Wednesday, July 29, 2009

APABILA MELAYU DIGELAR BABIPUTRA…

Apakah keyboard, handphone atau apa juga alatan eletronik dan perhubungan moden di negara ini membenarkan penulisan, komen atau juga pendapat melalui blog, facebook dan sebagainya bersifat perkauman melampau?

Apakah orang Melayu harus ‘bersabar’ selama-lamanya walaupun digelarkan dengan pelbagai gelaran menyakitkan seperti Babiputra.

Peralatan sekarang – jelas membenarkan penulisan yang tidak meletakkan nama sebenar dan berselindung menghalalkan gelaran yang menyakitkan kepada orang Melayu.

Memang akan ada kata-kata umpamanya “itu sengaja ditulis “ untuk melaga-lagakan tetapi hakikatnya siapa dan apa cara pun, orang Melayu kini benar-benar ‘dipijak-pijak’ dan ‘dihina’.

Ke manakah 1Malaysia jika ulasan, tuduhan dank omen-komen liar dibenarkan?

Baca dan teliti satu komen melalui sebuah blog seperti berikut:

“aston Said:
show details 17:33 (4 hours ago)
aston has left a new comment on your post "BUKAN MELAYU SEMAKIN BERANI: Membuat Pelbagai Pert...":

Ask all malay pig go back to Indonesia!

The malay pig make Malaysia become rubbish country. Without malay pig in Malaysia - Malaysia country will become same as

Singapore or Taiwan.

Where malay pig came from? Indonesia? Arab? Africa? What happened to our Orang Asli? They are the original settlers here,

they should be the true real bumiputras. Not the babiputras we have here.

What is wrong with the babiputras? Highest crime rates, highest divorce rates, highest number of criminals, highest number of drug users, highest number of rapists.

A genetically flawed race (babiputras) cannot be fixed by politically.

What have we got now?

Brain drain, economic disparity getting wider, poor education system, racial segregation, widespread corruption, inefficiency and uncompetitive on the government departments and others.

Sad. Sad. Sad. The question asked by many of my fellow Chinese is this - Why can't you just tell the malay pig to adopt Chinese culture which is superior?

It makes no difference whether I am a Chinese, Indian or for that matter, anyone else, even a Mat Salleh. I am speaking as a human being to a malay pig like you.

If you malay pig don't like the non-malays here, then go back to Sumatra, Jawa, or wherever your ancestors came from, and give this land back to its rightful master, the Orang Asli.

If Malaysia is to divide into two countries with malay pig taking the east, and the west to the Chinese and the Indians - watch

that the malay pig starting to migrate to the west illegally for a better future.

It is no wonder Singapore is a country which is 50 years ahead of Malaysia.

You know something - once outside the perimeters of Malaysia, these malay pig are so small in value even a dog has more value than them!

Everything in Malaysia is a joke when it comes to the malay pig. They are laughed at by everyone in this world for being incompetent, lazy, useless morons.

From research, this peninsular was part of the Siamese empire way before these malay pig from Indonesia invaded it.

Still so thick skin, don't want to go back to Indonesia.”

Menurut blog Parpukari, ini satu komen paling celaka yang aku suspek ada seorang kaum pendatang yang tulis.

Kenapalah dia sanggup menghina bangsa kita sesedap dia mengetuk papan keyboard-nya?

Aku nak tanya pada semua MELAYU? Apa perasaan kamu semua apabila dihina sehina ini?

Bagaimana perasaan Perdana Menteri kita melihat kaum yang tidak bersyukur itu sudah memijak kepala kita dan tidak menghargai segala pengorbanan kita?

Jawablah sendiri.. Buatlah tindakan sewajarnya dan ketengahkanlah segera ancaman ini.

Wassalam.

29 comments:

  1. Saudara Hambali,

    Tersekat nafas saya membacanya. Sampai hati seorang manusia yan diberikan segala-galanya di negara ini membuat kenyataan begitu. Sungguh tidak sopan, tidak hormat, lupa daratan dan rosak minda.

    Sejauh mana kah orang yang rosak minda ini akan meneruskan langkahnya di negara kita ini?

    Saya cadangkan kita minta Suruhanjaya Multimedia menyiasat dan membawa orang yang rosak minda ini ke tengah.

    ReplyDelete
  2. perangai kita yg buat orang panggil kita macam tu...terlalu racist...hany mengharap subsidi yang hasil cukai diperolehi darri kaum pendatang...aku pun melayu...tapi pemahaman aku, kemarahan mamat yang tulis komen di atas sudah sampai ke tahapnya...terpulanglaa kamu melayu2 lain...aku tak marah dgn komen tu...tapi malu kerana dikutuk begitu...

    ReplyDelete
  3. Apabila kita lemah masa itulah yang lain mengambil kesempatan. Mengapakah kita masih lagi tidak mahu bersatu? Mengapakah diantara kita masih berseteru? Jangan nasi sudah menjadi bubur baru kita insaf, masa itu mungkin sudah terlambat. Ingat, kita mengambil masa selama 400 tahun untuk mendapat kembali negara ini daripada penjajah, baru 52 tahun kita hendak kehilangan apa yang diwariskan untuk kita ini?

    ReplyDelete
  4. http://pkrpasdap.blogspot.com

    Tuan, orang Melayu sudah tak kisah dihina sebab Melayu sendiri yang hinanya.

    satu lagi, India sudah ada 'ketuanan HINDRAF'. Lihat kat kg buah Pala. Cina pun dah takut.

    ReplyDelete
  5. sebab dia rasa yang dia tu binatangggggg

    tu yang di tulis camtu

    puiii puiii

    ReplyDelete
  6. Dasar kerajaan sebelum PRU 12 telah banyak mengubah lanskap politik Malaysia.Hasilnya kita telah lihat melalui keputusan PRU 12 itu dan banyak tindakan melampau parti pembangkang hingga ke hari ini. Dasar itu telah terpaksa dibayar dengan harga yang mahal oleh parti BN apabila kehilangan majoriti 2/3 dalam parlimen. Begitu juga terpaksa melepaskan 5 negeri kepada parti pembangkang.Tindakan berani parti pembangkang menghasut rakyat supaya membenci dan mempertikaikan kerajaan ternyata berjaya. Rakyat terutamanya bukan melayu mengambil kesempatan dari kelemahan parti utama dalam BN iaitu UMNO untuk memaki hamun dan mempertikaikan hak keistimewaan orang melayu.Mereka mejadi lebih berani lagi apabila pemimpin-pemimpin melayu dalam parti pembangkang seolah merelakan tuntutan hak samarata mereka itu. Kita lihat bagaimana Nik Aziz begitu beria-ia menjahanamkan melayu.Begitu juga pemimpin PKR di Selangor yang membenarkan ladang babi moden terbesar dibina di Selangor."Sekiranya Dr Mahathir terus melantik Najib sebagai penggantinya dahulu,pasti keadaan seperti ini tidak berlaku."

    ReplyDelete
  7. Salam,

    Komentar tersebut tidak patut dilayan kerana tulisannya sendiri menyerlahkan kebodohan & sikap kurang ajar beliau serta tidak mendapat didikan sempurna daripada ibubapa beliau sendiri.

    Orang seperti ini hanya berani berkata-kata tapi sebenarnya penakut dan seperti kata kasar 'tiada telur'.

    Tonjolkan diri anda, berpegang teguh kepada kata-kata bodoh anda itu, barulah gentleman namanya.

    Jika tidak berani, lebih baik beliau itu duduk diam2 & jamah babi di depan beliau sahaja.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  8. kalo aku ada senapang gajah, dah aku bagi 2 das. satu kat dia, satu lagi kat mak bapak dia, sbb x ajar anak dia... kurang ajar...

    ReplyDelete
  9. Ish ish ish.. Org asli? apa la hang dok mengarut ni, tuan punya blog, boleh tak tgk dkt masa dia post benda ni? Org 'melayu' ni lah yang dok bagi subsidi, sekolah cina sendiri dan bagi mcm mcm, kerakyatan dan lain lain lagi, nak cerita banyak sangat la.. cuba la sedaq diri sikit. dok ckp benda mcm ni bagi org sakit hati.. hang dapat apa[bukan tuan punya blog, kepada H1N1 tu] ? dok bagi org sakit hati, tak baik mcm itu kawan.. kalau berani pg la ckp sama TV3.. kasi itu mcm punya statement, Lu ada berani ka. Lu ada pandai ckp melayu ka? ckp pasai 'migrating' lu ada tgk lu org punya bodo pg buat sepanduk bahasa cina ka depan british punya embassy dkt itu england sana? mau tukar kerakyatan. aiya.. org England pandai woo baca itu cina punya bahasa, Taiwan, Hong Kong. haha. Tunjuk la berani sikit. Dok ckp dalam ni buat apa.

    ReplyDelete
  10. Salam Semua. Maaf kalau ada yang tersinggung.

    Ini semua berlaku selepas ANWAR IBRAHIM "PENGKHIANAT BANGSA MELAYU'" memberi muka pada diorang. Saya kesal disebabkan puncanya juga dari orang melayu yang telah menjadi ibarat penaung atau lebih sesuai dikatakan sebagai manusia yang lupa diri.Anwar Ibrahim la orang yang memberi semangat kepada KAFIR LAKNAT ini( Kalau bloogers itu CINA atau INDIA) tapi munafik kalau melayu. Kalau begini la berterusan, nampaknya ada harapan Orang Melayu dan Orang Islam di Malaysia ini akan jadi cam kat Palestin sepertimana yang NIK AZIZ katakan.

    ReplyDelete
  11. ada satu benda kena cakap ngan anak cina tu (kalau dia cinalah). culture cina yang superior? ini yang lawaknya. beratus tahun tamadun cina ada di dunia, tapi negara cina tetap kena jajah juga. mereka juga pelopor hisap candu. pelopor kongsi gelap. dan kalau tak kerana bangsa melayu dari awal lagi menerima mereka, dah lama datuk nenek si anak cina tu mati kat tengah laut.

    inilah jenis bangsa sepet ni, mula2 datang. duduk. kemudian meminta macam2. dah dapat, akhirnya cemburu dengan hak pribumi. kemudian meminta hak yang sama. alahai bangsa melayu, ini bukan soal subsidi tak subsidi, bukan soal PAS atau UMNO, bukan soal TNGA atau DSNTR.

    Ini soal kepentingan kaum. lihat, bagaimana mereka melihat kita sebagai rasis. tetapi mereka juga yang tidak mahu satu aliran sekolah, tidak mahu satu bahasa dan tidak mahu menerima budaya pribumi. siapa yang rasis?

    kalau di negara lain, mati pun mereka takkan dapat hak seperti di atas. silap2 hari bulan, nama cina pun dah tak pakai.

    salam.

    ReplyDelete
  12. atas sebab itu, perkara2 yang boleh merosakkan keutuhan, keharmonian, ketenteraman..perlu dibendung. Akta ISA perlu dikekalkan...

    Bukan sahaja non-Melayu "menembak" Melayu, malah "melayu" sendiri memperlekehkan bangsa sendiri...yang mana masih merasakan dirinya orang Melayu, bersatulah (walau siapa kita), berdirilah bersama2 dalam satu saf, berjuang (bukan dengan padang atau senapang)tetapi berjuang secara intelektual dan memperkasakan ekonomi Melayu itu sendiri. Jauhkan diri kita dari PHD yang selalu kita diberi jolokan.

    Ketetapan BUMIPUTERA tidak akan berubah selagi ada dalam perlembagaan Malaysia. Dan itu yang sebenarnya mereka takutkan. Kita sebagai Melayu moden, jangan kita memodenkan Melayu dengan perkara2 negetif, tetapi terapkanlah dengan nilai2 positif.

    TAKKAN MELAYU HILANG DI DUNIA.

    ReplyDelete
  13. katakanlah kepada mereka, "aku sedang berpuasa."

    http://boonchert.blogspot.com/2009/09/sudah-merdekakah-kita.html

    ReplyDelete
  14. Orang Asli? ajaran sejarah ape yang manusia ni belajar ni? Sememangnya org asli menghuni seluruh pelusuk dunia satu ketika dahulu. tapi yg membangkitkan negara m'sia adlh pd zman kesultanan melayu melaka, masa tu melayu mnjadi pucuk pangkalnya. hanya MELAYU yg bertapak di bumi malaysia ni. setelah d jajah, masa tu la kaum2 lain masuk, spt cina,india,portugis dsbgainya. 400 tahun masa tuk dptkan m'sia blk. atas hasil usaha melayu juga, Tun abd rahman. masa tu baru la bumi m'sia ni dah mula berbilang kaum. kenapa melayu tak halau org asing?

    Kalau tak sekolah buat cara tak sekolah, retinya mengetuk keyboard berdentum dentam. Kalau nak menghina melayu sgt GO TO PUBLIC and be a man, stand up and speak out loud. adoila, manusia manusia. Tak reti bersyukur. Tak sedar dek untung.

    Fikir fikirkan dan selamat beramal ;)

    ReplyDelete
  15. butuh pak hang....hang xsedar diri ni...cina babi la...sape yg dtg kt tanah melayu...sial xsedar diri...hang ingat cina mkn babi....duk kutuk sedap r..apa hang xberani nk face to face...hang tulis blog......xpuas hati la ni....bangsat betul...
    weh cina babi hang pikir english hang fluent la yg kutuk..hang xsedar ke yg hang merempat kt negara ak..(malaysia)..hang pergi la belajar sejarah cmna...sapa merempat sial anjing...kapiak oi..haram jadah sungguh...butuh pak hang...

    ReplyDelete
  16. sy tak nampak apa signifikan entri saudara ini. Sebagai org yg pertama kali bukak blog anda saya tertanya-tnya apakah yg anda mahu nyatakan.

    sy percaya anda seorang yang hebat. Cuba anda nyatakan di mana silapnya sampai keadaan dah jadi semacam tidak terkawal ini.

    Bagi saya sebagai rakyat saya letakkan kesalahan ini di bahu kerajaan yg memerintah. Yang bagi saya begitu lembab.

    Apa yang kita nak risaukan. bangsa itu hanya mampu bercakap. Kita ada segala-galanya. Dari polis sampai ke tentera. Dan kita memegang politik. Jadi apa yang kita nak risau. Kita cuma perlu risau kenapa pemimpin melayu yg pegang kuasa begitu bodoh. Itu sahaja.

    Just my 2 cents.

    maafkan saya.saya rasa entri ni rubbish. Nak pujuk orang-orang muda bkn begini caranya.

    ReplyDelete
  17. proud to be a very suitable pig mat melayu son tahniah

    ReplyDelete
  18. isu ni amat sensitif.. perlukan perhatian.. fwd kan ke Suruhanjaya Multimedia. Ni bukan sahaja menggoncang gagasan 1 Malaysia.. malah menghina bangsa yang berkorban utk kemerdekaan Tanah Melayu. Kalau benar ada rakyat Malaysia yang berfikiran seperti ini, maka nyata dan jelas, PM kita GAGAL dalam gagasan 1 Malaysia...

    ReplyDelete
  19. Siapa membuat mereka menjadi sefahaman begitu- walaupun 'fakta' research yg disebut tidak tepat dan tidak benar? Apakah kita pun perlu bersikap sama seperti mereka. perangi mereka secara fisikal dengan bantuan 'tenaga lain' seperti 1969 dulu? Ataupun kita renung diri kita dan berubah mengikuti culture terbaik -bukan culture china- tetapi apa yg di ajar oleh Rasulullah. Lagipun yg saya lihat beliau tujukan kepada mereka yg bersifat gelojoh atas nama bumiputra. Yg tak makan lada, tidak ada apa yg hendak diemosikan. Ramai lagi yg berjaya, yg mengikuti ajaran Islam. tetapi mereka dicemuh dengan berbagai tomahan dan prasangka.

    Jangan risau sangat tentang Melayu ini, selagi mereka mengamalkan Islam sebenarnya, tiada kuasa didunia ini yg dapat menggugat. Melayu seperti tali getah, sangat fleksibel dan elastik...namun ada had; dan apabila maksimanya tercapai, akan melibas dengan ganas dan tepat terhadap sesiapa yg 'menegangkan'nya. Apatah lagi jika dicampurkan dengan ledakan gunung berapi 'dormant' yang sedikit demi sedikit akan diaktifkan oleh sikap mereka seperti penulis tersebut. Ustaz Ridhuan Tee sedar ini dan beliau secara tersirat pernah mengingatkan mereka yang tidak bersyukur berada di Bumi Bertuah ini dan berterusan meniup api dalam sekam dikalangan Melayu, dengan sikap menghina mereka. Dizaman IT ini tidak akan sempat 'pihak berkuasa' mengawal ledakan itu apabila ianya berlaku. Kita doakan agar perkara seperti ini tidak berulang.

    Yang perlu berubah adalah kita 'Melayu' agar mengubah persepsi mereka yang kecewa atau telah dikecewakan. Laksanakan sebaik mungkin dan berusaha untuk mencapai sifat2 Muslim sempurna. Memang tidak mudah, namun kita wajib berusaha memperbaiki diri.

    ReplyDelete
  20. Yang mendirikan Kerajaan di Semenanjung adalah orang Melayu sejak zaman Kedah Tua Lagi..Tiada Bukti orang asli orang asal...kerana cara Hidup mereka yang Nomad dan pindah randah..Adalah tidak masuk akal kalau siapa datang dahulu tidak mendirikan Kerajaan di kawasan perdangan strategik antara bangsa...Tidak pernah terdapat Vacum of power untuk mengusai semenanjung sejak ribuan tahun yang lampau..kita telah berjaya menghalang kerajaan khemer purba,Thai dan Majapahit untuk mengusai semenanjung yang strategik ini..Dan Penghijrahan antara kepuluan Melayu bukan lah mendatang...Cina Babi ini BODOH Sejarah Nusantara....Mentaliti mereka adalah mentaliti Kaum pendatang....Kaum pendatang ini sudah lebih..Sejarah Nusantara pun nak diubahnya...

    ReplyDelete
  21. Dalam banyak permasalahan , kita banyak memberi fokus kepada kesan@akibat drpd suatu perkara , bukan melihat kepada sebab suatu perkara itu berlaku.
    Sebagai contoh kesan kepada masalah sosial yang parah ialah orang berzina berleluasa, maka ramai anak-anak luar nikah dilahirkan, maka kita fokus kepada kesan lambakan anak luar nikah ini, maka dicadangkan diwujudkan pusat khidmat penjagaan anak luar nikah. Lelaki dan wanita yang bobruk ini terus dengan aktiviti salah lakunya berzina dan berzina.
    Kita terlupa melihat kepada SEBAB anak luar nikah ini lahir. Mestilah berpunca daripada lelaki-perempuan yang rendah moralnya, maka sesuatu perlu dilakukan untuk membenteras sebab ini... jangan silap fokus.

    Penulisan ini secara zohirnya, suatu yang biadap, namun begitu ada sesuatu message@isyarat yang ingin pembaca memahaminya. lihatlah kepada sebab ummah melayu ini menjadi begitu lemah pada pandangan bangsa lain. Kelemahan ini bukan baru setahun dua berlakunya. keruntuhan adab/akhlak ini merupakan satu PROSES, berlaku dalam tempoh yang begitu panjang, melibatkan ramai pengendali-pengendali/pemain kepada proses ini. Salah kalau kita katakan individu ini menjadi faktor kepada keruntuhan ini walaupun ia baru sahaja melakukan gerakan politiknya, tambahan pula ia tiada kuasa pun untuk mengubah polisi dan prinsip dalam kerajaan. Sebaliknya nampaklah kehebatannya apabila kita menyalahkan ia kerana dengan keadaan yang naif itu ia mampu menggegar pemikiran ummah. Sebaliknya mereka yang berkuasa dalam negara ini, yang memegang seluruh polisi negara , menguasai segenap tampuk media pemikiran rakyat seharusnya secara gentleman mendakap ke dada mereka permasalahan kejatuhan adab ummah melayu ini , supaya kita berdiri sama tinggi dengan bangsa lain.

    namun begitu tiada budaya yang konsisten menanggapi perubahan melainkan sistem/deen ISLAM sahaja, masalahnya ummah ini telah melemparkan
    DEEN ini dikandang orang salah walaupun yang bersalah ialah mereka yang melempar DEEN ini ke kandang orang salah. Allah hu a'lam.

    ReplyDelete
  22. salam.....

    wahai bangsa ku...lupakah kalian ....bila lagu anak kecil main api dimainkan...senikatanya perlu diamati secara mendalam..supaya kita tidak leka...malangnya... ramai melayu bagi muka kat bangsa lain.... berniaga di kampung melayu.... siapa? berniaga di pasar melayu...siapa? ada lesen di Ali Baba kan...siapa? inilah antara punca sebenarnya ramai orang melayu sendiri yang mengkhianati bangsa sendiri.. sebab nak untung yg sedikit tp rugi berpanjangan... x nak berusaha... nak untung mudah dan cepat....
    sama juga halnya...dlm byk perkara...
    melayu asyik kesian dan bagi peluang.... ayuh...bangunlah wahai orang2 melayu...!!!! dimanakah jati diri kalian... melayu malas..bodoh..penakut sebab takut bersaing.. pemimpin boneka yang pasif.... dimanakah jatidiri kalian... kalau kita dihina.. apa yg tuan2 buat... tak pa... itulah budaya melayu takpe... buat apa pun tak pe la...
    mana bolehhhhh....!!!!.. kita hidup sebagai melayu beragama islam.... wahai pemimpin2 melayu islam sekiranya tuan2 beragama islam....jalankanlah HUDUD. hukum Allah..kelak kalian akan ditanya di akhirat.... "Amar maaruf dan nahi mungkar"...tutup kedai2 arak... dan pusat2 judi....dan yang seumpamanya.....
    orang2 melayu juga perlu bertindak.... jadi apakah tindakan kita.... fikirkanlah....

    ReplyDelete
  23. hello kawan. bukalah minda sikit. apa nak dimarah kalau semua yang didakwa itu betul? Tak nak mengaku silap bangsa sendiri ke? kau hanya tahu merendah-rendahkan bangsa lain sedangkan kau tak tau macam mana nak selesaikan masalah orang melayu yang memalukan islam ini.

    ReplyDelete
  24. sapa rasa diri dia malayu sila buat laporan pulis. jgnbiar ini berterusan. dan jgn hanya berani di depan monitor saja.

    ReplyDelete
  25. matahati

    pada pru13 nanti kita letakkan kuasa melayu pada tempat asalnya spt dulu semula.insyAllah..aku masih merindui pinpinan Mahadhir...

    ReplyDelete
  26. sebelum bertindak kena fikir dahulu....siapa tulis entry ini??? dari sumber mana ??? ambil dari blog mana ???
    Jangan main hentam keromo ....mungkin ada anasir2 jahat yg cuba gugat keamanan negara...jadi siasat dulu...kalau betul buat laporan kat SKMM....

    ReplyDelete
  27. Anonymous

    Saya setuju sangat dengan cadangan anda..Pada PRU14 nnt mari kita semua bangsa Melayu letakkan kembali kuasa Melayu seperti dulu. Rasa nya lebih selamat dan aman tidak seperti sekarang yang rata2 penuh dengan kacau bilau dan merendahkan martabat Melayu..

    ReplyDelete
  28. memang melayu malingsia pantas sangat dg babi!!

    ReplyDelete