Saturday, November 22, 2008

UMNO TANAH MERAH YANG ‘BERDARAH’

Bahagian Kedua

Tunggu, ada perkembangan menarik mengenai isu Bahagian UMNO Tanah Merah yang semakin ‘berdarah’.

1. Kelmarin Mahkamah Tinggi Kota Bharu menangguhkan kes rayuan 32 ahli yang disekat menghadiri Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Tanah Merah dan akan didengar pada 3 Disember 2008.

Ini bermakna mesyuarat perwakilan bahagian akan hanya dibuat selepas tarikah itu, jika kes ini memihak kepada 32 anggota berkenaan.

2. Dilaporkan di kalangan 32 ahli yang dihalang menghadiri mesyuarat itu, 9 (Sembilan) daripadanya dijangka membuat akaun bersumpah bahawa mereka tidak pernah membayar yuran. Jadi siapa yang bayar yuran untuk mereka? Bukankah menjadi syarat atau peraturan dalam UMNO bahawa ahli perlu membayar yuran dengan wang dari saku sendiri.

3. Ahli jawatankuasa Bahagian Umno Tanah Merah, Abdul Rahman Ibrahim yang dipecat daripada Umno akan kembali ke mahkamah. Kali ini ke Mahkamah Rayuan dengan beberapa perkara termasuk:

a. Pertikai tindakan Setiausaha Agung memecat beliau daripada UMNO;

b. Mencabar Perlembagaan UMNO dengan menggunakan Artikel 4 Perlembagaan Malaysia; dan


c. Mencabar keputusan memecatnya sedangkan surat tunjuk sebab kepada Setiasusaha Kerja sudah dihantar dan pemecatan dilakukan sebelum tamatnya tempoh 7 hari yang diberikan untuk menjawab surat tunjuk sebab.

Berkaitan perkara ahli, apakah ada orang ‘mentipu’ Setiausaha Agung dengan maklumat salah – mengatakan 32 ahli membayar yuran dan tidak ada apa yang boleh dipertikaikan. Apakah Setiausaha Agung akan terperangkap kerana maklumat salah?

Juga Setiausaha Agung sudah membuat kenyataan bersifat ‘mengelirukan’ dalam Utusan Malaysia pada apabila mengatakan Abdul Rahman mengemukakan kes di Mahkamah Kota Bharu, sedangkan beliau hanya cuba menghalang 32 ahli UMNO menghadiri mesyuarat perwakilan Bahagian UMNO Tanah Merah – bukan menghalang mesyuarat diadakan.

Tunggu ulasan lebih lanjut...

No comments:

Post a Comment