Wednesday, October 29, 2008

KHALID TIDAK BERJIWA MELAYU?

Terkejut juga bila mendengar Menteri Besar Selangor mementingkan orang bukan-Melayu di PKNS dan kebetulan saya membaca sebuah posting dalam blog ohsedapnya.blogspot.com hari ini yang mengulas tajuk berkenaan.

Sikap Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim ini benar-benar mengguris hati orang Melayu kerana beliau jelas tidak yakin dengan keupayaan pengurusan oleh orang Melayu.

Selepas berpuluh tahun PKNS maju dan membangunkan Selangor, apakah Khalid tidak mengiktiraf kejayaan pengurusan Melayu dan perlu pengurusan tertinggi PKNS ditukar kepada bukan Melayu?

Nasib baik juga Pas bertindak cepat bagi menyedarkan “Melayu Mudah Lupa” ini.

Saya perturunkan posting tersebut untuk sama-sama kita merenungi bagaimana PKNS dikatakan meminggirkan pengurusan Melayu.

PKR PINGGIR PENGURUSAN MELAYU





Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor diterajui Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim semakin hilang punca.
Kini ia mempersendakan keupayaan kepimpinan dan pengurusan Melayu apabila menganggap kakitangan Melayu di PKNS tidak layak memegang jawatan Pengurus.

Isu kekosongan jawatan Pengurus Besar PKNS menimbulkan kontroversi apabila semalam Abdul Khalid mengumumkan pelantikan Timbalan Pengurus Korporat dan Akaun PKNS, Low Siew Moi memangku jawatan itu selama setahun.

Kenapa sementara? Tidak adakah kakitangan Melayu yang berpengalaman di PKNS sendiri?
Tanyalah diri sendiri secara ikhlas,

Kalau syarikat bukan-Melayu, apakah pengurus besar dilantik daripada kalangan Melayu, walapun ramai yang layak?

Apakah syarikat besar milik rakan pemimpin PKR selain syarikat-syarikat milik MCA, Gerakan atau MIC mengambil pengurus Melayu?

Berterus-terang sajalah.

Nyatakanlah segala-galanya dilakukan PKR untuk menarik sokongan orang Cina walaupun korbankan jawatan yang sepatutnya diisi orang Melayu.

Penjelasan Abdul Khalid bahawa pengalaman Low amat berguna bagi membantu kerajaan negeri melaksanakan penyusunan semula dalam operasi dan aktiviti PKNS adalah alasan.

Apakah selama ini PKNS tidak beraspirasi untuk menjadi organisasi yang terbaik di rantau ini, tetapi juga dalam usahanya memulakan projek pembangunan semula perumahan baru di Petaling Jaya, Kajang dan Klang?

Apakah hanya di bawah Pakatan Rakyat baru PKNS ‘sedar daripada lenanya?”

Hari ini, wakil pegawai dan kakitangan PKNS yang diketuai Presiden Persatuan Pegawai Kanan PKNS , Idris Ishak juga menyerahkan memorandum bantahan kepada Menteri Besar mengenai pemangkuan jawatan itu oleh Low.

Pas bertindak cepat apabila mempersoalkan kenapa dua pegawai paling kanan PKNS iaitu Timbalan Pengurus Besar Pentadbiran, Md Nasir Md Arshad dan Timbalan Pengurus Besar Teknikal, Abdul Ghani Hassan tidak dipertimbangkan untuk mengisi jawatan itu.

Pas mahukan pemilihan dibuat daripada kalangan orang kanan dalam PKNS atau bakat luar untuk mengisi jawatan itu.

Sehubungan itu, katanya Pas Selangor akan bermesyuarat bagi memilih calon yang sesuai untuk diketengahkan untuk mengisi jawatan itu dan menurutnya setakat ini parti itu sudah mempunyai dua calon untuk mengisi jawatan itu.

Dr Hasan tidak menolak jika calon itu adalah orang politik dan menurutnya apa yang penting ialah calon itu bersikap profesional dan dapat menjalankan tugas dengan baik.

Ditanya mengapa Pas membantah pelantikan Low, Dr Hasan berkata parti itu berpendapat Md Nasir dan Abdul Ghani lebih layak dipertimbangkan kerana mereka sudah lebih 30 tahun berkhidmat dan menyumbang kepada PKNS.

Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Dr Hasan Mohamad Ali mengadakan pertemuan dengan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim semalam bagi membincangkan isu pemilihan Pengurus Besar PKNS berikutan persaraan Datuk Harun Salim, hujung bulan ini.

Pengurus Besar terdahulu, Dato’ Harun Salim bersara hujung Oktober ini. Persoalannya kenapa pula Harun tidak dilanjutkan tarikh persaraannya?

Pada sidang media selepas pertemuan itu, Dr Hasan berkata Menteri Besar menyatakan kesediaan memendekkan tempoh pemangkuan Low jika Pas mampu mendapatkan calon pengganti pengurus besar yang berkaliber, profesional dan mempunyai pengalaman mengendalikan organisasi bersaiz seperti PKNS.

Abdul Khalid yang mempertahankan Low berkata pemilihannnya kerana profesionalisme dan keupayaan mentadbir yang ditunjukkannya di dalam PKNS.

menjelaskan pelantikan Low Siew Moi sebagai pemangku pengurus besar Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) adalah bersifat sementara sehingga calon yang sesuai dilantik.
Menteri Besar Selangor berkata pada masa sama Lembaga Pengarah PKNS berusaha mendapatkan pengurus besar yang berkaliber, berwibawa, beretika dan berkebolehan untuk membawa perbadanan itu ke era baru.

“Dalam hal ini, Puan Low mengakui agar peneraju PKNS yang baru mestilah seorang bumiputera yang profesional dan mempunyai pengalaman dalam pembangunan hartanah, pembangunan semula dan disegani oleh komuniti hartanah,” katanya.

Jelas Abdul Khalid lagi, pencarian calon pengurus besar di kalangan pegawai kanan yang sedang berkhidmat di PKNS sudah diusahakan.

“Namun, ada beberapa sebab tentang perlunya juga kita mencari calon di luar PKNS. Antara sebabnya, PKNS berkehendakkan pegawai yang profesional dalam aspek hartanah, di samping mempunyai kelayakan dalam bidang pengurusan hartanah, kejuruteraan, seni bina atau jurunilai untuk mengetuai PKNS memulakan projek pembangunan semula,” katanya.

Beliau turut menyatakan rasa kesal apabila mendapati pengalaman PKNS dalam usaha memartabatkan kaum Melayu dalam bidang perniagaan khususnya pembangunan hartanah tidak membanggakan.

“Ini disebabkan lebih 75 peratus daripada projek yang dilaksanakan diberi kepada syarikat bukan Melayu baik secara langsung mahupun tidak langsung,” katanya.

Abdul Khalid berkata kerajaan Pakatan Rakyat amat mementingkan pentadbiran secara telus dan bertanggungjawab serta berpendapat PKNS perlu mengubah corak pentadbiran supaya menghayati dan melaksanakan kepentingan itu.

Dan apabila merumuskan bahawa “Sesungguhnya tindakan yang radikal perlu dilakukan bagi ‘membersihkan’ PKNS supaya ia betul-betul mencapai matlamat asal untuk memberi fokus kepada perniagaan pembangunan hartanah yang diceburi”, ssudah sah ada ‘udang di sebalik Maggie”.

Alasan PKNS mahu meningkatkan sosio-ekonomi masyarakat terutama masyarakat Melayu yang mahu bekerja keras dan berusaha tanpa ihsan daripada mana-mana pihak hanyalah manis di bibir.

Janganlah kerana mementingkan sokongan politik bukan-Melayu, kerajaan PKR mengamalkan dasar biar ‘menang sorak, kampong tergadai’ dan sanggup menyerah dan menggadai segala-galanya!
(29 Oktober 2008)

No comments:

Post a Comment