Wednesday, February 14, 2018

BERSELEHENG - DR MAHATHIR TIDAK BOLEH JADI PERDANA MENTERI?



Perkara berseleheng (bahasa Kelantan bermaksud tidak bersependapat atau krisis kecil) bukan satu kesalahan besar seperti menentang atau menderhaka kepada pemimpin.

Cumanya, tiada siapa boleh memberikan sebab sebenar apabila  berlakunya seleheng antara pihak tertentu.

Malah seleheng dikatakan punca pingat ditarik balik oleh pihak istana. Namun ini bukanlah suatu perkara yang boleh dianggap istimewa dan luar biasa.

Ada seseorang mengemukakan pertanyaan  “apakah masih viable dan feasible lagi hasrat Pakatan Harapan (HARAPAN) untuk menobatkan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri jika dapat menawan Putrajaya melalui pilihan raya, apabila pingat gelarannya ditarik balik?

Menurut yang sibertanya itu, “dalam keadaan pihak yang mempunyai budi bicara ke atas perlantikan ini telah memutuskan bahawa beliau (Dr Mahathir) “ada cukup kesalahan atau dosa” yang membayangkan masa depan bagi bekas Perdana Menteri 22 tahun itu menjadi Perdana Menteri sekali lagi, seakan 'gelap'.

Malah orang itu berhujah : “Adalah diyakini bahawa penarikan balik Darjah Kerabat kepada Tun Dr Mahathir Mohamad ini bukan berpunca dari orang politik dan tidak dipengaruhi oleh pertimbangan politik kerana ia adalah kuasa prerogatif yang tidak didorong oleh mana-mana pihak lain selaras dengan peruntukan Perkara 45(1) Undang-Undang Perlembagaan Tubuh Kerajaan Kelantan.

Peruntukan ini menyebut bahawa Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan bolehlah menarik balik mana-mana pangkat atau gelaran atau pingat-pingat kehormatan yang telah dikurniakan kepada mana-mana penerimanya jika pada pertimbangan Baginda ada cukup kesalahan atau dosa yang telah dilakukan oleh penerimanya yang mengharuskan diperbuat demikian.”

Orang ini tidak memperkatakan secara khusus apa dosa atau kesalahan Dr Mahathir tetapi mengemukakan pertanyaan apakah Dr Mahathir ‘masih boleh dilantik Perdana Menteri’.

Persoalan asas beliau ialah,  oleh kerana Yang di-Pertuan Agong, Baginda mempunyai budi bicara yang luas, termasuk di dalam urusan perlantikan Perdana Menteri, di mana Perkara 40 (2) (a) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan secara jelas bahawa “Yang di-Pertuan Agong boleh bertindak menurut budi bicaranya pada melaksanakan fungsi melantik seorang Perdana Menteri”, maka tidakkah nanti akan timbul masalah jika HARAPAN menguasai Putrajaya?

Sebelum melihat kepada apa kesannya penarikan balik pingat itu, elok juga jika dilihat kepada tindakan Istana Kelantan berbuat tindakan terhadap dua individu lain

Ada spekulasi bahawa ia ada kaitan dengan krisis Istana Kelantan pada 1990-an dan tindakan pemimpin Parti AMANAH ‘kononnya mempoerguna Tengku Muhammad Petra’ di ceramah mereka sejak beliau menyertai parti itu pada September 2016.

Malah dikatakan  pada satu ceramah, pemimpin AMANAH memperkenalkan Tengku Muhammad sebagai “bapa saudara Yang di-Pertuan Agong” sebagai menyokong perjuangan mereka yang menyebabkan Istana Kelantan kurang gembira.

Perbuatan itu dikatakan faktor berlakunya seleheng antara AMANAH serta pemimpinnya dengan Istana Kelantan.


Sebenarnya, apa yang berlaku kepada Tun Dr Mahathir Mohamad, Husam Musa atau juga Wan Rahim Wan Abdullah bukan sesuatu asing.

Ini  kerana di Terengganu, ia juga berlaku kepada Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman sebelum ini.

Pingat ditarik balik  tetapi sebab-sebabnya sangat berlainan. Di Kelantan kerana faktor politik tetapi di Terengganu kerana faktor pentadbiran.

Jika di Kelantan, ada pula pihak menganggap tindakan Istana Kelantan  itu kerana ‘kesan pelanggaran Baiah’ oleh Husam dan Wan Rahim kerana keluar dari PAS, bagaimana dengan Dr Mahathir dan Ahmad Razif?

Sultan yang menganugerah dan Sultan boleh menarik balik keistimewaan itu. Dalam konteks ini, tiada perkataan malu atau zalim. Yang ada hanyalah redha.

Di pihak pemberi pula itu haknya dan jika pada waktunya dirasakan perlu dipulangkan, sudah pasti akan dipulangkan. Namun, jangan lari daripada semuanya ditetapkan oleh Allah swt.

Seperti dalam kes Ahmad Razif, daripada bergelar Datuk Seri, beberapa ketika dengan Encik atau Cik gu sahaja dan kini kembali Datuk Seri.

Juga, apakah penarikan pingat itu akan menjejaskan reputasi politik ketiga-tiga mereka?

Rasanya tidak sebesar mana. Cuma ada spekulasi mengatakan pintu untuk Husam menjadi Menteri Besar jika Pakatan Harapan (HARAPAN) menang sudah tertup rapat (rapat jip kata orang Kelantan).


Persoalannya, jika tidak Husam, apakah tiada pemimpin lain yang layak, khususnya daripada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM)? 

Malah, dispekulasikan sekiranya  Husam menang kerusi Parlimen, beliau juga tidak akan dipersetujui untuk dilantik Menteri Kabinet. Ini andaian semata-mata kerana bukan semua perkara mengenai perlantikan Kanibet ada di tangan Yang DiPertuan Agong (Sultan Muhamad ke V).

Atau spekulasi berkenaan kerana dendam kepada Husam yang mahu melihat karier politiknya berkubur dan jika hidup pun sekadar ADUN atau Ahli Parlimen sema-mata.

Berkaitan dengan  Dr Mahathir pula bagaimana?

Apakah akan ada lagi penarikan pingat selepas Dr Mahathir dan isteri memulangkan pingat kepada Istana Selangor pertengahan Disember 2017 lalu dan terbaru oleh Istana Kelantan pada 6 Februari lalu?

Apakah beliau tidak akan diterima menjadi Perdana Menteri sekiranya HARAPAN menang pilihan raya kesan daripada penarikan pingat berkenaan?

Apakah ‘isu yang berkaitan istana Kelantan’  mahu dibawa ke Pusat hanya kerana Sultan Muhamad V kini menjadi Yang di-Pertuan Agong?

Tidak wajar dispekulasikan bahawa tindakan Istana Kelantan menarik balik Darjah Kerabat kepada Dr Mahathir hanya berpunca daripada pertimbangan pihak istana bahawa ada cukup kesalahan atau dosa yang telah dilakukan oleh Dr Mahathir yang bertepatan pula dengan sumpah Baginda untuk memeliharakan Agama Islam dan memerintah secara adil dan aman.

Apakah Dr Mahathir menggugat keamanan dan wujudnya ketidakadilan sedangkan beliau belum pun memegang kuasa.


Isu ini memerlukan penyelesaian politik dan pentadbiran, selain mengambil kira kehendak rakyat ramai.

Kebijaksanaan Istana Negara dan Majlis Raja-Raja akan menentukan perkara ini.

Memandangkan menurut Perkara 43 (2) (a) Perlembagaan Persekutuan bahawa Yang di-Pertuan Agong hendaklah melantik sebagai Perdana Menteri untuk mempengerusikan Jemaah Menteri “seorang ahli Dewan Rakyat yang pada hematnya mungkin mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat itu”,  Istana Negara pastinya akan juga melihat kepada kehendak rakyat.

Apakah Raja-Raja Melayu termasuk Istana Negara tidak akan mengambil kira kemahuan rakyat?

Malah, adalah lebih baik untuk rakyat dan negara - jika benar ada seleheng antara Dr Mahathir dan Istana Kelantan atau mana-mana istana -  diatasi melalui perundingan dan meletakkan kepentingan rakyat dan negara mengatasi segala-galanya.

Pemuafakatan baik antara parti yang mendapat majoriti sokongan rakyat  dengan pihak istana, khususnya Istana Negara perlu diwujudkan demi kesejahteraan rakyat.

Bergantunglah kepada penasihat kedua-dua pihak untuk mencapai kata sepakat.

Matlamatnya, bukan mencari perbezaan -  selepas runtuhnya  pemerintahan Najib Razak selepas Pilihan Raya Umum ke-14 nanti – sebaliknya formula untuk pemerintahan yang adil dan saksama untuk semua rakyat negara ini.

Inilah antara ujian getir yang perlu difikirkan dan jangan ada pihak yang cuba menggunakan ‘kerengganan antara pentadbiran negara dengan Istana’ bagi mengucar-kacirkan keadaan.

Sekiranya jalan keluar yang baik dapat dicapai, rakyat dan negara yang akan mendapat I,buhan besar daripadanya.

Pada ketika itu, isu penarikan pingat tidak akan timbul lagi.

Malah kemungkinan pingat dengan darjat lebih tinggi lagi akan dianugerahkan kembali kepada mereka yang ditarik pingat sebelum ini.

Harapan rakyat adalah untuk melihat institusi pentadbiran negara dan istana bergandingan rapat demi masa depan, keharmonian  serta  kesejahteraan semua bukan  sebaliknya.

Kerana itu isu penarikan pingat khususnya terhadap Dr Mahathir biarpun dilihat sebagai suatu ‘krisis kepimpinan politik dan istana’ tetapi hakikatnya ia suatu ‘kocakan kecil dalam sebiji cawan’ yang akan kembali tenang sekiranya kedua-dua pihak tidak menjadikannya sebagai suatu krisis berterusan.

Yang pentinf semua pihak perlu berlapang dada dan meletakkan kepentingan rakyat dan negara mengatasi segala-galanya.

DAULAT TUANKU!

No comments:

Post a Comment