Saturday, June 20, 2009

UMNO TERENGGANU – SIAPA LAYAK?

Bahagian Kedua

Mungkin esok akan menjawab segala persoalan mengenai siapa dilantik dan apa hala tuju UMNO Terengganu.
Dalam bahagian pertama, saya nyatakan dengan jelas bahawa PAS lebih ke hadapan untuk menentukan agendanya di Terengganu apabila menyifatkan perjuangan mereka adalah ke arah ‘Kerajaan Baru’.

Maksud kepada Kerajaan Baru ialah menumpaskan Barisan Nasional (BN) dan gantikan dengan PAS.

Pernyataan PAS ini dibuat pada ketika UMNO Terengganu masih terkial-kial untuk melantik pasukan baru diketuai gandingan Datuk Seri Hishamuddin Hussein (Pengerusi Perhubungan) dan Timbalannya Datuk Ahmad Said.

Persoalan juga ialah apakah UMNO Terengganu akan mengekal atau menggugurkan dua Datuk R – Setiusaha dan Bendahari Rosli Mat Hassan dan Roslan Awang Chik –dan digantikan dengan muka baru?
Ia ada kaitan dengan isu rasuah yang membelenggu 2 R berkenaan dan ada pandangan mengatakan adalah baik sekiranya kedua-dua pemimpin itu ‘direhatkan’ sementara.
Bagi saya mesyuarat Perhubungan UMNO Terengganu petang Ahad ini (Esok dijangka 5 petang) di pejabat UMNO Negeri akan menjawab beberapa persoalan penting mengenai siapa yang akan dilantik dan siapa akan digugurkan bagi menyediakan pasukan menghadapi pilihan raya umum ke 13.

Namun, seperti saya katakan sebelum ini, Hishamuddin mungkin sukar membuat pilihan kerana wujudnya pelbagai kumpulan dan kepentingan individu tertentu di Terengganu.

Yang paling penting ialah Hishamuddin perlu meletakkan dirinya sebagai pendamai, tidak berpihak dan menjamin BN terus berkuasa di Terengganu.

Sebut mengenai pendamai – apakah kumpulan yang menyerang Ahmad Said bersedia untuk kembali duduk semeja selepas Hishamuddin mengumumkan barisan ‘pentadbir UMNO Terengganu’.

Pendamai bukan bererti tunduk kepada tuntutan tertentu.

Pendamai adalah yang mampu membawa kumpulan bertelagah duduk semeja. Masalahnya di Terengganu hanya ada kumpulan yang menyerang Ahmad Said tetapi Menteri Besar itu tidak mempunyai hulubalang untuk menyerang bekas kumpulan yang menyerangnya.

Tidak berpihak pula bermakna Hishamuddin perlu memikirkan kepentingan UMNO bukan kepentingan pihak tertentu. Hishamuddin tidak boleh memikirkan kepentingan ‘kawan dan sahabat karibnya’ ketika dalam Pemuda UMNO dalam menentukan syarat perlantikan.

Juga dalam konteks menjamin BN terus berkuasa, Hishamuddin tidak boleh menggunakan formula UMNO Pantai Barat atau Johor untuk membawa kemenangan kepada UMNO Terengganu.

Jadi siapa yang sewajarnya Hishamuddin tentukan?
Jawapannya ialah untuk Setiausaha, Bendahari, Ketua Penerangan dan ahli jawatankuasa badan UMNO Terengganu itu, Hishamuddin perlu memberikan ruang kepada Ketua-Ketua Bahagian terlebih dahulu.

Bagi jawatan ketua penerangan, Datuk Zuber Embong tidak ada sebab untuk ditukarkan kerana sejauh ini beliau bukanlah tokoh kontroversi.

Selain Ahmad Said (Kemaman) dan Datuk Seri Idris Jusoh (Besut), ketua Bahagian lain yang boleh dilantik ialah Datuk Tengku Putera Awang (Hulu Terengganu), Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh (Kuala Terengganu), Datuk Mohd Jidin Shafee(Setiu), Datuk Nasir Ibrahim Fikri (Kuala Nerus) dan Yahya Khatib Mohamad (Marang) .

Datuk Rosli Mat Hassan, walaupun Ketua Bahagian UMNO Dungun dianggap tidak lagi layak selepas mempunyai kes yang sedang siasat.

Jika didapati ketua bahagian tidak layak, Hishamuddin perlu melihat calon Timbalan Ketua Bahagian dan beberapa muka baru daripada Wanita UMNO dan Pemuda juga boleh diketengahkan.

Pokok pangkalnya mereka ini bukan kontoversi dan mempunyai cita-cita ‘bisnes’ yang tinggi kerana jawatan yang diberikan untuk untuk mencari keuntungan diri atau keluarga sebaliknya untuk memperkukuhkan UMNO Terengganu.

Kukuhnya UMNO Terengganu akan membuka ruang untuk menang pilihan raya dan bakti mereka yang memperjuangkan nasib UMNO di Terengganu sudah pasti akan diiktiraf oleh Presiden UMNO dan Ahli Majlis Tertinggi.

No comments:

Post a Comment