Monday, September 13, 2010

KES SOSILAWATI - AKAN RAMAI YANG 'NAIK ANGIN'?

Kes pembunuhan jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya, 47, dan tiga orang lain yang dilaporkan hilang sejak 30 Ogos semasa berada di Banting untuk urusan pembelian tanah mulanya dianggap kes biasa.

Namun, ternyata ia luar biasa. Bukan kerana kesemua mayat dibakar sebelum abunya dibuang di sebatang sungai berhampiran Ladang Gadong, Tanjong Sepat tetapi mereka yang disyaki dalam kes ini serta komen-komen mengenainya ada yang ‘melencong’.

Laporan akhbar hujung minggu lalu mendakwa kehilangan Sosilawati Lawiya bersama tiga individu terbabit dipercayai didalangi seorang ahli perniagaan bergelar “Datuk” yang dikatakan individu terakhir yang ditemui jutawan kosmetik itu ketika urus niaga tanah di Banting pada 30 Ogos lalu.

Seorang peguam berusia 41 tahun yang dikenali ramai di kawasan itu dan bergelar “Datuk”, telah ditahan bersama adik lelakinya, dua wanita serta empat yang lain, termasuk pekerja ladang mereka.

Difahamkan, ahli perniagaan terbabit yang dikatakan mempunyai ramai kenalan di kalangan orang kenamaan, dipercayai berperanan sebagai broker dalam urus niaga tanah bernilai RM4 juta di Pulau Pinang itu. Ahli perniagaan itu dipercayai mempunyai banyak petunjuk bagi membantu siasatan kes, termasuk mengesan lokasi keempat-empat mangsa disembunyikan.

Dia dikatakan pernah terbabit dalam kegiatan penipuan jual beli tanah, dipercayai didalangi sindiket terancang. Malah, beberapa laporan polis pernah dibuat terhadapnya sebelum ini berkaitan urus niaga tanah.

Perkembangan terbaru ini menambah senarai kes pembunuhan kejam yang negara pernah saksikan sebelum ini — antara kes bunuh dan rogol penganalisis maklumat, Canny Ong pada 2003 yang turut dibakar. Kes-kes lain termasuklah bekas pensyarah Universiti Teknologi Mara (UiTM), Bakarudin Busu yang pernah berkhidmat sebagai wartawan Kumpulan Utusan. Empat tahun lalu wanita Mongolia Altantuya Shariibuu pyla dibunuh dan mayatnya kemudian diletupkan.

Saya ingin mengucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham Sosilawati, peguam, pegawai bank CIMB cawangan Kampung Baru dan pemandu yang dibunuh kejam di Banting.

Seperti disebut oleh anakbukitgantang, kita tidak wajar mengulas panjang kerana masih dalam siasatan polis dan boleh membawa kepada subjudis.

Apapun, kita tidak boleh menahan kemarahan seseorang atau kumpulan tertentu dalam kes ini umpamanya blog gerakanantipkr sudah naik angin dengan kes ini.

Mengulas isu ini dengan tajuk “BENARKAH AHLI BAR COUNCIL BUNUH SOSILAWATI ?”, blog ini mengulas:

pertanyaan.benarkah peguam yang jugak ahli majlis peguam iaitu dato patmanathan dan 8 orang india terlibat membunuh sosilawati dan 3 rakannya ? ini alamat lawyer pukimak anak haram pundek ni..no 51 jalan kemboja 33 off jalan sultan ahmad shah..

jika benar, memang siallah ahli bar council ni ! anjing betul korang ni ,mana pergi suara anjing2 demokrasi pas,dap pkr ! kenapa senyap syaitan ! bangsat anak haram..kalau melayu yang buat korang bising macam kes pengetua johor, tapi bila india bunuh melayu korang senyap..kepala bapak korang la anjing demokrasi...babi punya anjing demokrasi ! butoh kepala bapak korang la pakatan !

SEGERAKAN SIASATAN..INI KES BUNUH..SILA HUKUM GANTUNG PUNDEK-PUNDEK SIALAN NI , AYUH SELURUH BLOGER, KITA DESAK KERAJAAN SEGERAKAN SIASATAN DAN KEHAKIMAN...AKU SERU BLOGER BANTU PERJUANGKAN NASIB SAUDARA KITA YANG TERKORBAN !

Apapun, butiran dan identiti peguam yang bekas ahli Majlis Peguam yang ditahan polis itu , boleh didapati di sini.

Amat jelas, Tan Sri Musa Hassan yang maseh menjalankan tugas dan semua anggota PDRM yang cekap menyelesaikan kes pembunuhan tersebut perlu diberikan ucapan tahniah. Salinan video tape wawancara wakil PDRM boleh didapati di link (http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DuHQsUEtyeyk&h=9cc63).

Amat wajar jika anak bukit gantang berasa sedih kerana tragedy ini telah mula di spin/fitnah oleh ahli politik yang tidak bertanggungjawab apatah lagi memakai gelaran muslimah PAS (Di sini) yang mulai mengaitkannya dengan Altantuya. Apakah motif berbuat demikian? Adakah ia penyataan berpandu yang memandu minda pembaca ke arah konspirasi dan menyalahkan pemimpin parti lawan ataupun Kerajaan Persekutuan?

Tidak siapa boleh menyalahkan anakbukitgantang jika beliau tidak berpuashati dengan kenyataan Dr Lo lo. Pemimpin wanita PAS itu melalui twitter mengatakan: " Sape yg bleh lupakn kmatian altanTuya.sy kaitkn sbb mrk adalh wnita spt sy. Mrk mati dbunuh kejam dbumi msia.apa yg politiknya? "- Maaf bagi saya, yang juga seorang wanita dan ibu serta tak berpehakpon ke mana mana faction, amatlah janggal untuk menyentuh kematian Allahyarham Dato Sosilawati dengan Altantuya tanpa ada tujuan lain disebaliknya (sungguh benar kata orang politik itu cukup kotor)

anakbukit gantang turut memberikan panduan lebih jauh apabila menyebut, seorang pembaca FB yang arif dalam transaksi kewangan, Allahyarham Sosilawati telah tidak dinasehatkan oleh peguamnya penggunaan Irrevocable Conditional Bank Payment Orders bagi transaksi kewangan yang melibatkan jumlah yang besar....dan ini menimbulkan tanda tanya...

Saya menyokong anakbukitgantang iaitu kepada semua biarlah PDRM menjalankan tugas mereka...dan hormatilah perasaan kaum keluarga yang kehilangan anggota keluarga dan sumber rezeki mereka kerana semua mereka adalah penyumbang utama rezeki keluarga masing masing- Al Fatehah untuk mereka.

Selain gerakananti pkr serta anakbukitgantang, beberapa blog dan portal berita turut menyentuh isu ini.

Ini termasuk rbf, kerisputra, pengundisetiasungairapat, selangorbangkit, sudahpun menjadikan isu ini sebagai entri terbaru mereka.

Namun yang menarik juga untuk dibaca ialah laporan themalaysianinsider yang menyentuh mengenai polis yang turut menyiasat beberapa kes culik dan bunuh berdasarkan keterangan yang diberikan oleh suspek-suspek kes Sosilawati ini.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Datuk Seri Bakri Zinin berkata, empat suspek pertama yang ditahan Jumaat lalu mendedahkan mereka terlibat dalam kes yang sama tahun lalu. “Kami sedang menyiasat keterangan mereka,” kata beliau pada sidang media Ibu Pejabat Daerah Banting semalam.

Mungkinkan akan ada kes lain yang akan diketahui selain pembunuhan Sosilawati dan tiga yang lain yang terbongkar semalam?

34 comments:

  1. Hoi HINDRAF... Mana kamu semua jangan diam diam..Ini bukan kes PEPALA LEMBU tau.. Ini MANUSIA, perempuan pulak tu!!.

    Ni kalau memang SEKOK DARI ahli majlis peguam, memang terserlah sebenar HATI BUSUK mereka.. Hah KARPAL dan ANAK, jangan duk diam2.

    Sungei Pelik, Sepang.. TBH pun berkaitan dengan duit juga.

    HINDEK

    ReplyDelete
  2. Sabar, lah keep cool.
    Ini kes homicide, pembunuhan ni agaknya di sebabkan wang, nothing to do with racial hate.
    The victims could have been some other race, but it just happen to be malay.
    So allow the police to make the detail investigation.
    Kita orang Melayu ni seharusnya fikir macam mana nak jadi maju. Not to dwell to much on this kind issue

    ReplyDelete
  3. Tu lah. Pecaya sangat peguam,doktor India,aku dah lama boikot depa. Aku nak Perkasa lancarkan kempen boikot peguam dan doktor india. Boikot, boikot, boikot.

    ReplyDelete
  4. Salam blogger
    Kita bukanlah nak mendahulukan siasatan polis, kita cuma nak menyedarkan melayu ynag masih bodoh dalam PKR dan PAS

    ReplyDelete
  5. al fatihah kepada mangsa mangsa kejadian kejam ini.
    kes ini kes pembunuhan, so jangan cuba nak jadikan kes racial pulak.

    ReplyDelete
  6. Benar. Sekiranya perundingan ini berjaya kedua dua pihak mendapat faedah dan untung yang tinggi.

    Pertemuan kedua dua pihak adalah untuk mencapai satu lagi kejayaan perniagaan.

    Cuma tidak di sangka risikonya amat tinggi.

    Setiap dari ikhtiar kita ada risikonya. Walaupun menyeberang jalan setiap hari untuk pergi kerja.

    Ini bukan soal kaum kerana kalau untung mereka yang dapat. Kalau rugi pun mereka juga.

    Mereka telah cuba mengambil peluang masing masing.

    Sosilawati telah mengambil langkah terbaik dengan di kelilingi 3 lelaki. Takdir telah tertulis.

    Urusan peribadi mereka biarlah tinggal urusan peribadi. Jangan di jadikan urusan orang ramail Mahkamah akan mengadili.

    Al-fatehah.

    ReplyDelete
  7. aku beri AMARAN pada kau semua kamu jgn sentuh Hidraf...Menteri semua mana berani sama kami...

    ReplyDelete
  8. oi anon 11:22PM..ko keling bangsat!!!! balik india la budak hitam tak sedar diri!!!!!dasar bontot hitam!!!kau jangan cabar melayu!!dah lama kami nak parang2 kan kemaluan kamu bagi lembu makan tau!!

    ReplyDelete
  9. memang sial punyer keling2 paria nih!!! duduk merempat kt sini, jd gangster! Kalau, blagak ckp besar bg kat paria2 nih.. xpayah citer banyak kt keling2 paria nih.. tau lah kt nk buat!!..

    ReplyDelete
  10. to Anomymous 13 sept 11.22pm.. hoi paria, kote dah la hitam pekat macam arang pi mampuih la hoiiii

    ReplyDelete
  11. memang dasar paria tu paria jugak...........kapiaq pelaq dia!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  12. korang tulis ,korang balas,x dak kerja...yg nama melayu,islam tunjuk perangai islam,sebab tu la islam x maju, marah kat bangsa lain,tapi bila mengundi doa bagi bangsa lain menang, ini lah politik cari makan,yang ckp pasal kepentingan melayu dengan ikhlas hanya berapa kerat, yg lain dok kira duit je...insaflah,,Rasulullah SAW berjaya mengembangkan Islam dengan kelembutan dan contoh, sifat membunuh bukan sifat sesuatu bangsa tetapi ada dlm semua bangsa, hanya taat agama dengan bersungguh2 dpt mengelakkan semuanya. Sudah,,x pyh dok maki..

    ReplyDelete
  13. Ini kerja penjenayah. Dia membunuh bukan atas dasar bangsa!! Bangsat la korang kalau fikiran terlalu sempit!!

    ReplyDelete
  14. Kita sebagai org islam Doakan saja arwah-arwah dicucuri rahmat dan dtempatkan dikalangan org beriman.itu lebih afdal daripada memaki antara satu sama lain...jenayah tak kira bangsa...mangsa tak kira bangsa..APA YANG PENTING MASTERMIND TU DAN KONCONYA HARUS DI HUKUM GANTUNG SAMPAI MAMPOS!!DAN PASTIKAN TIADA SEORANG PUN TERLEPAS WALAUPUN DIA PUNYA KAWAN VVIP SEKALIPUN!!

    ReplyDelete
  15. Kita sebagai org islam Doakan saja arwah-arwah dicucuri rahmat dan dtempatkan dikalangan org beriman.itu lebih afdal daripada memaki antara satu sama lain...jenayah tak kira bangsa...mangsa tak kira bangsa..APA YANG PENTING MASTERMIND TU DAN KONCONYA HARUS DI HUKUM GANTUNG SAMPAI MAMPOS!!DAN PASTIKAN TIADA SEORANG PUN TERLEPAS WALAUPUN DIA PUNYA KAWAN VVIP SEKALIPUN!!

    ReplyDelete
  16. Kite tak perlu hentam sana hentam sini,kerana masih ramai rakyat Malaysia yang berjiwa murni. Apa yang perlu kite mesti bersatu wujudkan gerakan massa membersihkan penyebabnya iaitu ahli-ahli Majlis Peguam kerana membajai, menaungi kegiatan jenayah, kongsi gelap dan anti sosial dikalangan kaum india

    ReplyDelete
  17. kebetulan...yg mati semua melayu..suspek semua india..mati dlm kwsn india...sape x mrah!!!!! tp heran jgk..betul la kata rakan2 di atas yg komen tu..kalo melayu yg buat..dah pasti bising, semua bising...tp kalo kaum lain yg buat...sunyi sepi je...akan kluar la kenyataan...ini bukan kerana kaum...x phm tul...
    adakah kerana TAKUT???? takut kalah dlm PRU???

    ReplyDelete
  18. Ini kebetulanlah saudara seislamku. Tak sama dgn kes pengetua atau altantuya. Pengetua tu memang racist, yang altantuya tu....rasuah+ahli politik. Yang non malay political leader ni satu hal juga, kalau org diaorang yang kena hui marah macam nak rak. Tapi ada juga non malay yang baik2 saudaraku.

    ReplyDelete
  19. bila jadi kes macam nie boleh pula ko maki hamun pkr dgn pas...

    ko ingat ko tu ahli syurga ka..ko tanya la sape yang memerintah negara sebenar....pastu tanya kepala otak ko yang benggong tu ..kalau tak boleh jawab juga..baik ko jgn jadi org melayu ..

    ReplyDelete
  20. Memang pengulas blog ni kepala otak sempit....ulas macam takda otak....otak letak kat lutut...byk sgt makan bangkai, otak dah masuk ulat,,tak boleh pakai punya orang...

    ReplyDelete
  21. tu la pasal...agak2 korang BANGSA sapa yang bagi diorang kuasa skrg ni...ampai diorang naik kepala...?bangsa kitakan...so jgn memarah..pasni kita belailah diorang,jaga hati diorang g...pastu apa yg diorang nak,kita ikut la....jgn gegaduh..x baik..kitakan satu malaysia...hehehehe

    ReplyDelete
  22. wye stupid'z tiz tings nt hppn by race .... tiz abt money... semu BANGSA sama jerrr... jgn suk2 bt ayat la weiiii.... Terima kasih

    ReplyDelete
  23. YA btl tu... org kitakan bodoh...hehe suka buat ayat2 krg sopan...

    ReplyDelete
  24. melayu otak lembu...bodoh... dah la mkn lembu... byk bunyi pulak... belachan!!.. hehehe

    ReplyDelete
  25. Wei melayu... jgn pikir bagus... kes kamu lg teruk2.. cth, bapa rogol anak... buang anak mcm sampah... TU SUME PE CETA?????... xde perimanusian.... tgk bontot sdiri arrr. bodoh!! Melayu....

    ReplyDelete
  26. Indonesia Marah Kita (Malaysia) Sebab Bangsa India-Dera Amah, England dan Amerika,Singapura turut tidak puas hati sebab india-Hindraf punya kerja, Driver ketapi, bas-bas serta seluruh penumpang marah2-sebab 2 ekor india riuh sekampung xda hormat org.diarang banyak buat masalah melayu jadi mangsa khususnya polis dan tentera. lagi pening kerajaan malaysia tersasar dasar 1 malaysia.

    ReplyDelete
  27. asslamualaikum,wahai saudara2 ku skalian, jgn la kite ikutkan emosi...tp KELING2 NI MMG PUKIMAK,BERAK X BASUH,TAIKPALAT X BUANG..BUTO KELING!PUNDEK.TATAKUNJI ILEK..

    ReplyDelete
  28. dont talk nonsense please..if you all think that this is a racial problem then what happen to kenny ong and Altantuya kes..who did that????? its someone from your race right???..idiot we are living harmonically in Malaysia with multiple races..dont spoil it..dont push our country to become like Thiland or pakistan which living without peace..

    ReplyDelete
  29. HINDU PARIA sepatutnya tak blh tinggal merdeka di Tanah Melayu ni.Kaum hindu paria ni tak pernah merdeka walau di India dan Sri Lanka.Belagak samseng 08,21,24,Hindraf,MIC semuanya sama!!!Biarlah perang Tanah Melayu ni..Baru tau macammana perangai bangsa2 pendatang ni.Get out from Malayland!!!

    ReplyDelete
  30. ini kes bunuh lah babi meleyu, u org ingat pe org india pengecut ke kalau u org nak hentam kami.ape org melayu tak pena bunuh ke sial.

    ReplyDelete
  31. memang hindu paria pengecut..klu tak takde la gengster paria.INILAH TINGGALAN PENJAJAH utk org melayu.belum ada lg kes org melayu bunuh hindu paria.yg byk paria bunuh melayu ada le.Bangsa perompak,duri dalam daging,musuh dlm selimut,gunting dlm lipatan itu la Hindu dan Cina paria di tanah melayu..

    ReplyDelete
  32. + tak semua bangsa indu yg kejam.,jgn salahkan seeekor nyamuk kelambu di bakar...hanya orang yg tamak sanggup bertindak kejam

    ReplyDelete
  33. tak kira apa bangsa pun. kalau dah mata duitan ,sanggup bunuh siapa saja...mungkin ada mussibah di sebalik apa yg berlaku.hiduplah secara sederhana,jgn tamak......itulah akibatnya, kawan menjadi lawan.

    ReplyDelete
  34. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

RAJA PETRA VS ANWAR IBRAHIM

INILAH JENIS RAKYAT YANG MENDAPAT PUJIAN PERDANA MENTERI

ANWAR MEMANG ADA DI BANGKOK?


Mulai Hari Ini Rakyat Malaysia akan menyiarkan siri rencana ‘Benarkah PAS Parti Islam’.

Siri rencana ini adalah kumpulan rencana yang dihasilkan oleh penyelidikan kumpulan mereka yang mahir mengenai Islam sambil mempertikaikan PAS sebuah parti yang mendakwa Islam.

PAS kini sudah berubah jauh daripada menegakkan Negara Islam sebaliknya bergerak bersama ‘jemaah bukan Islam’ untuk menubuhkan negara kebajikan.

Blog ini berharap pembaca akan menilai dengan sebaik-baiknya tulisan ini dan menilai apakah PAS benar-benar parti yang boleh diharapkan membela dan melindungi orang Islam atau hanya slogan pemimpinnya sahaja untuk kepentingan masa depan dan survival politik mereka.

BENARKAH PAS PARTI ISLAM?


BAHAGIAN 1 - PAS DARI KACA MATA AS-SUNNAH WAL JAMAAH

Salah faham mengenai maksud kafir, zalim dan fasiq menyebabkan perkataan itu disalahgunakan oleh pihak tertentu dalam memberi label kepada sesama Islam.

Malah maksud berjihad dan berjuang yang sebenar sepertimana yang dimaksudkan oleh ALLAH dan Rasul-Nya juga banyak kali disalagunakan untuk kepentingan tertentu pemimpin dan kumpulan.

Apa yang diharapkan pendapat para ulama Ahli Sunnah Wal Jamaah melalui penulisan ini dapat memecahkan persoalan salah faham yang timbul dalam masyarakat Islam kebelakangan ini.

Ikuti tulisan oleh Syiekh Abu Muhammad Iqamuddin dalam siri BENARKAH PAS PARTI ISLAM? berikut ini yang melihat PAS dari kaca mata atau berlandaskan As-Sunnah Wal Jamaah:

Orang PAS mendakwa parti mereka sahaja semata–mata Islam atau dengan kata lain ialah sebagai PARTI ALLAH atau HIZBULLAH. Selain daripada parti mereka semuanya dianggap parti taghut dan kerana itu mereka berani mendakwa sesiapa yang menyokong dan mengundi PAS dianggap jihad dan masuk syurga. 

Mana-mana kawasan atau negeri yang dimenangi PAS diumumkan sebagai kawasan dan negeri yang amat disenangi oleh Rasulullah SAW, sementara yang dimenangi oleh parti lain disedihi oleh Rasulullah SAW. 

Sebenarnya, jika kita membuat analisis dengan secara halus dan dinilai dengan ajaran Islam sebenar berdasarkan Al-Quran, As Sunnah, Ijma’ dan Qias, kita dapati tidak banyak perbezaan di antara parti PAS dengan parti –parti politik lain.

Cuma apa yang jelas lebihnya mereka (PAS) ialah stail bercakap dan tempikan “ALLAHUAKHBAR” pengikutnya. Oleh sebab itu kita berani mendakwa bahawa sebenarnya PAS Bukan Parti Islam, lebih-lebih lagi setelah diteliti parti itu tidak memenuhi cirri-ciri Parti Islam atau Parti ALLAH atau HIZBULLAH yang sebenar sepertimana yang terdapat dalam Al-Quran dan Al Hadis dan juga arthar serta sejarah perjuangan para pejuang Islam lampau, termasuk apa yang pernah diperjuangkan oleh para Nabi dan Rasul dahulu.

Bagi membentangkan hujjah ini digunakan sumber rujukan nas ( Al-Quran dan Al Hadis) dan juga sejarah perjuangan para Nabi dan Nabi Muhammad SAW dan para sahabat Baginda SAW, bukan berdasarkan nafsu atau lain-lain teori politik bikinan manusia. Bagi membuktikan dakwaan ini, maka marilah kita lihat apa yang disebut oleh ALLAH didalam Al Quran dan juga Al Hadis serta athar yang dikemukakan di bawah ini.

Tujuan diketengahkan pandangan ini bukan kerana fanatik atau membenci kepada mana-mana golongan ataupun membencikan PAS, tetapi sekadar member penjelasan agar tidak timbul kekeliruan di dalam kalangan umat Islam berhubung dengan perjuangan Islam dan agar masyarakat tidak terus menerus tertipu dengan slogan dan label Islam yang digunakan oleh PAS dan tempikan “ALLAHU AKBAR” mereka serta ugutan kononnya, sesiapa tidak menyokong atau mengundi PAS berdosa dan masuk dan masuk neraka dan sesiapa sokong PAS masuk syurga.

Jadi kalau orang kafir seperti DAP dan lain-lain pakatan pmbangakang  yang menyokong yang menyokong dan undi PAS- APAKAH MEREKA JUGA AKAN MASUK SYURGA?

BENARKAH PAS PARTI ISLAM


BAHAGIAN EMPAT - PAS MILIKI CIRI-CIRI PARTI SYAITAN?



Maksudnya;"Syaitan telah menguasai mereka lalu ia (syaitan) menjadikan mereka itu lupa kepada ALLAH.Lalu mereka tergolongke dalam golongan hizbussyaitan( parti syaitan).ketahuilah,sesungguhnya PARTI SYAITAN itu parti yang rugi”-(Surah Al Mujadilah ayat 19)

Daripada huraian ayat di atas, didapati PAS mempunyai sekurang-kurangnya tiga sifat sepertimana yang tersebut dalam ayat di atas.

 Di antaranya ialah;

1. Mereka (PAS) memperalatkan agama untuk menimbulkan perpecahan ,iaitu mereka membuat pelbagai dalil agama untuk menuduh orang-orang Islam dalam UMNO dan BN sebagai orang-orang kafir; sembelihan mereka tidak boleh dimakan;dan jenazah mereka tidak boleh diziarah dan disembahyangkan-sehingga orang lain tidak bergaul dengan orang-orang Islam dalam UMNO dan BN dan memusuhi mereka.

2. PAS menggunakan sistem politik demokrasi dan politik pilihanraya sebagai saluran untuk menegakkan Islam. Ini di akiu sendiri oleh Dato’ Seri Haji Abdul Hadi Awang dalam bukunya Amanat Haji Hadi, mukasurat 23 dan 24, yang berbunyi : "Walaupun demokrasi adalah ciptaan Barat bukan Islam, di mana di dalamnya terdapat pelbagai kelemahan dan penyelewengan yang ketara, namun Islam menerima kebebasan dan hak-hak yang diberi oleh demokrasi dan mengambil alih faedah darinya untuk menyuarakan ajaran Islam."

Selanjutnya beliau menyambung “PAS tetap menyertai pilihanraya dan menyertai sistem demokrasi….” Kenyataan Hadi ini bertentangan sekali dengan firman ALLAH;


Maksudnya: "Jangan kamu mencampur adukkan kebenaran dengan kebatilan…" - ( Al Baqarah ayat 42)

Ini menandakan PAS menganut falsafah barat iaitu "Matlamat menghalalkan cara".

Bahkan Hadi mendakwa dengan mengatakan ‘Islam menerima kebebasan dan hak-hak yang diberi oleh demokrasi” Dari mana sumber yang mengatakan Islam menerima sistem tersebut?

Ulama muktabar mana yang mengeluarkan fatwa sehingga Hadi berani mengaitkan sistem tersebut dengan Islam. Sedangkan pada awal ayat itu diakui sendiri bahawa sistem ‘ demokrasi adalah ciptaan Barat dan terdapat penyelewengan”.

Di akhir kenyataan dinyatakan bahawa Islam menerima sisrem yang di ciptakan barat yang menyeleweng itu. Ini menunjukkan bahawa kenyataan Hadi memeksudkan Islam menerima penyelewengan.

Dalam perjuangan PAS pula, mereka menentang dan menuduh UMNO kerana UMNO menyeleweng daripada Islam kerana berjuang dan memerintah atas dasar demokrasi. Sekarang ini, siapa sebenarnya yang menyeleweng?

Atas asas apa pendirian perjuangan PAS sebenar?

3. Sifat ketiga pula ialah orang-orang PAS memang bersikap sombong dan berbangga dengan parti mereka. Buktinya kenyataan Nik Abdul Aziz bahawa kemenangan PAS kerana malaikat membantu mereka. Kelantan negeri yang disukai Rasulullah SAW.

Kenyataan itu secara tidak langsung menghina orang Islam di negeri-negeri lain.

Lantaran merasakan mereka (PAS) disayangi Rasulullah SAW dan suci, maka sebab itu mereka sanggup mencaci maki orang Islam lain sehingga boleh digelar sebagai “Barua” dan sebagainya.

Bersambung...Ciri-Ciri Parti Islam Berdasarkan Hadis & Athar

BENARKAH PAS PARTI ISLAM


BAHAGIAN TIGA - CIRI CIRI PARTI SYAITAN

Selain diterangkan cirri-ciri Parti ALLAH, terdapat juga ayat yang menyebut tentang cirri-ciri Parti Syaitan atau HIZBUSSYAITAN.


Tujuan ALLAH bentangkan firman-NYA itu ialah untuk membuat perbandingan agar umat Islam dapat membezakannya serta membuat pilihan engan tepat.

Firman ALLAH:


Maksudnya;"…mereka menjadikan agama (memperalatkan agama) untuk tujuan berpecah-belah dan berpuak-puak sehingga menjadi beberapa pecahan (parti-parti). Masing-masing puak(parti)pula berbangga dengan apa yang ada di sisi mereka….”-(Surah Al Mukminun ayat 53)

 Firman ALLAH lagi:


Maksudnya;"… orang-orang yang menyekutukan ALLAH itu ialah orang yang memecah-belahkan agama mereka(dengan cara meninggalkan agama tauhid dan menganut pelbagai ideology bikinan akal dan nafsu) sehingga menjadi beberapa golongan (parti-parti). Tiap-tiap golongan (parti) itu merasa bangga (sombong) dengan apa yang ada pada mereka “_( Surah Ar Rum ayat 32)

Selanjutnya ALLAH berfirman lagi:


Maksudnya;"Syaitan telah menguasai mereka lalu ia (syaitan) menjadikan mereka itu lupa kepada ALLAH.Lalu mereka tergolongke dalam golongan hizbussyaitan( parti syaitan).ketahuilah,sesungguhnya PARTI SYAITAN itu parti yang rugi”-(Surah Al Mujadilah ayat 19)

ALLAH telah menjelaskan tentang ciri-ciri parti syaitan dalam ayat di atas seperti berikut;


1. Pemimpin dan anggotanya memperalatkan agama untuk menimbulkan perpecahan di kalangan masyarakat. 

2. Mereka meninggalkan agama Tauhid, sebaliknya menjadikan ideology dan aliran fikiran manusia sebagai pegangan dan peraturan politik dan peraturan hidup mereka. 

3. Bersikap sombong dan berbangga dengan parti masing-masing. 

4. Lupa kepada ALLAH.Yakni, apabila ingin menyelesaikan masalah umat, mereka tidak merujuk kepada hukum ALLAH, sebaliknya merujuk kepada teori manusia. 

Bersambung...PAS PARTI SYAITAN?

BENARKAH PAS PARTI ISLAM


BAHAGIAN 2 - CIRI-CIRI PARTI ISLAM MENURUT AL QURAN


Dalam Al-Quran, ALLAH secara jelas dan tegas telah memperkenalkan cirri-ciri dan sifat-sifat Parti Islam dengan sebutan HIZBULLAH , iaitu PARTI ALLAH.

Ertinya, Islam memang memerintahkan umatnya memasuki parti yakni PARTI ALLAH. Bukan parti mengikuti sistem sekular,cara pemilihan pemimpin mengikut undi dan sebagainya seperti mana yang PAS amalkan sekarang ini.Tapi Parti ALLAH mempunyai ciri-ciri khusus yang ALLAH sendiri telah tetapkan; bukan macam PAS tetapkan.
 
ALLAH telah berfirman didalam Al-Quran:

 Maksudnya: “Sesungguhnya pemimpin kamu itu ialah ALLAH, Rasul-NYA dan orang-orang yang telah beriman yang mendirikan bersembahyang, yang mengeluarkan zakat, dan hal keadaan mereka itu tunduk (kepada ALLAH). Dan barangsiapa mengankat ALLAH, R asul-NYA dan orang-orang mukmin menjadi pemimpin, maka sesungguhnya HIZBULLAH( Parti ALLAH) itulah yang mendapat kemenangan.” –(Surah Al Maidah ayat 55-56)

Firman ALLAH lagi:

 Maksudnya; “Engkau tidak akan dapati sesuatu kaum itu yang benar-benar beriman kepada ALLAH dan Hari Akhirat, tergamak berkasih saying dengan orang-orang yang menentang ALLAH dan Rasul-NYA, sekalipun orang-orang(yang menentang ALLAH) itu terdiri daripada bapa-bapa mereka atau anak-anak mereka atau saudara- saudara mereka atau keluarga mereka.Meraka (golongan yang benar-benar beriman itu) telah ditetapkan iman di dalam hati mereka dan ALLAH telah menguatkan mereka dengan cara menanamkan semangat di dalam hati mereka. ALLAH akan memasukkan mereka ke dalam syurga yang di bawahnya mengalir sunagi-sungai dan mereka kekal di dalamnya. ALLAH redha kepada mereka dan demikian juga mereka redha kepada ALLAH serta bersyukur kepada nikmat pemberian ALLAH.Mereka itulah anggota-angota HIZBULLAH( Parti ALLAH ). Sesungguhnya pendokong HIZBULLAH (Parti ALLAH) itu ialah orang-orang yang mendapat kemenangan (di dunia dan di akhirat)”- (Surah Al Mujadilah ayat 22).

 Ayat-ayat di atas secara tidak langsung ALLAH telah menerangkan tentang cirri-ciri Parti ALLAH dan sifat-sifat pemimpin dan anggotanya. Di antaranya ialah;

1. Mereka benar-benar beriman kepada ALLAH dan Rasul-NYA , menjadikan kedua-duanya sebagai pemimpin dan tempat rujuk serta tempat minta pertolongan.

2. Mereka meletakkan orang yang benar-benar beriman sebagai pemimpin, iaitu di kalangan mereka yang bertaqwa.

3. Mereka beriman kepada Hari Akhirat

4.Mereka mendirikan sembahyang.

5.Mereka mengeluarkan zakat.

6.Mereka benar-benar patuh kepada perintah dan hukum ALLAH.

7.Mereka sekali-kali tidak berkasih sayang dan bekerjasama dengan orang yang menentang agama (ingkar hukum) ALLAH.

8. Tidak bersikap asabiah qaumiah, yakni tidak bertolak ansur walaupun dengan ibu bapa, anak-anak, saudara mara, kerabat dan keluarga sendiri, sekiranya mereka itu anti-Islam atau melakukan maksiat dan kemungkaran.

9. Mereka( golongan Parti ALLAH) tidak pernah kalah dan sentiasa menang.

Menyentuh tentang ciri dan sifat nombor 7, bersesuaian dengan ayat 22 surah Al-Mujadilah di atas, kita dapati sifat-sifat dan ciri-ciri itu tidak ada pada parti PAS.Demikian dengan cirri nombor 9, kerana PAS sentiasa kalah dalam pilihanraya.

Tapi demi kerana untuk meraih undi, PAS sanggup berkerjasama dengan parti-parti dalam Pakatan Pembangkang yang terdiri daripada parti-parti menentang ALLAH kerana peribadi pemimpin mereka dan dasar parti mereka bukan berlandaskan Islam.Buktinya ialah DAP dan PKR dasar dan perlembagaan parti mereka tidak berlandaskan Islam, bahkan tidak ada langsung cita-cita untuk menegakkan Islam.

Mereka Cuma menyokong Islam untuk mengambil kesempatan di sebalik isu reformasi; yang isu tersebut juga tidak berlandas dan semangat Islam.sekiranya mereka (Pakatan Pembangkang) menang, mereka juga akan melaksanakan sistem pemerintahan seperti mana yang sedang dilaksanakan oleh UMNO dan BN sekarang ini.

Bersambung - Ciri-Ciri Parti Syaitan

BENARKAH PAS PARTI ISLAM?

PENGENALAN

Penyelidikan mengenai beberapa persoalan yang berkaitan dengan politik dan isu- isu yang timbul dalam masyarakat Islam diharapkan dapat menjelaskan tentang beberapa kekeliruan dan salah faham sehingga menimbulkan krisis persaudaraan di kalangan umat Islam.


Punca timbul krisis  itu sehingga berlaku perbuatan tuduh menuduh, caci mencaci, pulau memulau, kutuk mengutuk dan lain-lain terhadap sesamaa Islam ialah kerana salah faham berhubung dengan salah tafsir terhadap nilai keIslaman seseorang dan seumpulan atau parti berkenaan yang disertai masing-masing.

Sebagai usaha untuk mengatasi krisis itu, difokuskan esei-esei selepas ini kepada beberapa perkara pokok yang menjadi persoalan iaitu tentang cirri-ciri sebenar sesebuah Parti Islam dan cirri-ciri pemimpin dan pengikutnya, berdasarkan Al-Quran dan Al-Hadis serta athar dan sejarah perjuangan Rasulullah SAW dan para sahabat serta para pejuang Islam dahulu


Ciri-ciri itu dibuat perbandingan dengan parti dan kumpulan berkenaan yang menjadi focus dalam penulisan ini, iaitu PAS dan UMNO.

Selain itu dibuat juga perbandingan parti berkenaan dengan firqah-firqah aqidah yang menyalahi iktiqad Ahli Sunnah Wal Jamaah yang disebut oleh Rassulullah SAW akan muncul di akhir zaman berjumlah 72 firqah, iaitu berdasarkan sikap dan tindak-tanduk harian mereka dalam politik.
 
Di antara firqah-firqah yang popular di negara ini ialah Muktazilah, Khawarij dan Syi’ah. Sementara Ahli Sunnah Wal Jamaah ialah pegangan iktiqad yang diakui sah oleh Rasulullah SAW sendiri dan cirri-cirinya dihuraikan dalam buku ini meliputi pegangan dalam bidang politik.


Esei yang disiarkan selepas ini mengandungi pendedahan beberapa amalan yang menyalahi ajaran Islam oleh parti-parti politik, termasuk PAS.


Ini termasuk perbuatan pemimpinya seperti suka kafir mengkafir sesama Islam, berkasar, mendedahkan aib orang lain, boikot memboikot, berdemontrasi, mencarut, tidak mengenang budi dan lain-lain.

BENARKAH PAS PARTI ISLAM?

PENDAHULUAN


Segala puji bagi ALLAH ,Tuhan tempat disembah dan dirujuk segala perkara mengenai urusan dunia dan akhirat. Selawat dan salam kapada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW,Nabi dan Rasul yang ummi dan pemimpin umat Islam sejagat yang teragung. 

Polimik mengenai sama ada Parti PAS sebuah parti Islam sampai ke kemuncaknya baru-baru apabila ada pemimpin UMNO seperti Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd Shafie Afdal dan Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said. melabelkan PAS sebagai Parti Ajaran Sesat.

Hakikatnya PAS dikatakan sebagai ‘Parti Ajaran Sesat’ bukan baru. Apabila Nik Abdul Aziz Nik Mat mengatakan ‘JIKA SYAITAN PUN NAK TOLONG PAS’ ia sanggup menerimanya, banyak pihak ketika itu mengatakan PAS sudah menjadi “Parti ‘Ajaran Sesat’.

Namun oleh kerana waktu Ahmad Said mengatakan ‘PAS Ajaran Sesat’ ketika hampir pilihan raya umum ke 13 dan halatuju perjuangan PAS terumbang ambing, kenyataan Menteri Besar Terengganu itu mengundang kritikan dan ada yang menyelar Ahmad Said.
 
Ada yang mengatakan Ahmad Said sebagai ‘Pemikiran Sesat’, ‘Tidak Waras’ dan banyak lagi yang semuanya bagaikan melepaskan geram. Namun ada di kalangan pemimpin PAS yang “sedia bersemuka’ dan duduk semeja untuk bincang ‘Parti Ajaran Sesat’.

Menteri Besar Terengganu itu bagaimanapun enggan tunduk kepada desakan PAS yang memberi tempoh tiga hari agar beliau menarik balik kenyataannya mendakwa parti itu sebagai ‘Parti Ajaran Sesat’.

Malah, Ahmad Said bersedia disaman oleh PAS berhubung dakwaan itu sambil menyerahkan kepada parti berkenaan untuk memilih sama ada kes itu dibawa ke mahkamah sivil atau mahkamah syariah.

Beliau tidak sesekali gentar dengan desakan parti tersebut kerana yakin dakwaan terhadap PAS itu mempunyai kebenaran berdasarkan banyak bukti kukuh. Hakikatnya sehingga hari ini, umat Islam di Malaysia khususnya masih lagi keliru dengan uslub perjuangan menegakkan ajaran dan hukum Islam.

Kalau sebelum ini umat Islam keliru dengan pengertian ibadah, tetapi sekarang ini setelah timbul era kesedaran dan kefahaman Islam , umumnya telah memahami bahawa ibadah meliputi semua bidang kegiatan hidup.

Kebelakangan ini kita dapati masih lagi umat Islam keliru dengan pengertian tentang parti politik, jihad, berjuang dan persoalan kepimpinan dalam Islam.

Hal itu perlu ada penjelasan.Kita tidak boleh membiarkan masyarakat umum teraba-raba mencari jawapan, seperti orang buta teraba-raba untuk mengenal gajah, kerana ia akan timbul fanatic bahawa apa yang mereka temui itulah betul,sedangkan orang lain tidak betul.

Maka akan berlakulah pertelagahan yang tidak berkesudahan. Saya berusaha mencari bahan-bahan yang boleh dijadikan panduan bagi membantu masyarakat umum menghilangkan kekeliruan dalam persoalan politik dan Islam, kerana terdapat penjelasan mengenai cirri-ciri dan sifat-sifat Parti Islam, pemimpin serta pengikut dan uslubnya berdasarkan Al-Quran dan Al-Hadis serta pendapat para ulama Ahli Sunnah Wal Jamaah, yang mana menjadi anutan dan pegangan umat Islam di Malaysia.

Di samping itu akan dibuat juga perbandingan dengan parti politik yang dikenali sebagai Parti Islam, sekaligus tindak-tanduk dan sikap pemimpin dan ahlinya, agar umat Islam menilai yang mana menepati ajaran Islam dan yang mana bercanggah dengan ajaran Islam.

Ini kerana kebenaran tidak hanya terletak kepada apa yang diucapkan atau apa yang terkandung di dalam kitab, tetapi dinilai kepada perbuatan, amalan dan tindak-tanduk seseorang.

Akhirnya yang penting, hendaklah kita menjadi orang mukmin sejati, yang lurus hatinya, lurus lidah dan benar perbuatan dan amalannya.