Friday, November 21, 2008

BANJIR – MI KUAH DAN SELIMUT

(Kenanganku)

Hujan Lebat yang dijangka melanda Pantai Timur hingga lusa, boleh menyebabkan kawasan rendah dan tebing sungai mungkin dinaiki air.

Membaca berita hujan sederhana dan kadangkala lebat dijangka berlaku di Kelantan, Terengganu dan Pahang sehingga petang Ahad boleh menyebabkan banjir di kawasan rendah dan tebing sungai membuatkan saya mula terkenang kepada kisah-kisah silam mengenai banjir.

Antara 1972 - 1974, banjir membawa rezeki kepada saya apabila ketika itu sebagai stringer kepada Berita Harian dan Utusan Malaysia saya boleh membuat rezeki melalui berita dan rencana saya.

Biarpun dibayar dengan harga antara RM15 dan RM20 satu rencana ketika itu tetapi dengan kedudukan saya sebagai pelajar tingkatan lima dan enam, ia sudah cukup lumayan.

Dengan meminjam mesin taip abang saya, Hasbullah Latif dengan dengan galakan daripadanya, saya menghantar berita dan rencana.

Bolehlah saya belanja kawan-kawan makan ‘mi kuah’ (mi sup) di kedai Isa atau teh halia telur puyuh di kedai Salam Nor (Allahyarham) di Taman Serendah Sekebun Bunga (tapak Hotel Riverview di Kota Bharu ketika ini).

Sedikit sebanyak, rakan serumah saya ketika belajar di tingkatan enam di Maktab Adabi Kota Bharu ketika itu Sayuti Mokhtar (kini di RTM), Shamsuddin Abdullah (kini tinggal di Kampung Bakap, Jabi) dan seorang lagi saudara Umar (tidak dapat di kesan di mana beliau berada sekarang) dapat juga merasa rezeki yang begitu besar bagi saya ketika itu.

Selain itu antara ‘kawan minum’ saya yang rapat ketika di Kota Bharu ialah penyair Wadi Leta S.A., Allahyarham Abdul Aziz H.M (guru dan kawan ketika di Maktab Adabi Kota Bharu) serta penyanyi S.M. Buang (juga tidak diketahui di mana beliau kini).

Ketika itu kami antara kumpulan yang disebut sebagai ‘Perenang Malam’ kerana hanya keluar pada sebelah malam, termasuk musim banjir. Antara meraka yang sering menjadi teman perbualan ialah Talib Y.K. (Allahyarham) dan sesekali Norhisham Mustaffa (penyair dan penulis terkenal hingga kini).

Tetapi selepas itu saya tidak banyak merasai kesan banjir besar sejak berhijrah ke Pulau Pinang pada 1970an dan awal 1980an dan di Kuala Lumpur bermula 1983.

Ketika di Pulau Pinang selalunya musim banjir di Pantai Timur berlaku ketika saya sudah mula belajar pada semester kedua di Universiti Sains dan apabila menjadi tutor dan pensyarah, antara Oktober hingga Januari, saya jarang pulang ke Besut, Terengganu.

Bagaimanapun, tahun lepas saya turut menikmati suasana hujan lebat dan banjir yang tidaklah sebegitu besar apabila menyertai kumpulan yang menyampaikan bantuan kepada orang ramai.
Dan dengan kemungkinan datangnya banjir sekali lagi, biarpun mungkin tidak menjadi mangsa banjir, saya merasakan kerja-kerja membantu dan menyelamat mangsa hendaklah diberikan tumpuan yang sewajarnya.

Harapan ialah kita tidak mahu lagi mendengar suara-suara yang ‘marah’ dan ‘geram’ umpamanya terhadap Perdana Menteri dan Menteri yang berada di luar negara ketika banjir melanda penduduk di Kelantan, Terengganu, Pahang dan Johor.

Saya cukup kagum dengan usaha-usaha yang dijalankan oleh Badan Perhubungan UMNO Kelantan dan Kerajaan Pas Negeri Kelantan yang bertungkus-lumus. Kebetulan pula ketika itu kedua-dua pihak sedang mencari sokongan bagi berdepan pilihan raya.

Maka ramailah turun padang untuk bertemu mangsa banjir (pengundi?). Kali ini jika berlaku banjir tidaklah diketahui apakah ‘rezeki masih murah’ atau sebaliknya. Saya berdoa usaha murni ini diteruskan oleh semua pihak kerana ia kerja kebajikan, kerja untuk rakyat.

Saya masih ingat pada 16 Disember 2007, Datuk Shaari Mat Husin ketika itu masih ADUN Gual Periok bersama 11 yang lain melalui detik cemas apabila bot yang membawa mereka hanyut dibawa arus selama hampir lima jam.

Kejadian berkenaan berlaku kira-kira pukul 6.30 petang ketika kumpulan itu dalam perjalanan pulang menyampaikan bantuan banjir di Kampung Rahmat dekat Rantau Panjang. Bot berkenaan mengalami kerosakan enjin menyebabkan mereka dihanyutkan arus sejauh lima kilometer. Bot berkenaan beberapa kali nyaris terbalik apabila merempuh pohon-pohon kayu yang dihanyutkan arus.

Sehari sebelum itu, Azizudin Hussein (ketika itu ADUN Mengkebang pula melalui detik cemas ketika mengagih-agihkan bantuan banjir. Bot yang dinaiki wakil rakyat Barisan Nasional (BN) itu terbalik apabila terlanggar kabel elektrik ketika dalam perjalanan pulang selepas menghantar bantuan makanan untuk mangsa banjir di tiga kampung, di kawasan Kuala Krai.

Dalam kejadian jam 2.30 petang, itu Azizuddin dan pengendali bot berkenaan, Hashim Mohd Salleh, 55, tercampak sebaik bot itu melanggar kabel merintangi Sungai Nal dekat Kampung Tanjung Kala. Nasib menyebelahi mereka. Kedua-duanya Berjaya berpaut pada bot yang terbalik itu sebelum diselamatkan sebuah lagi bot yang mengekori mereka.

Semalam, semua anggota polis di Kelantan sudah diarahkan berada dalam keadaan berjaga-jaga dan bersiap sedia bagi menghadapi kemungkinan banjir.Timbalan Ketua Polis Kelantan, Senior Asisten Komisioner II, Amir Hamzah Ibrahim berkata, segala persediaan telah dibuat bagi menyalurkan perkhidmatan dan bantuan terutama di kawasan yang sering membabitkan banyak mangsa.

Jabatan Meteorologi semalam meramalkan hujan sederhana dan kadangkala lebat di Pantai Timur yang bermula semalam akan berlarutan sehingga petang esok dan ini boleh menyebabkan banjir di kawasan rendah dan tebing sungai.

Jabatan itu menaik taraf amaran hujan lebat daripada peringkat kuning kepada jingga bagi ketiga-tiga negeri itu.

Kawasan yang terlibat di Kelantan termasuk daerah Kota Baharu, Tumpat, Bachok, Pasir Puteh, Pasir Mas, Tanah Merah, Machang, Jeli dan Kuala Krai.

Di Terengganu, kawasan terlibat termasuk daerah Kuala Terengganu, Besut, Setiu, Dungun, Kemaman, Marang dan Hulu Terengganu dan di Pahang, ia meliputi daerah Jerantut, Kuantan, Pekan, Rompin, Maran, Bera dan Temerloh.

Kerja-kerja menyelamat ini bukan mudah kerana saya sendiri pernah merasainya ketika ‘tersangkut’ (terkandas) ketika perjalanan pulang sewaktu hitch-hike antara Besut- Kuala Lumpur – Kangar pada cuti penggal kedua 1973, di Temerloh.

Akibat banjir besar pada tahun itu, saya terpaksa menumpang di pusat penempatan banjir di salah sebuah kilang papan dekat Temerloh dan bekerja dengan agensi penyelamat antarabangsa.
Kebetulan ketika itu saya terpaksa menunggu rakan hitch-hike, Wan Hussein Wan Hassan (kini pegawai tinggi di Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan) yang tiba-tiba jatuh demam. Beliau terpaksa di hantar ke Hospital Mentakab untuk hampir dua minggu.

Kebetulan boleh cakap ‘orang putih’ saya diajak untuk mengedarkan selimut banjir dengan menaiki kenderaan ‘amphibia’ ke beberapa pusat penempatan. Bagus juga pengalaman ini kerana inilah kali pertama saya berinteraksi secara dekat dengan ‘Mat-Mat Saleh’ yang slang mereka kadangkala membuatkan saya jadi bingung! Maklumlah yang datang dari Australia dan Britain.

Di akhir perkhidmatan’ saya, dihadiahkan sehelai selimut dan ia menjadi kegemaran emak saya. Selimut ini digunakan emak saya sehinggalah menghembuskan nafasnya yang terakhir pada 1978.

CERITA ALTANTUYA DAN PETAI

(Rehat Minda 1)

Tergelak besar saya dan anak membaca komen Seladang - orang Lanchang - sebagai reaksi kepada posting saya bertajuk ‘Altantuya - Jangan Fitnah Najib’ semalam.

Apa tidaknya beliau bertanya apakah kedatangan Altantuya ke Malaysia untuk mencari petai.

Ya tak ya jugak. Tak kan dia datang ke Malaysia mencari petai.

Tanya Seladang: “Adakah Altuntuyya datang ke Malaysia nak mencari petai sehingga terpijak jerangkap samar C4?”

Komen Seladang memang kelakar tetapi memedihkan.

Saya terus ke blog beliau (http://tokperan.blogspot.com) dan Seladang seorang yang puitis tetapi garang seperti namanya. Blognya dihiasi pantun jenaka dan sajak kiasan disertai gambar-gambar menarik.

Saya mohon petik satu daripada karya Seladang yang sangat menarik untuk melupakan sekejab isu Altantuya.

Cerita paling pendek ....

OB vs OB

Di Amerika Syarikat hanya ada seorang OB!
Di Malaysia banyak-banyak OB!
Di Amerika Syarikat OB - Obbama!
Di Malaysia OB - Oh Bangau!

Bangau oh Bangau
Mengapa engkau kurus?
Macam mana aku tak kurus


Pemimpin banyak yang gemok!

Pemimpin oh Pemimpin
Mengapa engkau gemok?
Macam mana aku tak gemok
Lantak duit rakyat!!!
Lantak duit rakyat!!!
Lantak duit rakyat!!!


SELADANG: Pantang disergah!

KETERBUKAAN KERAJAAN, KESELESAAN RAKYAT

Beberapa pengumuman yang melegakan rakyat sejak kelmarin mungkin menyukarkan pembangkang untuk terus memperkecilkan keupayaan dan keikhlasan kerajaan.
Kini mereka perlu mencari isu baru atau yang bersifat kontroversi jika mahu terus mengritik atau menyalahkan kerajaan.

Langkah populis yang diumumkan seperti penurunan harga minyak, turunnya harga beras, insentif potongan tol kepada pengguna lebuh raya serta deklasifikasi perjanjian konsesi lebuh raya, pastinya membuatkan rakyat gembira dan merasa lega.

Sebelum itu, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak, mengumumkan pakej rangsangan ekonomi dan ini semua akan menyebabkan pembangkang tersepit, lebih-lebih lagi langkah-langkah beberapa kerajaan negeri dikawal pembangkang banyak menimbulkan kemarahan rakyat.

Janji pembangkang untuk memberikan keselesaan kepada rakyat di Selangor, Perak, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan sehingga ini belum membuahkan apa-apa.

Ada sahaja kontroversinya, termasuk usaha kerajaan Kedah untuk memperkenalkan kuota 50 pertaus bagi Bumiputera di negeri itu untuk pemilikan rumah.

Langkah-langkah terbaru yang diumumkan kerajaan kelmarin dan semalam dengan sendirinya akan mengurangkan kemarahan rakyat biarpun tiada laungan sokongan untuk menyatakan terima kasih kepada kerajaan.

Dalam keadaan kerajaan sedar betapa rakyat ‘memusuhinya’ seperti ditunjukkan melalui keputusan Pilihan Raya Umum ke 12 Mac lalu, langkah populis ini akan dapat melembutkan hati rakyat untuk memahami bahawa apa juga tindakan mereka terhadap kerajaan, Barisan Nasional tetap menunaikan janji untuk mengurangkan beban, walaupun dilaksanakan secara berperingkat.

Kelmarin Najib mengumumkan pakej rangsangan ekonomi bernilai RM7 bilion yang diumumkan awal bulan ini akan dilaksanakan menjelang suku pertama tahun depan (2009).

Langkah ini menggambarkan betapa Malaysia sentiasa mengamalkan dasar terbuka ke arah melaksanakan langkah tambahan dalam merangsangkan perkembangan ekonomi semasa.

Meskipun krisis kewangan global bertambah buruk berbanding ramalan awalnya, kerajaan tetap yakin unjuran pertumbuhan ekonomi pada tahun ini dan tahun depan mampu dicapai
Timbalan Perdana Menteri berkata, unjuran pertumbuhan ekonomi Malaysia pada kadar 5.5 peratus pada tahun ini dan 3.5 peratus pada tahun depan dengan menjamin permintaan domestik terus kukuh.

Najib menjelaskan, untuk mencapai sasaran pertumbuhan ekonomi itu, kemudahan kredit yang disediakan oleh bank kepada syarikat tempatan termasuk kepada industri kecil dan sederhana (IKS) juga perlu kukuh.

Selain itu kerajaan turut melihat kepada garis panduan domestik yang perlu di liberalisasi dan diperkemaskan agar usahawan tempatan dan asing menjalankan perniagaan dengan selesa dan suasana yang kondusif di negara ini.

Kerajaan bersikap sedemikian untuk menjamin pasaran pelaburan modal kerajaan kekal progresif dan kompetitif.

Secara amnya, keadaan itu akan membuka ruang kepada pelabur, khususnya pelabur asing tetap merasakan Malaysia sebagai destinasi pilihan mereka.

Dan dengan pengumuman bahawa petrol diturunkan sebanyak 7 sen kepada RM2 satu liter, iaitu tinggi 0.8 sen sahaja daripada kedudukan ketika mula-mula kerajaan menaikkan harga minyak Jun lalu, rakyat semakin selesa selepas harga bahan api itu diturunkan untuk kali keempat 1 November lalu.

Pada asasnya rakyat Malaysia masih membayar harga yang murah bagi petrol pada kadar AS$0.53 bagi satu liter apabila di China, rakyatnya membayar sebanyak AS$0.70 dan di Sri Lanka pula berharga AS$1.02.

Biarpun ada yang berpendapat jumlah itu agak kecil tetapi ia berlaku pada masa yang sama dengan penurunan harga beras.

Kelmarin juga, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mustapa Mohamed mengumumkan harga siling beras lima peratus hancur tempatan (ST5) diturunkan sebanyak 20 sen iaitu daripada RM2.80 sekilogram kepada RM2.60 sementara harga beras 10 peratus hancur tempatan (ST10) turut diturunkan harga silingnya kepada RM2.40 daripada RM2.70 sebelum ini iaitu penurunan 30 sen.

'Pewartaan ini membolehkan kerajaan membuat kawalan terhadap harga tersebut kerana harga beras ini merupakan barang yang dikawal oleh kerajaan dan harga baru ini sudah diwartakan sehari sebelum pengumuman berkenaan.

Sebagai tanda kerajaan serius mengenai perkara ini Mustapa memberi amaran, mana-mana peruncit yang tidak mematuhi harga siling ini boleh diambil tindakan oleh pihak kawal selia padi dan beras di bawah Perintah Beras (Kawalan Gred dan Harga) 1992.

Turut menggembirakan pengguna, khususnya ibu bapa ialah langkah kerajaan menahan kenaikan tambang bas 100 peratus yang diperjuangkan oleh pengusaha bas.

Kerajaan bimbang kenaikan akan turut member kesan kepada tambang bas sekolah ebih-lebih lagi pada musim persekolahan akan datang.

Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Noh Omar berkata sebarang kadar baru tambang bas dan teksi, termasuk bas sekolah akan diumumkan pada awal tahun depan dengan mengambil kira kemampuan rakyat dan syarikat pengangkutan awam serta insentif yang diumumkan dalam Bajet 2009.

Katanya, jika pun berlaku kenaikan tambang kelak, ia tiada kaitan langsung dengan harga minyak di pasaran semasa kerana minyak untuk pengangkutan awam telah diberikan subsidi.
Dalam keadaan rakyat gembira dengan penurunan harga minyak, Kementerian Kerjaraya pula mengumumkan bahawa pengguna kenderaan persendirian Kelas 1 yang menggunakan Lebuh Raya Utara-Selatan dan Lebuh Raya Elite dari 12 tengah malam hingga 7 pagi akan menerima diskaun tol 10 peratus untuk tempoh dua tahun mulai 1 Januari tahun depan.

Menteri Kerja Raya, Datuk Ir. Mohd. Zin Mohamed mengumumkan selain itu, diskaun tambahan 10 peratus juga akan turut diberikan kepada pengguna kenderaan Kelas 1 pada hari perayaan seperti Hari Raya Aidilfitri, Tahun Baru Cina, Deepavali dan Krismas dalam tempoh dan waktu yang sama.

Selain itu, PLUS Expressways Berhad melalui program Loyalti PLUS dengan pengguna kedua-dua lebuh raya boleh menikmati rebat tol lima peratus daripada nilai terkumpul bulanan minimum RM200 bermula 1 Januari.

Ir Mohd Zin berkata melalui pemberian insentif ini aliran trafik bagi lebuh raya PLUS (Projek Lebuhraya Utara Selatan) pada waktu tersebut dijangka meningkat.

Mungkin untuk permulaan ini diskaun dilihat kecil dan pastinya setiap pihak mahu ia juga berkuatkuasa pada waktu siang. Kementerian Kerja Raya perlu merundingkan supaya pengguna lebuh raya pada waktu siang sepatutnya diberikan keutamaan.

Kelab Ahli Parlimen Barisan Nasional (BNBBC) sudah menyatakan semala, ia mahu diskaun 10 peratus yang diberikan kepada pemandu kenderaan ringan (Kelas 1) menggunakan Lebuh Raya Utara-Selatan dan Lebuh Raya Ekspres Lingkaran Tengah (Elite) diperluaskan sepanjang hari.

Selain itu, mereka juga menuntut supaya kadar diskaun ditingkatkan dan insentif diperluaskan kepada semua jenis pengguna terutama lori kerana ia mampu membantu kerajaan mengurangkan harga barang di pasaran berikutan pengurangan kos pengangkutan.

Pengerusinya, Datuk Seri Tiong King Sing, berkata BNBBC kecewa dengan pengumuman baru-baru ini kerana beranggapan ia langsung tidak memberi kesan bagi memenuhi objektif utamanya iaitu mengurangkan beban pengguna dalam menghadapi situasi ekonomi tidak menentu ketika ini.

Berkaitan lebuh raya ini juga, sebelum ini banyak pihak merasakan perjanjian konsesi antara kerajaan dan syarikat kon sesei berat sebelah yang dikatakan lebih menguntungkan pemegang konsesi tol.

Berikutan itu kerajaan memutuskan untuk mendedahkan kepada umum perjanjian berkenaan membabitkan kesemua 22 syarikat konsesi lebuh raya di seluruh negara kecuali Maju Expressway yang mengendalikan Lebuh Raya Kuala Lumpur- Putrajaya.

Keputusan mendeklasifikasikan dokumen perjanjian dicapai berikutan persetujuan Kabinet pada mesyuarat 17 Oktober lalu terhadap memorandum kementerian itu bertajuk 'Pengelasan Semula Semua Penjanjian Konsesi Lebuh Raya Yang Sedang Beroperasi Supaya Dapat Didedahkan Kepada Umum.'

Ir. Mohd. Zin Mohamed berkata Kabinet bersetuju supaya perjanjian konsesi lebuh raya yang sedang beroperasi dikelaskan semula selaras dengan Akta Rahsia Rasmi 1972 selepas mendapat persetujuan daripada syarikat konsesi sejajar dengan peruntukan klausa kerahsiaan yang termaktub dalam perjanjian terbabit.

Dokumen perjanjian tersebut boleh didapati mulai 1 Januari depan dan dengan mendeklasifikasikan dokumen berkenaan, orang ramai dapat meneliti semua aspek operasi syarikat konsesi lebuh raya termasuk aliran kewangan syarikat berkenaan.

Menteri itu berkata Maju Expressway Berhad dijangka akan memberikan persetujuan untuk turut menyertai 22 syarikat lain mendedahkan perjanjian konsesi mereka dalam masa terdekat.

Ternyata, usaha-usaha kerajaan ini, bukan sahaja rakyat semakin mendapat kelebihan dalam konteks perbelanjaan harian untuk sekeluarga serta jaminan ekonomi yang lebih baik tahun hadapan tetapi mereka juga mula merasai betapa kerajaan semakin telus dalam menyalurkan maklumat pelbagai perkara yang ada kaitan dengan keperluan seharian mereka.