Saturday, May 1, 2010

POLITIK SUKU, AGAMA SUKU AKAN TERUS BERGEMA

Saya penuh yakin ungkapan Datuk Nik Aziz Nik Mat, “politik suku, agama suku” akan terus bergema di masjid-masjid di seluruh Malaysia, bukan sahaja di Selangor - biarpun Nik Aziz sendiri tidak akan berceramah atau berucap dalam masjid di Selangor.

“Politik suku, agama suku” bermakna ajaran yang menekankan kepada pengaruh sekular bahawa politik dan Islam tidak boleh dicampuradukkan adalah slogan yang dijadikan PAS sebagai antara senjata penting menentang UMNO dan Barisan Nasional (BN).

Apabila Nik Aziz mengatakan bahawa hakikat Islam itu adalah merangkumi semua aspek hidup manusia, tidak boleh dipisah-pisahkan sebagaimana amal ibadah ditetapkan peraturannya di dalam Islam, begitulah juga Islam mempunyai aturan hidup di dalam ekonomi, kekeluargaan dan juga tidak ketinggalan aturan politik, seolah-olah UMNO atau pemimpin Islam lain tidak menjiwainya.

Kenyataan Nik Aziz bahawa apabila bercakap Islam di dalam masjid atau surau, tidak boleh tidak, kena menyentuh sama soal politik kerana urusan politik dan pemerintahan di sisi Islam adalah urusan agama seperti juga urusan muamalat, munakahat, keadilan, ekonomi dan sosial serta perundangan bagaikan meletakkan UMNO dan ahli UMNO sebagai tidak faham mengenai Islam.

Ungkapan Nik Aziz ini pastinya akan terus disebut secara lembut melalui ceramah-ceramah agama di masjid-masjid biarpun Sultan Selangor, Sultan Sharifuddin Idris Shah sudah memerintahkan supaya masjid Selangor bebas daripada ceramah politik.

Biarpun ungkapan – politik suku, agama suku - disebut sekali lalu, namun amat jelas pembangkang menggunakan platform masjid untuk menyebarkan pemikiran pemimpin politiknya – Nik Aziz - pada ketika perbuatan itu amat ditegah oleh Sultan Selangor.

Melalui ungkapan sedemikian, PAS cuba memberitahu rakyat Malaysia, termasuk di Selangor bahawa UMNO sebagai parti politik hanya memperjuangkan perkara-perkara berkaitan sekitar politik per se, siasah dan perjuangan dunia semata-mata.

Walaupun UMNO sudah membuktikan ia memperjuang dan meletakkan Islam sebagai agama rasmi dan pelaksanaan Islam melalui pentadbiran di negara ini, bagi PAS ia hanya ‘hampas’.

Biarpun orang Melayu yang menganggotai UMNO itu adalah Islam dan sebagai peneraju dalam Barisan Nasional (BN) yang dulunya Perikatan, PAS tidak mengiktiraf sedemikian.

Bagi PAS, mereka rela bersekongkol dengan parti yang jelas menentang Islam, termasuk menentang perlaksanaan Hudud dan negara Islam daripada UMNO yang jelas berpaksikan perjuangannya kepada Melayu dan Islam.

Pada ketika ceramah agama di masjid dilarang oleh Sultan Selangor dan bertitah dengan mengingatkan sesiapa yang tidak bersetuju dengan peraturan dan undang-undang di negeri Selangor - termasuk larangan berpolitik di masjid serta surau, hendaklah mengelak daripada datang ke Selangor, “politik suku, agama suku’ semalam (Jumaat, 30 April 2010) disebut oleh seorang ustaz yang berceramah sebelum Khutbah Jumaat di Masjid al-Fridaus Bandar Baru Selayang.

Walaupun ceramahnya memperkatakan mengenai ilmu dan harta, penceramah berkenaan mengatakan mereka yang tiada ilmulah yang mengatakan ‘politik suku, agama suku’.

Selain itu, beliau sempat mengaitkan soal-soal rasuah dan sebagainya kerana ketiadaan ilmu di kalangan umat Islam.

Malah menurutnya, ‘politik suku, agama suku’ diakibatkan oleh kecetekan umat Islam terhadap ilmu. Malah menurutnya, akhir-akhir ini sejak ceramah dan ‘mengajar’ diperbanyakkan di Selangor, masjid al-Firaus Bandar Baru Selayang semakin menyemarak, berbanding sebelum ini.

Sekali mendengar perkataan itu, sudah cukup difahami. Bahawa apa yang mahu diperkatakan oleh ustaz berkenaan ialah, apabila masjid kini di bawah pentadbiran baru (kerajaan pakatan pembangkang), masjid berkenaan diimarahkan.

Walaupun hakikatnya sebelum ini pun banyak aktiviti dijalankan di masjid berkenaan dan sambutan turut menggalakkan, namun bagi penceramah berkenaan, melalui jawatankuasa baru masjid, kegiatan di masjid berkenaan kini ‘rancak’.

Lupakan soal aktiviti di masjid tetapi yang mahu diperkatakan ialah arahan sudah jelas daripada Sultan Selangor bahawa walaupun tiada halangan bagi rakyat dari negeri lain untuk bermastautin atau mencari rezeki di Selangor, mereka hendaklah mematuhi segala peraturan serta undang-undang di Selangor.

Titah Sultan Sharifuddin sudah jelas dan nyata tetapi kenapa penceramah berkenaan terus mahu melanggar titah berkenaan?

Apakah titah Sultan Sharafuddin yang melarang masjid dan surau digunakan sebagai pentas politik semata-mata untuk menjaga kesucian dan keharmonian tempat ibadat itu sebagai tidak wajar?

TOK PA, TOLONG BREK SIKIT…

Jangan marah kepada PAS kerana membelanjakan RM4 juta bagi memburuk-burukkan pentadbiran bekas perdana menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi dan memastikan PAS kekal memerintah Kelantan.

Tapi UMNO Kelantan sepatutnya bertanya kepada diri sendiri berapa banyak pula dibelanjakan untuk tujuan publisiti dan perang saraf bagi memenangkan UMNO Kelantan dan pertahankan kepimpinan Perdana Menteri.


Antara poster Nik Aziz yang dipasang di perhentian bas sekitar Kota Bharu pada 2007
Saya berharap pada musim ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd najib Razak tidak diberikan ‘kepercayaan palsu’ lagi mengenai politik Kelantan.

Najib perlu diberikan gambaran jelas apakah boleh menang atau kalah di kerusi negeri dan Parlimen.

Benar, kekalahan Barisan Nasional dan UMNO Kelantan tidak boleh disalahkan kepada Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri ketika itu, Tan Sri Annuar Musa semata-mata tetapi kerja-kerja seperti yang dilakukan PAS Kelantan sepatutnya dilakukan oleh UMNO, malah lebih daripada itu.

Lagi-lagilah pada masa ini ketika tidak lama lagi pilihan raya umum ke 13 akan diadakan, apakah persiapan UMNO Kelantan bagi tujuan publisiti dan perang saraf ini?

Apakah UMNO Kelantan memperuntukan lebih banyak daripada PAS kerana UMNO Kelantan mendapat sokongan UMNO Pusat. Siapa bertanggungjawab terhadapnya?

Kerana itu saya minta Datuk Seri Mustapa Mohamed jangan cepat melatah dan tolonglah brek sikit dalam mengulas hal ehwal orang lain.

Biarlah penulis blog Kickdefella nak tulis apa pun. Syed Azidi mendakwa beliau membelanjakan wang itu bagi membiayai pelbagai aktiviti termasuk membeli aset, peralatan, pembayaran upah operatif dan lain-lain yang bertujuan menggerakkan satu Operasi Gerak Saraf bgi mewujudkan persepsi buruk ke atas Abdullah dan memudahkan PAS kekal memerintah Kelantan.

Penulis blog itu turut mencabar pihak-pihak terbabit supaya menjalankan siasatan berhubung pendedahan itu dan dari mana sumber peruntukan yang disalurkan kepadanya diperoleh.

Malah semalam penulis blog berkenaan menyahut cabaran Ketua Penerangan Dewan Pemuda Pas Kelantan, Ahmad Fadhli Shaari untuk mendedahkan individu yang memberikan wang lebih RM 4juta itu.

Bekas Pegawai Perhubungan Awam Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) turut menempelak Ahmad Fadhli yang juga Setiausaha Akhbar Menteri Besar Kelantan kerana membuat kenyataan mendahului kepimpinan parti tersebut.

Tok Pa atau pemimpin UMNO Kelantan lain jangan terjerat dengan isu dalaman PAS ini kerana jelas Kickdefella mengatakan "Isu pokok di sini ialah golongan ini mempertikaikan sumbangan saya selepas tiga tahun berkhidmat dengan kerajaan Kelantan dan saya akan dedahkan siapa yang memberi dan bagaimana wang ini digunakan apabila tiba masanya nanti."

Kenyataan yang jelas dan bersuluh itu tidak wajar disahut oleh UMNO kerana silap haribulan ia terpalit ke muka sendiri.

Bagi yang yang penting ialah bukan kenyataan ‘menangguk di air keruh’ seperti kenyataan Mustapa bahawa pihaknya juga kesal dengan sikap kerajaan negeri yang sanggup menggunakan RM4 juta semata-mata untuk menaburkan fitnah tanpa bukti kepada BN sedangkan wang sebanyak itu dapat disalurkan kepada rakyat yang lebih memerlukan.

Walau apa juga pendapat Mustapa, sepatutnya, kita tanya berapa duit diperuntukkan untuk tujuan perang saraf daripada UMNO Kelantan antara misalnya 2005 – Mac 2008 dan ketika ini?
Kalau saya katakan kosong atau zero, nanti kata melampau. Lihatlah bagaimana UMNO Kelantan menyediakan peralatan untuk tujuan ‘perang saraf’ berkenaan dan apa kesannya?

Rasanya malu untuk mengatakan di sini. Menurut maklumat, UMNO Kelantan tidak meletakkan sebarang bajet untuk tujuan publisiti dan perang saraf pada pilihan raya umum lalu.

Sehingga beberapa hari dekat pilihan raya umum pun, peruntukan itu tetap zero.

Peruntukan diberikan kepada Penyelaras dan calon untuk mereka ‘pandai-pandailah buat kerja’, bukannya satu koordinasi UMNO Kelantan menyusun dan menggerakan usaha itu.

Yang banyak dibelanjakan ialah untuk tujuan ‘gegak gumpita’ atau ‘perang banner’ dan sebagainya yang kurang mendatangkan kesan besar.

Kebanyakan peruntukan lalu diberikan keutamaan kepada menyediakan poster, backdrop, banner besar dan bunting yang dipasang di tiang-tiang elektrik dan lampu.

Ia lebih kepada bersaing dengan PAS. Kemudian kita tanya pula siapa dapat kontrak untuk tujuan itu?

Ada antara pemimpin UMNO Kelantan termasuk Penyeleras DUN yang jelas hidup atas kerja-kerja seperti ini dan tidak kisah kalau kalah bertanding pilihan raya pun.

Apakah pemimpin seperti ini boleh membawa kesan besar kepada UMNO Kelantan?

Tidak payahlah ikut rentak Kickdefella agar mendesak kerajaan negeri mendedahkan sumber peruntukan RM4 juta selama tiga tahun yang didedahkan blog berkenaan.

Tok Pa boleh menyifatkan tindakan itu sebagai keji, dan sebagai Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan beliau boleh mengatakan Umno Kelantan kesal.

Tetapi apa yang dibuat oleh UMNO Kelantan untuk menentang usaha itu?

PAS bijak untuk memburuk-burukkan BN melalui pelbagai kaedah termasuk laman blog semata-mata untuk kekal berkuasa di Kelantan.

Isunya, berapa banyak UMNO Kelantan berbelanja untuk mewujudkan blog-blog menentang PAS?
Secara ikhlas, untuk mewujudkan blog ‘Guanodemo’ pun, difahamkan penggendalinya bagai ‘minta sedekah’ dengan UMNO Kelantan.

Ada sahaja halangan dan ada beberapa pemimpin UMNO Kelantan yang mengatakan blog sebagai tidak berkesan. “Siapa nak baca?’ tanya mereka.

Malah lebih teruk, beberapa pemimpin berkenaan lebih berminat dan kadang kala memaksa Pengerusi Perhubungan UMNO Kelantan sebelum Tok Pa supaya bersetuju dengan cadangan mereka menaikkan beberapa banner besar untuk tujuan ‘poket sendiri’.

Tok Pa yang juga Menteri Perdagangan Antabangsa dan Industri tidak usah mempersoalkan moral kepimpinan PAS dalam usaha menjatuhkan BN itu kerana itu memang strategi politik.

Yang penting, apa moral pemimpin UMNO Kelantan yang merasakan ‘lebih baik kalah’ daripada menang kerana kalau kalah pun ‘duit mencurah-curah juga’ ke Kelantan untuk UMNO Kelantan.
Dengan kata lain – kalah demi kalah dan kalah seterusnya – UMNO Kelantan tetap mendapat perhatian UMNO Pusat. Wang tetap mencurah turun.

Persoalan, apakah semua duit yang ‘mencurah turun’ itu diaudit kerana ada cakap-cakap mengatakan lepas pilihan raya umum Mac 2008 ada kalangan pemimpin Kelantan yang boleh beli Mercedes, langsai hutang dan sebagainya.

Tidak payah cerita siapa, pemimpin UMNO Kelantan yang makan cili akan rasa pedas dan di kalangan pemimpin UMNO Kelantan sendiri mereka tahu antara satu sama lain siapa yang mendapat untung daripada peruntukan parti.

Tok Pa juga meminta kerajaan negeri supaya mendedahkan dari mana sumber kewangan RM4 juta itu kerana rakyat Kelantan berhak untuk mengetahuinya.

"Ini satu perbuatan yang keji. PAS perlu dedahkan dari mana sumber kewangan mereka sama ada mereka daripada hasil balak, atau hasil lain mahupun daripada sumbangan individu tertentu. Rakyat berhak tahu," katanya.

Tanya diri kita kembali – apakah ahli UMNO Kelantan yang juga rakyat Kelantan tidak wajar diberitahu bagaimana duit parti dibelanjakan?

Duit parti tidak sama dengan peruntukan melalui Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) yang antara 2004-2009 ditadbirkan oleh Datuk Shukri Salleh yang kini menjadi Pengarah Unit Penyelarasan dan Pelaksanaan (ICU) Jabatan Perdana Menteri.

Juga jangan cepat meminta supaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membuat siasatan terhadap dakwaan laporan blog Kickdefella itu.

Silap haribulan kalau UMNO Kelantan disiasat, mungkin ada pemimpin yang tidak boleh tidur malam!

SULTAN SELANGOR vs NIK AZIZ

Apakah Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berada dalam keadaan ‘riak’ apabila menjawab soalan wartawan mengenai kempen politik dalam masjid tempoh hari?

Apakah kenyataannya bahawa ‘kempen politik di dalam masjid atau surau adalah tidak salah dan berpendapat tegahan berbuat demikian adalah ajaran karut yang ditinggalkan penjajah Inggeris’ itu dibuat pada masa kempen pilihan raya kecil Hulu Selangor semata-mata?

Atau memang Nik Aziz tidak mengetahui langsung (tidak diberitahu atau dimaklumkan oleh pegawainya) bahawa Sultan Selangor ada bertitah melarang kempen di masjid?

Atau apakah beliau memang tidak faham atau sengaja tidak mahu faham apabila membuat kenyataan mengenai perkara itu di Selangor?

Juga apakah Nik Aziz sebagai Menteri Besar tidak tahu atau sengaja tidak peduli hubungan antara Sultan dan agama Islam di negeri-negeri, seperti juga di Kelantan?

Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat kemudian menafikan beliau mengingkari titah Sultan Sharafuddin Idris Shah yang melarang pemimpin parti politik daripada menggunakan masjid dan surau di Hulu Selangor sebagai gelanggang untuk berkempen.

Pejabat Menteri Besar Kelantan dalam kenyataannya pada 24 April 2010 lalu mengatakan media memberikan gambaran yang mengelirukan kerana komen beliau yang dilaporkan di muka depan beberapa akhbar utama hari itu tidak mempunyai sebarang kaitan dengan larangan yang baginda keluarkan.

Jika Nik Abdul Aziz sentiasa sedar serta sering berpegang dengan prinsip Islam sebenar bahawa politik kepartian tidak boleh disebut di dalam masjid bagi mengelakkan sebarang perpecahan dan suasana yang tidak harmoni, beliau tidak akan mempertikaikan titah Sultan Selangor itu.

Selain itu perenggan akhir kenyataan akhbar Menteri Besar yang berbunyi - "Namun apabila memisahkan institusi masjid daripada sebarang program ilmu untuk mengajar politik Islam adalah satu tindakan berasaskan fahaman sekular warisan penjajah," dengan jelas sebagai usaha menegakkan benang basah.

Berikutan kenyataan Nik Aziz itu (sejauh ini tidak ada kenyataan daripada pemimpin PAS lain, termasuk Presidennya, Datuk Seri Abdul hadi Awang), Sultan Sharafuddin kelmarin mengingatkan sesiapa yang tidak bersetuju dengan peraturan dan undang-undang di negeri itu, termasuk larangan berpolitik di masjid serta surau, hendaklah mengelak daripada datang ke Selangor.

“Sesetengah ahli politik mempertikaikan titah beta dan menganggapnya sebagai karut dan peninggalan penjajah,” titah baginda di Klang ketika merasmikan pertukaran nama Sekolah Agama Menengah Tinggi Jalan Kota Raja kepada Sekolah Agama Menengah Tinggi Sultan Hisamuddin.

Ironinya semalam, Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad semalam mempertahankan tindakan Mursyidul Am Pas itu dengan mengaitkan kenyataan Menteri Besar Kelantan pada 23 April lalu bahawa berpolitik di masjid dan surau dibolehkan hanya merujuk kepada politik menyatupadukan umat Islam dan bukan melibatkan politik kepartian yang boleh memecahbelahkan umat, fitnah serta caci-mencaci.

Katanya, Nik Aziz selama mengadakan kuliah dalam masjid (beliau) bercakap politik tetapi bukannya dalam konteks politik partisan. Beliau bercakap dalam konteks menyeru umat Islam mengamalkan corak politik Islam seperti amanah, prihatin, kebajikan dan menegakkan keadilan.

Bercakap di pejabatnya di Seksyen 13 di Shah Alam, beliau percaya titah Sultan Selangor itu merujuk kepada politik partisan dan mengadu domba serta memecahbelahkan perpaduan di kalangan umat Islam. ''Sebaliknya, politik yang dimaksudkan oleh Nik Abdul Aziz ialah politik Islam berasaskan al-Quran dan sunah Rasulullah,'' jelasnya.

Khalid sebaliknya menyalahkan pihak media yang melaporkan seolah-olah kenyataan Nik Abdul Aziz itu bercanggah dengan titah Sultan Selangor yang menegaskan larangan penggunaan masjid dan surau untuk tujuan berpolitik.

Bagi Sultan Selangor, baginda menegaskan walaupun tiada halangan bagi rakyat dari negeri lain untuk bermastautin atau mencari rezeki di negeri ini, mereka hendaklah mematuhi segala peraturan serta undang-undang di Selangor.

Sultan Sharafuddin menjelaskan baginda melarang masjid dan surau digunakan sebagai pentas politik semata-mata untuk menjaga kesucian dan keharmonian tempat ibadat itu.

Pada ketika Sultan Selangor membuat kenyataan ini hadir sama ialah Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Persoalannya, tidak malukah dan terasa canggungkah Khalid apabila sultannya sendiri membuat kenyataan itu dengan merujuk kepada rakan pembangkangnya dari PAS?

Dengan jelas Sultan Sharafuddin menegaskan jika masjid dan surau dibiarkan untuk digunakan sebagai pentas kempen politik, ia dikhuatiri akan disalahgunakan pihak tidak bertanggungjawab dengan perbuatan yang boleh mencemar kesucian masjid, seperti mencaci, memfitnah serta membuat tohmahan tidak berasas dan memburukkan keperibadian seseorang.

Rasional yang diberikan oleh Sultan Sharafuddin bahawa keadaan pada zaman Rasulullah adalah berbeza kerana baginda berceramah di masjid untuk mengajak umat Islam mengukuhkan perpaduan adalah tepat.

Malah, Sultan Selangor memberikan pendapatnya: “Nabi Muhammad tidak menyebar fitnah atau menghina orang lain dalam masjid seperti yang berlaku sekarang, sebaliknya menggunakan masjid untuk menyedarkan umat Islam pada masa itu kerana ia menjadi tempat umat Islam berkumpul untuk beribadah dan menguatkan silaturahim. Justeru, tidak munasabah bagi membandingkan peranan Rasulullah menggunakan masjid untuk berpolitik dengan keadaan sekarang, yang mana ahli politik mengambil kesempatan untuk menggunakan masjid sebagai platform untuk menyebarkan agenda politik mereka.”

Bukan Sultan Selangor sahaja menempelak Nik Aziz sebaliknya pada 24 April lalu, Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), Datuk Mohammed Khusrin Munawi menyifatkan kenyataan Menteri Besar Kelantan itu tidak wajar kerana Selangor mempunyai enakmen yang melarang penggunaan institusi Islam untuk tujuan politik bagi mengelak disalah guna sehingga menimbulkan perpecahan di kalangan umat Islam.

Jelasnya, sebagai seorang Menteri Besar, Nik Abdul Aziz sepatutnya lebih arif dalam soal berkenaan terutamanya dari segi bidang kuasa perundangan Islam yang diletakkan di bawah pentadbiran mengikut negeri masing-masing. Bidang kuasa itu katanya, turut melibatkan kedudukan Ketua Agama Islam Negeri yang diketuai oleh Sultan dan Raja mengikut negeri masing-masing termasuklah di Kelantan sendiri.

"Dia (Nik Abdul Aziz) perlu faham bahawa di Selangor ini, kita ada enakmen yang melarang pengunaan masjid dan surau untuk tujuan politik. Kalau di Kelantan, terpulanglah kepada dia untuk berbuat demikian (gunakan masjid dan surau untuk berpolitik). Akan tetapi kalau di Selangor, dia kena patuhi undang-undang di negeri ini serta menghormati titah Sultan Selangor selaku Ketua Agama Islam Negeri," katanya.

Tambah Mohammed Khusrin, mana-mana pihak menghina kuasa yang sah, mengingkari, melanggar atau mempertikaikan perintah dan arahan Sultan selaku Ketua Agama Islam, MAIS dan mufti adalah melakukan kesalahan mengikut Seksyen 12 (a) Enakmen Jenayah Syariah (Selangor) 1995.

RAJA PETRA VS ANWAR IBRAHIM

INILAH JENIS RAKYAT YANG MENDAPAT PUJIAN PERDANA MENTERI

ANWAR MEMANG ADA DI BANGKOK?


Mulai Hari Ini Rakyat Malaysia akan menyiarkan siri rencana ‘Benarkah PAS Parti Islam’.

Siri rencana ini adalah kumpulan rencana yang dihasilkan oleh penyelidikan kumpulan mereka yang mahir mengenai Islam sambil mempertikaikan PAS sebuah parti yang mendakwa Islam.

PAS kini sudah berubah jauh daripada menegakkan Negara Islam sebaliknya bergerak bersama ‘jemaah bukan Islam’ untuk menubuhkan negara kebajikan.

Blog ini berharap pembaca akan menilai dengan sebaik-baiknya tulisan ini dan menilai apakah PAS benar-benar parti yang boleh diharapkan membela dan melindungi orang Islam atau hanya slogan pemimpinnya sahaja untuk kepentingan masa depan dan survival politik mereka.

BENARKAH PAS PARTI ISLAM?


BAHAGIAN 1 - PAS DARI KACA MATA AS-SUNNAH WAL JAMAAH

Salah faham mengenai maksud kafir, zalim dan fasiq menyebabkan perkataan itu disalahgunakan oleh pihak tertentu dalam memberi label kepada sesama Islam.

Malah maksud berjihad dan berjuang yang sebenar sepertimana yang dimaksudkan oleh ALLAH dan Rasul-Nya juga banyak kali disalagunakan untuk kepentingan tertentu pemimpin dan kumpulan.

Apa yang diharapkan pendapat para ulama Ahli Sunnah Wal Jamaah melalui penulisan ini dapat memecahkan persoalan salah faham yang timbul dalam masyarakat Islam kebelakangan ini.

Ikuti tulisan oleh Syiekh Abu Muhammad Iqamuddin dalam siri BENARKAH PAS PARTI ISLAM? berikut ini yang melihat PAS dari kaca mata atau berlandaskan As-Sunnah Wal Jamaah:

Orang PAS mendakwa parti mereka sahaja semata–mata Islam atau dengan kata lain ialah sebagai PARTI ALLAH atau HIZBULLAH. Selain daripada parti mereka semuanya dianggap parti taghut dan kerana itu mereka berani mendakwa sesiapa yang menyokong dan mengundi PAS dianggap jihad dan masuk syurga. 

Mana-mana kawasan atau negeri yang dimenangi PAS diumumkan sebagai kawasan dan negeri yang amat disenangi oleh Rasulullah SAW, sementara yang dimenangi oleh parti lain disedihi oleh Rasulullah SAW. 

Sebenarnya, jika kita membuat analisis dengan secara halus dan dinilai dengan ajaran Islam sebenar berdasarkan Al-Quran, As Sunnah, Ijma’ dan Qias, kita dapati tidak banyak perbezaan di antara parti PAS dengan parti –parti politik lain.

Cuma apa yang jelas lebihnya mereka (PAS) ialah stail bercakap dan tempikan “ALLAHUAKHBAR” pengikutnya. Oleh sebab itu kita berani mendakwa bahawa sebenarnya PAS Bukan Parti Islam, lebih-lebih lagi setelah diteliti parti itu tidak memenuhi cirri-ciri Parti Islam atau Parti ALLAH atau HIZBULLAH yang sebenar sepertimana yang terdapat dalam Al-Quran dan Al Hadis dan juga arthar serta sejarah perjuangan para pejuang Islam lampau, termasuk apa yang pernah diperjuangkan oleh para Nabi dan Rasul dahulu.

Bagi membentangkan hujjah ini digunakan sumber rujukan nas ( Al-Quran dan Al Hadis) dan juga sejarah perjuangan para Nabi dan Nabi Muhammad SAW dan para sahabat Baginda SAW, bukan berdasarkan nafsu atau lain-lain teori politik bikinan manusia. Bagi membuktikan dakwaan ini, maka marilah kita lihat apa yang disebut oleh ALLAH didalam Al Quran dan juga Al Hadis serta athar yang dikemukakan di bawah ini.

Tujuan diketengahkan pandangan ini bukan kerana fanatik atau membenci kepada mana-mana golongan ataupun membencikan PAS, tetapi sekadar member penjelasan agar tidak timbul kekeliruan di dalam kalangan umat Islam berhubung dengan perjuangan Islam dan agar masyarakat tidak terus menerus tertipu dengan slogan dan label Islam yang digunakan oleh PAS dan tempikan “ALLAHU AKBAR” mereka serta ugutan kononnya, sesiapa tidak menyokong atau mengundi PAS berdosa dan masuk dan masuk neraka dan sesiapa sokong PAS masuk syurga.

Jadi kalau orang kafir seperti DAP dan lain-lain pakatan pmbangakang  yang menyokong yang menyokong dan undi PAS- APAKAH MEREKA JUGA AKAN MASUK SYURGA?

BENARKAH PAS PARTI ISLAM


BAHAGIAN EMPAT - PAS MILIKI CIRI-CIRI PARTI SYAITAN?



Maksudnya;"Syaitan telah menguasai mereka lalu ia (syaitan) menjadikan mereka itu lupa kepada ALLAH.Lalu mereka tergolongke dalam golongan hizbussyaitan( parti syaitan).ketahuilah,sesungguhnya PARTI SYAITAN itu parti yang rugi”-(Surah Al Mujadilah ayat 19)

Daripada huraian ayat di atas, didapati PAS mempunyai sekurang-kurangnya tiga sifat sepertimana yang tersebut dalam ayat di atas.

 Di antaranya ialah;

1. Mereka (PAS) memperalatkan agama untuk menimbulkan perpecahan ,iaitu mereka membuat pelbagai dalil agama untuk menuduh orang-orang Islam dalam UMNO dan BN sebagai orang-orang kafir; sembelihan mereka tidak boleh dimakan;dan jenazah mereka tidak boleh diziarah dan disembahyangkan-sehingga orang lain tidak bergaul dengan orang-orang Islam dalam UMNO dan BN dan memusuhi mereka.

2. PAS menggunakan sistem politik demokrasi dan politik pilihanraya sebagai saluran untuk menegakkan Islam. Ini di akiu sendiri oleh Dato’ Seri Haji Abdul Hadi Awang dalam bukunya Amanat Haji Hadi, mukasurat 23 dan 24, yang berbunyi : "Walaupun demokrasi adalah ciptaan Barat bukan Islam, di mana di dalamnya terdapat pelbagai kelemahan dan penyelewengan yang ketara, namun Islam menerima kebebasan dan hak-hak yang diberi oleh demokrasi dan mengambil alih faedah darinya untuk menyuarakan ajaran Islam."

Selanjutnya beliau menyambung “PAS tetap menyertai pilihanraya dan menyertai sistem demokrasi….” Kenyataan Hadi ini bertentangan sekali dengan firman ALLAH;


Maksudnya: "Jangan kamu mencampur adukkan kebenaran dengan kebatilan…" - ( Al Baqarah ayat 42)

Ini menandakan PAS menganut falsafah barat iaitu "Matlamat menghalalkan cara".

Bahkan Hadi mendakwa dengan mengatakan ‘Islam menerima kebebasan dan hak-hak yang diberi oleh demokrasi” Dari mana sumber yang mengatakan Islam menerima sistem tersebut?

Ulama muktabar mana yang mengeluarkan fatwa sehingga Hadi berani mengaitkan sistem tersebut dengan Islam. Sedangkan pada awal ayat itu diakui sendiri bahawa sistem ‘ demokrasi adalah ciptaan Barat dan terdapat penyelewengan”.

Di akhir kenyataan dinyatakan bahawa Islam menerima sisrem yang di ciptakan barat yang menyeleweng itu. Ini menunjukkan bahawa kenyataan Hadi memeksudkan Islam menerima penyelewengan.

Dalam perjuangan PAS pula, mereka menentang dan menuduh UMNO kerana UMNO menyeleweng daripada Islam kerana berjuang dan memerintah atas dasar demokrasi. Sekarang ini, siapa sebenarnya yang menyeleweng?

Atas asas apa pendirian perjuangan PAS sebenar?

3. Sifat ketiga pula ialah orang-orang PAS memang bersikap sombong dan berbangga dengan parti mereka. Buktinya kenyataan Nik Abdul Aziz bahawa kemenangan PAS kerana malaikat membantu mereka. Kelantan negeri yang disukai Rasulullah SAW.

Kenyataan itu secara tidak langsung menghina orang Islam di negeri-negeri lain.

Lantaran merasakan mereka (PAS) disayangi Rasulullah SAW dan suci, maka sebab itu mereka sanggup mencaci maki orang Islam lain sehingga boleh digelar sebagai “Barua” dan sebagainya.

Bersambung...Ciri-Ciri Parti Islam Berdasarkan Hadis & Athar

BENARKAH PAS PARTI ISLAM


BAHAGIAN TIGA - CIRI CIRI PARTI SYAITAN

Selain diterangkan cirri-ciri Parti ALLAH, terdapat juga ayat yang menyebut tentang cirri-ciri Parti Syaitan atau HIZBUSSYAITAN.


Tujuan ALLAH bentangkan firman-NYA itu ialah untuk membuat perbandingan agar umat Islam dapat membezakannya serta membuat pilihan engan tepat.

Firman ALLAH:


Maksudnya;"…mereka menjadikan agama (memperalatkan agama) untuk tujuan berpecah-belah dan berpuak-puak sehingga menjadi beberapa pecahan (parti-parti). Masing-masing puak(parti)pula berbangga dengan apa yang ada di sisi mereka….”-(Surah Al Mukminun ayat 53)

 Firman ALLAH lagi:


Maksudnya;"… orang-orang yang menyekutukan ALLAH itu ialah orang yang memecah-belahkan agama mereka(dengan cara meninggalkan agama tauhid dan menganut pelbagai ideology bikinan akal dan nafsu) sehingga menjadi beberapa golongan (parti-parti). Tiap-tiap golongan (parti) itu merasa bangga (sombong) dengan apa yang ada pada mereka “_( Surah Ar Rum ayat 32)

Selanjutnya ALLAH berfirman lagi:


Maksudnya;"Syaitan telah menguasai mereka lalu ia (syaitan) menjadikan mereka itu lupa kepada ALLAH.Lalu mereka tergolongke dalam golongan hizbussyaitan( parti syaitan).ketahuilah,sesungguhnya PARTI SYAITAN itu parti yang rugi”-(Surah Al Mujadilah ayat 19)

ALLAH telah menjelaskan tentang ciri-ciri parti syaitan dalam ayat di atas seperti berikut;


1. Pemimpin dan anggotanya memperalatkan agama untuk menimbulkan perpecahan di kalangan masyarakat. 

2. Mereka meninggalkan agama Tauhid, sebaliknya menjadikan ideology dan aliran fikiran manusia sebagai pegangan dan peraturan politik dan peraturan hidup mereka. 

3. Bersikap sombong dan berbangga dengan parti masing-masing. 

4. Lupa kepada ALLAH.Yakni, apabila ingin menyelesaikan masalah umat, mereka tidak merujuk kepada hukum ALLAH, sebaliknya merujuk kepada teori manusia. 

Bersambung...PAS PARTI SYAITAN?

BENARKAH PAS PARTI ISLAM


BAHAGIAN 2 - CIRI-CIRI PARTI ISLAM MENURUT AL QURAN


Dalam Al-Quran, ALLAH secara jelas dan tegas telah memperkenalkan cirri-ciri dan sifat-sifat Parti Islam dengan sebutan HIZBULLAH , iaitu PARTI ALLAH.

Ertinya, Islam memang memerintahkan umatnya memasuki parti yakni PARTI ALLAH. Bukan parti mengikuti sistem sekular,cara pemilihan pemimpin mengikut undi dan sebagainya seperti mana yang PAS amalkan sekarang ini.Tapi Parti ALLAH mempunyai ciri-ciri khusus yang ALLAH sendiri telah tetapkan; bukan macam PAS tetapkan.
 
ALLAH telah berfirman didalam Al-Quran:

 Maksudnya: “Sesungguhnya pemimpin kamu itu ialah ALLAH, Rasul-NYA dan orang-orang yang telah beriman yang mendirikan bersembahyang, yang mengeluarkan zakat, dan hal keadaan mereka itu tunduk (kepada ALLAH). Dan barangsiapa mengankat ALLAH, R asul-NYA dan orang-orang mukmin menjadi pemimpin, maka sesungguhnya HIZBULLAH( Parti ALLAH) itulah yang mendapat kemenangan.” –(Surah Al Maidah ayat 55-56)

Firman ALLAH lagi:

 Maksudnya; “Engkau tidak akan dapati sesuatu kaum itu yang benar-benar beriman kepada ALLAH dan Hari Akhirat, tergamak berkasih saying dengan orang-orang yang menentang ALLAH dan Rasul-NYA, sekalipun orang-orang(yang menentang ALLAH) itu terdiri daripada bapa-bapa mereka atau anak-anak mereka atau saudara- saudara mereka atau keluarga mereka.Meraka (golongan yang benar-benar beriman itu) telah ditetapkan iman di dalam hati mereka dan ALLAH telah menguatkan mereka dengan cara menanamkan semangat di dalam hati mereka. ALLAH akan memasukkan mereka ke dalam syurga yang di bawahnya mengalir sunagi-sungai dan mereka kekal di dalamnya. ALLAH redha kepada mereka dan demikian juga mereka redha kepada ALLAH serta bersyukur kepada nikmat pemberian ALLAH.Mereka itulah anggota-angota HIZBULLAH( Parti ALLAH ). Sesungguhnya pendokong HIZBULLAH (Parti ALLAH) itu ialah orang-orang yang mendapat kemenangan (di dunia dan di akhirat)”- (Surah Al Mujadilah ayat 22).

 Ayat-ayat di atas secara tidak langsung ALLAH telah menerangkan tentang cirri-ciri Parti ALLAH dan sifat-sifat pemimpin dan anggotanya. Di antaranya ialah;

1. Mereka benar-benar beriman kepada ALLAH dan Rasul-NYA , menjadikan kedua-duanya sebagai pemimpin dan tempat rujuk serta tempat minta pertolongan.

2. Mereka meletakkan orang yang benar-benar beriman sebagai pemimpin, iaitu di kalangan mereka yang bertaqwa.

3. Mereka beriman kepada Hari Akhirat

4.Mereka mendirikan sembahyang.

5.Mereka mengeluarkan zakat.

6.Mereka benar-benar patuh kepada perintah dan hukum ALLAH.

7.Mereka sekali-kali tidak berkasih sayang dan bekerjasama dengan orang yang menentang agama (ingkar hukum) ALLAH.

8. Tidak bersikap asabiah qaumiah, yakni tidak bertolak ansur walaupun dengan ibu bapa, anak-anak, saudara mara, kerabat dan keluarga sendiri, sekiranya mereka itu anti-Islam atau melakukan maksiat dan kemungkaran.

9. Mereka( golongan Parti ALLAH) tidak pernah kalah dan sentiasa menang.

Menyentuh tentang ciri dan sifat nombor 7, bersesuaian dengan ayat 22 surah Al-Mujadilah di atas, kita dapati sifat-sifat dan ciri-ciri itu tidak ada pada parti PAS.Demikian dengan cirri nombor 9, kerana PAS sentiasa kalah dalam pilihanraya.

Tapi demi kerana untuk meraih undi, PAS sanggup berkerjasama dengan parti-parti dalam Pakatan Pembangkang yang terdiri daripada parti-parti menentang ALLAH kerana peribadi pemimpin mereka dan dasar parti mereka bukan berlandaskan Islam.Buktinya ialah DAP dan PKR dasar dan perlembagaan parti mereka tidak berlandaskan Islam, bahkan tidak ada langsung cita-cita untuk menegakkan Islam.

Mereka Cuma menyokong Islam untuk mengambil kesempatan di sebalik isu reformasi; yang isu tersebut juga tidak berlandas dan semangat Islam.sekiranya mereka (Pakatan Pembangkang) menang, mereka juga akan melaksanakan sistem pemerintahan seperti mana yang sedang dilaksanakan oleh UMNO dan BN sekarang ini.

Bersambung - Ciri-Ciri Parti Syaitan

BENARKAH PAS PARTI ISLAM?

PENGENALAN

Penyelidikan mengenai beberapa persoalan yang berkaitan dengan politik dan isu- isu yang timbul dalam masyarakat Islam diharapkan dapat menjelaskan tentang beberapa kekeliruan dan salah faham sehingga menimbulkan krisis persaudaraan di kalangan umat Islam.


Punca timbul krisis  itu sehingga berlaku perbuatan tuduh menuduh, caci mencaci, pulau memulau, kutuk mengutuk dan lain-lain terhadap sesamaa Islam ialah kerana salah faham berhubung dengan salah tafsir terhadap nilai keIslaman seseorang dan seumpulan atau parti berkenaan yang disertai masing-masing.

Sebagai usaha untuk mengatasi krisis itu, difokuskan esei-esei selepas ini kepada beberapa perkara pokok yang menjadi persoalan iaitu tentang cirri-ciri sebenar sesebuah Parti Islam dan cirri-ciri pemimpin dan pengikutnya, berdasarkan Al-Quran dan Al-Hadis serta athar dan sejarah perjuangan Rasulullah SAW dan para sahabat serta para pejuang Islam dahulu


Ciri-ciri itu dibuat perbandingan dengan parti dan kumpulan berkenaan yang menjadi focus dalam penulisan ini, iaitu PAS dan UMNO.

Selain itu dibuat juga perbandingan parti berkenaan dengan firqah-firqah aqidah yang menyalahi iktiqad Ahli Sunnah Wal Jamaah yang disebut oleh Rassulullah SAW akan muncul di akhir zaman berjumlah 72 firqah, iaitu berdasarkan sikap dan tindak-tanduk harian mereka dalam politik.
 
Di antara firqah-firqah yang popular di negara ini ialah Muktazilah, Khawarij dan Syi’ah. Sementara Ahli Sunnah Wal Jamaah ialah pegangan iktiqad yang diakui sah oleh Rasulullah SAW sendiri dan cirri-cirinya dihuraikan dalam buku ini meliputi pegangan dalam bidang politik.


Esei yang disiarkan selepas ini mengandungi pendedahan beberapa amalan yang menyalahi ajaran Islam oleh parti-parti politik, termasuk PAS.


Ini termasuk perbuatan pemimpinya seperti suka kafir mengkafir sesama Islam, berkasar, mendedahkan aib orang lain, boikot memboikot, berdemontrasi, mencarut, tidak mengenang budi dan lain-lain.

BENARKAH PAS PARTI ISLAM?

PENDAHULUAN


Segala puji bagi ALLAH ,Tuhan tempat disembah dan dirujuk segala perkara mengenai urusan dunia dan akhirat. Selawat dan salam kapada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW,Nabi dan Rasul yang ummi dan pemimpin umat Islam sejagat yang teragung. 

Polimik mengenai sama ada Parti PAS sebuah parti Islam sampai ke kemuncaknya baru-baru apabila ada pemimpin UMNO seperti Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd Shafie Afdal dan Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said. melabelkan PAS sebagai Parti Ajaran Sesat.

Hakikatnya PAS dikatakan sebagai ‘Parti Ajaran Sesat’ bukan baru. Apabila Nik Abdul Aziz Nik Mat mengatakan ‘JIKA SYAITAN PUN NAK TOLONG PAS’ ia sanggup menerimanya, banyak pihak ketika itu mengatakan PAS sudah menjadi “Parti ‘Ajaran Sesat’.

Namun oleh kerana waktu Ahmad Said mengatakan ‘PAS Ajaran Sesat’ ketika hampir pilihan raya umum ke 13 dan halatuju perjuangan PAS terumbang ambing, kenyataan Menteri Besar Terengganu itu mengundang kritikan dan ada yang menyelar Ahmad Said.
 
Ada yang mengatakan Ahmad Said sebagai ‘Pemikiran Sesat’, ‘Tidak Waras’ dan banyak lagi yang semuanya bagaikan melepaskan geram. Namun ada di kalangan pemimpin PAS yang “sedia bersemuka’ dan duduk semeja untuk bincang ‘Parti Ajaran Sesat’.

Menteri Besar Terengganu itu bagaimanapun enggan tunduk kepada desakan PAS yang memberi tempoh tiga hari agar beliau menarik balik kenyataannya mendakwa parti itu sebagai ‘Parti Ajaran Sesat’.

Malah, Ahmad Said bersedia disaman oleh PAS berhubung dakwaan itu sambil menyerahkan kepada parti berkenaan untuk memilih sama ada kes itu dibawa ke mahkamah sivil atau mahkamah syariah.

Beliau tidak sesekali gentar dengan desakan parti tersebut kerana yakin dakwaan terhadap PAS itu mempunyai kebenaran berdasarkan banyak bukti kukuh. Hakikatnya sehingga hari ini, umat Islam di Malaysia khususnya masih lagi keliru dengan uslub perjuangan menegakkan ajaran dan hukum Islam.

Kalau sebelum ini umat Islam keliru dengan pengertian ibadah, tetapi sekarang ini setelah timbul era kesedaran dan kefahaman Islam , umumnya telah memahami bahawa ibadah meliputi semua bidang kegiatan hidup.

Kebelakangan ini kita dapati masih lagi umat Islam keliru dengan pengertian tentang parti politik, jihad, berjuang dan persoalan kepimpinan dalam Islam.

Hal itu perlu ada penjelasan.Kita tidak boleh membiarkan masyarakat umum teraba-raba mencari jawapan, seperti orang buta teraba-raba untuk mengenal gajah, kerana ia akan timbul fanatic bahawa apa yang mereka temui itulah betul,sedangkan orang lain tidak betul.

Maka akan berlakulah pertelagahan yang tidak berkesudahan. Saya berusaha mencari bahan-bahan yang boleh dijadikan panduan bagi membantu masyarakat umum menghilangkan kekeliruan dalam persoalan politik dan Islam, kerana terdapat penjelasan mengenai cirri-ciri dan sifat-sifat Parti Islam, pemimpin serta pengikut dan uslubnya berdasarkan Al-Quran dan Al-Hadis serta pendapat para ulama Ahli Sunnah Wal Jamaah, yang mana menjadi anutan dan pegangan umat Islam di Malaysia.

Di samping itu akan dibuat juga perbandingan dengan parti politik yang dikenali sebagai Parti Islam, sekaligus tindak-tanduk dan sikap pemimpin dan ahlinya, agar umat Islam menilai yang mana menepati ajaran Islam dan yang mana bercanggah dengan ajaran Islam.

Ini kerana kebenaran tidak hanya terletak kepada apa yang diucapkan atau apa yang terkandung di dalam kitab, tetapi dinilai kepada perbuatan, amalan dan tindak-tanduk seseorang.

Akhirnya yang penting, hendaklah kita menjadi orang mukmin sejati, yang lurus hatinya, lurus lidah dan benar perbuatan dan amalannya.