Tuesday, October 28, 2008

SUKARNYA MENDAPAT MAKLUMAT

Sukarnya mendapat maklumat terkini mengenai pemilihan UMNO yang benar-benar sahih.
Tidak pasti orang lain tetapi saya menghadapi masalah mengumpul maklumat apabila sumber berita semuannya berbeza sama ada daripada sumber rasmi seperti Bernama atau Utusan Malaysia serta daripada portal berita seperti Malaysiakini dan Agendadaily.

Usaha Agendadaily dan Malaysiakini sebagai antara yang terbaik sejauh ini selain Bernama dan Utusan Malaysia yang kadang-kadang agak ketinggalan.

Laporan mengenai jumlah Bahagian UMNO yang sudah bersidang pun pening dibuatnya. Bernama mengatakan sehingga 27 Oktober (semalam), sebanyak 102 sudah bersidang.

Malaysiakini pula melaporkan 103 sudah bermesyuarat dan Utusan Malaysia juga mengatakan 103 tetapi Agendadaily melaporkan 105 UMNO Bahagian telah selesai mengadakan Persidangan Perwakilan masing-masing. Ini bermakna ada 86 lagi UMNO Bahagian yang belum mengadakan persidangan perwakilan mereka.

Lalu cuba ke portal umno-online (http://irc-malaysia.com) lagi tidak boleh diharap. Tidak payah disebutlah.

Sepatutnya pada musim seperti ini laman web UMNO smenjadi tempat rujukan rasmi tetapi itulah keadaan sebenar sumber maklumat UMNO. Tidak boleh diharap!

Inilah masalahnya dengan UMNO, orang lain ada portal, kita mahu ada portal, orang ada website, kita ada website. Walaupun ada usaha menyediakan maklumat pada pautan memgenai pemilihan tetapi tidak juga di update.

Nak harapkan laman UMNO negeri-negeri? Laman UMNO Pahang menunjukkan kemaskini terkini pada Februari 2008.

Cuba juga cari laman web UMNO Sabah tidak juga jumpa, begitu juga dengan Perak. Melaka, Negeri Sembilan dan Kelantan.

Umno Selangor pula yang terbaru ialah berita 13 September bertajuk “Anwar Berdolak-dalik Tentang Rancangan Ambil Alih Kerajaan” sementara cerita terbaru mengenai Ketua Perhubungannya iaitu Tan Sri Muhammad Muhd.

Taib ialah ketika menawarkan diri untuk kembali merebut kerusi Naib Presiden pada pemilihan Disember ini” (Tarikhnya ialah
Bayangkanlah, betapa maklumat mengenai pertandingan yang begitu penting seperti ini daripada UMNO termasuk dari Ibu Pejabat UMNO Kuala Lumpur pun tidak ada.

Dengan berbezanya jumlah bilangan mesyuarat yang dilaporkan daripada empat sumber di atas, maka berlakunya juga perbezaan nombor pencalonan,

Malaysiakini melaporkan, Datuk Seri Najib Tun Razak mendapat pencalonan ke-103 untuk jawatan presiden . Muhyiddin pula dikatakan memperolehi 65 pencalonan.Manakala dua lagi calon - Datuk Mohd Ali Rustam mendapat 23 pencalonan manakala Tan Sri Muhammad Muhd Taib mendapat 17 pencalonan.

Untuk jawatan Timbalan Presiden Datuk Seri Hishammuddin Hussein (85), Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi (62), Datuk Seri hafie Apdal (46), Datuk Khaled Nordin (50) dan Datuk Syed Hamid Albar (22).

Utusan Malaysia pula berkata, Najib mendapat 101, Muhyiddin 63, Mohd Ali Rustam (23) dan Muhammad (15).

Untuk Naib Presiden Utusan Malaysia menyebut Hishammuddin Tun Hussein (83), Zahid (58), Shafie (50) dan Khaled (49).

Bernama berkata Najib menyapu bersih 102 pencalonan sehingga kini sementara Muhyiddin mara dengan jumlah 65 pencalonan. Muhammad mendapat 15 manakala Ali Rustam masih kekal dengan 22 pencalonan.

Hishammuddin pula dengan 85 pencalonan, Zahid (62), Khaled (50), Mohd Shafie (45) dan Syed Hamid (22).

Bilakah agaknya akan ada satu sistem maklumat yang baik untuk memudahkan rujukan bagi tujuan dan penyelidikan khususnya mengenai UMNO.

Waktu ‘main-main tunjuk kertas’ tidak sesuai lagi ketika ini apa lagi pemilihan ini penting bukan seperti pemilihan biasa.

Ia bagi menentukan Presiden dan Timbalan Presiden yang akan menjadi Perdana Menteri dan Timbalannya yang kedua-duanya dari UMNO.

Pada ketika tokohnya begitu gah, sistem penyaluran maklumat mengenai pemilihan UMNO begitu lemah.

Masa masih ada, sebaik-baiknya diperbetulkan semua ini supaya UMNO bukan sahaja gah dari segi nama dan ketokohan pemimpinnya tetapi juga sistem maklumat untuk tujuan penyelidikan, penyaluran dan penyampaian yang berkesan dalam abad ke 21 ini.

No comments:

Post a Comment