Thursday, November 20, 2008

UMNO TANAH MERAH YANG ‘BERDARAH’

Bahagian Pertama

Apakah tindakan memecat keahlian Ahli Jawatankuasa UMNO Bahagian Tanah Merah, Abdul Rahman Ibrahim semalam boleh menjernihkan Bahagian UMNO Tanah Merah?
Juga apakah tindakan itu mampu menjamin UMNO menang di Tanah Merah dalam pilihan raya umum akan datang?

Malam semalam saya menerima sms daripada seseorang (mungkin dari Tanah Merah) yang berkata: “Apa yang dilakukan oleh seorang AJK Bahagian Tanah Merah adalah ‘wake-up’ call’ kepada kepimpinan UMNO Pusat, kalau scenario kejadian di Tanah Merah ini tidak didengar dan masih lagi lena ia akan melengkapkan syarat kejatuhan UMNO seluruh negara.Sebagai ahli jawatankuasa yang terpanggil dan mempunyai obligasi terhadap kekuatan dan keutuhan UMNO. Walaupun beliau sedar beribu risiko dihadapi, namun kecintaan kepada UMNO beliau sanggup membakar diri untuk member cahaya harapan kepada UMNO yang nyata saban hari semakin gelap. Apakah peristiwa ‘Singapura dilanggar Todak’ akan berulang. Apakah kita yang waras ini mahu bersekongkol dengan para ‘sibebal yang tidak sabar’ berleluasa dan ‘bermaharajalela dalam UMNO. Tepuk dada tanya selera.”

Saya cuba membelek-belak balik laporan akhbar mengenai kes berkenaan. Mahu membaca semula kejadian yang berlaku dan bagaimana ia berlaku.

Persoalan 1: Benarkah Abdul Rahman membawa kes ke mahkamah kerana meminta mahkamah menghalang mesyuarat bahagian atau beliau ‘meminta mahkamah menghalang 32 ahli UMNO bahagian itu menghadiri mesyuarat berkenaan”.

Seingatan saya Abdul Rahman mengemukakan saman pemula dan mendapat perintah Mahkamah Tinggi Kota Bharu bagi menghalang 32 ahli termasuk bekas Ketua Pemuda, Ikmal Hisham Abdul Aziz menghadiri mesyuarat bahagian tersebut, bukan menghalang mesyuarat dilangsungkan.

Ini dua perkara yang sangat-sangat berbeza.

Persoalan 2: Jika Abdul Rahman dihukum kerana Ibu Pejabat UMNO melalui peguamnya membela hanya 32 ahli UMNO di Tanah Merah, bagaimana dengan ahli-ahli lain dalam Bahagian UMNO Tanah Merah. Apakah mereka tidak wajar mendapat ‘layanan istimewa’ sedemikian? Apa istimewanya ’32 ahli UMNO berkenaan”?

Persoalan 3: Siapa pula yang mengumumkan penagguhan mesyuarat perwakilan UMNO Tanah Merah tempoh hari, apakah ia dibuat oleh Pengerusi mesyuarat atau Peguam UMNO? Bolehkah peguam UMNO menghentikan mesyuarat dan atas alasan perintah mahkamah?

Persoalan 4: Apakah kes Abdul Rahman ini dilakukan sebagai tindakan awal atau selepas gagal mendapat ‘keadilan sewajarnya’ daripada Ibu Pejabat UMNO.

Persoalan 5: Apakah ada surat tunjuk sebab kepada Abdul Rahman dan kenapa beliau tidak boleh dipecat keanggotaan. Apakah Abdul Rahman mengabaikan surat itu?

Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata semalam, Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan UMNO yang bersidang kelmarin juga memutuskan Abdul Rahman tidak boleh merayu untuk menganggotai semula UMNO.

‘‘Kita telah menggugurkan keahlian beliau pada 4 November lepas kerana tindakannya membawa masalah parti ke mahkamah. Ia berkuat kuasa serta-merta,’’ katanya dihubungi Utusan Malaysia semalam.

Kata Tengku Adnan, Abdul Rahman dipecat berikutan tindakannya mengemukakan saman meminta mahkamah menghalang mesyuarat bahagian itu diadakan baru-baru ini.

Pada 8 November lalu, persidangan Perwakilan UMNO Bahagian Tanah Merah, Kelantan yang berlangsung di Sekolah Menengah Teknik terpaksa ditangguhkan atas arahan Ibu Pejabat UMNO.

Ini ekoran Abdul Rahman yang mengemukakan saman pemula dan mendapat perintah Mahkamah Tinggi Kota Bharu kelmarin bagi menghalang bahagian itu meneruskan persidangan.

Saya belum mahu mengulas lanjut, cuma mengemukakan pentanyaan-pertanyaan yang mungkin boleh direnungkan bersama.

Seperti saya katakana sebelum ini, Bahagian UMNO Larut dan Tanah Merah boleh menjadi kajian kes penting untuk memantapkan UMNO.

(Tunggu Bahagian Kedua)

No comments:

Post a Comment