Thursday, December 10, 2009

KHAIRY DILANTIK TIMBALAN MENTERI?

Cerita mengenai Khairy Jamaluddin akan dilantik sebaga Menteri sudah lebih sebulan lalu tersebar melalui blog.

Namun hari ini, sebuah portal berita melaporkan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, itu berkemungkinan tidak dilantik menteri tetapi sebagai timbalan menteri dalam perubahan kecil peringkat kementerian yang akan dilakukan tidak lama lagi.

Menurut portal Malaysia-instinct.com, pelantikan itu kemungkinan menjadi kenyataan jika perletakan jawatan Timbalan Menteri Pelancongan, Datuk Seri Sulaiman Abdul Rahman Taib diterima.

''Khairy dijangka diberikan jawatan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi dan tidak semestinya mengisi vakum di Kementerian Pelancongan jika Sulaiman Abdul Rahman berundur,'' menurut portal berkenaan di sini hari ini.

Malah penggendali sebuah blog hari ini menyebut semalam beliau dihubungi oleh "orang penting" dari Putrajaya - sama ada berita ini benar-benar betul atau sahih hanya Tuhan sahaja yang tahu.

Kata blog berkenaan: “Menurut sumber tersebut Ketua Pemuda UMNO Malaysia, Kahiry Jamaluddin akan dilantik sebagai Timbalan Menteri di sebuah kementerian. Hal ini adalah disebabkan desakan daripada beberapa pihak - khususnya salah seorang daripada menteri kanan.

Saya tidak mahu komen banyak. Biarlah rakyat yang menilainya. Lagi pun dasar DS Najib sekarang adalah mendahului kehendak rakyat. Jika rakyat mahukan KJ sebagai Timbalan Menteri, apa yang boleh DS Najib lakukan lagi? Bukankah hal yang sama berlaku ke atas TS Isa Samad? Sekarang rakyat sudah boleh terima sesiapa sahaja sebagai pemimpin. Perasuah, Peliwat, Penzina, semuanya boleh diterima.

Walau berbuih mulut kita menegur - jika rakyat mahukan sebegitu - kita terima aje la. Kesimpulannya hanya satu : Mungkin Khairy terpaksa dilantik menjadi Timbalan Menteri bagi tujuan mendapatkan sokongan daripada kumpulan beliau. Atau mungkin juga DS Najib berfikiran bahawa untuk menyatukan UMNO semula, Khairy terpaksa dilantik sebagai Timbalan Menteri. Dalam politik - apa-apa pun boleh terjadi. Namun demikian, saya tetap berpendirian, bahawa buat masa sekarang Khairy tidak sesuai dilantik apa-apa jawatan - paling sesuai adalah selepas PRU ke 13 nanti, itu pun jika beliau berjaya menyatukan Pemuda UMNO. Nak kecewa pun tiada gunanya lagi. Jika DS Najib mahukan Khairy - apa kita boleh buat? Wallahualam. Mohon komen daripada sahabat blogger sekalian.

Sebelum itu, blog Anak Omak pada 18 November lalu melaporkan: “Macam dirancang, Zahid (Hamidi) yang beriya-iya memberitahu Pemuda di Permatang Pasir bahawa dia akan kempen untuk Khairy dijadikan Menteri. Lepas PRK Bagan Pinang, Zahid dan Khairy segera ke luar negara bersama. Apa yang dirancang budak Anwar Ibrahim dua orang ini?

Masa perlantikan Menteri, dia rasa cukup malu dan perasaan cemburu Khairy dengan Mukhriz dan Razali yang dilantik Timbalan Menteri begitu meluap-luap. Maklumlah dia rasa dirinya pagi pandai dan hebat dari kedua mereka berdua. Dengar khabar omakj pun ikut bisingd an menalipon orang sana sini.

Yang paling dia kecewa bila Razali dapat portfolio Belia dan Sukan. Selama ini dia mahukan sangat portfolio itu. Ini adalah cara dia boleh menguatkan dirinya sebagai Ketua Pemuda dan di kalangan generasi. Asas sokongan pemuda sekarang akan menjadi asas sokongan untuk politik masa depan kelak.

Geram saja dia tengok Razali dapat jadi Timbalan Menteri Belia dan Sukan. Sudah pulak itu, Razali lagi popular dengan akar umbi UMNO dari dirinya. Dia kasi peluang untuk Razali mengetuai jentera Pemuda di Pilihanraya-Pilihanraya kecil tapi ini hanya buat akarumbi berharap Khairy dicaj rasuah oleh SPRM dan diganti dengan Razalai.

Lalu Khairy membisik arahan kepada pengikut-pengikutnya yang bodoh boleh menggelar dirinya sebagai 'sir" untuk sabotaj Razali. Di bawah diarahkan supaya sebarang program dengan Razali tidak dihadhiri pemuda akarumbi. Sebarang usaha Razali di Pilihanraya Kecil dicantas dan digagalkan. Tidak lagi dibesar-besarkan Razali sebagai Pengarah Pilihanraya Kecil Pemuda.””

Apapun, menurut laporan Utusan Malaysia Online semalam, portal yang melaporkan Khairy akan dilantik itu mengatakan sebab pelantikan dibuat ialah sebagai menghormati jawatan Ketua Pemuda UMNO.

Baru-baru ini, Perdana Menteri memberitahu bahawa tiada rombakan Kabinet akan dilakukan dalam jangka masa terdekat melainkan beberapa perubahan melibatkan timbalan menteri.
Beliau juga mengesahkan bahawa Sulaiman telah menyampaikan hasrat untuk berundur sebagai Timbalan Menteri Pelancongan.

Khairy sebelum ini tidak diberikan sebarang jawatan dalam mana-mana kementerian sebagai memberikan ruang untuk beliau menumpukan perhatian menarik kembali sokongan golongan muda kepada UMNO.

No comments:

Post a Comment