Saturday, January 31, 2009

TIADA PILIHAN RAYA KECIL WAKAF MEMPELAM

Nampak gayanya berehat panjang sedikitlah pekerja parti UMNO dan PAS di Terengganu, khususnya di Wakaf Mempelam.

Ahli Dewan Undangan (ADUN) Wakaf Mempelam Mohd Abdul Wahid Endut, menafikan beliau akan meletakkan jawatan.

Penafian sendiri oleh Mohd Wahid ini dengan sendirinya menamatkan spekulasi akan adanya pilihan eaya kecil bagi DUN Wakaf Mempelam.

Baik juga ia tiada kerana banyak tenaga, wang dan kata-mengata dapat dielakkan.
Mohd Wahid marah dengan laporan mingguan Watan yang menurut beliau menyalahi etika kewartawanan dan tidak profesional, kerana mengatakan akan letak jawatan ADUN selepas kini menjadi Ahli Parlimen.

Mohd Wahid menang pilihan raya kecil P036 Kuala Terengganu, 17 Januari 2009 dengan mengalahkan calon BN dan Bebas.

Laporan akhbar berkenaan di muka hadapan Bilangan 22 Ahad 25-31 Januari lalu dianggap bersifat 'bohong' oleh Mohd Wahid selain dikatakan sengaja diada-adakan tanpa merujuk kepada mana-mana pihak terbabit.

"Saya tidak pernah berjumpa dihubungi oleh wartawan akhbar itu (Watan) dan tidak pernah jumpa dengan dia (wartawan) sepanjang tempoh berkempen ini.

Portal rasmi PAS - harakahdaily.net - semalam melaporkan laporan berita itu sengaja diada-adakan oleh mingguan Watan kononnya pilihan raya kecil sekali lagi bakal diadakan bagi tujuan memalukan Barisan Nasional (BN).

Menurutnya, semua laporan berkenaan tidak benar kerana beliau dipilih oleh rakyat dan tidak akan mengkhianati amanah tersebut.

Justeru, beliau bersedia mengambil tindakan undang-undang ke atas akhbar berkenaan kecuali pihak terbabit memperbetulkan semula laporan berkenaan dalam masa terdekat ini.

Menurutnya, laporan berita bertajuk 'Wahid Lepas Adun' yang disiarkan akhbar berkenaan telah menjatuhkan maruah dan imej beliau sebagai wakil yang dipilih oleh rakyat.

Berikutan itu katanya, beliau rasa terganggu akibat banyak menerima panggilan telefon dan sms dari pelbagai pihak yang bertanyakan perkara tersebut.

Apapun, oleh kerana pilihan raya kecil tidak akan diadakan dan Wahid sedia memaafkan pihak terbabit jika permohonan maaf dibuat serta diperbetulkan semula melalui akhbar berkenaan, adalah saman-menyaman.

Saya kira penerbit dan juga pengarangnya Saudara Baha Azuwan boleh mengambil langkah proaktif dalam hal ini, iaitu minta maaf sahaja kepada Mohd Wahid.

Kesilapan perkara biasa.

Lain kali kita juga boleh minta harakahdaily.net dan akhbar Harakah turut minta maaf jika membuat kesilapan dalam laporan atau spekulasi liar.

1 comment:

  1. Wahid tak kan nak letak jawatan adun wm. Baru je dapat gaji ap nak lepas adun pulak, ni sudah kerja orang bodoh, walau pun alasan wahid ,beliau berkata saya tidak akan mengkhianati pengundi... pirahhhhhhhhh,,, padahal dah seronok akan dapat gaji berbelas ribu nanti,,,,,,,

    ReplyDelete