Wednesday, July 8, 2009

NIK AZIZ SUDAH ‘SAWAN’

Satu pendapat dalam mStar hari ini (8 Julai 2009) bertajuk “Nik Aziz tidak patut buang masa PM” berkata adalah lebih baik sekiranya Dato’ Nik Abdul Aziz dapat mengatur suatu syarahan bagi sekutu PASnya di Kedah berkenaan bagaimana mentadbir negeri Kedah dengan lebih baik.

Selain itu, Nik Aziz juga wajar menasihati mereka untuk membatalkan mana-mana dasar yang tidak menguntungkan semua rakyat Malaysia di Kedah.

Tan Keng Liang, Ketua Pemuda Gerakan Kedah yang menghantar pendapatnya kepda mStar merujuk kepada jemputan yang berterusan oleh Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat kepada Perdana Menteri kita, Dato Seri Najib Razak untuk suatu debat antara mereka.

“Seperti yang diketahui oleh Datuk Nik Abdul Aziz, Perdana Menteri kita sedang menumpu perhatiannya untuk memperkukuhkan ekonomi negara kita dan menjalankan perkara-perkara lain yang akan menguntungkan semua rakyat Malaysia. Oleh yang demikian, Dato’ Nik Abdul Aziz perlu dengan serta merta berhenti membazirkan masa Perdana Menteri kita dengan perkara-perkara yang tidak menguntungkan rakyat Malaysia”, kata Tan.

Saya melihat apa yang cuba ditimbulkan oleh Tan ini manifestasi orang muda Cina yang mahukan supaya PAS memperbetulkan perjalanan dalamannya dahulu sebelum cuba menasihati atau memperbetulkan kepimpinan parti lain, khususnya Barisan Nasional (BN).

Belainan dengan Tan, saya melihat Nik Aziz kini bukan lagi meroyan seperti Datuk Seri Ir Mohd Nizar Jamaluddin (bekas Menteri Besar Perak) tetapi lebih jauh itu ‘sawan’.

Tidak guna menjelaskan kepada beliau apa Najib sedang lakukan kerana dia tidak akan melakukan kerja-kerja memulihkan ekonomi atau memulihkan semangat orang Islam tetapi mengusut dan mengelirukan lagi rakyat, termasuk orang Melayu sendiri dan Islam yang menjadi pegangan 100 peratus orang Melayu di Malaysia.

Sudah jelas lagi bersuluh bahawa apabila kerajaan perpaduan (bukan kerajaan campuran) berjaya dihalang oleh beliau (termasuk menundukkan Presiden PAS, Datuk Seri Hadi Awang), Nik Aziz merasakan dirinya kini berada pada peringkat terlalu tinggi – sama dengan Perdana Menteri.

Nik Aziz lupa bahawa sebagai pemimpin utama negara. Najib boleh berjumpa sesiapa sahaja beliau suka – rakyat biasa atau pemimpin – tetapi selepas memburuk-burukkan kepemimpinan BN, Nik Aziz kembali mahu bersemuka.

Nik Aziz mungkin sudah ‘nyanyuk’ apa yang dikatakannya kepada UMNO sebelum ini dan sedarkah siapa Presiden UMNO yang diburuk-burukkan olehnya.

Kalau Nik Aziz boleh membenci, Najib juga ada hak untuk ‘membenci’ kepada PAS, walaupun tidak semua.

Kita lihat sendiri bagaimana di Manek Urai kelmarin, Hadi dan Tan Sri Muhyiddin Yassin boleh begitu akrab walaupun memimpin parti masing-masing pada penamaan calon.

Kenapa Nik Aziz tidak boleh berbuat demikian. Kenapa benci Nik Aziz kepada UMNO dan Melayu begitu buruk sekali?

Nik Aziz kena tanya ‘apa salah dengan Melayu’ bukan “Melayu ada apa?” seperti yang saya ulas semalam.

Yang pasti, Nik Aziz mungkin kini terasa bahangnya kerana walaupun berjaya menyekat kerajaan perpaduan yang mendapat sokongan lebih 60 peratus perwakilan PAS di muktamarnya sendiri, beliau tetap bertegas dengan pendapatnya berpandukan istiqamah.

Jika demikian dan UMNO itu ‘pengkhianat’, buat apa mahu bertemu Najib.

Bukankah elok kalau bertemu dan bertanya terlebih dahulu - kenapa UMNO mahu berbaik dengan PAS dalam konteks kerajaan perpaduan – daripada mengulangi kebencian yang dikaibatkan oleh ranapnya kerjasama UMNO dan PAS pada 1978?

Bukankah kebencian, dendam kesumat dan syak wasangka itu bercirikan sifat syaitan?

Apakah Nik Aziz masih berpegang kepada falsafahnya ‘boleh bekerjasama dengan syaitan?”

Eloklah kalau Najib tidak layan pemimpin seperti ini.

Baik juga kalau Najib mengusahakan semula perbincangan awal dengan Presiden PAS atau Timbalannya mengenai bagaimana membantu umat Islam yang ketinggalan kerana masalah ekonomi atau tekanan ekonomi dunia yang semakin parah.

Atau bagaimana menjadikan orang Islam lebih bersatu untuk ekonomi sejagat daripada melayan Nik Aziz yang seperti orang kena sawan memaki hamun UMNO dan memperlekehkan orang Melayu.

Tugas ini rasanya lebih berfaedah. Lagipun Nik Aziz jenis ‘keras keng’ dan sukar menerima pandangan orang.

No comments:

Post a Comment