
Sesekali baik juga kita ‘lepas peluru terlebih dahulu ’ untuk melihat warna sebenar pembangkang dan NGO.
Jelas kini kepada mereka, bila sentuh sikit, kita sudah dianggap perkauman tetapi bagaimana kenyataan-kenyataan mereka yang memperleceh dan memperkecilkan orang Melayu dan Bumiputera lainnya?
Apakah orang Melayu jenis bukan bangsa rasional dan tidak pandai marah atau sakit hati terhadap kenyataan berbaur perkauman?
Saya melihat dalam konteks Mukhriz ini beliau memberikan alternatif kepada sistem pendidikan kini selain menguji sejauh mana reaksi ‘orang lain’ apabila berdepan dengan cabaran besar kepada sistem yang mereka pulihara.
Utusan Malaysia semalam melaporkan, badan-badan bukan kerajaan (NGO) khususnya daripada organisasi bukan Melayu menolak cadangan mewujudkan satu sistem pendidikan yang bertujuan untuk menyatupadukan rakyat selain mengelak polarisasi kaum di negara ini.
Mereka menyifatkan cadangan yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Mahathir itu sebagai berbaur perkauman dan mahu sistem pendidikan sedia ada dikekalkan.
Gabungan Persatuan Guru-Guru Sekolah Cina Malaysia (UCSTAM) dan Persekutuan Persatuan-Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (UCSCAM) dalam kenyataan

‘‘Kami meminta agar kerajaan mengambil tindakan terhadap pemimpin-pemimpin yang tidak bertanggungjawab ini bagi mengelak perkara sedemikian berlaku lagi pada masa depan,’’ jelas kenyataan itu.
Ini baru syor satu perkara tetapi telah dirasakan boleh mengancam kepentingan mereka.
Persoalannya apakah kenyataan itu perkauman atau untuk kepentingan nasional?
Mukhriz tidak pun mempersoal ‘kehadiran bukan-Melayu’ atau ‘apa-apa yang berkaitan kerakyatan bukan-Melayu’ tetapi sekadar mengutarakan cara mewujudkan perpaduan di kalangan rakyat dan mengelakkan polarisasi kaum.
Ketika ini bilangan sekolah jenis kebangsaan Cina ada 889, sekolah jenis kebangsaan Tamil (374), sekolah mubaligh (410) dan sekolah agama bantuan kerajaan (154). Sekolah kebangsaan pula ada 5,831.
Saya teruja dengan kata-kata POLITICA (http://politica-net.blogspot.com) apabila mengatakan tidak ada satu negara dalam dunia macam Malaysia. Dah ada sekolah kebangsaan, kerajaan izinkan sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil diwujudkan.
Kata POLITICA: “Cuba buka mata-mata luas-luas. Cuba pasang telinga lebar-lebar. Di Indonesia tak ada sekolah Cina. Di London tak ada sekolah Cina. Di USA tak ada sekolah Cina. Di Jepun tak ada sekolah Cina.
Di Malaysia ada! Sebab apa? Nak tau sebabnya? Pasal orang Melayu baik hati sangat! Itu pun dia orang tak kenang budi. Bagi betis nak peha. Lepas tu panjat kepala! Sebab itulah hari ini Mukhriz Mahathir teruk kena bedal. Dia cuma kata hapuskan sekolah jenis kebangsaan. Apa yang dia kata tak salah. Tapi pihak yang rasa pedas menyalak macam anjing gila.
Bukan itu saja. Sekolah wawasan yang diwujudkan oleh kerajaan pun diboikotnya. Kononnya anak Cina tak boleh campur dengan anak-anak keturunan lain. Apa punya alasan ni?
Bukankah ini ertinya puak ini anti-perpaduan? Abdullah Badawi pun tak tegas. Kena tekan sikit, sekolah Cina yang dah ditutup pun diarah buka balik. Contohnya sekolah di pinggir Seksyen 17 PJ. Sekolah tu dah tutup beberapa tahun lalu. Waktu PRU12 ada masyarakat Cina desak minta sekolah tu dibuka semula. Abdullah pun arah Hishamuddin Hussein buka balik sekolah tu. Awal 2009 ni sekolah tu mula dibuka dan ambil pelajar semula. Apa punya cerita ni?”
Benar kata Ketua Pemuda Umno, Datuk Seri Hishammuddin Hussein bahawa kenyataan Ahli Jerlun berhubung sekolah satu aliran langsung itu tidak ada berbaur unsur perkauman.
Hishammuddin yang juga Menteri Pelajaran mengulas saranan Mukhriz, Isnin lalu, supaya kerajaan mewujudkan hanya satu sistem pendidikan yang berteraskan semangat kebangsaan bagi menyatupadukan rakyat dan mengelak polarisasi kaum di negara ini.
Dalam sistem pendidikan negara hanya ada aliran perdana iaitu sekolah kebangsaan dan aliran bantuan kerajaan. Aliran bantuan kerajaan merangkumi empat jenis iaitu sekolah jenis kebangsaan Cina, sekolah jenis kebangsaan Tamil, sekolah mubaligh dan sekolah agama bantuan kerajaan.
Kata Hishamuddin, “kalau nak kaitkan dengan perkauman, kita tengok sendiri empat jenis

“Tapi pembangkang cuba membangkit dan mengaitkannya dengan perkauman... itu yang menimbulkan emosi dan keliru serta rasa tidak sedap hati," katanya.
Memang hasrat semua pihak baik, jika ada satu aliran tapi kalau nak mempolemik dan mengaitkannya dengan perkauman, itu tak ada asas langsung, kata Menteri berkenaan.
Apa yang Mukhriz kata ialah ialah menerusi sistem pendidikan yang dicadangkannya, semua sekolah pelbagai jenis akan diserap melalui entiti tunggal dengan bahasa Melayu sebagai perantaraan kecuali bagi Sains dan Matematik yang diajar dalam bahasa Inggeris.
Kalau inipun dianggap perkauman, apa lagi bentuk cadangan orang Melayu yang ‘lebih lembut’ wajar dituturkan?