Monday, May 25, 2009

MANEK URAI – BN WAJAR BERTANDING

Manek Urai bukan Penanti. Jelas dan bersuluh.
Benar dan tepat keputusan Barisan Nasional (BN) tidak bertanding pada pilihan raya kecil DUN Penanti kerana pilihan raya itu didakan semula gara-gara permainan Parti Keadilan Rakyat (PKR).
Benar dan tepat juga kalau BN mengambil keputusan untuk bertanding pada pilihan raya kecil Manek Urai.
BN tidak bertanding di Penanti kerana tidak mahu terbabit dengan kerja-kerja PKR yang mahu menyelesaikan kemelut dalamannya.
Menurut Agendadaily, yang diakui oleh Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri, cara mengatasi kemelut PKR ialah dengan mengadakan pilihan raya kecil sebagai cara terbaik ‘menyingkirkan wakil rakyat’ kawasan itu.
Jadi, marilah kita menyahut seruan Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat bahawa BN sebagai sebuah pertubuhan politik yang sah, sememangnya harus bertanding.

"Kalau sebagai sebuah parti politik yang sah, dia akan bertanding dengan cara mana sekali pun," katanya.

Ketua Umno Bahagian Kuala Krai, Datuk Ramzi Abdul Rahman ketika dihubungi dari Kuala Krai petang ini berkata, peluang BN cerah.

“Ada petanda perubahan di kalangan rakyat di kawasan ini yang mula kecewa dengan wakil rakyat yang mereka pilih pada pilihan raya umum lalu.

“Mereka tidak membawa apa-apa perubahan. BN dan UMNO perlu membuktikan bahawa hanya mereka yang mampu mentadbir dengan baik dan bertanggungjawab,” katanya.
Ramzi akui memang sukar tetapi peluang tetap ada kerana DUN Manek Urai sebelum ini diwakili UMNO selama sepenggal (2004-2008).

Kesan pembaharuan dan pembangunan yang dibawa ada masih ada tetapi ada sesetengahnya terbengkalai sejak PAS menenangi kerusi berkenaan pada pilihan raya umum lalu.
Ramzi berkata sejauh ini UMNO belum mengenal pasti calonnya untuk diketengahkan pada pilihan raya kecil itu.

“Kita sedang merancang pelan kerja dan soal calon belum dibincang,” katanya.
Amat jelas bahawa kalau BN dan UMNO meletakkan calonnya di Manek Urai, ia bukan kerana masalah dalaman UMNO tetapi kerana kematian wakil rakyat PAS kawasan itu.

Jelas tujuan UMNO dan PKR jauh berbeza dalam menentukan kenapa bertanding pada pilihan raya kecil.

Semasa berucap pada program ceramahnya di Padang Berapit, Jumaat malam, Anwar yang ingin memperlihatkan bahawa beliau adalah ‘supremo’ dalam pakatan pembangkang memberitahu memang beliau meminta bekas ADUN kawasan itu, Firus Khairuddin meletakkan jawatan.

Jelas sekali Firus sebelum ini dikatakan meletakkan jawatan atas kerelaannya kerana mahu melanjutkan pelajarannya memang tidak benar sama sekali.

Dengan pengakuan Anwar bahawa beliau yang menyuruh Firus meletakkan jawatan, ia mengesahkan andaian banyak pihak selama ini bahawa Anwar sanggup melakukan apa sahaja untuk memastikan percaturan politiknya dapat dilaksanakan.

Jika selama ini Anwar sering melaungkan hormati pilihan rayat, dalam soal Firus Anwar sendiri mengkhianati pilihan rakyat Penanti terhadap Firus kerana menyuruh Firus meletakkan jawatan bagi diganti dengan orang yang lebih berkelayakan.

“Memang saya menyuruh Firus meletakkan jawatan. Sebabnya saya mahu Dr Mansor bertanding kerana Dr Mansor (Othman) orang yang mempunyai kelayakan dan sesuai menjadi Timbalan Ketua Menteri bagi membantu Ketua Menteri, Lim Guan Eng,” katanya.

Menurut Agendadaily, tanpa rasa bersalah kerana menggunakan proses demokrasi bagi mencatur urusan politik dalaman partinya, Anwar dengan bangga memberitahu perkara itu sambil mengangkat tangan Dr Mansor yang turut berada pada majlis ceramah tersebut.

Anwar berkata, Dr Mansor bukan sahaja berkelayakan tetapi pencapaian akademiknya diiktiraf oleh institusi pengajian tinggi dunia.

Mungkin PAS tidak tahu isu sebenar dan kerana itu ia bersifat sinikal sendikit apabila mengatakan BN tidak perlulah bertanding di kawasan itu kerana membazir wang rakyat.
PAS jangan terikut-ikut dengan taktik PKR kerana suatu masa PAS juga akan terkena tempias sebagamana kini PKR menggunakan modal BN tidak bertanding di Penanti untuk menggenakan BN.

Modal itu adalah juga bertujuan mengelirukan rakyat bagi memancing undi.
Yang pasti, ketetapan yang diambil BN sebelum ini bukannya untuk tidak bertanding terus dalam mana-mana pilihan raya kecil, tetapi hanya untuk pilihan raya yang 'diatur' oleh pihak pembangkang.

BBN sudah nyatakan dengan jelas dan terang sejak awal lagi bahawa ia akan bertanding ddalam pilihan raya kecil yang perlu diadakan akibat faktor kematian wakil rakyat atau kerana perintah mahkamah.

Jadi, perkara itu memang jelas. Jika BN menolak untuk bertanding di Penanti adalah kerana ia bersifat taktikal iaitu tidak mahu jatuh dalam perangkap PR.

Namun, jika ia memutuskan untuk bertanding di Manik Urai, maka jangan pula perkara itu cuba diputar-belitkan seperti mana yang cuba dilakukan Pas hari ini.

Sejauh ini UMNO Kelantan sudah pun mendengar taklimat mengenai keadaan di Manek Urai daripada Ramzi semalam, bagaimanapun langsung tidak membincangkan soal calon di DUN itu.

Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Mustapa Mohamed berkata semalam, mesyuarat biro politik Umno negeri di Kota Bharu itu hanya membincangkan situasi politik semasa di Manek Urai.

No comments:

Post a Comment