Saturday, December 13, 2008

PANDANGAN KE DEPAN TUANKU MIZAN, AHMAD SAID

Tiada apa sebaik perkataan untuk diucapkan kepada Datuk Ahmad Said dan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin, selain terima kasih banyak-banyak.

Tindakan kedua-duanya yang berpandangan jauh demi menjamin hasil minyak dan kekayaan negeri dapat dirasai sama oleh cucu-cucit rakyat Terengganu ialah penubuhan Lembaga Pelaburan Terengganu (TIA).

Ini adalah tindakan bersejarah bagi sebuah kerajaan negeri - Kerajaan Terengganu – yang belum dilakukan negeri lain apabila dilaporkan akan menubuhkan TIA dengan dana permulaan bernilai RM10 bilion.

Matlamatnya ialah menjana pertumbuhan ekonomi mapan serta menjamin pembangunan negeri secara berterusan.

Terengganu kini mempunyai 1.1 juta penduduk dengan tahap miskin tegar antara tertinggi di Malaysia, iaitu 6.5 peratus.

Bagi menjamin fungsinya bergerak untuk tujuan jangka panjang, TIA akan melabur semula keuntungan untuk mendapatkan pertumbuhan lebih tinggi.
Dividen akan diumumkan dan akan dikembalikan kepada kerajaan negeri serta rakan pelaburnya.

Pembabitan Seri Paduka dalam idea menubuhkan TIA ini menarik lebih-lebih sejak pilihan raya umum 2008 jelas Raja-Raja Melayu mula memainkan peranan semakin menyerlah dan hal ehwal negeri.

Malah kenyataan dan tindakan Raja-Raja Melayu menggambarkan mereka juga mahu mendapat ‘tempat’ sewajarnya dalam isu-isu penting negeri dan negara.

Menurut sumber, cadangan mewujudkan TIA yang diilhamkan Sultan Mizan disampaikan kepada kerajaan negeri dan kerajaan Pusat baru-baru ini, diluluskan sebulat suara oleh mesyuarat Exco negeri, kelmarin.

Dan sejarah yang dicipta ini, iaitu kali pertama bagi sesebuah negeri di Malaysia yang berpandangan ke hadapan, adalah seuatu persediaan penting sekiranya hasil minyak tiada lagi.

Persetujuan dan tindakan bijak Ahmad Said dalam soal ini bukan sekadar membuktikan pentadbiran negeri Terengganu merangka masa depan dengan bijak tetapi juga melatih rakyat Terengganu didalam pengurusan professional.

Mungkin jawapan kepada penubuhan TIA juga ialah menyekat atau menghindarkan ahli politik menggunakan sewenang-wenangnya pendapatan daripada hasil minyak apabila ‘keborosan’ dapat dilihat dengan nyata bagaimana wang royalty dibelanjakan dengan ‘agak boros’.

The Malaysian Insider menyebut bahawa cadangan menubuhkan tabung ini mulanya disuarakan oleh Tuanku Mizan yang kemudiannya dijamin menjadi dasar sepenuhnya oleh Ahmad Said dengan exco kemudiannya menyokong melalui mesyuarat mingguannya kelmarin.

Pemerhati politik dikatakan melihat keputusan ini sebagai usaha menjamin royalti minyak dan gas dibelanjakan secara berhemah untuk projek-projek jangka panjang yang menguntungkan rakyat, bukannya projek-projek segera untuk kepentingan ahli politik dan pengaruh.

Seri Paduka akan menjadi Pengerusi Lembaga Penasihat TIA, yang akan turut dianggotai Menteri Besar sementara Lembaga Pengarahnya akan mengambil kira tokoh dengan kelulusan bersesuaian, personaliti di kalangan profesional, mempunyai integriti tinggi serta pengalaman pada peringkat antarabangsa.

Pengurusan serta pelaburan sumber kewangan TIA akan dilaksanakan pada peringkat tempatan dan antarabangsa untuk memastikan pendapatan berterusan untuk jangka panjang bagi Terengganu serta memberi faedah khususnya, generasi akan datang.

Untuk itu, katanya, kerajaan negeri akan mengkhususkan sebahagian besar daripada royalti minyak dan gas kepada TIA untuk pembangunan ekonomi jangka panjang Terengganu.

Dalam usaha menjamin langkah mencapai pembangunan lestari jangka panjang, TIA juga akan terus melabur modal, simpanan dan keuntungannya untuk menjana kadar pertumbuhan yang tinggi manakala dividen akan diumumkan kepada kerajaan negeri.

Berita Harian pula menyebut, penubuhan TIA itu juga dibuat sebagai sebahagian usaha untuk memastikan pendapatan negeri berkenaan mencukupi untuk menjana pembangunan bagi generasi akan datang terutama apabila negeri itu kehabisan sumber minyak dan gas.

Terengganu belum menggunakan sepenuhnya minyak dan gas namun kebimbangan tetap ada bahawa royalti tidak dibelanjakan sewajarnya, termasuk yang diterima oleh kerajaan PAS ketika memerintah Terengganu.

Soal penting ialah bagaimana memaksimumkan pengunaan royalti itu untuk kemajuan rakyat Terengganu.

Kerana itu, TIA akan beroperasi sebagai satu 'dana kekayaan' (sovereign wealth fund) bagi Terengganu bertujuan mengurus pelaburan negeri bagi menghasilkan pulangan jangka panjang dari segi ekonomi kepada rakyat negeri itu dan Malaysia amnya.

Dana RM10 bilion itu akan diperoleh daripada pasaran kewangan tempatan dan luar negara dengan cadangan supaya Kerajaan Pusat menye-diakan jaminan sebanyak RM5 bilion serta memberi status bebas cukai kepada TIA.

Permohonan bagi jaminan kerajaan sebanyak RM5 bilion dan taraf bebas cukai masih dipertimbangkan Kerajaan Pusat. Dana itu akan dijamin bersandarkan kepada sebahagian daripada pendapatan minyak masa depan Terengganu.

1 comment:

  1. Daulat Tuanku !
    Daulat Tuanku !
    Daulat Tuanku !
    Menjunjung Kasih.
    Cucu Muhamad Bin Jusoh
    Pulau Kambing,KT.
    arjuna waspada

    ReplyDelete