Sunday, May 17, 2009

MULAKAN EPISOD BARU

Malaysiakini kata mengelirukan.
Ia berkaitan kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bawa Datuk Ahmad Said kekal Menteri Besar.

Siapa yang mahu Ahmad Said digantikan? Pucuk pimpinan UMNO dan Putrajaya? Jawapnnya tidak.

Jadi siapa sebenarnya yang keliru?
Pucuk pimpinan UMNO, Barisan Nasional (BN) dan Kerajaan Pusat tidak keliru.
Mungkin yang keliru ialah mereka yang mahu Ahmad ditukarkan.
Inilah sebenarnya kumpulan yang keliru dan kalau ada agenda demikian yang dilakukan secara tersusun atau terancang, ia bukan agenda UMNO, BN atau Putrajaya.
Malaysiakini tengah hari semalam menyebut, kenyataan Muhyiddin itu agak mengelirukan kerana selama ini memang ada ADUN BN di negeri itu yang mendesak supaya Ahmad diganti.

Apakah kenyataan Muhyiddin yang dipersoalkan itu tidak tepat? Apakah Muhyiddin bercakap melalui keputusan dan pendirian peribadinya?

Saya fikir apa yang dikatakan oleh Timbalan Presiden UMNO dan Timbalan Perdana Menteri itu pendapat seluruh kepimpinan UMNO dan pentadbiran Putrajaya.

Kalau tidak puas hati nanti tanya Perdana Menteri dan Pengerusi BN pula esok atau lusa.

Semalam, Exco kerajaan negeri, Datuk Mohd Zaabar Adib berpendapat kemelut politik Terengganu kelihatan semakin reda sejak kebelakangan ini.

Katanya, kemelut yang berlaku sejak lebih sebulan lalu tidak akan selesai jika ada pihak yang berkeras mahu mempertahankan prinsip masing-masing.

"Kalau ada yang tidak memikirkan keutamaan bersama kemelut ini akan berlanjutan. Kemelut ini merugikan rakyat, saya berharap ia dapat diredakan segera. Tetapi sudah nampak ia semakin reda. Kita serahkan kepada pimpinan Umno untuk menyelesaikan kemelut tersebut," katanya.

Benar kata Mohd Zaabar dan pengumuman Muhyiddin itu sewajarnya menjadi panduan agar kemelut politik Terengganu yang tercetus apabila 10 ADUN BN tidak menghadiri sidang DUN setelah tiga daripada mereka menerima SMS yang berunsur ugutan, terus reda.

Ia ada kaitan dengan desakan sekumpulan ADUN BN yang rapat dengan Datuk Seri Idris Jusoh yang mahu Ahmad Said diganti.

Polemik itu wujud berikutan ura-ura Adun BN akan mengemukakan usul undi tidak percaya terhadap Ahmad Said pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) April lepas, tetapi ia tidak berlaku.

Sebenarnya semua pihak tidak perlu keliru kerana Muhyiddin sudah menjelaskan, tiada sebarang cadangan untuk menukarkan Ahmad Said daripada jawatan menteri besar.

Bercakap di Kuala Terengganu semalam, Muhyiddin yang juga Timbalan presiden Umno berkata, isu pertukaran menteri besar Terengganu tidak pernah berbangkit sebelum ini.

Timbalan Presiden Umno itu berkata perubahan jawatan Menteri Besar Terengganu itu tidak pernah berbangkit serta dibincangkan sebelum ini.

"Siapa kata (ada perubahan jawatan Menteri Besar Terengganu). Setakat ini, saya tak dengar apa-apa," katanya ketika diminta mengulas desas-desus kononnya akan ada perubahan kepimpinan kerajaan negeri Terengganu tidak lama lagi.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berharap dengan penjelasan itu, situasi politik Terengganu akan bertambah baik kerana yang lebih penting ialah untuk melihat Umno dan BN bertambah kuat di negeri itu terutama bagi menghadapi pilihan raya umum akan datang.

Beliau berkata jika ada perselisihan faham, ia perlu diselesaikan secara baik kerana kerajaan mempunyai tanggungjawab untuk membangunkan negeri itu selepas diberi kepercayaan oleh rakyat.

Dengan kedudukan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Terengganu akan mengadakan pertemuan dengan semua 24 ADUN BN yang bertelagah di negeri serta ketua-ketua Umno bahagian Rabu ini, penyelesaian terhadap kemelut itu perlu dicari.

Bagi saya, kalau ia menjadi kudis dan barah, potong terus, jangan disimpan lagi.

Sesiapa juga yang nampak akan menyumbang kepada perpecahan, Hishamuddin patut gugurkan mereka.

Jangan ada kompromi kerana barah yang sudah ada akan membesar dan kelak akan ‘meletup’ dari dalam yang boleh memusnahkan UMNO Terengganu.

1 comment: