Saturday, March 6, 2010

KEDUDUKAN MELAYU PP LEBIH BAIK DARIPADA MELAYU LAIN?

Saya tertarik dengan ulasan deepthroat (March 5, 2010 6:52 PM) dan uop iaitu anak jati Jelutong berkaitan entri saya semalam bertajuk ‘Melayu PP-Malulah Sikit UMNO’..

Kata uop (March 5, 2010 11:27 AM ) : “Saya nak sokong tuan pun malu tapi itulah hakikatnya.”

deepthroat menulis seperti berikut (saya tidak mengedit sepatahpun berkata yang beliau ulas terhadap entri saya):

Melayu Pulau Pinang dipinggirkan atau meminggirkan diri dari arus pembangunan? Betulkah UMNO tidak melakukan apa yang perlu utnuk memajukan Melayu Pulau Pinang?

Apakah Melayu Pulau Pinang lebih terkebelakang jika dibandingkan dengan Melayu, umpamanya di Terengganu?

Dan persoalan pokok, Melayu Pulau Pinang ini terbahagi kepada dua; Melayu Pulau dan Melayu Seberang. Siapa di antara mereka terpinggir?

Kedudukan Melayu di Pulau Pinang adalah lebih baik jika di bandingkan dengan Melayu di negeri-negeri seperti Kelantan, Kedah dan Terengganu yang dikuasai oleh kuasa politik Melayu.

UMNO tidak pernah diam dalam memperjuangkan nasib Melayu di Pulau Pinang samada semasa Bn menerajui negeri malah sekarang lebih lagi bila mana kerajaan negeri dikuasai DAP.

Diakui tempoh dua tahun dibawah DAP belum memberi apa-apa perubahan kepada Melayu di Pulau Pinang. Penulis artikel asal mempersoalkan hal perumahan.

Tanah di sebelah pulau lebih mahal berbanding dengan tanah di Seberang Perai atau pun di negeri jiran Kedah. Perumahan mampu milik di pulau hanya boleh dibina secara high rise atau flat kerana keluasan tanah terhad dan nilai tanah yang tinggi, maximizing land area and value. land property hanya boleh dibina di kawasan seberang perai.

Orang Melayu Pulau, Pulau Pinang adalah kelompok yang 'proud to the extent of arrogant'. Mereka tak mahu tinggal di flat. Jadi berlakulah migrasi ke seberang perai dan kedah yang menawarkan rumah-rumah teres.

Projek Tanjung Pinang yang dimajukan oleh UDA umpamanya. Ia melibatkan perpindahan keluarga-keluarga nelayan pesisir pantai yang pendapatannya tidak seberapa. Mereka telah ditawarkan rumah-rumah ganti pada harga diskaun namun mereka menolak.

Mereka mahukan landed property sedangakn status mereka sebelum itu pun setinggan di tanah reserve pantai. Pelbagai alasan mereka berikan kerana tidak mahu berpindah seperti di mana nak 'tambat bot' mereka.

Pendapat nelayan pantai di Pulau Pinang cukup kecil. Kerajaan telah menawarkan perubahan pekerjaan untuk mereka menikmati kehidupan yang lebih baik namun di tolak.

Ini semua dilakukan oleh kerajaan BN terdahulu termasuk perancangan Kampung Warisan yang disebut Lim Guan Eng. Kampung Warisan terdapat dalam masterplan pembangunan Tanjung Pinang sebelum Guan Eng jadi KM pada 2008.

UMNO perlu malu bukan shaja kerana Melayu di Pulau Pinang tetapi juga UMNO perlu dengan keadaan Melayu di selutuh negara.

Di Terengganu, negeri yang diperintah sekian lama oleh UMNO yang juga mendapat berbillion ringgit royalti minyak sejak 1975 pun kehidupan ramai Melayu di sana di bawah tahap kemiskinan.

Kesusahan orang Melayu boleh dilihat sepanjang perjalanan dari Kuala Besut hinggalah ke sempadan Pahang. Kalau Petronas tidak majukan Paka dan Kerteh tiada kawasan yang boleh dibanggakan kecuali Kuala Terengganu. Tiada PM dan TPM dari Terengganu, tapi pendapatan Terengganu lebih banyak dari Pulau Pinang dibandingkan dengan jumlah penduduk kedua negeri.

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini baru dapat dilihat pembangunan infrastruktur di seluruh Terengganu.Rumah-rumah yang hampir roboh dipinggiran jalan di Pulau Kerengga umpamanya memperlihatkan keunduran dan kedaifan Melayu terengganu yang diperintah oleh Melayu samada UMNO mahupun PAS.

Diakui peratusan kecil Melayu yang telah maju dan berjaya menikmati taraf hidup yang lebih baik, namun sebahagian besar Melayu samada diluar bandar mahupun di bandar masih terkebelakang. UMNO seharusnya malu bukan sahaja dengan keadaan Melayu di Pulau Pinang malah UMNO sewajibnya malu dengan keadaan Melayu seluruh negara.

No comments:

Post a Comment