Friday, January 16, 2009

BN ADA SEDIKIT KELEBIHAN

Barisan Nasional dan PAS diramal mempunyai peluang sama rata untuk menang.
Malah mini, kelebihan adalah kepada Barisan Nasional (BN) berikutan beberapa pengumuman penting kerajaan membantu rakyat.

Yang menang dikatakan akan mendapati majoriti kecil dan ada meramalkan majoriti yang akan didapati oleh parti yang menang tidak akan melebihi 400 undi.

Kuala Terengganu mempunyai 80,229 pengundi termasuk 838 pengundi pos. Lebih 88 peratus atau 70,834 pengundi di situ adalah Melayu, 8,735 atau 10.89 peratus pengundi Cina, 518 atau 0.65 peratus pengundi India dan 142 atau 0.18 peratus pengundi lain.

Sebanyak 36 pusat mengundi akan dibuka dari 8 pagi hingga 5 petang esok.

Sejak penamaan calon 6 Januari lepas, tumpuan pertandingan adalah antara Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh daripada BN dan Mohd Abdul Wahid Endut daripada PAS. Turut bertanding calon Bebas, Azharudin Mamat.

Keputusan pilihan raya kecil itu dijangka diketahui sekitar 10 malam.Tidak harianlah sehingga petang ini, jentera kedua-dua parti masih meneruskan kempen sebagai usaha terakhir mendapatkan sokongan pengundi sebelum tempoh kempen tamat 12 tengah malam.

BN ada kelebihan sedikit dengan pengumuman terbaru, khususnya program membabitkan bantuan kepada penduduk tempatan.

Walaupun cuba dipersoalkan pembangkang mengenai royalti minyak tetapi penduduk di Terengganu dapat menerima dengan baik pemulangan royalti minyak itu ke pangkuan rakyat Terengganu menerusi cek bernilai RM408 juta yang saya serahkan iaitu baki bagi tahun 2007/2008.

Diharapkan dengan duit royalti dikembalikan kepada kerajaan Terengganu, prestasi pembangunan akan lebih rancak lagi. Ini sedikit sebanyak rakyat Kuala Terengganu boleh memberi mesej dan isyarat bahawa mereka memilih BN kerana mereka yakin BN boleh membuat perubahan yang besar kepada negeri dan rakyat.

Selain itu penubuhan Lembaga Pelaburan Terengganu (TIA) umpamanya bertujuan menjaga kepentingan generasi Terengganu akan datang, hasil daripada kutipan royalti yang akan dilaburkan semula.

Apapun, ia tidak berkisar sekitar wang royalti semata-mata tetapi juga pendekatan baru Barisan Nasional (BN) yang merakyatkan pembangunan.

Apa buktinya?

Kerajaan Pusat melalui Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) memperuntukkan RM138 juta tahun ini bagi menaiktaraf mutu pendidikan Terengganu selain membantu meringankan beban ibu bapa.

Daripada jumlah itu, Parlimen Kuala Terengganu menerima RM13.2 juta yang bakal diagihkan secara berperingkat ke setiap sekolah

Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, Dato’ Alimuddin Mohd Dom, berkata minggu lalu, bagi sekolah di bawah KPM, sejumlah RM3.39 bilion diperuntukkan khusus untuk bantuan pelajar dan murid miskin.

“Peruntukan itu diagihkan melalui 17 saluran termasuk bantuan makanan asrama sebanyak RM1 billion, Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (RM4 Juta), Rancangan Makanan Tambahan (RM270.4), Biasiswa Kecil Persekutuan (RM238 Juta), Skim Bantuan Tuisyen (RM180 Juta) dan Bantuan geran Perkapita (RM740 juta).

“Bantuan yang disalurkan itu membuktikan keprihatinan kerajaan dalam menjamin mutu pendidikan yang berkualiti,” katanya.

Selain itu, Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib dan beberapa menteri sudah menyatakan beberapa projek besar Kerajaan Pusat sudah dirancang untuk rakyat Terengganu.

Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata Kementerian Pelajaran sedang mengadakan perundingan untuk menandatangani Memorandum Persefahaman (MOU) dengan beberapa buah kerajaan negeri bagi membolehkan 101 sekolah agama mendaftar sebagai sekolah yang mendapat bantuan kerajaan (SABK).
Angka itu tidak termasuk 27 sekolah agama di Johor yang telah menyampaikan hasrat untuk mendaftar di bawah kementerian.

Hishammuddin berkata, setakat ini sebanyak 154 buah sekolah agama telah berdaftar dengan kementerian. Katanya, daripada angka tersebut di negeri Perlis (6), Kedah (14), Pulau Pinang (11), Perak (25), Selangor (23), Johor (3), Melaka (14), Pahang (5), Kelantan (22), Negeri Sembilan (15), Terengganu (14) dan Sabah dua buah.

Ini bermakna sekolah agama di Terengganu sebanyak 14 buah itu akan turut terlibat apabila kerajaan mengagihkan sebanyak RM454 juta kepada sekolah agama rakyat (SAR) dan sekolah agama negeri (SAN) dalam tempoh tahun 2005 hingga akhir tahun lalu.

Angka itu tidak termasuk tambahan peruntukan sebanyak RM200 juta sebagaimana diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak pada 4 November lalu.

Daripada RM200 juta itu, SABK akan menerima RM50 juta yang akan digunakan untuk pelbagai kegunaan termasuk pembelian aset dan modal dan naik taraf bangunan sekolah.

Selain itu, kerajaan memperuntukkan sebanyak RM206.3 juta dalam Rancangan Malaysia Ke-Sembilan (RMK-9) untuk melaksanakan 10 projek bekalan air di Terengganu.

Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi, Datuk Shaziman Abu Mansor berkata kelamrin, selain itu, di bawah wang Dana Khas pula sebanyak RM813 juta telah diperuntukkan yang melibatkan pelaksanaan sebanyak 12 projek.

''Ini menjadikan jumlah keseluruhan peruntukan untuk melaksanakan projek-projek bekalan air di negeri Terengganu sebanyak RM1.012 bilion. Semua itu menunjukkan kegigihan dan komitmen yang tinggi kerajaaan Pusat dan negeri untuk melaksanakan projek itu yang bertujuaan memberi manfaat kepada setiap lapisan rakyat di negeri ini," katanya.

Shaziman berkata, pada masa ini semua projek di bawah RMK-9 sedang rancak berjalan, manakala bagi projek yang sedang dilaksanakan di bawah peruntukan Wang Dana Khas pula, daripada 12 projek, 6 daripadanya telah disiapkan sepenuhnya yang memberi banyak manfaat kepada penduduk di negeri Terengganu.

Selain itu kerajaan semalam turut mengumumkan penubuhan Tabung Kecemasan Nelayan dengan dana permulaan berjumlah RM1 juta bertujuan membantu nelayan yang ditimpa musibah.
Najib berkata tabung ini perlu memandangkan nelayan berdepan dengan pelbagai cabaran dan risiko yang amat tinggi ketika keluar mencari rezeki.

Tabung kecemasan sebagai bantuan kepada nelayan yang ditimpa musibah, sekiranya mereka meninggal dunia atau bot tenggelam, rumah terbakar dan sebagainya.

“Banyak faktor luar kawalan yang dihadapi mereka, cuaca tak menentu dan sebagainya. Dengan risiko yang dihadapi ini amat sesuailah diwujudkan satu tabung bagi membantu mereka dengan dana RM1 juta sebagai permulaan,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Perhimpunan Bersama Nelayan di Pelabuhan Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) Chendering.

Selain itu, Majlis Peletakan Batu Asas Kompleks Pakar Materniti dan Kompleks Psikiatri Kesihatan Mental, Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) turut dilakukan.

Kompleks lima tingkat bernilai RM115 juta itu akan memberi kemudahan rawatan bayi, ibu hamil dan ibu bersalin yang lebih baik yang diharapkan dapat mengurangkan kadar kematian bayi dan ibu di negeri ini.

Menurut Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, banyak lagi program pembangunan sedang dirancang untuk Terengganu dan kesemuanya hanya boleh dilaksanakan dengan memastikan kerajaan negeri dan kerajaan Pusat bernaung di bawah parti yang sama iaitu BN.

Selain itu, kini terbukti terdapat persefahaman antara dua kerajaan apabila Kementerian Penerangan meluluskan serta-merta pertukaran kegunaan tanah untuk kerajaan negeri menjalankan Projek Perumahan Rakyat (PPR) di Padang Hiliran, Kuala Terengganu.

Katanya, Menteri Penerangan (Dato’ Ahmad Shabery Cheek) meluluskan permohonan itu serta merta apabila Dato’ Ahmad Said (Menteri Besar) meminta tanah milik Kerajaan Pusat untuk dimajukan dengan projek PPR.

“Oleh kerana yang diminta itu Menteri Besar Barisan Nasional (BN) yang diluluskan itu Menteri Penerangan BN, maka tiada hal (masalah) untuk dilulus dengan serta merta.

Bagaimana dengan kepentingan orang Cina di Kuala Terengganu?

Dalam konteks orang Cina, sejarah masyarakat Cina di Kuala Terengganu, mereka tidak pernah diberi kerusi Bandar Kuala Terengganu itu dan dilantik sebagai exco. PAS tidak pernah dalam konteks di Terengganu memberi kerusi kepada bukan Melayu. Begitu juga dengan pemberian royalti minyak yang mana orang Melayu pun dapat dan orang Cina pun dapat.

Dalam konteks ini semua dapat dan inilah ciri-ciri merakyatkan pembangunan. Kalau melihat dari diskriminasi, apa yang dilakukan oleh PAS kepada orang Cina di Kuala Terengganu sebenarnya lebih teruk. Sebagai contoh, apa yang berlaku kepada sebuah tokong bersejarah berusia 113 tahun di tengah-tengah bandar Kuala Terengganu yang begitu penting dan memberi makna kepada orang Cina.

Sewaktu PAS memerintah, mereka mengeluarkan notis untuk mengambil tokong itu tetapi terpaksa dibatalkan selepas masyarakat Cina membantah.

Kaum Cina di Terengganu juga akan mendapat manfaat daripada pengumuan Najib bahawa kerajaan akan menyalurkan terus bantuan kewangan berjumlah RM200 juta kepada empat kategori sekolah bantuan kerajaan (SBK) melalui pakej rangsangan ekonomi yang diumumkan pada sesi Parlimen tahun lepas.

“Kerajaan yakin melalui pemberian dana ini, ia memberikan lebih kepuasan dalam sistem pendidikan negara dan memajukan lagi tahap pendidikan untuk ke peringkat antarabangsa,” katanya berucap pada Majlis Penyampaian Cek Bantuan Kewangan kepada SJK (C) di SJK (C) Chee Yen, Subang Jaya baru-baru ini.

Pada majlis tersebut sebanyak 237 sekolah Jenis Kebangsaan Cina seluruh negara menerima bantuan kewangan berjumlah RM27 juta yang disalurkan terus kepada setiap lembaga pengelola sekolah SJKC. Keseluruhan bantuan kewangan itu akan diagih-agihkan kepada keempat-empat kategori sekolah tersebut dalam masa terdekat untuk digunakan tahun ini juga.

Terlalu banyak senarai projek yang diumumkan ,termasuk oleh kerajaan negeri. Kerana itu, rakyat Terengganu berfikirlah!

Undi anda menentukan nasib anda dan masa depan generasi anda.

Jangan mengundi kerana rancangan fantasi tetapi undilah parti yang bercakap berasaskan realiti!

No comments:

Post a Comment