Saturday, December 15, 2012

MENGATA DULANG - PEMIMPIN PAS 'BUAT BODOH MACAM LEMBU KENYANG'

 
"Ada kalangan mereka yang mengatakan Terengganu sebagai ‘negeri kaya, rakyat miskin’ dan hero-heronya adalah beberapa Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) yang sebenarnya perlu bertanggungjawab kepada kerugian...Lebih malang ada antara ADUN ini menduduki Lembaga Pengarah Eastern Pacific Industrial Corporation Berhad (EPIC) ketika itu dan sewajarnya mengambil tanggungjawab terhadap kegagalan itu."
  
SIRI PERTAMA
Oleh HAMBALI ABDUL LATIFF

Hakikat yang perlu ditelan dan terpaksa dipikul oleh kerjaan PAS Terengganu (1999-2004) ialah kegagalan mereka mentadbir negeri. Ini  bukan sahaja gagal membawa pembangunan, menguruskan hasil minyak secara berhemah tetapi juga pelaburan yang merugikan negeri dan rakyat.

Kerajaan PAS Terengganu pimpinan Datuk Seri Abdul Hadi Awang tidak pernah secara terbuka mengakui beberapa kelemahan dan ‘dosa pentadbiran’ mereka berkaitan pelaburan pada peringkat antarabangsa yangmengalami kerugian.

Sebaliknya mereka boleh buat ‘bodoh bagai lembu kenyang’.

Mungkin dengan menuduh kerajaan Barisan Nasional (BN) yang memerintah Terengganu sejak 2004 hingga sekarang sebagai kerajaan yang suka membazir serta lemah, PAS cuba menutup aib dan kegagalannya. Kini ternyata ‘bangkai gajah’ yang tidak boleh diselindungkan.

Kepimpinan PAS antara 1999 dan 2004 tidak boleh lari daripada kenyataan bahawa mereka telah meninggalkan timbunan ‘najis’ yang terpaksa dibersihkan oleh kerajaan BN.

Pada ketika mereka dengan bangga melalui ceramah, forum atau juga di Dewan Undangan Negeri (DUN) menuduh kerajaan BN Terengganu sebagai berbelanja sesuka hati, hakikatnya mereka adalah ‘MENGATA DULANG, PAKU SERPIH…”.

Malah ada kalangan mereka yang mengatakan Terengganu sebagai ‘negeri kaya, rakyat miskin’ dan hero-heronya adalah beberapa Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) seperti Abdul Wahid Endut, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi, Datuk Seri Abdul Hadi Awang juga Datuk Tengku Hassan Tengku Omar sebenarnya perlu  bertanggungjawab kepada kerugian-kerugian yang akan diperkatakan selepas ini.

Lebih malang ada antara ADUN ini menduduki Lembaga Pengarah Eastern Pacific Industrial Corporation Berhad (EPIC) ketika itu dan sewajarnya mengambil tanggungjawab terhadap kegagalan itu.
 
Namun sebaliknya yang berlaku apabila mereka mempersoalkan pula langkah kerajaan BN yang berusaha memulih dan melonjakkan kedudukan EPIC.

Sikap ADUN PAS mempertikaikan langkah kerajaan BN negeri memulihkan EPIC cukup jelas apabila pada Selasa 11 Disember 2012,  ADUN Batu Buruk, Dr Syed Azman pada sidang DUN mempersoalkan  kewajaran EPIC tidak lagi disenaraikan di bursa saham. Ini kerana menurutnya ia menjadi percakapan banyak pihak.

Dr Syed Azman mengemukakan pertanyaan itu merujuk kepada kes sama ada wajar disenaraikan di bursa saham atau tidak.


Jawapan Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said mudah dengan satu pertanyaan : “Mana yang lebih baik untung RM100 juta setahun dengan untung RM4.5 juta setahun?”

Kenapa Ahmad Said menjawab sedemikian? Soal keuntungan besar sebenarnya lebih penting daripada soal sama ada disenaraikan atau tidak kerana keuntungan yang diperolehi boleh menjadi milik sepenuh syarikat milik kerajaan negeri.

Menurut Ahmad Said syarikat milik kerajaan negeri Terengganu itu mencatat keuntungan besar setelah tidak lagi disenaraikan dalam pasaran Bursa Saham Securities.

Beliau menjelaskan dalam tempoh sepuluh tahun, EPIC disenaraikan di Bursa Saham keuntungan terkumpul hanyalah RM45 juta sahaja atau RM4.5 juta setahun.

“Akan tetapi sekarang keuntungan boleh mencapai RM100 juta setahun setelah tidak disenaraikan lagi di bursa saham,”katanya.

Tahun lalu, EPIC memperolehi keuntungan bersih RM69.6 juta dan sejak kerajaan negeri mengambil alih EPIC Januari lalu, EPIC beroperasi di kawasan perindustrian Teluk Kalong.

EPIC ditubuhkan pada 17 Jan, 1981 dan bertukar menjadi sebuah syarikat awam sembilan tahun kemudiannya dan tersenarai dalam pasaran Bursa Saham Securities dengan perniagaan melibatkan industri minyak dan gas, perkhidmatan pelabuhan dan lain-lain perkhidmatan.

Persoalannya apakah ketika PAS memerintah EPIC membuat keuntungan?

Jawapannya ialah beberapa pelaburan EPIC mengalami kerugian besar dan seperti dikatakan awal tadi, ‘tahi yang ditinggalkan kerajaan PAS’ terpaksa dibersihkan oleh kerajaan BN sejak ia mengambil alih kerajaan pada 2004.

Ikuti siri kerugian pelaburan EPIC mulai esok dengan kes pertama membabitkan pelaburan Eastern Pacific Industrial Corporation Berhad (EPIC) dalam VELA Energy Holdings Limited (“VELA”) mulai esok.

BERSAMBUNG...

2 comments:

  1. Salam mohon dipautkan blog MMI mahamissa.blogspot.com terimakasih

    ReplyDelete
  2. PAS mengurus tak pandai nak salahkan orang....

    ReplyDelete