Saturday, May 1, 2010

POLITIK SUKU, AGAMA SUKU AKAN TERUS BERGEMA

Saya penuh yakin ungkapan Datuk Nik Aziz Nik Mat, “politik suku, agama suku” akan terus bergema di masjid-masjid di seluruh Malaysia, bukan sahaja di Selangor - biarpun Nik Aziz sendiri tidak akan berceramah atau berucap dalam masjid di Selangor.

“Politik suku, agama suku” bermakna ajaran yang menekankan kepada pengaruh sekular bahawa politik dan Islam tidak boleh dicampuradukkan adalah slogan yang dijadikan PAS sebagai antara senjata penting menentang UMNO dan Barisan Nasional (BN).

Apabila Nik Aziz mengatakan bahawa hakikat Islam itu adalah merangkumi semua aspek hidup manusia, tidak boleh dipisah-pisahkan sebagaimana amal ibadah ditetapkan peraturannya di dalam Islam, begitulah juga Islam mempunyai aturan hidup di dalam ekonomi, kekeluargaan dan juga tidak ketinggalan aturan politik, seolah-olah UMNO atau pemimpin Islam lain tidak menjiwainya.

Kenyataan Nik Aziz bahawa apabila bercakap Islam di dalam masjid atau surau, tidak boleh tidak, kena menyentuh sama soal politik kerana urusan politik dan pemerintahan di sisi Islam adalah urusan agama seperti juga urusan muamalat, munakahat, keadilan, ekonomi dan sosial serta perundangan bagaikan meletakkan UMNO dan ahli UMNO sebagai tidak faham mengenai Islam.

Ungkapan Nik Aziz ini pastinya akan terus disebut secara lembut melalui ceramah-ceramah agama di masjid-masjid biarpun Sultan Selangor, Sultan Sharifuddin Idris Shah sudah memerintahkan supaya masjid Selangor bebas daripada ceramah politik.

Biarpun ungkapan – politik suku, agama suku - disebut sekali lalu, namun amat jelas pembangkang menggunakan platform masjid untuk menyebarkan pemikiran pemimpin politiknya – Nik Aziz - pada ketika perbuatan itu amat ditegah oleh Sultan Selangor.

Melalui ungkapan sedemikian, PAS cuba memberitahu rakyat Malaysia, termasuk di Selangor bahawa UMNO sebagai parti politik hanya memperjuangkan perkara-perkara berkaitan sekitar politik per se, siasah dan perjuangan dunia semata-mata.

Walaupun UMNO sudah membuktikan ia memperjuang dan meletakkan Islam sebagai agama rasmi dan pelaksanaan Islam melalui pentadbiran di negara ini, bagi PAS ia hanya ‘hampas’.

Biarpun orang Melayu yang menganggotai UMNO itu adalah Islam dan sebagai peneraju dalam Barisan Nasional (BN) yang dulunya Perikatan, PAS tidak mengiktiraf sedemikian.

Bagi PAS, mereka rela bersekongkol dengan parti yang jelas menentang Islam, termasuk menentang perlaksanaan Hudud dan negara Islam daripada UMNO yang jelas berpaksikan perjuangannya kepada Melayu dan Islam.

Pada ketika ceramah agama di masjid dilarang oleh Sultan Selangor dan bertitah dengan mengingatkan sesiapa yang tidak bersetuju dengan peraturan dan undang-undang di negeri Selangor - termasuk larangan berpolitik di masjid serta surau, hendaklah mengelak daripada datang ke Selangor, “politik suku, agama suku’ semalam (Jumaat, 30 April 2010) disebut oleh seorang ustaz yang berceramah sebelum Khutbah Jumaat di Masjid al-Fridaus Bandar Baru Selayang.

Walaupun ceramahnya memperkatakan mengenai ilmu dan harta, penceramah berkenaan mengatakan mereka yang tiada ilmulah yang mengatakan ‘politik suku, agama suku’.

Selain itu, beliau sempat mengaitkan soal-soal rasuah dan sebagainya kerana ketiadaan ilmu di kalangan umat Islam.

Malah menurutnya, ‘politik suku, agama suku’ diakibatkan oleh kecetekan umat Islam terhadap ilmu. Malah menurutnya, akhir-akhir ini sejak ceramah dan ‘mengajar’ diperbanyakkan di Selangor, masjid al-Firaus Bandar Baru Selayang semakin menyemarak, berbanding sebelum ini.

Sekali mendengar perkataan itu, sudah cukup difahami. Bahawa apa yang mahu diperkatakan oleh ustaz berkenaan ialah, apabila masjid kini di bawah pentadbiran baru (kerajaan pakatan pembangkang), masjid berkenaan diimarahkan.

Walaupun hakikatnya sebelum ini pun banyak aktiviti dijalankan di masjid berkenaan dan sambutan turut menggalakkan, namun bagi penceramah berkenaan, melalui jawatankuasa baru masjid, kegiatan di masjid berkenaan kini ‘rancak’.

Lupakan soal aktiviti di masjid tetapi yang mahu diperkatakan ialah arahan sudah jelas daripada Sultan Selangor bahawa walaupun tiada halangan bagi rakyat dari negeri lain untuk bermastautin atau mencari rezeki di Selangor, mereka hendaklah mematuhi segala peraturan serta undang-undang di Selangor.

Titah Sultan Sharifuddin sudah jelas dan nyata tetapi kenapa penceramah berkenaan terus mahu melanggar titah berkenaan?

Apakah titah Sultan Sharafuddin yang melarang masjid dan surau digunakan sebagai pentas politik semata-mata untuk menjaga kesucian dan keharmonian tempat ibadat itu sebagai tidak wajar?

TOK PA, TOLONG BREK SIKIT…

Jangan marah kepada PAS kerana membelanjakan RM4 juta bagi memburuk-burukkan pentadbiran bekas perdana menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi dan memastikan PAS kekal memerintah Kelantan.

Tapi UMNO Kelantan sepatutnya bertanya kepada diri sendiri berapa banyak pula dibelanjakan untuk tujuan publisiti dan perang saraf bagi memenangkan UMNO Kelantan dan pertahankan kepimpinan Perdana Menteri.


Antara poster Nik Aziz yang dipasang di perhentian bas sekitar Kota Bharu pada 2007
Saya berharap pada musim ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd najib Razak tidak diberikan ‘kepercayaan palsu’ lagi mengenai politik Kelantan.

Najib perlu diberikan gambaran jelas apakah boleh menang atau kalah di kerusi negeri dan Parlimen.

Benar, kekalahan Barisan Nasional dan UMNO Kelantan tidak boleh disalahkan kepada Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri ketika itu, Tan Sri Annuar Musa semata-mata tetapi kerja-kerja seperti yang dilakukan PAS Kelantan sepatutnya dilakukan oleh UMNO, malah lebih daripada itu.

Lagi-lagilah pada masa ini ketika tidak lama lagi pilihan raya umum ke 13 akan diadakan, apakah persiapan UMNO Kelantan bagi tujuan publisiti dan perang saraf ini?

Apakah UMNO Kelantan memperuntukan lebih banyak daripada PAS kerana UMNO Kelantan mendapat sokongan UMNO Pusat. Siapa bertanggungjawab terhadapnya?

Kerana itu saya minta Datuk Seri Mustapa Mohamed jangan cepat melatah dan tolonglah brek sikit dalam mengulas hal ehwal orang lain.

Biarlah penulis blog Kickdefella nak tulis apa pun. Syed Azidi mendakwa beliau membelanjakan wang itu bagi membiayai pelbagai aktiviti termasuk membeli aset, peralatan, pembayaran upah operatif dan lain-lain yang bertujuan menggerakkan satu Operasi Gerak Saraf bgi mewujudkan persepsi buruk ke atas Abdullah dan memudahkan PAS kekal memerintah Kelantan.

Penulis blog itu turut mencabar pihak-pihak terbabit supaya menjalankan siasatan berhubung pendedahan itu dan dari mana sumber peruntukan yang disalurkan kepadanya diperoleh.

Malah semalam penulis blog berkenaan menyahut cabaran Ketua Penerangan Dewan Pemuda Pas Kelantan, Ahmad Fadhli Shaari untuk mendedahkan individu yang memberikan wang lebih RM 4juta itu.

Bekas Pegawai Perhubungan Awam Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) turut menempelak Ahmad Fadhli yang juga Setiausaha Akhbar Menteri Besar Kelantan kerana membuat kenyataan mendahului kepimpinan parti tersebut.

Tok Pa atau pemimpin UMNO Kelantan lain jangan terjerat dengan isu dalaman PAS ini kerana jelas Kickdefella mengatakan "Isu pokok di sini ialah golongan ini mempertikaikan sumbangan saya selepas tiga tahun berkhidmat dengan kerajaan Kelantan dan saya akan dedahkan siapa yang memberi dan bagaimana wang ini digunakan apabila tiba masanya nanti."

Kenyataan yang jelas dan bersuluh itu tidak wajar disahut oleh UMNO kerana silap haribulan ia terpalit ke muka sendiri.

Bagi yang yang penting ialah bukan kenyataan ‘menangguk di air keruh’ seperti kenyataan Mustapa bahawa pihaknya juga kesal dengan sikap kerajaan negeri yang sanggup menggunakan RM4 juta semata-mata untuk menaburkan fitnah tanpa bukti kepada BN sedangkan wang sebanyak itu dapat disalurkan kepada rakyat yang lebih memerlukan.

Walau apa juga pendapat Mustapa, sepatutnya, kita tanya berapa duit diperuntukkan untuk tujuan perang saraf daripada UMNO Kelantan antara misalnya 2005 – Mac 2008 dan ketika ini?
Kalau saya katakan kosong atau zero, nanti kata melampau. Lihatlah bagaimana UMNO Kelantan menyediakan peralatan untuk tujuan ‘perang saraf’ berkenaan dan apa kesannya?

Rasanya malu untuk mengatakan di sini. Menurut maklumat, UMNO Kelantan tidak meletakkan sebarang bajet untuk tujuan publisiti dan perang saraf pada pilihan raya umum lalu.

Sehingga beberapa hari dekat pilihan raya umum pun, peruntukan itu tetap zero.

Peruntukan diberikan kepada Penyelaras dan calon untuk mereka ‘pandai-pandailah buat kerja’, bukannya satu koordinasi UMNO Kelantan menyusun dan menggerakan usaha itu.

Yang banyak dibelanjakan ialah untuk tujuan ‘gegak gumpita’ atau ‘perang banner’ dan sebagainya yang kurang mendatangkan kesan besar.

Kebanyakan peruntukan lalu diberikan keutamaan kepada menyediakan poster, backdrop, banner besar dan bunting yang dipasang di tiang-tiang elektrik dan lampu.

Ia lebih kepada bersaing dengan PAS. Kemudian kita tanya pula siapa dapat kontrak untuk tujuan itu?

Ada antara pemimpin UMNO Kelantan termasuk Penyeleras DUN yang jelas hidup atas kerja-kerja seperti ini dan tidak kisah kalau kalah bertanding pilihan raya pun.

Apakah pemimpin seperti ini boleh membawa kesan besar kepada UMNO Kelantan?

Tidak payahlah ikut rentak Kickdefella agar mendesak kerajaan negeri mendedahkan sumber peruntukan RM4 juta selama tiga tahun yang didedahkan blog berkenaan.

Tok Pa boleh menyifatkan tindakan itu sebagai keji, dan sebagai Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan beliau boleh mengatakan Umno Kelantan kesal.

Tetapi apa yang dibuat oleh UMNO Kelantan untuk menentang usaha itu?

PAS bijak untuk memburuk-burukkan BN melalui pelbagai kaedah termasuk laman blog semata-mata untuk kekal berkuasa di Kelantan.

Isunya, berapa banyak UMNO Kelantan berbelanja untuk mewujudkan blog-blog menentang PAS?
Secara ikhlas, untuk mewujudkan blog ‘Guanodemo’ pun, difahamkan penggendalinya bagai ‘minta sedekah’ dengan UMNO Kelantan.

Ada sahaja halangan dan ada beberapa pemimpin UMNO Kelantan yang mengatakan blog sebagai tidak berkesan. “Siapa nak baca?’ tanya mereka.

Malah lebih teruk, beberapa pemimpin berkenaan lebih berminat dan kadang kala memaksa Pengerusi Perhubungan UMNO Kelantan sebelum Tok Pa supaya bersetuju dengan cadangan mereka menaikkan beberapa banner besar untuk tujuan ‘poket sendiri’.

Tok Pa yang juga Menteri Perdagangan Antabangsa dan Industri tidak usah mempersoalkan moral kepimpinan PAS dalam usaha menjatuhkan BN itu kerana itu memang strategi politik.

Yang penting, apa moral pemimpin UMNO Kelantan yang merasakan ‘lebih baik kalah’ daripada menang kerana kalau kalah pun ‘duit mencurah-curah juga’ ke Kelantan untuk UMNO Kelantan.
Dengan kata lain – kalah demi kalah dan kalah seterusnya – UMNO Kelantan tetap mendapat perhatian UMNO Pusat. Wang tetap mencurah turun.

Persoalan, apakah semua duit yang ‘mencurah turun’ itu diaudit kerana ada cakap-cakap mengatakan lepas pilihan raya umum Mac 2008 ada kalangan pemimpin Kelantan yang boleh beli Mercedes, langsai hutang dan sebagainya.

Tidak payah cerita siapa, pemimpin UMNO Kelantan yang makan cili akan rasa pedas dan di kalangan pemimpin UMNO Kelantan sendiri mereka tahu antara satu sama lain siapa yang mendapat untung daripada peruntukan parti.

Tok Pa juga meminta kerajaan negeri supaya mendedahkan dari mana sumber kewangan RM4 juta itu kerana rakyat Kelantan berhak untuk mengetahuinya.

"Ini satu perbuatan yang keji. PAS perlu dedahkan dari mana sumber kewangan mereka sama ada mereka daripada hasil balak, atau hasil lain mahupun daripada sumbangan individu tertentu. Rakyat berhak tahu," katanya.

Tanya diri kita kembali – apakah ahli UMNO Kelantan yang juga rakyat Kelantan tidak wajar diberitahu bagaimana duit parti dibelanjakan?

Duit parti tidak sama dengan peruntukan melalui Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) yang antara 2004-2009 ditadbirkan oleh Datuk Shukri Salleh yang kini menjadi Pengarah Unit Penyelarasan dan Pelaksanaan (ICU) Jabatan Perdana Menteri.

Juga jangan cepat meminta supaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membuat siasatan terhadap dakwaan laporan blog Kickdefella itu.

Silap haribulan kalau UMNO Kelantan disiasat, mungkin ada pemimpin yang tidak boleh tidur malam!

SULTAN SELANGOR vs NIK AZIZ

Apakah Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berada dalam keadaan ‘riak’ apabila menjawab soalan wartawan mengenai kempen politik dalam masjid tempoh hari?

Apakah kenyataannya bahawa ‘kempen politik di dalam masjid atau surau adalah tidak salah dan berpendapat tegahan berbuat demikian adalah ajaran karut yang ditinggalkan penjajah Inggeris’ itu dibuat pada masa kempen pilihan raya kecil Hulu Selangor semata-mata?

Atau memang Nik Aziz tidak mengetahui langsung (tidak diberitahu atau dimaklumkan oleh pegawainya) bahawa Sultan Selangor ada bertitah melarang kempen di masjid?

Atau apakah beliau memang tidak faham atau sengaja tidak mahu faham apabila membuat kenyataan mengenai perkara itu di Selangor?

Juga apakah Nik Aziz sebagai Menteri Besar tidak tahu atau sengaja tidak peduli hubungan antara Sultan dan agama Islam di negeri-negeri, seperti juga di Kelantan?

Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat kemudian menafikan beliau mengingkari titah Sultan Sharafuddin Idris Shah yang melarang pemimpin parti politik daripada menggunakan masjid dan surau di Hulu Selangor sebagai gelanggang untuk berkempen.

Pejabat Menteri Besar Kelantan dalam kenyataannya pada 24 April 2010 lalu mengatakan media memberikan gambaran yang mengelirukan kerana komen beliau yang dilaporkan di muka depan beberapa akhbar utama hari itu tidak mempunyai sebarang kaitan dengan larangan yang baginda keluarkan.

Jika Nik Abdul Aziz sentiasa sedar serta sering berpegang dengan prinsip Islam sebenar bahawa politik kepartian tidak boleh disebut di dalam masjid bagi mengelakkan sebarang perpecahan dan suasana yang tidak harmoni, beliau tidak akan mempertikaikan titah Sultan Selangor itu.

Selain itu perenggan akhir kenyataan akhbar Menteri Besar yang berbunyi - "Namun apabila memisahkan institusi masjid daripada sebarang program ilmu untuk mengajar politik Islam adalah satu tindakan berasaskan fahaman sekular warisan penjajah," dengan jelas sebagai usaha menegakkan benang basah.

Berikutan kenyataan Nik Aziz itu (sejauh ini tidak ada kenyataan daripada pemimpin PAS lain, termasuk Presidennya, Datuk Seri Abdul hadi Awang), Sultan Sharafuddin kelmarin mengingatkan sesiapa yang tidak bersetuju dengan peraturan dan undang-undang di negeri itu, termasuk larangan berpolitik di masjid serta surau, hendaklah mengelak daripada datang ke Selangor.

“Sesetengah ahli politik mempertikaikan titah beta dan menganggapnya sebagai karut dan peninggalan penjajah,” titah baginda di Klang ketika merasmikan pertukaran nama Sekolah Agama Menengah Tinggi Jalan Kota Raja kepada Sekolah Agama Menengah Tinggi Sultan Hisamuddin.

Ironinya semalam, Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad semalam mempertahankan tindakan Mursyidul Am Pas itu dengan mengaitkan kenyataan Menteri Besar Kelantan pada 23 April lalu bahawa berpolitik di masjid dan surau dibolehkan hanya merujuk kepada politik menyatupadukan umat Islam dan bukan melibatkan politik kepartian yang boleh memecahbelahkan umat, fitnah serta caci-mencaci.

Katanya, Nik Aziz selama mengadakan kuliah dalam masjid (beliau) bercakap politik tetapi bukannya dalam konteks politik partisan. Beliau bercakap dalam konteks menyeru umat Islam mengamalkan corak politik Islam seperti amanah, prihatin, kebajikan dan menegakkan keadilan.

Bercakap di pejabatnya di Seksyen 13 di Shah Alam, beliau percaya titah Sultan Selangor itu merujuk kepada politik partisan dan mengadu domba serta memecahbelahkan perpaduan di kalangan umat Islam. ''Sebaliknya, politik yang dimaksudkan oleh Nik Abdul Aziz ialah politik Islam berasaskan al-Quran dan sunah Rasulullah,'' jelasnya.

Khalid sebaliknya menyalahkan pihak media yang melaporkan seolah-olah kenyataan Nik Abdul Aziz itu bercanggah dengan titah Sultan Selangor yang menegaskan larangan penggunaan masjid dan surau untuk tujuan berpolitik.

Bagi Sultan Selangor, baginda menegaskan walaupun tiada halangan bagi rakyat dari negeri lain untuk bermastautin atau mencari rezeki di negeri ini, mereka hendaklah mematuhi segala peraturan serta undang-undang di Selangor.

Sultan Sharafuddin menjelaskan baginda melarang masjid dan surau digunakan sebagai pentas politik semata-mata untuk menjaga kesucian dan keharmonian tempat ibadat itu.

Pada ketika Sultan Selangor membuat kenyataan ini hadir sama ialah Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Persoalannya, tidak malukah dan terasa canggungkah Khalid apabila sultannya sendiri membuat kenyataan itu dengan merujuk kepada rakan pembangkangnya dari PAS?

Dengan jelas Sultan Sharafuddin menegaskan jika masjid dan surau dibiarkan untuk digunakan sebagai pentas kempen politik, ia dikhuatiri akan disalahgunakan pihak tidak bertanggungjawab dengan perbuatan yang boleh mencemar kesucian masjid, seperti mencaci, memfitnah serta membuat tohmahan tidak berasas dan memburukkan keperibadian seseorang.

Rasional yang diberikan oleh Sultan Sharafuddin bahawa keadaan pada zaman Rasulullah adalah berbeza kerana baginda berceramah di masjid untuk mengajak umat Islam mengukuhkan perpaduan adalah tepat.

Malah, Sultan Selangor memberikan pendapatnya: “Nabi Muhammad tidak menyebar fitnah atau menghina orang lain dalam masjid seperti yang berlaku sekarang, sebaliknya menggunakan masjid untuk menyedarkan umat Islam pada masa itu kerana ia menjadi tempat umat Islam berkumpul untuk beribadah dan menguatkan silaturahim. Justeru, tidak munasabah bagi membandingkan peranan Rasulullah menggunakan masjid untuk berpolitik dengan keadaan sekarang, yang mana ahli politik mengambil kesempatan untuk menggunakan masjid sebagai platform untuk menyebarkan agenda politik mereka.”

Bukan Sultan Selangor sahaja menempelak Nik Aziz sebaliknya pada 24 April lalu, Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), Datuk Mohammed Khusrin Munawi menyifatkan kenyataan Menteri Besar Kelantan itu tidak wajar kerana Selangor mempunyai enakmen yang melarang penggunaan institusi Islam untuk tujuan politik bagi mengelak disalah guna sehingga menimbulkan perpecahan di kalangan umat Islam.

Jelasnya, sebagai seorang Menteri Besar, Nik Abdul Aziz sepatutnya lebih arif dalam soal berkenaan terutamanya dari segi bidang kuasa perundangan Islam yang diletakkan di bawah pentadbiran mengikut negeri masing-masing. Bidang kuasa itu katanya, turut melibatkan kedudukan Ketua Agama Islam Negeri yang diketuai oleh Sultan dan Raja mengikut negeri masing-masing termasuklah di Kelantan sendiri.

"Dia (Nik Abdul Aziz) perlu faham bahawa di Selangor ini, kita ada enakmen yang melarang pengunaan masjid dan surau untuk tujuan politik. Kalau di Kelantan, terpulanglah kepada dia untuk berbuat demikian (gunakan masjid dan surau untuk berpolitik). Akan tetapi kalau di Selangor, dia kena patuhi undang-undang di negeri ini serta menghormati titah Sultan Selangor selaku Ketua Agama Islam Negeri," katanya.

Tambah Mohammed Khusrin, mana-mana pihak menghina kuasa yang sah, mengingkari, melanggar atau mempertikaikan perintah dan arahan Sultan selaku Ketua Agama Islam, MAIS dan mufti adalah melakukan kesalahan mengikut Seksyen 12 (a) Enakmen Jenayah Syariah (Selangor) 1995.