Thursday, December 10, 2009

NIK AZIZ KINI PAK PANDIR?

Menarik juga persoalan yang ditimbulkan oleh Pok Teh Bakap melalui sebuah blog yang memperkatakan politik Kelantan - kenapa ‘Tok Guru’ kini bagaikan Pak Pandir.

Orang yang menyamakan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dengan Pak Pandir tidak lain dan tidak bukan daripada Mohd Sayuti Omar (MSO) yang pernah mengagung-agungkan ‘Tok Guru’sebelum ini.

Hairan juga kenapa Nik Aziz digelarkan sedemikian.

Juga menghairankan ialah bagaimana orang yang dianggap bijak dan berilmu seperti Nik Aziz boleh ‘termakan’ semua perkara yang dihidangkan oleh Datuk Husam Musa sehinggakan beliau boleh membelakangkan pendapat anak-anaknya.

Malah, bukan sekadar Mohd Ariffahmi Abdul Rahman sahaja yang boleh tercampak jauh tetapi pendapat Nik Abduh, Nik Adli dan Nik Amelina sendiri kini bagaikan tidak dihiraukan oleh Nik Aziz.

Pok Teh Bakap melalui blog www.lawi-ayam.blogspot.com mengemukakan empat perkara yang membuktikan Nik Aziz terllu sayangkan Husam.

Baca entri berikut untuk lebih lanjut:

NIK AZIZ DAH KENA UBAT GUNA-GUNA?

( www.lawi-ayam.blogspot.com)

Banyak pihak mengkritik dan marahkan Nik Amalina, anak Datuk Nik Aziz Nik Mat dan isteri kepada Mohd Ariffahami Abdul Rahman kerana kononnya ‘meluah dan mengadu’ kepada orang lain, bukan ayahnya sendiri.

Ia gara-gara Nik Amalina, yang tidak pernah bersuara, menghantar luahan rasanya di blog wakil rakyat PAS Dr Siti Mariah Mahmud.

Sebelum saya mengulas lebih jauh, perhatikan beberapa tanggapan berikut yang menyebabkan anak perempuan Nik Aziz melakukan sedemikian:

1.Nik Aziz lebih sayangkan Kickdefella dan Datuk Husam Musa daripada menantunya yang beliau pertahanankan bermati-matian sebelum ini;

2.Nik A/tziz lebih selesa mendengar ‘nasihat’ Husam daripada anak-anaknya sendiri;

3.Nik Aziz kini hanya mendengar Husam berbanding pemimpin Kelantan lain dalam kemelut politik; dan

4.Nik Aziz membelakangkan anak-anaknya dalam kes ‘perang PMBK’ walaupun jelas mengetahui bahawa onar asal adalah daripada Kickdeffella.

Mari kita baca semula tulisan Mohd Sayuti Omar (MSO) melalui Tinta Merah. Katanya: “Sepatutnya dalam situasi begitu ada sepanduk atau kain rentang yang mengecam anak Qurairsy yang dimaksudkan itu. Bukan punca kemelut yang berlaku sekarang ini disebabkan anak Quraisy seorang itu. Di saat itulah anak Quraisy yang dikatakan menjadi musuh dan gunting dalam lipatan itu dikutuk habis-habisan. Ataupun sememangnya anak Quraisy itu dipelihara oleh orang tertentu untuk melakukan kerja-kerja yang telah dilaksanakan itu? Begitukah?”

1.Nik Aziz lebih sayangkan Kickdefella dan Datuk Husam Musa.

Pada saya, anak Qurairsy yang dimaksudkan MSO ialah Syed Azidi Syed Abdul Aziz atau Kickdefella. Tidak ada orang lain lagi kerana beliaulah yang mendesak Nik Aziz memecat menantunya. Apabila kes ini meletup dan mendapatkan ‘pandangan’ pemimpin PAS, Nik Aziz desak menantunya meletakkan jawatan walaupun beliaulah yang bermati-matian mempertahankan Ariffahmi sebelum ini.

Lebih buruk ada mengatakan Ariffahmi masih ahli UMNO dan sebagainya. Persoalannya, benarkah yang disebut oleh Kickdefella mengenai salah laku itu?

Juga persoalannya, apakah Nik Aziz tidak tahu apa-apa mengenai perjalanan Perbadanan Menteri Besar Kelantan yang beliau sendiri duduk di dalamnya sehingga berlaku ada perbuatan ‘tidak betul’ di situ?

Atau Ariffahmi sengaja ‘difitnah’ kerana sebab-sebab yang Kickdefella sendiri tahu dan apakah Kickdefella tahu semuanya apa yang berlaku di PMBK atau beliau difeedkan oleh seseorang seperti Husam?

Saya ragu-ragu mengenai pertelingkahan ini kerana Husam dikenali sebagai orang yang suka pasang orang untuk kepentingan politiknya. Boleh tanya MSO atau juga Setiausaha Akhbar Nik Aziz mengenai perkara ini kerana kedua-duanya dikatakan pernah berusaha menaikkan Husam untuk menduduki kerusi Naib Presiden PAS pada Muktamar 2005.

Husam memang bijak memanipulasikan keadaan dan menggunakan ‘orang-orangnya’ untuk memijak orang lain demi kepentingan politiknya. Husam juga jenis yang pandai menyorok dan berlakon untuk ‘membebaskan dirinya’ apabila tersepit.

Lihatlah bagaimana beliau berucap pagi Jumaat lalu pada pesta ‘tunjuk sokongan terhadap Nik Aziz’. Saya katakan sekali lagi, sepatutnya Husam tidak perlu ada di situ. Biarkan rakyat Kelantan atau NGO sahaja yang hadir. Tiba-tiba Husam menjadi juara mempertahankan Nik Aziz? (Kenapa dan Mengapa akan saya ulas dalam tulisan selepas ini!).

2.Nik Aziz lebih selesa mendengar ‘nasihat’ Husam?

Kesian Nik Aziz. Beliau sudah sangat nampak tuanya dan ‘takut’ kepada kekuatan dan ‘kebijaksanaan’ Husam apabila memuji Husam melangit baru-baru ini. Apakah di Kelantan, Husam satu-satunya yang bijak dan exco lain tidak pandai?

Apa dah jadi dengan exco-exco lain dan Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yaacob sendiri?

Apakah beliau tidak mampu menasihati Nik Aziz. Kalau Husam bagus dan diiktiraf kebijaksanaannya, kenapa berlaku kerugian terhadap kira-kira sembilan anak syarikat yang Husam terajui (akan didedahkan tidak lama lagi)?

Selain itu, apa yang tidak kena dengan penasihat Nik Aziz ini apabila Pemangku Raja Kelantan tidak memanggil beliau pada Hari Raya Aidiladha lalu untuk diberikan sedikit panduan mengenai politik Kelantan. Kenapa Ahmad Yaacob dipanggil bersama-sama Datuk Mustapa Mohamed dan Datuk Awang Adik?

Apa pula dibisikkan oleh Pemangku Raja kepada Ahmad Yaacob? Apakah itu membuktikan bahawa istana tidak berkenankan Husam dan nasihatnya kepada ‘Tok Guru’ hanya akan punah-ranahkan lagi kerajaan negeri dan PAS Kelantan?

3.Benarkah Nik Aziz kini hanya mendengar Husam?

Ada pihak mula mempersoalkan bagaimana Husam boleh ‘mengawal Nik Aziz’ begitu hebat sekali hingga anak menantu Nik Aziz pun tercampak jauh. Mana Nik Abduh atau Nik. Jangan tanya Nik Amelina. Kalau dia boleh nasihatkan bapanya buat apa dia peril kepada Dr Mariah.
Mana pemimpin PAS yang lain yang dilihat turut mendapat kepercayaan Nik Aziz. Apa jadi dengan pemimpin seperti Nik Amar Nik Abdullah, Takiyuddin Hassan dan lain-lainnya?

Ramai yang mengatakan Nik Aziz kini sudah terkena ‘ubat guna-guna’ oleh orang tertentu. Bak kata MSO: “Kerana banyak sangat dongengan pandir inilah menyebabkan kadang-kadang Tok Guru juga jadi seperti pak pandir!” Kenapa Nik Aziz boleh jadi Pak Pandir? Apakah beliau jadi begini kerana nasihat anak-anak atau pemimpin PAS selain Husam? Tidak mungkin sama sekali!

Husam tidak akan menasihatkan Nik Aziz letak jawatan. Kenapa? Dia bimbang kalau Nik Aziz sudah tiada, dia akan jadi mangsa kumpulan yang menentangnya dalam PAS dan kerajaan Kelantan. Kalau Nik Aziz ada, dia selamat. Kalau Nik Aziz tiada, dia akan dapat bala. Ramai yang tahu Husam pun tidak jujur dengan Nik Aziz tetapi tidak boleh tunjuk apa-apa kerana Nik Aziz terlalu percayakan dia.

4.Nik Aziz membelakangkan anak-anaknya?

Teruk sangatkah Nik Abduh dan adik-beradiknya hingga Nik Aziz meminggirkan mereka begitu sekali dan percayakan Husam? Menurut blog Masterdedah, Kickdefella adalah musuh Ariffahmi. Kickdefella ialah "petugas bawah tanah" kepada exco kanan Kelantan itu yang didakwa berdiam diri kerana tidak mahu dilihat anti-keluarga Nik Aziz. Blog itu menambah, "Petugas underground (bawah tanah) ini tidak difahami tugasnya oleh Ariffahmi. Inilah jadinya kalau seorang yang ditugaskan untuk gerak saraf berpaling tadah. Tentulah ini (juga) tidak akan difahami oleh Nik Amalina yang hanya tahu sebagai isteri Ariffahmi.” Bagi saya Ariffahmi bukan tidak tahu tetapi lebih baik mendiamkan diri.

Mengenai Kickdefella yang menjadi ‘orang suruhan Husam ini”, ada diperkatakan dengan jelas oleh Nik Abduh dalam tulisannya 25 November lalu. Katanya: “Malang buat anda. Orang lain datang untuk belajar ugama daripada ayahanda, tetapi anda datang untuk memuji dan memuja ayahanda. Akhirnya inilah yang anda dapat. Mungkin anda tidak bersalah. Yang pasti bersalah ialah orang yang membawa anda ke Kelantan dan sedang menyuci diri membebas diri daripada anda di depan ayahanda.”

Berbalik kepada sama ada isteri Ariffahmi wajar dikritik kerana tindakannya, rasanya ada baiknya jika kita merujuk sekali lagi kepada apa yang dikatakan oleh Nik Abduh: “Adapun blogger Kickdefella yang melakonkan watak Jebat yang berusaha membela si Tuah rakan pujaannya, saya tidaklah bersedia menyalahkannya sepenuhnya. Beliau berhak melakonkan watak itu atau menulis skrip agar filemnya menjadi meletup. Itu bidangnya semenjak dulu. Saya pun seronok menonton ‘Titanic’ dengan ceritanya yang ditokok tambah agar menjadi lebih mendalam kesannya terhadap penonton.

Beliau bukan ahli PAS seperti katanya. Semasa beliau dibawa ke Kelantan dengan taraf kerakyatan ‘ahli PAS kelas VVIP’ yang pertama kali diwujudkan, ramai mana yang terpegun dengan jumlah wang yang sanggup dibelanjakan untuk menjayakan dua misi berbeza yang tergalas. Satunya untuk ‘bersama’ ayahanda menjatuhkan kerajaan Pak Lah. Satu lagi, ada yang tahu dan ada yang tak tahu. Saya takkan beritahu.”

Walaupun Nik Abduh tidak mahu memberitahu, semua orang tahu, Kickdefella bekerja hanya untuk Husam, melebihi daripada untuk ‘Tok Guru’. Ini kerana makan, duduk dan tidurnya ditentukan Husam dan sebagai Jebat, Kickdefella sanggup menderhaka kepada “Tok Guru’ seperti Jebat menderhaka kepada Sultan Melaka.

Cuma yang masih tidak terjawab kini ialah kenapa Tok Guru kini bagaikan ‘Pak Pandir’?(mengambil kata-kata MSO).

Kenapa dia ikut sahaja Husam....kenapa ya?

No comments:

Post a Comment