Sunday, December 16, 2012

MENGATA DULANG - PEMIMPIN PAS CUBA SOROKKAN KERUGIAN RM37.5 JUTA?

BAHAGIAN KEDUA

Kes 1 - 'Pelaburan Sesat' EPIC Dalam VELA FINANCIAL HOLDING(‘VELA’)

Oleh HAMBALI ABDUL LATIFF

 

Kerajaan PAS Terengganu antara 1999 dan 2004 telah membuat satu pelaburan sesat yang mengakibatkan EPIC rugi secara keseluruhannya lebih kurang RM 37.5 juta untuk membeli 66,350,711 saham di dalam syarikat AURADO ENERGY INC(‘Aurado’) .

Aurado ialah sebuah syarikat minyak yang didagang pada Toronto Stock Exchange. VELA ENERGY HOLDING LIMITED(‘VELA”) adalah pemilik saham sebanyak 48.67% atau 306,262,289 saham di dalam Aurado, yang mana 193,000,000 saham adalah hakpunya beneficial iaitu hak punya VELA tetapi didaftarkan di atas nama pihak yang lain (“saham beneficial”).

Urusan niaga utama VELA ialah pelaburan (investment holding) dan sebagai pemegang kuasa amanah (trustee) bagi pihak-pihak ketiga. Pelaburan di dalam syarikat Aurado ini adalah suatu peluang yang ‘high risk’ yang kemudian ternyata menjadi sia sia belaka gara-gara perkara berikut:

a. Tiada sebarang due diligence mahupun pemeriksaan syarikat ini secara terperinci,Bagi pelaburan sebanyak ini,tidak memadai secara rumusan syarikat tanpa “due diligence” yang mendalam; 

b. Pelaburan dan pembayaran di buat secara mudah tanpa pemegang cengkeram atau”stakeholder” bagi menentukan pembayran pelaburan di buat secara beransuran;

c. Tiada sebarang “underwriting arrangement”bagi melindungi EPIC sekiranya pelaburan ini mendatangkan kerugian,terutama apabila transaksi ini adalah secara “private placement”;

d. Tiada juga sebarang representasi atau wakil EPIC di dalam Lembaga Pengarah syarikat Aurado ini sedangkan EPIC mempunyai 13%saham di dalam syarikat tersebut dan merupakan pemegang saham yang besar(substancial shareholder); dan

e. Peguam-peguam EPIC telah menasihatkan bahawa peluang EPIC untuk mendapatkan kembali pelaburannya adalah tipis sekali. Latar Bekalang Kes: Sekitar September atau Oktober 2003, EPIC telah dijemput untuk melabur di dalam sebuah syarikat iaitu Aurado. 

Pengurusan dan pentadbiran syarikat kumpulan EPIC ketika itu berada di bawah pentadbiran kerajaan negeri yang dipegang oleh PAS.

Pada 29 Disember 2003, Lembaga Pengarah EPIC telah meluluskan pelaburan di Aurado secara “Private placement “sebanyak CAD 10.5 juta bersamaan 13% pegangan saham di dalam Aurado.

“Pada 8 Januari 2004: Bagi melindungi kepentingan EPIC di dalam syarikat Aurado ini, EPIC telah menandatangani suatu perjanjian ‘Put Option Agreement’ dengan VELA iaitu penjual/pemegang saham asal dan bersama di dalam syarikat Aurado,” demikian persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu diberitahu.

Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said berkata Khamis (13 Disember 2012) lalu , “Pada masa yang sama dan tanpa pengetahuan EPIC,VELA juga telah menandatangani suatu perjanjian”Call and Put Option Agreement” di antara VELA dan Aurado.Perjanjian ini membolehkan VELA bukan sahaja membeli saham-saham Aurado sekiranya mahu, tetapi boleh juga menjual saham-sahamnya di dalam Aurado juga.”

Namun, pada 31 Disember 2004, Aurado membayar VELA sebanyak USD 12 juta berdasarkan Call and Put Option Agreement yang telah dilaksanakan oleh VELA.

Tindakan  ini secara langsung sepatutnya membolehkan VELA untuk membayar hutang-hutangnya sama ada kepada BPI atau EPI, namun VELA gagal membayarnya.

Menurut sumber EPIC, amat jelas perjanjian ini berat sebelah”win/win” bagi VELA yang mana ,sekiranya saham Aurado meningkat nilainya di bursa Toronto,VELA berhak membelinya pada harga yang rendah,dan sekiranya harga saham turun pula,VELA berhak menjualnya balik kepada Aurado pada harga yang tinggi(iaitu harga ketika perjanjian di tandatangani).

Dan apabila pada 21 Mac 2004, ketika Lembaga Pengarah EPIC Berhad dibubarkan dan Lembaga Pengarah Baru dilantik berikutan dengan kemenangan semula Barisan Nasional di Terengganu pada pilihanraya umum, kegagalan pelaburan oleh kerajaan PAS mula dikesan.

Selepas mendapat tahu akan butir-butir pelaburan sesat ini, bagi mendapatkan pelaburan EPIC sebanyak CAD 10.5 juta atau RM33 juta itu, Lembaga Pengarah baru telah pada 29 Julai 2004 menyampaikan notis untuk melaksanakan haknya di bawah Put Option Agreement kepada VELA di Switzerland.

Hasilnya, pada Ogos 2004, pengurusan baru EPIC telah mendapati bahawa:

1. VELA telah mencagarkan saham-sahamnya di dalam Aurado kepada Banco Popolare di Intra (BPI) sebagai cagaran untuk suatu pinjaman kepada pihak ketiga yang tidak dikenali; 

2. Tindakan mencagar saham-saham Aurado bagi menyokong pinjaman kepada pihak ketiga yang tidak dikenali ini adalah dipercayai tidak membawa sebarang keuntungan mahupun apa-apa”benefit” sekalipun kepada VELA mahupun Aurado; 

3. Adalah juga dipercayai bahawa tindakan cagaran ini mungkin satu tindakan VELA untuk “asset stripping” dan mengelakkan tanggungjawabnya kepada EPIC setelah EPIC mengeluarkan Notis dibawah Put Option agreement; dan

4. Pinjaman kepada pihak ketiga juga telah melanggar syaray-syarat pinjaman dan PBI telah memulakan tindakan likuidasi terhadap VELA untuk meliduikasikan saham-saham Aurado yang telah dicagarkan. 

Berikutan itu, pada 12 Januari 2005, EPIC telah membuat permohonan untuk Arbitrasi(Timbangtara) dan “interim relief”.”Interim relief”diberikan pada 21 Januari ,2005 dimana VELA dihalang menjual, menggadai, melupus atau menghapuskan saham-saham yang dimilikinya di dalam Aurado sehingga proses timbangtara selesai diputuskan.

Tuntutan EPIC itu telah dirujuk kepada timbangtara antarabangsa pada 5 Mac 2004 yang mana keputusan berpihak kepada EPIC.

Selain itu, berpandukan nasihat peguamnya di Switzerland, EPIC memfailkan permohonan di British Virgin Island (BVI”) pada 19 Mac 2005, bagi melaksanakan keputusan timbangtara melalui “Mareva Injunction”yang boleh di laksanakan dipelbagai negara.

Pemohonan ini dibenarkan oleh Mahkamah BVI pada 5 April 2005. Untuk rekod, semenjak Mac 2005 apabila tindakan asal di failkan di London, EPIC telah membelanjakan hampir RM3.5 juta untuk tuntutannya terhadap VELA.

Namun apa yang terjadi ialah, walaupun berjaya mendapatkan Perintah Timbangtara di mana EPIC telah berusaha untuk melaksanakan perintah tersebut di Kanada, Itali dan Switzerland, kecuali pembayaran sebanyak CAD 57,000.00, tindakan pelaksanaan EPIC yang lain tidak membawa hasil sungguhpun perintah berjaya diperolehi.

Amat menyedihkan, jumlah kos yang ditanggung oleh EPIC dalam tindakan terhadap VELA sehingga tahun 2008 melebihi RM4 juta sedangkan pelaburan EPIC dalam Aurado telah pun di lupuskan atau “Written off”.

Sungguhpun EPIC masih boleh meneruskan tindakan terhadap VELA, Lembaga Pengarah EPIC memutuskan pada 29 April 2009 supaya tindakan-tindakan lanjutan dan lain dihentikan.

Ia bagi mengelakkan perbelanjaan yang berterusan sedangkan kebarangkalian syarikat untuk mendapatkan kembali wang pelaburan adalah amat tipis sama sekali.

Siasatan EPIC yang terkini mendapati Aurado telah dibatalkan daripada pendaftaran syarikat di Kanada pada 2010. Ini secara langsung sudah tiada peluang sama sekali bagi EPIC untuk mendapatkan kembali pelaburannya di dalam Aurado.

Jumlah pelaburan EPIC keseluruhannya yang rugi lebih kurang sebanyak RM 37.5 juta untuk membeli 66,350,711 saham di dalam Aurado ternyata sia –sia belaka.

Namun sejak kalah pilihan raya pada 2004, pemimpin PAS terus membelasah pemimpin BN Terengganu dengan pelbagai asakan kononnya pelaburan kerajaan negeri antara 2004 hingga sekarang tidak menguntungkan dan merugikan rakyat.


Tetapi bagaimana dengan mereka sendiri yang ‘Mengata Dulang, Paku Serpih’ selain ‘Buat Bodoh Bagai Lembu Kenyang’ sedangkan dosa dan kesilapan merela kepada rakyat cuba disorokkan.

Wajarkah dosa-dosa PAS kepada rakyat dengan kerugian RM37 juta melalui pelaburan dalam VELA ini didiamkan begitu sahaja?

No comments:

Post a Comment