Sunday, April 8, 2018

ADA RAHMAT DI SEBALIK TEKANAN ROS, BARISAN NASIONAL TERHADAP PH...



Penggunaan satu logo – PKR – oleh Pakatan Harapan (PH)  bukan sahaja bersejarah. Ia tidak seperti ketika  Pakatan Rakyat sebelum ini di mana parti-parti yang bertanding seperti ‘enau alam belukar, melonjakkan pucuk masing-masing’.

Kali ini semua pihak perlu melonjakkan satu nama sahaja – PKR – sama ada dalam konteks logo, bendera atau parti yang diwakili mereka berdepan dalam pilihan raya.

Biarpun PH melalui PKR akan melalui beberapa penyesuaian termasuk dalam konteks pentadbiran, watikah untuk calon, logistik dan sebagainya, namun tempoh yang ada dipercayai mampu untuk membolehkah PKR mengorak langkah sewajarnya.

Persetan dengan pandangan mengatakan akan wujud banyak masalah dalaman PH berikutan penggunaan logo PKR pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14)  nanti.

Kata-kata itu  dibuat berasaskan kononnya wujud perbezaan ideologi dan sikap menegakkan kepentingan masing-masing yang ada pada pemimpin dan penyokong parti, yang diramalkan memang sukar untuk menerima satu logo.

Ada juga pandangan, keputusan menerima satu logo itu akan mengelirukan ahli.

Malah ada meramalkan akan wujud perbalahan sesama penyokong.

Namun sejauh ini logo PKR diterima baik oleh semua pihak. yang penting semua pihak berkorban demi menentang Barisan Nasional (BN) dan menumbangkan kerajaan pimpinan Najib Razak.

Malah, dalam persetujuan dan penetapan penggunaan satu logo ini  - biarlah rakyat menilai.

Dalam meraikan kejayaan dan persetujuan menggunakan logo PKR ini, rasanya tidak lengkap jika tidak direnung kembali bagaimana semua peristiwa berlaku sebelum ini mempunyai hikmahnya yang tersendiri.

Hakikatnya adalah suatu ‘blessing in disguise’ kepada semua pertelingkahan yang berlaku dan usaha kerajaan melalui Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (RoS) yang cuba melenyapkan Parti Pribumii Bersatu Malaysia (PPBM) dan PH sebaliknya perkara lain yang memeranjatkan pemimpin BN/UMNO dan Najib Razak pula yang berlaku.

Kejayaan RoS bagi  menggagalkan pendaftaran PH,  selain pertelingkahan dalaman PH mengenai penggunaan logo di negeri-negeri tertentu sebenarnya adalah suatu rahmat besar bagi mereka yang menentang kerajaan pimpinan Najib.


Secara logik akal, ramai tertanya-tanya bagaimana boleh keadaan di mana pada suatu ketika, logo PBM yang dicadangkan digunakan untuk beberapa negeri tetapi kini semuanya berubah kepada logo PKR?

Pertikaian mengenai penggunaan logo PPBM di negeri-negeri seperti Kelantan dan Terengganu agak hangat.

Maka terkeluarlah suara-suara supaya di sesetengah negeri logo AMANAH sewajarnya digunakan. Bukan sahaja di Kelantan dan Terengganu logo AMANAH dikatakan wajar digunakan, tetapi juga di Kedah.

Keadaan menjadi semakin hangat apabila semuanya  tidak menjadi bagi PPBM apabila RoS mengancam akan menggagalkan pendaftaran parti PPBM.

Akibatnya, harapan penyokong  AMANAH semakin tinggi khususnya di Kelantan dan Terengganu bahawa logo mereka pasti akan digunakan.
Sesetengahnya menjadikan isu logo AMANAH ini  sebagai tular utama di Kumpulan WhatsApp.

Sebelum itu  isu logo PH turut menjadi kemelut penting dalam pakatan itu selepas semua parti bersetuju untuk menggunakannya.

Maka gegak gempitalah seluruh Malaysia kononnya logo PH akan menjadi simbol perjuangan mereka dalam menentang BN dan rejim kleptokrasi.

Ia bagaimanapun tidak diluluskan.

RoS bagi pihak kerajaan BN menolak kelulusan PH itu dan seterusnya secara automatik logo mereka turut tidak diluluskan.

Maka banyak pihak mempersendakan bahawa DAP akan memainkan peranan utama dalam  PH apa lagi Tun Dr Mahathir Mohamad secara sinis mengatakan akan mengguakan logo DAP.

Riuh rendahlah para penyokong BN mempersendakan Dr Mahathir dan PH kononnya DAP sudah mengetuai PH untuk pilihan raya. Seterusnya DAP juga dikatakan akan menguasai Putrajaya dan  memerintah Malaysia.


Di sebalik kedudukan ini, AMANAH berusaha  menonjolkan logo mereka sekali lagi selepas RoS kelihatan cuba menyusahkan PPBM untuk tujuan pendaftaran parti dan penggunaan logonya.

Di sebalik kepayahan ini, ada pemimpin PPBM begitu marah apabila ada pihak menyarankan agar dibuat strategi supaya bersiap sedia dengan langkah seterusnya sekiranya ‘Logo Bunga’ tidak diluluskan.

Sehingga ke hari  terakhir ‘hayat PPBM’, pemimpin PPBM tetap berharap logo mereka dapat digunakan. Di sebalik itu, AMANAH pula semakin menionjolkan dirinya agar logo mereka digunakan sekurang-kurangnnya di dua negeri.

Sementara PKR pula kelihatan tenang setenangnya.

Sesuai dengan kedudukannya sebagai antara parti pembangkang tertua bersama-sama DAP – PKR ‘cool’ dalam kerenah perebutan pengunaan logo antara PPBM dan AMANAH.

Akhirnya, selepas PPBM ‘dibubarkan sementara’ oleh RoS, Majlis Presiden mmbayangkan akan membuat keputusan mengenai penggunaan satu logo.

Rahmat Allah swt yang datang itu tidak ada siapa menjangkakan apabila logo PKR diberitakan akan dipersetujui untuk digunakan pada ketika  ada serangan daripada penyokong AMANAH di Terengganu untuk menolak usaha itu.
Caci dan maki hamun kepada pemimpin PKR dilemparkan selepas ada berita bahawa Dr Mahathir, Lim Guan Eng dan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail bersetuju agar logo PKR digunakan.

Apabila pengumuman logo PKR digunakan, jelas sekali semua pihak menerimanya kecuali beberapa kerat yang tetap mahukan logo parti mereka tetap digunakan.

Kini, yang penting selepas pemimpin tertinggi PH sudah mengumum dan menerima logo PKR,  semua pihak wajar menerimanya dengan hati terbuka.

Tuduhan bahawa penggunaan logo PKR sebagai cara  untuk menutup ‘agenda DAP dalam PH” hanya kata-kata pihak yang terlalu bimbang dengan solidariti yang begitu terserlah di kalangan rakyat yang menyokong pembangkang.

Penggunaan logo PKR yang tidak pernah difikir atau terfikir sebelum ini sebenarnya sangat simbolik dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang masih dipenjara.

Menariknya, yang  mengetuai barisan menegakkan logo dan bendera PKR  ini pula ialah Dr Mahathir – pernah bermusuh dengan Anwar sebelum ini.

Jelas sekali persahabatan mereka  membawa satu rahmat yang besar - perpaduan dalam PH kini tidak boleh dikhuatiri dan dipertikaikan lagi.
PH kini adalah suatu pakaran yang begiru padu.

Untuk kali pertamanya dalam sejarah pilihan raya di Malaysia, pakatan pembangkang akan bertanding di bawah satu logo.

Ia akan berdepan dengan BN yang semakin gogah dengan krisis dalaman khususnya pererbutan kerusi antara komponenannya.

Rakyat turut mengasak kerajaan BN dengan isu-isu besar seperti rasuah, penyalahgunaan kuasa, isu moral pemimpinnya, kleptoktasi dan kerajaan yang tidak memahami kehendak dan naluri rakyat.

Ternyata, sebagai masyarakat beragama di Malaysia, kita kena ingat, apa sahaja helah dan usaha BN untuk melemahkan lawan mereka – PH - tidak akan berlaku jika tidak diizinkan Tuhan.

Manusia merancang, namun Tuhan menentukan segala-galanya!

1 comment:


  1. شركة تنظيف منازل بالجبيل افضل شركة خدمات منزلية بالجبيل نظافة شاملة مع التعقيم والتلميع وابادة الحشرات شركة تنظيف بالجبيل شركة المثالية هي افضل شركة نظافة بالجبيل والمنطقة الشرقية تقدم لعملائها افضل جودة وارخص الاسعار بالاضافة الي تقديم الخدمات من خلال عمالة مدربة وذات خبرة كبيرة بمجالات التنظيف ومكافحة الحشرات , فلا تتردد في الاتصال بشركة تنظيف بالجبيل للحصول علي كل ما هو مميز ولضمان الحصول علي منزل امن نظيف راقي خالي من المواد الضارة والميكروبات

    شركة تنظيف منازل بالجبيل
    شركة تنظيف بالجبيل

    ReplyDelete