Penegasan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang tidak
mahu wujud sindrom penafian dalam jabatan atau agensi kerajaan terhadap
kelemahan operasi dan perkhidmatan kepada rakyat perlu dijadikan amalan segera.
Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Dalam Negeri mahu
jabatan dan agensi kerajaan perlu berani
serta jujur mengakui kelemahan dalam perkhidmatan yang ditawarkan sekiranya
benar.
Situasi sebenar di sebalik permasalahan perlu dimaklumkan
kepada rakyat. Ini akan membolehkan mereka memahami situasi, selain
menyelesaikan segera masalah yang timbul.
Malah, beliau membidas 'kacang hantu' dalam jabatan-jabatan,
termasuk di bawah KDN yang sanggup bertindak membelakangkan integriti.
Akibat perbuatan itu, ia mendatangkan pelbagai persepsi
buruk kepada imej dan perkhidmatan di kementerian dan jabatan kerajaan.
Sebagai kementerian yang menawarkan banyak perkhidmatan
kepada orang awam, Dr Ahmad Zahid tidak boleh berkompromi untuk menyimpan atau
memiliki individu seperti itu di bawah pentadbirannya.
"Bagi mereka yang merasakan sudah tidak boleh
bekerjasama dengan KDN, carilah organisasi lain di luar sana yang dia selesa
bekerjasama," katanya berucap pada perhimpunan bulanan Kementerian Dalam
Negeri (KDN) di Putrajaya semalam.
Setiap individu yang berkhidmat dalam organisasi kerajaan
perlu berani mengakui kesilapan jika ada melakukannya. Segala masalahan yang
berlaku boleh diatasi.
“Kita harus akui kelemahan kita. Semua individu harus
bangkit berkhidmat demi rakyat,” katanya.
Jangan sesekali ada sindrom menafikan kesalahan.
Namun begitu, masyarakat juga perlu adil pada kakitangan
sesuatu jabatan.
Memberi contoh rungutan berhubung perkhidmatan Jabatan
Imigresen seperti isu pengeluaran pasport dan pelanggan terpaksa beratur
panjang di kaunter, beliau berkata keadaan itu sememangnya wujud dan perlu
diakui dengan jujur.
"Saya juga mahu rakyat faham bahawa masalah tersebut
bukan sepenuhnya disebabkan kelemahan jabatan. Ia juga diakibatkan oleh faktor
luaran seperti pembekal dan vendor yang gagal menyediakan item memenuhi
spesifikasi serta masa yang ditetapkan Imigresen," katanya.
Mustafar...profesionalismenya perlu diteladani. |
Kerana itu beliau memuji sikap profesionalisme yang
ditunjukkan oleh Ketua Pengarah Jabatan Imigresen Datuk Seri Mustafar Ali
menangani masalah di jabatan itu.
Pada Ogos lalu, Jabatan Imigresen dibanjiri orang awam
yang mengalami kelewatan proses permohonan dan memperbaharui pasport sehingga
menyebabkan situasi panik.
Mustafar tampil memberi penjelasan bahawa imigresen
sedang menjalani proses peralihan kepada pasport versi baharu.
“Saya puji tindakan Ketua Pengarah Imigresen Datuk Seri
Mustafar Ali yang serius menangani isu kelewatan ini dengan menjelaskan keadaan
sebenar dalam tempoh yang cepat,” tegasnya.
Mustafar yang berkhidmat hampir 30 tahun dalam
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dilantik Ketua Pengarah di
Jabatan Imigresen 1 Ogos lalu.
Pertukaran beliau dianggap sebahagian usaha memerangi
salah laku dalam imigresen.
Ternyata kedatangan Mustafar ke jabatan itu berjaya
membuktikan bahawa sikap profesionalisme tetap wujud dalam perkhidmatan awam
dan perlu dijadikan teladan.