Saturday, November 22, 2008

PEMPENA TIDAK GUNA ‘WANG RAKYAT’?

(ISU SABTU)

Jika diIkutkan laporan oleh firma audit PricewaterhouseCoopers Capital Sdn Bhd (PwC Capital),pada Jun 2008, kumpulan syarikat Pempena sudah melaburkan RM54.4 juta dalam 24 syarikat dan hanya empat yang mendatangkan keuntungan.

Berasaskan laporan PwC Capital itu, ia turut mendedahkan bahawa enam syarikat daripada 24 syarikat yang melabur didalam kumpulan Pampena tidak memiliki maklumat kewangan dan 3 syarikat lagi hanya memiliki separuh maklumat kewangan.PWC .

Berikutan itu ia mencadangkan syarikat ini menarik diri daripada syarikat-syarikat berkenaan yang akan menyebabkan kerugian hampir RM20 juta.

Juga disiasat ialah pelaburan Pempena sebanyak RM18.3 juta dalam projek teksi mewah - Executive Taxi Services (Pets), yang hanya merekodkan pendapatan sekitar RM369,000 pada Jun tahun ini.

Ia juga merekodkan kerugian sebanyak RM7.8 juta.

Menteri Pelancongan, Datuk Seri Azalina Othman Said berkata di London pada 11 November lalu, Kementerian Pelancongan akan mengambil tindakan tegas atau sebaliknya terhadap Pempena Sdn. Bhd. selepas menerima laporan penuh berhubung dakwaan pembabitannya dalam pelaburan yang diragui.

Menterinya, berkata, beliau juga akan bersemuka dengan wakil-wakil daripada 20 anak syarikat di bawah kelolaan Pempena. Pertemuan itu penting bagi mendapatkan penjelasan atau tunjuk sebab berhubung laporan firma audit PwC Capital yang mendakwa Pempena terbabit dalam pelaburan yang diragui.

Seseorang yang menamakan dirinya painah (jurucakap Pempena atau siapa?) kelmarin memberikan respon melalui komen kepada posting 18 November 2008 bertajuk, “Pempena-Angkara Siapa?”

Menurut Painah, selepas memanggil kesemua individu yang terlibat secara langsung dalam kes ini dan setelah dilakukan siasatan terperinci bahawasanya tiada unsur rasuah atau penyalahgunaan wang rakyat.

Katanya, tiada sesiapa yang akan di dakwa kerana ‘penyelewengan’ ini.

Dan beliau dimaklumkan bahawa lapan laporan polis terhadap Penasihat DAP, Lim Kit Siang telah dibuat oleh pengarah-pengarah syarikat terbabit.

Mereka menuduh Kit Siang cuba melakukan fitnah dengan tujuan untuk memalukan mereka, Kementerian Pelancongan dan kerajaan Malaysia.

“Saya menyeru agar pihak polis akan melakukan siasatan segera lagi maha terperinci bagi mengembalikan maruan mereka yang telah dituduh.

Ini adalah laporan awal siasatan dan selepas siasatan telah 100% selesai kita akan mengadakan satu sidang akhbar tergempar,” kata pengirim berkenaan.

Namun di sebalik kata-kata painah ini, saya agak kehairanan kerana The Star yang membawa tajuk ‘Pempena probe has Azalina fuming’, semalam melaporkan Menteri Pelancongan, Datuk Seri Azalina Othman Said sendiri tertanya-tanya apa sebenarnya berlaku kepada kumpulan syarikat Pempena.

Beliau turut membidas pelaburan yang tidak menguntungkan, dan bagaimana painah boleh mengatakan bahawa Kit Siang cuba memalukan kementerian berkenaan.

Jika rugi akibat pelaburan tidak menguntungkan ia bukan soal memalukan siapa tetapi menjadi tanggungjawab syarikat itu untuk memulih dan memulangkan pelaburan kerajaan kepadanya.

Malah Azalina sendiri bertegas bahawa kementerian perlu mendapatkan semula wang dibelanjakan kalaupun terpaksa menjual saham syarikat berkenaan atau tutup terus.

Dengan nada tegas beliau menekankan” Pempena sperlu ditutup jika ia tidak mampu melabur secara berhemah. Jika ia gagal, ia gagal. Kemudian kita akan memulakannya semula dan menguruskannya,” katanya.

Lebih jelas Azalina berkata adalah menjadi tanggungjawab syarikat untuk memulangkan pelaburan sebelum ini jika gagal menghasilkan keuntungan seperti dijanjikan.

Beliau juga hairan dengan jawapan dan kenyataan pihak tertentu dengan mengatakan yang diberikan itu adalah duit kerajaan (pelaburan) dan ‘kenapa patut kami ambil berat’, seolah-olah menunjukkan kerajaan terikat untuk melabur dengan mereka.

“Adalah dikesalkan kerana jelas tidak ada yang mahu ambil tahu. Bagaimana boleh tidak diambil tahu sedangkan ia adalah duit rakyat?” tanya Azalina.

Sebelum ini, Azalina dilaporkan berkata, berdasarkan kenyataan yang dikeluarkan oleh PwC Capital, Pampena melabur RM54 juta daripada Mac 1977 hingga November 2007 dan terlibat dalam projek-projek yang boleh dipersoalkan dan tidak sepatutnya dibuat.

Katanya sebanyak RM30 juta peruntukan kerajaan telah diagihkan kepada Pampena untuk mempromosikan Malaysia melalui makanan di luar negeri.

“Sehingga 15 Oktober lalu, RM9.1 juta telah dibelanjakan dan bakinya sebanyak RM0.9 juta akan dibelanjakan sehingga akhir tahun depan.

“Manakala bakinya sebanyak RM20 juta masih ada di Kementerian untuk tahun 2009 dan 2010.”kata Azalina di Parlimen ketika menjawab soalan Wakil Ipoh Timur, Lim Kit Siang di Parlimen baru-baru ini.Isu ini bermula pada 24 Mac 2008 lalu apabila aduan dibuat oleh kakitangan Pempena kepada Azalina melalui satu memorandum.

Antara aduan ialah tatacara pengambilan pekerja dan pengurusan pekerja yang berkecamuk, dakwaan wujudnya penipuan dan kronisme serta ada gaji pekerja tidak dibayar berbulan-bulan.

Turut menghairankan, semalam Pengerusi Eksekutif Pempena, Datin Paduka Chew Mei Fun Chew menganggap semua itu sebagai ‘surat layang bertujuan memfitnah’.

Chew mempertahankan kenyataannya apabila diberitahu bahawa ia ditandatangan oleh 20 kakitangan syarikat dan salinan dihantar kepada empat ahli lembaga pengarah Pempena selain 11 pengarah Lembaga Pelancongan Malaysia.

Lebih jauh beliau menafikan kenyataan Kit Siang bahawa Pempena memerlukan tambahan RM5 juta untuknya bernafas.

Kelmarin, Kit Siang turut membuat laporan polis mendakwa berlakunya pecah amanah, pembohongan dan penyalahgunaan kuasa oleh kementerian dan syarikat Pempena.
Antara anak syarikat yang terletak di bawah Pempena ialah Malaysia Kitchen, Biro Nation Travel, PEPS dan Restoran Awana Chelsea.

Restoran Awana Chelsea disahkan berjaya menguruskan kewangan dengan baik.
Antara restoran yang disenaraikan di bawah kelolaan Malaysia Kitchen termasuk Awana Chelsea, Champor-Champor di London, Bunga Raya di Weisbaden, Germany; Banana Leaf di Helsinki; Malakka di Rotterdam dan China Garden di Moscow.

Sehingga kini beberapa anak syarikat Pempena termasuk Malaysia Kitchen disiasat Badan Pencegah Rasuah.

Cuma yang menghairankan ialah kenapa menteri sebelum ini mengunci mulut rapat-rapat seolah-olah perkara yang berlaku ini tidak ada kena mengena dengannya.

Atau apakah wartawan belum menggerudi beliau kerana ketika ini sibuk mengurus dan mentadbir pemilihan UMNO?

1 comment:

  1. Saudara-saudara dan Saudari-saudari Yang Di Hormati
    Bahawa MCA Gombak pegurusi YIP KUM FOOK dan anaknya Yip Jiun Hann (Permuda MCA Gombak) bukan sahaja menggunakan kuasanya menghisap wang KUIL BUDDHA SAMNAK SAMBODHI(Thai) No: 19 Jalan 38 Taman Desa Jaya, Kepong, Kuala Lumpur, Malaysia. Tetapi lebih dahsyat, ialah menipu wanita-wanita dan merosakan keluarga orang lain. Mereka sebenar-benarnya orang yang jahat dan tak bermoral

    Saya mengemukakan kesal yang benar ini, tujuan ialah harap orang ramai, khasnya wanita dapat mengambil perhatian supaya jangan terjerat oleh manis-manis mulutnya akhir akan meninpa kerugian dan kesakitan yang besar

    马华公会鹅唛區会主席叶金福律师与马华公会鹅唛區会叶君瀚青年圑長, 不但无耻的利用KUIL BUDDHA SAMNAK SAMBODHI(Thai) No: 19 Jalan 38 Taman Desa Jaya, Kepong, Kuala Lumpur, Malaysia.宗教之名捞取权和私利之外, 叧一大罪悪是, 他们仗着权势, 甜言蜜語, 誘骗良家少女, 骗财骗色, 三妻四妾, 破坏别人的家庭. 父子两人, 无悪不做, 实是大色狼, 大老千,缺德的败娄.

    今天我把实事公告大家, 是希望公众, 特别是良家少女, 要多多小心, 提防这一娄假面具的佛教徒, 以免一失足成千古恨.

    Brother And Sister Of the respectfully
    That YIP KUM FOOK, MCA Gombak chairman and his son Yip Jiun Hann (Youth MCA Gombak) they are not only used of power to suck Temple’s money of SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE(Thai) No: 19 Jalan 38 Taman Desa Jaya, Kepong, Kuala Lumpur, Malaysia. But far worse, they are cheating women and make people family broken. They truly wicked and immoral

    Bring forward. I regret that this is true, the purpose is to hope for public, and especially women take care not to be trapped by the end of sweet mouth will override of great loss and pain

    ReplyDelete