Thursday, June 18, 2009

UMNO TERENGGANU – SIAPA LAYAK?

Menarik juga sidang media Menteri Besar, Datuk Ahmad Said ketika menjawab soalan pemberita mengenai kepimpinan UMNO Terengganu, di Tingkat 16 semalam.

Mungkin bagi pemberita yang tidak dapat menangkap apa yang tersirat di kepala Ahmad Said, mereka tidak boleh membuat sebarang berita atau analisis.

Memangpun sukar untuk membuat analisis. Pertama ia kurang mampu dilakukan pemberita masa kini dan kedua mungkin pengarang di Kuala Lumpur enggan pakai analisis kalau bukan daripada pemberita atau wartawan pengalaman.

Namun dengan kehadiran wartawan yang sudah agak lama di Terengganu pada sidang media itu umpamanya Saudara Helmi (Bernama), Aziah (Utusan Malaysia) dan Wan Ramli Wan Muhamad (Utusan Malaysia), saya mengharapkan ada sesuatu perkara yang akan ditimbulkan oleh mereka mengenai tajuk ini.

Ahmad Said hanya menjawab ‘tidak tahu’ bila Mesyuarat Perhubungan UMNO negeri akan diadakan, ‘tidak tahu’ siapa akan dilantik dan ‘tidak tahu’ mengenai kemungkinan dua orang kuat yang dilantiknya, iaitu Setiausaha dan Bendahari Badan Perhubungan UMNO Negeri akan diganti.

Jawapan itu bagi saya bukan untuk mengelak spekulasi tetapi meminta wartawan mentafsir dan membuat andaian berasaskan perkembangan semasa politik Terengganu dan nasional seluruhnya.

Selain pergolakan dalam UMNO dan ‘kuasa melantik’ kini beralih ke Kuala Lumpur dan bukan Kuala Terengganu selepas Datuk Seri Hishamuddin Hussein dilantik Pengerusi Perhubungan UMNO negeri, PAS Terengganu kelmarin dengan jelas sudah menyatakan matlamat perjuangan mereka.
PAS Terengganu dengan penuh yakin sudah menetapkan bahawa kepimpinan baru Badan Perhubungan PAS Negeri Terengganu mengajak rakyat Terengganu untuk menubuhkan KERAJAAN BARU.

Pesuruhjaya PAS Terengganu, Datuk Harun Taib yakin dengan gandingan pimpinan baru yang mantap dari pelbagai lapangan dan bidang professional, PAS mampu menang dalam pilihanraya umum ke 13 akan datang.

”InsyaAllah, agenda utama selain memperkuatkan parti ialah mengambil alih (kerajaan) atau mengajak rakyat Terengganu untuk menubuhkan kerajaan,”katanya dalam sidang media khas di Pejabat PAS Terengganu semalam.

Dalam kegawatan politik yang melanda PAS Pusat ketika ini, PAS Terengganu menunjukkan kepada rakyat Terengganu, mereka mantap dan wujud perpaduan di kalangan mereka – matlamatnya KERAJAAN BARU menggantikan Kerajaan Barisan Nasional (BN).
UMNO pula bagaimana?

Yang nyata ia masih terkial-kial dan mesyuarat pertama Badan Perhubungan UMNO Negeri bagi melantik ‘petugas UMNO’ di Terengganu masih belum diumumkan.

Apakah Hishamuddin sukar membuat pilihan kerana ramai yang berwibawa atau ramai yang tidak berwibawa dan meninggalkan kumpulan yang dikira kurang mantap untuk menjamin kemenangan kepada UMNO dan BN?

Laman web dan pencacai politik mula meramalkan bahawa dua Datuk R – Setiusaha dan Bendahari Rosli Mat Hassan dan Roslan Awang Chik – akan digugurkan dan digantikan dengan muka baru.

Begitu juga dengan lantikan-lantik ahli jawatankuasa lain, termasuklah juga Datuk Zuber Embong sebagai Ketua Penerangan.

Namun ada persoalannya. Pertama, siapa yang layak; Kedua, mampukah mereka memenangkan UMNO kerana yang dilantik dijangka akan kekal sehingga pilihanraya umum akan datang dan beberapa orang daripada mereka akan menjadi calon; dan Ketiga, bagaimana mereka akan menyumbang kepada kekukuhan kepimpinan negeri yang akan memberi kesan kepada kedudukan Hishamuddin sebagai Naib Presiden UMNO dan Ahmad Said untuk jawatan UMNO di peringkat pusat.

Tetapi paling penting ialah soal pilihan raya umum akan datang.

Dalam konteks UMNO Terengganu ketika ini, jika Rosli dan Roslan atau Zuber tidak layak, siapa yang sebenarnya layak?

Ikuti Bahagian Kedua esok

No comments:

Post a Comment