Saturday, November 22, 2008

SHAFIE BIMBANG SIKAP PULAU PINANG

Bandar Bordeaux di Perancis yang diiktiraf oleh Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan BangsaBangsa Bersatu (UNESCO) sebagai tapak warisan dunia pada 2007 tetapi telah kehilangan status itu tahun ini berikutan pembinaan jambatan Pertuis di bandar itu.

Kerana itu Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkata kelmarin, beliau bimbang UNESCO mungkin menarik balik pengiktirafan Georgetown sebagai Tapak Warisan Dunia.

Ini jika garis panduan yang ditetapkan berhubung dengan pembangunan kawasan itu tidak dipatuhi.

Kebimbangan ini disuarakan ketika majlis penting penyerahan watikah pengisytiharan Melaka dan Georgetown sebagai tapak warisan dunia akan diadakan di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur malam esok.

Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin dijangka berkenan menyempurnakan majlis tersebut yang akan bermula pada pukul 7.45 malam.

Pengiktirafan UNESCO itu adalah kali pertama ke atas tapak warisan di negara ini di bawah kategori kebudayaan,

Upacara penerimaan plak dan watikah pengiktirafan daripada pihak UNESCO kepada kerajaan Malaysia akan diadakan dengan penuh adat istiadat kerajaan Melayu lama termasuk perarakan bergajah dan berkuda.

Laporan Bernama baru-baru ini menyebut, turut diadakan perarakan dan persembahan kebudayaan dengan penyertaan masyarakat berbilang-bilang kaum dan budaya seperti perarakan Baba Nyonya, Chetti, Portugis, Chingay dan lain-lain.

Ia bagi menonjolkan nilai warisan yang terdapat di kedua-dua negeri terbabit terutama di kawasan yang diiktiraf sebagi warisan dunia oleh UNESCO.

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berkata sebelum ini bahawa kerajaan negeri sudah meluluskan pembinaan empat hotel baru yang melebihi ketinggian yang ditetapkan oleh UNESCO.

Guan Eng mendakwa, pihaknya tidak boleh menarik balik projek pembinaan hotel tersebut kerana pemaju akan mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak berkuasa tempatan (PBT) dan kerana itu terpaksa berhadapan dengan kehilangan status yang diberikan UNESCO itu.

Jelas ada kewajarannya jika Shafie bimbang terhadap kemungkinan itu.
Shafie berkata, pihaknya tidak boleh berkompromi untuk kehilangan status itu kerana jika ia berlaku, akan menyukarkan kerajaan memohon pengiktirafan untuk tempat lain.

Berkaitan ini, ada wajarnya juga jika Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam turut bimbang tindakan Guan Eng itu akan menjejaskan Melaka Bandar Bersejarah yang turut diisytiharkan sebagai tapak warisan dunia.

Bagaimanapun, Guan Eng menepis pandangan Mohd Ali dengan mengatakan Melaka juga mengadakan pembinaan dalam zon tapak apabila meluluskan projek Menara Taming Sari setinggi 110 meter.

Mohd. Ali berkata minggu lau, sejak 18 April hingga 31 Oktober lalu sahaja, RM2.5 juta berjaya diperoleh daripada lebih 300,000 pengunjung yang mengunjungi menara berputar setinggi 110 meter itu.

Menurut beliau, bulan Oktober sahaja pihak pengurusan menara tersebut berjaya mengutip RM414,880 daripada sejumlah 52,770 orang yang mengunjunginya.

Beliau percaya jika ia diambil kira dalam masa setahun, ia mampu meraih kutipan sehingga RM4 juta. Manakala janji mereka untuk membayar balik hutang kepada kerajaan negeri RM1.2 juta setahun.

Mengulas lanjut, Mohd Ali berkata: “Penang perlu sedar tindakan mereka akan member kesan. Apa juga tindakan Penang akan memberikan kesan kepada Melaka,’ katanya.

“Bagaimana dia (Guan Eng) boleh mengatakan panduan atau guideline tidak menyatakan secara jelas mengenai tapak warisan apabila Guan Eng sendiri dari Melaka. Dia serta isteri membantah terhadap kita (kerajaan negeri) apabila usaha dilakukan untuk mendapatkan status berkenaan?” tanya Mohd Ali.

Katanya, usaha mendapatkan pengiktirafan itu mengambil masa selama lapan tahun.

Apapun, Shafie berkata pihaknya akan mengadakan mesyuarat dengan kerajaan Pulau Pinang minggu depan.

Mesyuarat dengan Kerajaan Pulau Pinang untuk melihat semula projek-projek pembinaan hotel yang telah diluluskan sebelum Georgetown diiktiraf sebagai tapak warisan dunia oleh UNESCO.

No comments:

Post a Comment