Monday, September 13, 2010

KES SOSILAWATI - AKAN RAMAI YANG 'NAIK ANGIN'?

Kes pembunuhan jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya, 47, dan tiga orang lain yang dilaporkan hilang sejak 30 Ogos semasa berada di Banting untuk urusan pembelian tanah mulanya dianggap kes biasa.

Namun, ternyata ia luar biasa. Bukan kerana kesemua mayat dibakar sebelum abunya dibuang di sebatang sungai berhampiran Ladang Gadong, Tanjong Sepat tetapi mereka yang disyaki dalam kes ini serta komen-komen mengenainya ada yang ‘melencong’.

Laporan akhbar hujung minggu lalu mendakwa kehilangan Sosilawati Lawiya bersama tiga individu terbabit dipercayai didalangi seorang ahli perniagaan bergelar “Datuk” yang dikatakan individu terakhir yang ditemui jutawan kosmetik itu ketika urus niaga tanah di Banting pada 30 Ogos lalu.

Seorang peguam berusia 41 tahun yang dikenali ramai di kawasan itu dan bergelar “Datuk”, telah ditahan bersama adik lelakinya, dua wanita serta empat yang lain, termasuk pekerja ladang mereka.

Difahamkan, ahli perniagaan terbabit yang dikatakan mempunyai ramai kenalan di kalangan orang kenamaan, dipercayai berperanan sebagai broker dalam urus niaga tanah bernilai RM4 juta di Pulau Pinang itu. Ahli perniagaan itu dipercayai mempunyai banyak petunjuk bagi membantu siasatan kes, termasuk mengesan lokasi keempat-empat mangsa disembunyikan.

Dia dikatakan pernah terbabit dalam kegiatan penipuan jual beli tanah, dipercayai didalangi sindiket terancang. Malah, beberapa laporan polis pernah dibuat terhadapnya sebelum ini berkaitan urus niaga tanah.

Perkembangan terbaru ini menambah senarai kes pembunuhan kejam yang negara pernah saksikan sebelum ini — antara kes bunuh dan rogol penganalisis maklumat, Canny Ong pada 2003 yang turut dibakar. Kes-kes lain termasuklah bekas pensyarah Universiti Teknologi Mara (UiTM), Bakarudin Busu yang pernah berkhidmat sebagai wartawan Kumpulan Utusan. Empat tahun lalu wanita Mongolia Altantuya Shariibuu pyla dibunuh dan mayatnya kemudian diletupkan.

Saya ingin mengucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham Sosilawati, peguam, pegawai bank CIMB cawangan Kampung Baru dan pemandu yang dibunuh kejam di Banting.

Seperti disebut oleh anakbukitgantang, kita tidak wajar mengulas panjang kerana masih dalam siasatan polis dan boleh membawa kepada subjudis.

Apapun, kita tidak boleh menahan kemarahan seseorang atau kumpulan tertentu dalam kes ini umpamanya blog gerakanantipkr sudah naik angin dengan kes ini.

Mengulas isu ini dengan tajuk “BENARKAH AHLI BAR COUNCIL BUNUH SOSILAWATI ?”, blog ini mengulas:

pertanyaan.benarkah peguam yang jugak ahli majlis peguam iaitu dato patmanathan dan 8 orang india terlibat membunuh sosilawati dan 3 rakannya ? ini alamat lawyer pukimak anak haram pundek ni..no 51 jalan kemboja 33 off jalan sultan ahmad shah..

jika benar, memang siallah ahli bar council ni ! anjing betul korang ni ,mana pergi suara anjing2 demokrasi pas,dap pkr ! kenapa senyap syaitan ! bangsat anak haram..kalau melayu yang buat korang bising macam kes pengetua johor, tapi bila india bunuh melayu korang senyap..kepala bapak korang la anjing demokrasi...babi punya anjing demokrasi ! butoh kepala bapak korang la pakatan !

SEGERAKAN SIASATAN..INI KES BUNUH..SILA HUKUM GANTUNG PUNDEK-PUNDEK SIALAN NI , AYUH SELURUH BLOGER, KITA DESAK KERAJAAN SEGERAKAN SIASATAN DAN KEHAKIMAN...AKU SERU BLOGER BANTU PERJUANGKAN NASIB SAUDARA KITA YANG TERKORBAN !

Apapun, butiran dan identiti peguam yang bekas ahli Majlis Peguam yang ditahan polis itu , boleh didapati di sini.

Amat jelas, Tan Sri Musa Hassan yang maseh menjalankan tugas dan semua anggota PDRM yang cekap menyelesaikan kes pembunuhan tersebut perlu diberikan ucapan tahniah. Salinan video tape wawancara wakil PDRM boleh didapati di link (http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DuHQsUEtyeyk&h=9cc63).

Amat wajar jika anak bukit gantang berasa sedih kerana tragedy ini telah mula di spin/fitnah oleh ahli politik yang tidak bertanggungjawab apatah lagi memakai gelaran muslimah PAS (Di sini) yang mulai mengaitkannya dengan Altantuya. Apakah motif berbuat demikian? Adakah ia penyataan berpandu yang memandu minda pembaca ke arah konspirasi dan menyalahkan pemimpin parti lawan ataupun Kerajaan Persekutuan?

Tidak siapa boleh menyalahkan anakbukitgantang jika beliau tidak berpuashati dengan kenyataan Dr Lo lo. Pemimpin wanita PAS itu melalui twitter mengatakan: " Sape yg bleh lupakn kmatian altanTuya.sy kaitkn sbb mrk adalh wnita spt sy. Mrk mati dbunuh kejam dbumi msia.apa yg politiknya? "- Maaf bagi saya, yang juga seorang wanita dan ibu serta tak berpehakpon ke mana mana faction, amatlah janggal untuk menyentuh kematian Allahyarham Dato Sosilawati dengan Altantuya tanpa ada tujuan lain disebaliknya (sungguh benar kata orang politik itu cukup kotor)

anakbukit gantang turut memberikan panduan lebih jauh apabila menyebut, seorang pembaca FB yang arif dalam transaksi kewangan, Allahyarham Sosilawati telah tidak dinasehatkan oleh peguamnya penggunaan Irrevocable Conditional Bank Payment Orders bagi transaksi kewangan yang melibatkan jumlah yang besar....dan ini menimbulkan tanda tanya...

Saya menyokong anakbukitgantang iaitu kepada semua biarlah PDRM menjalankan tugas mereka...dan hormatilah perasaan kaum keluarga yang kehilangan anggota keluarga dan sumber rezeki mereka kerana semua mereka adalah penyumbang utama rezeki keluarga masing masing- Al Fatehah untuk mereka.

Selain gerakananti pkr serta anakbukitgantang, beberapa blog dan portal berita turut menyentuh isu ini.

Ini termasuk rbf, kerisputra, pengundisetiasungairapat, selangorbangkit, sudahpun menjadikan isu ini sebagai entri terbaru mereka.

Namun yang menarik juga untuk dibaca ialah laporan themalaysianinsider yang menyentuh mengenai polis yang turut menyiasat beberapa kes culik dan bunuh berdasarkan keterangan yang diberikan oleh suspek-suspek kes Sosilawati ini.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Datuk Seri Bakri Zinin berkata, empat suspek pertama yang ditahan Jumaat lalu mendedahkan mereka terlibat dalam kes yang sama tahun lalu. “Kami sedang menyiasat keterangan mereka,” kata beliau pada sidang media Ibu Pejabat Daerah Banting semalam.

Mungkinkan akan ada kes lain yang akan diketahui selain pembunuhan Sosilawati dan tiga yang lain yang terbongkar semalam?

34 comments:

  1. Hoi HINDRAF... Mana kamu semua jangan diam diam..Ini bukan kes PEPALA LEMBU tau.. Ini MANUSIA, perempuan pulak tu!!.

    Ni kalau memang SEKOK DARI ahli majlis peguam, memang terserlah sebenar HATI BUSUK mereka.. Hah KARPAL dan ANAK, jangan duk diam2.

    Sungei Pelik, Sepang.. TBH pun berkaitan dengan duit juga.

    HINDEK

    ReplyDelete
  2. Sabar, lah keep cool.
    Ini kes homicide, pembunuhan ni agaknya di sebabkan wang, nothing to do with racial hate.
    The victims could have been some other race, but it just happen to be malay.
    So allow the police to make the detail investigation.
    Kita orang Melayu ni seharusnya fikir macam mana nak jadi maju. Not to dwell to much on this kind issue

    ReplyDelete
  3. Tu lah. Pecaya sangat peguam,doktor India,aku dah lama boikot depa. Aku nak Perkasa lancarkan kempen boikot peguam dan doktor india. Boikot, boikot, boikot.

    ReplyDelete
  4. Salam blogger
    Kita bukanlah nak mendahulukan siasatan polis, kita cuma nak menyedarkan melayu ynag masih bodoh dalam PKR dan PAS

    ReplyDelete
  5. al fatihah kepada mangsa mangsa kejadian kejam ini.
    kes ini kes pembunuhan, so jangan cuba nak jadikan kes racial pulak.

    ReplyDelete
  6. Benar. Sekiranya perundingan ini berjaya kedua dua pihak mendapat faedah dan untung yang tinggi.

    Pertemuan kedua dua pihak adalah untuk mencapai satu lagi kejayaan perniagaan.

    Cuma tidak di sangka risikonya amat tinggi.

    Setiap dari ikhtiar kita ada risikonya. Walaupun menyeberang jalan setiap hari untuk pergi kerja.

    Ini bukan soal kaum kerana kalau untung mereka yang dapat. Kalau rugi pun mereka juga.

    Mereka telah cuba mengambil peluang masing masing.

    Sosilawati telah mengambil langkah terbaik dengan di kelilingi 3 lelaki. Takdir telah tertulis.

    Urusan peribadi mereka biarlah tinggal urusan peribadi. Jangan di jadikan urusan orang ramail Mahkamah akan mengadili.

    Al-fatehah.

    ReplyDelete
  7. aku beri AMARAN pada kau semua kamu jgn sentuh Hidraf...Menteri semua mana berani sama kami...

    ReplyDelete
  8. oi anon 11:22PM..ko keling bangsat!!!! balik india la budak hitam tak sedar diri!!!!!dasar bontot hitam!!!kau jangan cabar melayu!!dah lama kami nak parang2 kan kemaluan kamu bagi lembu makan tau!!

    ReplyDelete
  9. memang sial punyer keling2 paria nih!!! duduk merempat kt sini, jd gangster! Kalau, blagak ckp besar bg kat paria2 nih.. xpayah citer banyak kt keling2 paria nih.. tau lah kt nk buat!!..

    ReplyDelete
  10. to Anomymous 13 sept 11.22pm.. hoi paria, kote dah la hitam pekat macam arang pi mampuih la hoiiii

    ReplyDelete
  11. memang dasar paria tu paria jugak...........kapiaq pelaq dia!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  12. korang tulis ,korang balas,x dak kerja...yg nama melayu,islam tunjuk perangai islam,sebab tu la islam x maju, marah kat bangsa lain,tapi bila mengundi doa bagi bangsa lain menang, ini lah politik cari makan,yang ckp pasal kepentingan melayu dengan ikhlas hanya berapa kerat, yg lain dok kira duit je...insaflah,,Rasulullah SAW berjaya mengembangkan Islam dengan kelembutan dan contoh, sifat membunuh bukan sifat sesuatu bangsa tetapi ada dlm semua bangsa, hanya taat agama dengan bersungguh2 dpt mengelakkan semuanya. Sudah,,x pyh dok maki..

    ReplyDelete
  13. Ini kerja penjenayah. Dia membunuh bukan atas dasar bangsa!! Bangsat la korang kalau fikiran terlalu sempit!!

    ReplyDelete
  14. Kita sebagai org islam Doakan saja arwah-arwah dicucuri rahmat dan dtempatkan dikalangan org beriman.itu lebih afdal daripada memaki antara satu sama lain...jenayah tak kira bangsa...mangsa tak kira bangsa..APA YANG PENTING MASTERMIND TU DAN KONCONYA HARUS DI HUKUM GANTUNG SAMPAI MAMPOS!!DAN PASTIKAN TIADA SEORANG PUN TERLEPAS WALAUPUN DIA PUNYA KAWAN VVIP SEKALIPUN!!

    ReplyDelete
  15. Kita sebagai org islam Doakan saja arwah-arwah dicucuri rahmat dan dtempatkan dikalangan org beriman.itu lebih afdal daripada memaki antara satu sama lain...jenayah tak kira bangsa...mangsa tak kira bangsa..APA YANG PENTING MASTERMIND TU DAN KONCONYA HARUS DI HUKUM GANTUNG SAMPAI MAMPOS!!DAN PASTIKAN TIADA SEORANG PUN TERLEPAS WALAUPUN DIA PUNYA KAWAN VVIP SEKALIPUN!!

    ReplyDelete
  16. Kite tak perlu hentam sana hentam sini,kerana masih ramai rakyat Malaysia yang berjiwa murni. Apa yang perlu kite mesti bersatu wujudkan gerakan massa membersihkan penyebabnya iaitu ahli-ahli Majlis Peguam kerana membajai, menaungi kegiatan jenayah, kongsi gelap dan anti sosial dikalangan kaum india

    ReplyDelete
  17. kebetulan...yg mati semua melayu..suspek semua india..mati dlm kwsn india...sape x mrah!!!!! tp heran jgk..betul la kata rakan2 di atas yg komen tu..kalo melayu yg buat..dah pasti bising, semua bising...tp kalo kaum lain yg buat...sunyi sepi je...akan kluar la kenyataan...ini bukan kerana kaum...x phm tul...
    adakah kerana TAKUT???? takut kalah dlm PRU???

    ReplyDelete
  18. Ini kebetulanlah saudara seislamku. Tak sama dgn kes pengetua atau altantuya. Pengetua tu memang racist, yang altantuya tu....rasuah+ahli politik. Yang non malay political leader ni satu hal juga, kalau org diaorang yang kena hui marah macam nak rak. Tapi ada juga non malay yang baik2 saudaraku.

    ReplyDelete
  19. bila jadi kes macam nie boleh pula ko maki hamun pkr dgn pas...

    ko ingat ko tu ahli syurga ka..ko tanya la sape yang memerintah negara sebenar....pastu tanya kepala otak ko yang benggong tu ..kalau tak boleh jawab juga..baik ko jgn jadi org melayu ..

    ReplyDelete
  20. Memang pengulas blog ni kepala otak sempit....ulas macam takda otak....otak letak kat lutut...byk sgt makan bangkai, otak dah masuk ulat,,tak boleh pakai punya orang...

    ReplyDelete
  21. tu la pasal...agak2 korang BANGSA sapa yang bagi diorang kuasa skrg ni...ampai diorang naik kepala...?bangsa kitakan...so jgn memarah..pasni kita belailah diorang,jaga hati diorang g...pastu apa yg diorang nak,kita ikut la....jgn gegaduh..x baik..kitakan satu malaysia...hehehehe

    ReplyDelete
  22. wye stupid'z tiz tings nt hppn by race .... tiz abt money... semu BANGSA sama jerrr... jgn suk2 bt ayat la weiiii.... Terima kasih

    ReplyDelete
  23. YA btl tu... org kitakan bodoh...hehe suka buat ayat2 krg sopan...

    ReplyDelete
  24. melayu otak lembu...bodoh... dah la mkn lembu... byk bunyi pulak... belachan!!.. hehehe

    ReplyDelete
  25. Wei melayu... jgn pikir bagus... kes kamu lg teruk2.. cth, bapa rogol anak... buang anak mcm sampah... TU SUME PE CETA?????... xde perimanusian.... tgk bontot sdiri arrr. bodoh!! Melayu....

    ReplyDelete
  26. Indonesia Marah Kita (Malaysia) Sebab Bangsa India-Dera Amah, England dan Amerika,Singapura turut tidak puas hati sebab india-Hindraf punya kerja, Driver ketapi, bas-bas serta seluruh penumpang marah2-sebab 2 ekor india riuh sekampung xda hormat org.diarang banyak buat masalah melayu jadi mangsa khususnya polis dan tentera. lagi pening kerajaan malaysia tersasar dasar 1 malaysia.

    ReplyDelete
  27. asslamualaikum,wahai saudara2 ku skalian, jgn la kite ikutkan emosi...tp KELING2 NI MMG PUKIMAK,BERAK X BASUH,TAIKPALAT X BUANG..BUTO KELING!PUNDEK.TATAKUNJI ILEK..

    ReplyDelete
  28. dont talk nonsense please..if you all think that this is a racial problem then what happen to kenny ong and Altantuya kes..who did that????? its someone from your race right???..idiot we are living harmonically in Malaysia with multiple races..dont spoil it..dont push our country to become like Thiland or pakistan which living without peace..

    ReplyDelete
  29. HINDU PARIA sepatutnya tak blh tinggal merdeka di Tanah Melayu ni.Kaum hindu paria ni tak pernah merdeka walau di India dan Sri Lanka.Belagak samseng 08,21,24,Hindraf,MIC semuanya sama!!!Biarlah perang Tanah Melayu ni..Baru tau macammana perangai bangsa2 pendatang ni.Get out from Malayland!!!

    ReplyDelete
  30. ini kes bunuh lah babi meleyu, u org ingat pe org india pengecut ke kalau u org nak hentam kami.ape org melayu tak pena bunuh ke sial.

    ReplyDelete
  31. memang hindu paria pengecut..klu tak takde la gengster paria.INILAH TINGGALAN PENJAJAH utk org melayu.belum ada lg kes org melayu bunuh hindu paria.yg byk paria bunuh melayu ada le.Bangsa perompak,duri dalam daging,musuh dlm selimut,gunting dlm lipatan itu la Hindu dan Cina paria di tanah melayu..

    ReplyDelete
  32. + tak semua bangsa indu yg kejam.,jgn salahkan seeekor nyamuk kelambu di bakar...hanya orang yg tamak sanggup bertindak kejam

    ReplyDelete
  33. tak kira apa bangsa pun. kalau dah mata duitan ,sanggup bunuh siapa saja...mungkin ada mussibah di sebalik apa yg berlaku.hiduplah secara sederhana,jgn tamak......itulah akibatnya, kawan menjadi lawan.

    ReplyDelete
  34. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete