Thursday, February 18, 2010

TUDUHAN TERHADAP ANWAR TIDAK BERNIAT JAHAT

Mahkamah Rayuan mendapati pertuduhan liwat terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah lengkap, tidak berniat jahat dan bukan penyalahgunaan proses mahkamah.

Ini bermakna Ketua umum PKR itu gagal dalam rayuannya di Mahkamah Rayuan untuk membatalkan tuduhan liwat terhadapnya.

Hakim Datuk Wira Abu Samah Nordin berkata tiada kes untuk mahkamah itu membenarkan rayuan tersebut.

Beliau juga memutuskan bahawa laporan perubatan hanyalah untuk menyokong kerana ia juga perlu disokong oleh keterangan lisan, forensik dan bukannya semata-mata laporan itu sahaja.

Hakim Abu Samah juga berkata, mahkamah berpendapat Anwar gagal membuktikan bahawa pertuduhan atau pendakwaan terhadap beliau bersifat tidak adil dan satu menyalahgunaan proses mahkamah.

Keputusan sebulat suara itu dicapai oleh panel tiga hakim yang diketuai Datuk Wira Abu Samah sendiri yang bersidang bersama Datuk Sulaiman Daud dan Datuk Azhar @ Izhar Ma’ah.

Berikutan tuduhan liwat itu adalah lengkap, Mahkamah Rayuan menolak permohonan Anwar untuk membatalkan pertuduhan itu semalam.

Kuorom itu menafikan permohonan lisan Anwar untuk penangguhan perbicaraan sementara menunggu penyelesaian rayuan keputusan semalam di Mahkamah Persekutuan.

Peguam Anwar, Karpal Singh, berkata, notis rayuan kepada Mahkamah Persekutuan dan permohonan penangguhan rasmi akan difailkan hari ini.

Mahkamah Rayuan menerima hujahan Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd. Yusof Zainal Abiden bahawa laporan perubatan di mana Anwar bergantung untuk menyokong permohonan membatalkan pertuduhan terhadapnya itu tidak meyakinkan.

No comments:

Post a Comment