Sunday, February 14, 2010

GUAN ENG SERTAI PERARAKAN MAULIDUR RASUL?

Kerajaan Pulau Pinang berkata sambutan Maulidur Rasul peringkat negeri pada akhir bulan ini akan diadakan selama empat hari, termasuk perarakan kontinjen di Padang Kota.

Jelas sambutan tidak dibatalkan dan empat hari pula tu!

Jadi – siapa kata kerajaan negeri tidak akan mengadakan perarakan sempena sambutan Maulidur Rasul pada 26 Februari ini? Apakah akhbar Melayu, khususnya Utusan Malaysia sengaja menabur fitnah? Utusan Malaysia lagi…









Tolong jangan cepat buat andaian. Kita lihat dulu fakta di bawah!

Ketua Menteri, Lim Guan Eng, menegaskan sambutan kali ini akan menjadi yang bersejarah bagi Pulau Pinang. “Saya akan menyertai perarakan itu,” katanya ketika berceramah di Tapak Ekspo Sungai Nibong malam kelmarin.

Itu kata Guan Eng. Bagaimana dengan kenyataan seorang ketua jabatan yang kesal dengan tindakan kerajaan negeri membatalkan majlis perarakan sempena sambutan Maulidur Rasul?
Beliau tampil menunjukkan pekeliling mengenai perkara itu semalam.

Pekeliling yang diterimanya itu adalah dari Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri bertarikh 5 Februari 2010 mengenai pembatalan majlis perarakan itu pada tahun ini.

''Saya tidak faham mengapa mereka hendak berbuat demikian (menafikan) sedangkan saya dan ketua-ketua jabatan yang lain sudah menerima pekeliling mengenai pembatalan perarakan Maulidur Rasul. Macam mana saya tidak marah, sebagai orang Islam kita tentu marah kerana kerajaan negeri selama ini melaung-laungkan konsep pentadbiran Amar Maaruf Nahi Mungkar dan kononnya mengikut cara kepimpinan Khalifah Umar Abdul Aziz.

''Apa yang paling saya sedih apabila ada di kalangan orang Islam sendiri seolah-olah menghalalkan pembohongan yang dibuat ini," katanya kepada Mingguan Malaysia semalam.

Menurut ketua jabatan itu yang enggan dikenali, beliau tampil menunjukkan pekeliling itu kerana tidak mahu bersekongkol dengan pembohongan tersebut dan kemudian menuduh Utusan Malaysia membuat fitnah terhadap kerajaan negeri.

Selain ketua jabatan berkenaan, sebuah blog turut mendedahkan surat Pejabat Setiausaha Kerajaan (SUK) Pulau Pinang yang menunjukkan bahawa acara perarakan sempena Maulidur Rasul 1431 Hijrah/2010 Masihi pada 26 Februari ini dibatalkan.

Pendedahan oleh blog, mysrimuara.blogspot.com itu jelas berbeza dengan kenyataan Ketua Menteri, Lim Guan Eng, bahawa sebuah akhbar berbahasa Melayu menipu, dengan menegaskan perarakan tidak dibatalkan.

Blog itu melampirkan surat ditandatangani Timbalan SUK (Pengurusan), Datuk Muhammad Yusoff Wazir, bertarikh 5 Februari, memaklumkan bahawa Jawatankuasa Induk Majlis Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Pulau Pinang dalam mesyuaratnya pada 3 Februari lalu memutuskan membatalkan majlis perarakan.

Turut dilampirkan dalam blog itu adalah atur cara Majlis Perhimpunan Ummah sempena Maulidur Rasul bermula jam 8 sehingga 11.30 pagi.

Surat menggunakan kepala surat dengan logo kerajaan negeri itu dihantar kepada Ketua Jabatan Negeri, Persekutuan, Badan Berkanun Negeri, Persekutuan dan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) negeri.

Ia turut dihantar kepada Setiausaha Sulit kepada Timbalan Ketua Menteri I, Yang Dipertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang (Maipp) dan Pengarah Jabatan Agama Islam Pulau Pinang (Jaipp).

Pekeliling yang ditandatangani oleh Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pengurusan), Datuk Muhammad Yusoff Wazir itu sekali gus membuktikan kerajaan negeri di bawah kepimpinan Ketua Menteri, Lim Guan Eng berbohong apabila menafikan membatalkan perarakan tersebut.
Kandungan pekeliling itu berbunyi:

"Sebagai makluman, Jawatankuasa Induk Majlis Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Negeri Pulau Pinang 1431H/2010M dalam mesyuaratnya bertarikh 3 Februari 2010 telah memutuskan bahawa majlis perarakan bersempena dengan sambutan Maulidur Rasul adalah dibatalkan dan diteruskan dengan Majlis Perhimpunan Ummah pada 26 Februari 2010 yang akan diadakan di Dewan Sri Pinang, Pulau Pinang".

Pekeliling berkenaan diedarkan kepada semua ketua jabatan negeri dan Persekutuan, ketua badan berkanun negeri dan Persekutuan serta ketua pengurusan pihak berkuasa tempatan negeri.

Salinan pekeliling itu dihantar kepada Setiausaha Sulit, Timbalan Ketua Menteri I; Yang Dipertua Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang dan Pengarah Jabatan Agama Islam Pulau Pinang.

Pengerusi Jawatankuasa Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna serta Agama negeri, Abdul Malik Abul Kassim, pula semalam berkata sambutan bermula pada 25 Mei sehingga 28 Mei.

Majlis dimulakan dengan bacaan Yassin dan tahlil pada semua masjid di seluruh negeri dan bagi peringkat negeri diadakan di Masjid Negeri yang dijadual dihadiri Yang di-Pertua Negeri, Tun Abdul Rahman Abbas.

Pada keesokannya, diadakan perarakan kontinjen di Padang Kota, diikuti Perhimpunan Ummah di Dewan Sri Pinang, bersebelahan Padang Kota serta Forum Perdana.

Kita tunggu dan lihatlah apa akan terjadi 24 Februari ini!

1 comment:

  1. "You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time".
    -ABRAHAM LINCOLN

    ReplyDelete