Saturday, June 13, 2009

ZAID IBRAHIM SERTAI PKR

Akhirnya. Datuk Zaid Ibrahim menunjukkan ‘warnanya yang sebenar’.
Selamat memilih jalan politik yang difikirkan terbaik.
Akan melantun kembalikah Zaid dalam politik selepas ini?
Saya berpendapat peranan Zaid di Kelantan dan pusat akan semakin terserlah. Cuma bersediakan mereka yang tersedia ada membuka jalan atau ruang kepadanya?
Bagaimana dengan orang kuat Zaid di Kota Bharu? Akan ikutkah mereka meninggalkan UMNO?
Bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi ternyata tidak berjaya pujuk Zaid supaya jangan meninggalkan UMNO.
Kalau ‘Pak Lah’ pujuk mungkin Zaid akan teragak-agak.
Ini kerana Zaid berterima kasih kepada Abdullah kerana melantiknya menjadi menteri walaupun tidak bertanding pilihan raya dan gagal pula dalam usahanya menjadi Ketua UMNO Bahagian Kota Bharu.
Perlantikan Zaid dipertikaikan oleh ramai pemimpin UMNO Kelantan yang melihat Zaid sering ‘bersendirian’ dan bukan menyertai saf UMNO Kelantan untuk menumbangkan PAS.
Malah, kehadiran Zaid dalam UMNO Kelantan sering dilihat menyukarkan UMNO ‘menyerang PAS’.

Kini Zaid boleh duduk semeja dengan lebih akrab dengan Datuk Nik Aziz Nik Mat dan Datuk Husam Musa untuk menyekat UMNO Kelantan berkembang, selain ‘mengajar’ betul-betul Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri, Datuk Mustapa Mohamed.

Atau Zaid masuk PKR kerana marah dengan Setiausaha Politik Perdana Menteri, Datuk Fatmi Salleh yang dikatakan beberapa pihak melakukan pelbagai ‘cara kotor’ dalam pemilihan UMNO Bahagian dan kini berjaya menjadi Ketua UMNO Bahagian kota Bharu.

Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang melepaskan jawatan itu dan senator akhir tahun lalu telah menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR) secara rasmi.

Ia diumumkan oleh Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika ditemui wartawan sempena Kongres Nasional Khas parti itu di Kuala Lumpur hari ini.
Zaid juga hadir pada kongres hari ini yang diadakan untuk membincangkan pindaan perlembagaan parti.
Anwar berkata, penyertaan Zaid akan berkuat kuasa selepas penerimaan permohonannya ditandatangani oleh Presiden Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail.

Malah Zaid juga akan dilantik sebagai anggota Majlis Pimpinan Tertinggi dan Biro Politik PKR, kata Anwar.
Zaid sebelum ini merupakan ahli Umno dan bekas Ketua Umno Bahagian Kota Bahru dan pernah bertanding dalam pilihan raya umum 2004 atas tiket Barisan Nasional.
Beliau dilantik sebagai anggota Kabinet atas kapasiti sebagai senator oleh Perdana Menteri ketika itu, Tun Abdullah Ahmad Badawi selepas pilihan raya umum Mac 2008.
Bagaimanapun beliau melepaskan jawatannya akhir tahun lalu.

Tahniahlah buat Zaid kerana kalau duduk dalam UMNO pun tiada apa, sekadar ahli biasa.
Lagipun, usaha mendekatkan dirinya dengan Datuk Seri Mohd Najib menjadi semakin sukar selagi Fatmi menjadi orang penting Najib.

1 comment: