemaman, Marang dan Hulu Terengganu dan di Pahang, ia meliputi daerah Jerantut, Kuantan, Pekan, Rompin, Maran, Bera dan Temerloh.

Kerja-kerja menyelamat ini bukan mudah kerana saya sendiri pernah merasainya ketika ‘tersangkut’ (terkandas) ketika perjalanan pulang sewaktu hitch-hike antara Besut- Kuala Lumpur – Kangar pada cuti penggal kedua 1973, di Temerloh.

Akibat banjir besar pada tahun itu, saya terpaksa menumpang di pusat penempatan banjir di salah sebuah kilang papan dekat Temerloh dan bekerja dengan agensi penyelamat antarabangsa.
Kebetulan ketika itu saya terpaksa menunggu rakan hitch-hike, Wan Hussein Wan Hassan (kini pegawai tinggi di Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan) yang tiba-tiba jatuh demam. Beliau terpaksa di hantar ke Hospital Mentakab untuk hampir dua minggu.

Kebetulan boleh cakap ‘orang putih’ saya diajak untuk mengedarkan selimut banjir dengan menaiki kenderaan ‘amphibia’ ke beberapa pusat penempatan. Bagus juga pengalaman ini kerana inilah kali pertama saya berinteraksi secara dekat dengan ‘Mat-Mat Saleh’ yang slang mereka kadangkala membuatkan saya jadi bingung! Maklumlah yang datang dari Australia dan Britain.

Di akhir perkhidmatan’ saya, dihadiahkan sehelai selimut dan ia menjadi kegemaran emak saya. Selimut ini digunakan emak saya sehinggalah menghembuskan nafasnya yang terakhir pada 1978.

1 comment:

  1. Selama ini semua blogger hanya melayari laman blog blogger lain dan bertukar komen. Kini marilah kita bersama memulakan inisiatif baru untuk berbincang dengan lebih efektif dalam usaha menghubungkan sesama kita bersama dengan lebih pantas dan mudah. Mulakanlah langkah setapak dengan menyokong usaha ini bersama.

    Sebentar tadi (Jam 8.35 pm sehingga 12.25 am) 20 November 2008 berlangsungnya satu konferensi pertama bagi bloggers yang menyahut seruan blogger Penembak Tepat dalam usaha bersama untuk bergabung idea di Yahoo Messenger.

    Antara bloggers yang sempat hadir adalah :-

    1. Panglima Cyber = penembak-tepat.blogspot.com
    2. Che Moq = che-moq.blogspot.com
    3. Zealforce = Pemerhati bukan blogger
    4. Sarfa MS = sarfarizmalsaad.blogspot.com
    5. Hakeem = sejarahmelayu.blogspot.com
    6. Cheguman = waadat.blogspot.com
    7. Ah Lang = perigijernih.blogspot.com
    8. Dato Seri Andalas = medan-info-kita.blogspot.com
    9. Dr Novandri = novandri.blogspot.com

    (Nama dalam catatan Che Moq. Jika ada nama blogger yang hadir tetapi Che Moq tidak maklumkan diatas, sila tinggalkan mesej di dalam komen)

    Ia satu inisiatif Penembak Tepat bagi merapatkan saf dan hubungan sesama blogger yang mana lebih cenderung mencintai hak, maruah dan keistimewaan bumiputera khususnya melayu yang tidak senang dengan :-

    1. Sikap pemimpin pembangkang Pakatan Rakyat yang mula menunjukkan belang dengan menggadaikan maruah dan hak melayu.
    2. Blogger Pakatan Rakyat yang menggunakan sumber palsu fitnah dan gosip di dalam penulisan mereka kepada pemimpin dan blogger lain.

    Senarai mereka yang menyertai team ini akan diletakkan di dalam bloglist khas di blog masing-masing (usaha sendiri tuan blog untuk membuat bloglist baru bagi semua ahli group) khusus bagi ahli yang menyertainya. Nama group akan dibincangkan di perjumpaan kedua malam ini jam 9 malam (21 November 2008). Antara nama awal yang telah dibincangkan sebentar tadi adalah Parlimen Blogger Malaysia, Angkatan Blogger Malaysia dan Team Blogger Negara. Semua ahli digalakkan dan dialu-alukan untuk memberi sumbangan idea tentang nama,logo dan slogan yang akan dibina.

    Siapa yang layak untuk menyertai?

    1. Bloggers UMNO tidak kira dari penyokong pro Pak Lah, Najib, Muhyidin, Isa Samad, Muhd Taib, Ali Rustam, Khairy, Mukhriz, Khir Toyo atau sesiapa sahaja tidak kira di dalam dan luar negara.
    2. Bloggers neutral yang mahu menegakkan hak dan keistimewaan melayu dari terus dicabul.
    3. Bloggers Pakatan Rakyat yang sudah muak dengan perjuangan palsu parti pimpinan Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang dan Hadi Awang.
    4. Bukan Bloggers (akan dinilai penembak tepat)

    Setiap ahli akan menziarahi blog ahli lain dan saling bekerjasama memberi komen dan pendapat tentang sesuatu isu atau masalah dan pandangan yang berlaku atau disentuh oleh team kita. Semua dialu-alukan berkongsi idea, pendapat dan cadangan sesama ahli.

    Begitu juga jika ada blog yang dilihat tidak mengamalkan etika sebagai blogger terhormat maka kita akan gerakkan team ini bagi menegur beramai ramai tindakannya demi mengelakkan kesan yang buruk terhadap negara kita.

    Di dalam konferensi pertama sebentar tadi, kelihatan usaha ini membuahkan hasil dengan visi dan misi ianya diwujudkan dapat dicapai dan berjaya memisahkan fahaman dan sokongan peribadi masing-masing demi berkongsi idea untuk menyerang Pakatan Rakyat. Semua forumer yang berbincang sepakat dengan memulakan sesi taaruf suai kenal, bertukar email dan laman blog untuk di masukkan ke bloglist, bersembang tentang tujuan bersama dan juga cadangan-cadangan menarik untuk dibawa ke konferensi kedua malam ini (21 November 2008)

    Objektif utama cadangan penembak tepat selaku Speaker Dewan adalah :-

    1. Mengumpulkan blogger2 pembela negara
    2. Mempromosi blog blog team di blog ahli team.
    3. Memberi komen pandangan setiap artikel yang ditulis oleh team blogger.
    4. Melawan pandangan songsang terhadap usaha murni kerajaan serta mengkritik tindakan yang dirasakan tidak sesuai dibuat oleh kerajaan dengan berhikmah dan mauizah hasanah.
    5. Mengeratkan hubungan antara blogger utk pengaliran info maklumat terkini.
    6. Memastikan agama bangsa dan negara dikuatkan dengan team blogger harapan Malaysia ini.

    Di harap dapatlah kiranya bloggers bersama memulakan langkah awal bersama dengan add email penembak tepat di bawah untuk memulakan gerakan membina rangkaian blogger negara Malaysia. Pada peringkat permulaan conference room di bawah YM panglimaperangcyber@yahoo.com akan digunakan sementara usaha membina medium perbincangan yang lebih baik akan dilakukan:-

    Email Speaker Dewan : panglimaperangcyber@yahoo.com
    Email Che Moq : utusan_che_moq@yahoo.com

    Semua dijemput hadir ke konferensi maya kedua pada :-
    21 November 2008 / 9.00 Malam
    Perhatian : Sila add YM email speaker dewan untuk menyertai

    Laporan oleh :-
    Che Moq ( che-moq.blogspot.com )

    ReplyDelete