Thursday, May 9, 2013

JAWATAN MENTERI BESAR - 'KUN FAYA KUN' JIKA UNTUK AHMAD SAID MAKA AHMAD SAIDLAH!!!


"Beliau (Ahmad Said) mendiamkan diri untuk tidak mengeruhan keadaan. Jawatan Menteri Besar atau apa-apa jawatan pun bukan mutlak milik seseorang. Menteri Besar ditentukan oleh pucuk pimpinan dan diperkenankan oleh Sultan. Paling atas yang menentukan ialah Pencipta Alam Semesta. Apa juga kehendaknya akan berlaku. ‘Kun Faya Kun’."

Yang pasti kali ini, tiada rakyat yang ‘cuba tunjuk kuasa’ kepada pihak istana walaupun ada ura-ura Menteri Besar sekarang akan diganti.

Rakyat tenang menunggu keputusan pucuk pimpinan dan rakyat juga bersabar dan menerima apa sahaja keputusan atau perkenan Sultan Terengganu dalam isu perlantikan Menteri Besar yang baru.

Kita rasa teruja dan bangga dengan pendirian Datuk Seri Ahmad Said yang menasihati rakyat Terengganu agar menghentikan segala spekulasi dan khabar angin.

Beliau meminta agar semua rakyat Terengganu untuk bersatu hati dan berpadu tenaga demi kesejahteraan negeri tercinta ini.

Sebagai Pengerusi Barisan Nasional Terengganu beliau berterima kasih kepada semua rakyat yang telah menunaikan tanggungjawab dalam PRU13 serta berdiri teguh dibelakang kepimpinan parti.

Menurutnya, Pengerusi BN, Datuk Seri Najib Tun Razak sedang melakukan pelantikan secara berperingkat untuk ketua menteri dan menteri besar di negeri-negeri yang dimenangi parti komponen itu. Ahmad Said menjelaskan, masih ada beberapa negeri yang belum dilantik ketua menteri dan menteri besar untuk penggal yang baru ini.

"Memandangkan isu perlantikkan Menteri Besar Terengganu kini menjadi topik hangat, saya mengambil kesempatan untuk menjelaskan kedudukan perkara ini.


"Bagi negeri Terengganu saya difahamkan Perdana Menteri selaku Presiden Umno akan mengeluarkan surat watikah dalam masa terdekat dan saya meminta agar semua rakyat negeri ini bersabar," katanya, semalam.

Beliau menambah, kelewatan ini turut berpunca daripada kesibukan Najib dalam menguruskan pelantikan menteri besar dan ketua menteri di negeri yang dikuasai BN.

Sebelum ini sejak 6 Mei lalu, beberapa negeri yang dikuasai telah diberikan watikah pelantikan menteri besar.

Dalam pada itu, Ahmad juga menyeru kepada semua pihak menghentikan segala spekulasi dan khabar angin.

Katanya, rakyat Terengganu perlu bersatu hati dan berpadu tenaga demi kesejahteraan negeri Terengganu itu.

Ini kerana bagi negeri Terengganu beliau difahamkan Perdana Menteri selaku Presiden Parti akan mengeluarkan surat watikah dalam masa terdekat.

Berikutan itu, melalui laman Facebooknya,  beliau meminta agar semua rakyat negeri ini bersabar:

“Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Berikutan isu perlantikkan Menteri Besar Terengganu yang kini menjadi topik hangat, saya mengambil kesempatan untuk menjelaskan kedudukan perkara ini. Perdana Menteri Malaysia Yang Amat Berhormat Dato’ Seri Najib selaku Pengerusi Barisan Nasional sedang menguruskan perlantikan Menteri Besar dan Ketua Menteri negeri-negeri yang dikuasai oleh Barisan Nasional dalam PRU13.

Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib selaku Pengerusi Barisan Nasional sedang menguruskan perlantikan Menteri Besar dan Ketua Menteri negeri-negeri yang dikuasai oleh Barisan Nasional dalam PRU13. Berikutan kesibukan tugas Yang Amat Berhormat Perdana Menteri mentadbir Negara, perkara ini dilakukan secara berperingkat – peringkat. Saya difahamkan sehingga kini Kedah, Perak, Kedah, Perlis, Melaka dan Sabah telah selesai urusan perlantikan Menteri Besar dan Ketua Menteri masing-masing. Kini 4 negeri lagi masih menunggu giliran iaitu Pahang, Johor, N.Sembilan dan Terengganu.

Bagi negeri Terengganu saya difahamkan Perdana Menteri selaku Presiden Parti akan mengeluarkan surat watikah dalam masa terdekat dan saya meminta agar semua rakyat negeri ini bersabar.

Dalam hal ini, saya selaku Pengerusi Barisan Nasional Terengganu berterima kasih kepada semua rakyat yang telah menunaikan tanggungjawab dalam PRU13 serta berdiri teguh dibelakang kepimpinan parti.

Saya juga menyeru kepada semua pihak menghentikan segala spekulasi dan khabar angin serta meminta agar semua rakyat Terengganu untuk bersatu hati dan berpadu tenaga demi kesejahteraan negeri tercinta ini.

Wassalam.”

Berikutan pendirian ini tidak wajar untuk mengatakan kononnya Ahmad Said akan menjadi ‘katak politik’ yang baru.

Beliau bukan jenis ahli politik yang memberontak tidak tentu pasal kalaupun sikapnya yang kadangkala dianggap dan dilihat ‘keras’.

Sepanjang beberapa hari ini Ahmad Said ‘mendiamkan diri’ dan tidak menunjukkan dirinya sebagai ‘paling layak’ menjadi Menteri Besar. Beliau juga patuh dan sabar menunggu sebarang arahan pemimpin tertinggi parti demi perpaduan UMNO dan Barisan Nasional (BN) negeri. 

Apalagi dengan kedudukan yang agak seimbang antara BN dan pembangkang di Terenganu, sebarang keputusan ‘tidak bijak’ oleh pemimpinnya akan menyebabkan Terengganu boleh tumbang kepada pembangkang.

Apa yang dinasihatkan oleh Ahmad Said kepada rakyat dan sikapnya yang ‘patuh’ kepada pucuk pimpinan seharusnya dilihat dan diambil perhatian oleh pemimpin UMNO dan BN pusat.

Kita masih ingat pada suatu ketika, Terengganu berada dalam kemelut politik yang amat kalut akibat penentangan pihak tertentu terhadap perlantikan Ahmad Said.

Walaupun beliau tidak ‘merampas hak sesiapa’ namun beliau dituduh menjadi punca orang lain tidak dilantik menjadi Menteri Besar apabila penolakan dibuat terhadap perlantikan Datuk Seri Idris Jusoh.

Ada pemimpin anggap Ahmad Said sebagai ‘nangka buruk’ yang akan jatuh bila tiba masanya!

Ahmad Said juga tidak menentang dan patuh apabila jawatan Pengerusi Perhubungan UMNO negeri ‘ditarikbalik’ dan diserahkan kepada Datuk Seri Hishamuddin Hussein seketika.


Namun, apabila jawatan itu dikembalikan kepadanya, Ahmad Said berusaha ‘berubat penyakit perpecahan dalam UMNO’ Terengganu, selain melembutkan krisis yang berlaku dalam UMNO Bahagian Setiu.

Dan kini, apabila ada cakap-cakap konon beliau akan diganti, Ahmad Said tetap tenang dan tidak melenting.

Beliau mendiamkan diri untuk tidak mengeruhan keadaan. Jawatan Menteri Besar atau apa-apa jawatan pun bukan mutlak milik seseorang.

Menteri Besar ditentukan oleh pucuk pimpinan dan diperkenankan oleh Sultan. Paling atas yang menentukan ialah Pencipta Alam Semesta. Apa juga kehendaknya akan berlaku. ‘Kun Faya Kun’.

Ahmad Said tidak menyediakan dirinya atau melobi untuk menjadi Menteri Besar.

Dia tidak berjuang ke arah itu ketika menjadi wakil rakyat dan Ahli Majlis Mesyuarat Negeri. Apabila dianugerahkan beliau terima dengan azam dan kesedaran ia adalah amanah untuk membangunkan negeri dan rakyat.

Jika ditakdirkan jawatan Menteri Besar ‘ditarik balik’, baginya ia juga adalah takdir.

Namun beliau boleh berdiri tegak dan bangga kerana berjaya menyelamatkan Terengganu daripada krisis kepimpinan UMNO negeri yang serius selain memulihkan hubungan antara ORANG POLITIK dan ISTANA.

1 comment:

  1. apa pun kena terima apa juga keputusan. kita berjuang untuk parti, negara, bangsa dan agama... bukan hak kita, bukan kepentinga diri sndiri..
    beri peluang kepada yang lain... kita harus beri support..... semoga sifat Ahmad Said dapat dicontohi oleh semua ahli parti... jasa nya tetap ada.. menjadi legenda dalam pembangunan trganu ...

    ReplyDelete