Sunday, April 29, 2012

NIZAR PENDUSTA BESAR, KENAKAN HUKUMAN SETIMPAL...


"Jangan libatkan kami dalam perkara begini. Memandangkan beliau telah buat kenyataan, beliau perlu tunjukkan bukti. Kalau tidak, jangan undi dia. "Ada laporan polis dibuat terhadap beliau dan biarlah pihak berkuasa siasat," - Tan Sri Abdul Aziz Jaafar

Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sewajaranya dikenakan tindakan berat jika benar belau membuat fitnah terhadap Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan Perdana Menteri.

Beliau kini akan dipanggil oleh Polis Perak bagi membantu siasatan berhubung kenyataannya mendakwa kononnya Perdana Menteri mengadakan pertemuan dengan pegawai tertinggi tentera dan meminta mereka berbuat sesuatu jika Barisan Nasional (BN) kalah dalam pilihan raya.

Ketua Polis Perak, Datuk Mohd. Shukri Dahlan berkata, meskipun kertas siasatan kes itu telah dibuka namun terdapat beberapa prosedur yang perlu dilakukan sebelum memanggil Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pasir Panjang itu untuk memberi kenyataan.

“Siasatan kes itu sedang dilakukan mengikut prosedur dan insya-Allah ia akan dilakukan secepat mungkin," katanya yang enggan mengulas lanjut semalam.

ATM kelmarin menyifatkan tuduhan tidak berasas anggota pembangkang, itu mengaitkan ATM dan Perdana Menteri dalam soal pilihan raya umum pada satu ceramahnya di Perak baru-baru ini berbaur hasutan.

Panglima ATM Jeneral Tan Sri Zulkefli Mohd Zin dalam satu sidang media di Kuala Lumpur berkata, seluruh warga ATM kecewa dengan tuduhan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pasir Panjang itu kerana ia bermotif untuk menjejaskan kredibiliti dan imej Perdana Menteri serta ATM.

Panglima Tentera Laut, Tan Sri Abdul Aziz Jaafar semalam  pula  meminta  Nizar supaya berhenti mengeluarkan kenyataan mengaitkan pasukan tentera dengan dakwaan komplot rampasan kuasa tanpa sebarang bukti.

Menurutnya, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pasir Panjang itu perlu menunjukkan bukti bagi menyokong dakwaannya memandangkan beliau telah mengeluarkan kenyataan tersebut.

"Jangan libatkan kami dalam perkara begini. Memandangkan beliau telah buat kenyataan, beliau perlu tunjukkan bukti. Kalau tidak, jangan undi dia. "Ada laporan polis dibuat terhadap beliau dan biarlah pihak berkuasa siasat," katanya ketika ditemui pemberita pada majlis penutup Projek Jiwa Murni Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) Pembaikan Jeti Kampung Masjid di Pangkor, semalam.

Mohammad Nizar yang juga Timbalan Pesuruhjaya Pas Perak dalam ceramahnya Ahad lalu, mengeluarkan kenyataan kononnya Perdana Menteri ada mengadakan pertemuan dengan para pemimpin tentera dan meminta mereka melakukan sesuatu jika BN kalah pada pilihan raya umum akan datang.

Bekas Menteri Besar Perak itu juga menegaskan bahawa beliau bukan membuat dakwaan tetapi mahu mengetahui sama ada maklumat tersebut benar atau sebaliknya.

Mohammad Nizar semalam pada satu ceramah menyatakan beliau mendapat maklumat mengenai perkara tersebut daripada pegawai TLDM ketika mereka bertemu dalam beberapa program masyarakat di kawasannya serta sekitar Manjung.

Dalam ceramah itu yang turut dimuat naik dalam Youtube, Mohammad Nizar mendakwa kononnya ketua-ketua pasukan tentera akan bersama-sama dengan rakyat sekiranya BN tumbang.

Ditanya mengenai dakwaan Mohammad Nizar itu, Abdul Aziz menegaskan, pemimpin tersebut tidak wajar membuat tuduhan tanpa sebarang bukti.

"Beliau perlu menunjukkan bukti atau setidak-tidaknya mendedahkan identiti pegawai tentera yang dimaksudkannya," tegas beliau.

No comments:

Post a Comment