Saturday, December 13, 2008

TANAH MERAH – BANYAK PERSOALAN BELUM TERJAWAB

UMNO Bahagian Pengkalan Chepa sudah dan hari ini Tanah Merah.

Bahagian UMNO Tanah Merah adalah bahagian terakhir mengadakan persidangan perwakilan selepas ditangguh kerana injuksi oleh bekas ahli jawatankuasa bahagian itu, Abdul Rahman Ibrahim pada 6 November lalu.

Mesyuarat dapat diadakan selepas Mahkamah Tinggi Kota Baharu pada 3 Disember 2008 mengetepikan dengan kos injuksi terhadap 32 anggota UMNO bahagian berkenaan.

Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Tanah Merah, Almidi Jaafar baru-baru ini berkata, arahan daripada Ibu Pejabat UMNO melalui Badan Perhubungan UMNO Negeri menetapkan mesyuarat perlu diadakan pada Sabtu depan.

Persidangan Perwakilan UMNO Bahagian Tanah Merah pada 8 November lepas terpaksa ditangguhkan setelah Abdul Rahman mengemukakan saman pemula pada hari itu meminta mahkamah menghalang 32 anggota UMNO itu mengambil bahagian dalam mesyuarat.

Abdul Rahman menamakan 32 anggota bahagian itu sebagai tidak sah kerana gagal menjelaskan yuran mengikut syarat ditetapkan perlembagaan parti.

Mungkin ada bersorak gembira gembira hari ini, tetapi beberapa persoalan ini perlu direnungi secara berhemah:

1. Difahamkan Abdul Rahman akan megemukakan rayuannya di Mahkamah Rayuan berkaitan injuksinya diketepikan. Difahamkan peguamnya sudah sudahpun mendaftar bagi rayuan berkenaan;

2. Keputusan Mahkamah Tinggi 3 Disember lalu akan dirayu;


3. Difahamkan, penyata akaun Bahagian tidak disempurnakan dan menurut pekeliling Ibu Pejabat UMNO, penyata akaun perlu disempurnakan sebelum mesyuarat bahagian dapat diadakan; dan,


4. Kenyataan Pemangku Ketua Bahagian, Nik Kemaruzaman Sulong bahawa isu yuran dan ahli hantu yang didaftarkan pihak-pihak tertentu belum diumumkan keputusannya oleh Ibu Pejabat UMNO sama ada benar atau tidak.

Bagaimana sekiranya tuduhan itu didapati benar selepas ini?
Itu diperingkat Bahagian.

Bagaimana pula dengan pemilihan wakil ke Perhimpunan Agung UMNO nanti?

Sekiranya pertikaian berterusan dan 14 wakil ke Kuala Lumpur itu mengundi memilih Timbalan Presiden, Naib-Naib serta Ahli Majlis Teringgi UMNO, Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO, apakah jika rayuan di Mahkamah diterima, sahkan undi mereka?
Jika undi kemenangan kepada calon-calon itu perbezaannya melebihi 14 undi tidak apalah tetapi bagaimana sekiranya di bawah 14 undi?

Jika ditakdirkan Allah, Abdul Rahman menenangi kesnya, dan ada pula calon menang di bawah 14 undi, apakah undi akan dikira semula?

Ada banyak kesan lain kelak akan terserlah sekiranya Ibu Pejabat UMNO terlalu cepat mengarahkan mesyuarat seperti diadakan hari ini.

Isunya bukan sekadar ‘kemenangan Ibu Pejabat’ di Mahkamah Tinggi Kota Bharu dan ‘kekalahan kes yang dibawa Abdul Rahman’.

Saya yakin isu Tanah Merah ini akan berpanjangan sekiranya keputusan tidak dibuat dengan teliti.

Ia akan berterusan sehingga selepas Mac 2009 dan sudah tentu Presiden UMNO ketika itu, Datuk Seri Mohamad Najib Razak terpaksa berdepan dengan isu ini.

Apa yang saya lihat pembaharuan UMNO akan diganggu-gugat oleh kes-kes terpilih seperti di Tanah Merah, Larut, Tenom atau juga Seremban kerana tuduhan kononnya ada permainan ‘orang Ibu Pejabat’ yang menyebabkan adanya penangguhan persidang perwakilan bahagian-bahagian berkenaan.

Selain isu perhimpunan itu sendiri, isu pemecatan Abdul Rahman akan muncul kembali kerana sebab-sebab surat tunjuk sebab dan tarikh pemecatannya yang dikatakan ‘ada kes’ untuk dipertikaikan.

Selamat bersidang perwakilan Tanah Merah untuk kali kedua.

Harapan dan doa saya, tidak akan ada kali ketiga atau seterusnya selepas ini kerana apabila Ibu Pejabat UMNO mengarahkan Tanah Merah bersidang hari ini, ia mempunyai sebab kukuh yang tidak akan boleh dipertikaikan oleh sesiapa, termasuk manusia bernama Abdul Rahman yang bukan lagi ahli UMNO!

No comments:

Post a Comment