Friday, October 2, 2009

ISU DADAH & PEMUDA UMNO KEMAMAN (1)

Beginilah...apabila Mat Sabu (Mohamad Sabu) ditangkap berkhalwat di hotel Perdana Kota Bharu sekitar 1990-an, riuh rendah orang PAS mengatakan Mat Sabu jangan dipersalah atau dikatakan beliau berkhawat sebelum dibuktikan bersalah.

Dipendekkan cerita, Mat Sabu lepas. Peguam yang bergelut untuk membebaskan Mat Sabu ialah Datuk Shukri Mohamad ( daripada Parti Melayu Semangat 46 kemudian masuk UMNO). Maknanya Mat Sabu ‘jangan dianggap bersalah sebelum dibuktikan bersalah’, kata pemimpin PAS ketika itu.

Ternyata selepas itu Mat Sabtu hidup sebagai orang bebas dan tidak ada kena mengena dengan tuduhan khalwat dengan isteri orang - Mat Sabu kini orang bersih.

Namun sebelum dia ‘dibersihkan’ oleh Shukri, Mat Sabu juga berada dalam keadaan seperti orang lain yang menghadapi pertuduhan.

Bagaimanapun, dalam kes pemimpin Pemuda UMNO Kemaman yang ditahan polis kelmarin ‘kononnya menagih dadah’ pemimpin PAS Terengganu cepat melatah dengan mengatakan sudah tiba masanya rakyat ngeri Terengganu khususnya dan satu Malaysia amnya menolak UMNO dan Barisan Nasional kerana kepimpinannya korup, rosak akhlak dan moral.

Menurut Pengarah Majlis Tindakan DUN Chukai, Haji Hanafiah Ramly@Mat, mereka yang ditangkap adalah Naib Ketua Pemuda UMNO Bahagian, Ahmad Tarmizi Johar dan Ahli Jawatankuasa UMNO, Bahagian Japilus Ismail.

Selain itu katanya, abang Japilus yang turut ditangkap disyakki menjadi pengedar dadah tersebut dan ketiga-tiga mereka merupakan pimpinan pelapis yang telah dididik oleh Menteri Besar Terengganu, Dato’ Ahmad Said, yang juga adalah Ketua UMNO Bahagian Kemaman.

Apakah pemimpin PAS Terengganu seperti Haji Hanafiah sudah yakin mereka itu bersalah? Benarkah mereka itu melakukan perbuatan itu, termasuk abang Japilus yang dikatakan mengedar dadah?

Apa bukti yang mereka ini ada? Jangan cepat melenting, silap-silapkan kena saman malu!
Begitu juga dengan kenyataan Hanafiah yang mengaitkan kes ini dengan Datuk Ahmad Said.

Beliau menyifatkan Ahmad Said gagal melahirkan kepimpinan UMNO yang bersih kerana menurutnya Ahmad Said sendiri turut dikaitkan dengan masalah-masalah sosial yang berkenaan.

Apa maksud Hanafiah Ahmad Said turut dikaitkan dengan masalah social berkenaan? Ahmad Said juga penagih atau bersangkutan dengan penagih?

Hanafiah jangan cari pasal. Bagaimana sekiranya mereka yang ditahan itu terbukti tidak terbabit?

Juga, memandangkan polis baru menahan dan perbicaraan belum dilakukan, janganlah buat andaian yang berbagai.

Tidak perlulah pemimpin PAS menyeru semua rakyat Terengganu dan Malaysia supaya bersama-sama kepimpinan pakatan pembangkang yang menurut pemimpin PAS mereka adalah bersih dari masalah korupsi, bebas keruntuhan akhlak dan tinggi moralnya.

Jangan terlalu angkuh kerana pemimpin PAS juga menghadapi masalah yang sama dalam soal korupsi dan soal moral.

Bagaimana dengan kejadian pemimpin PAS memukul isteri, mengabaikan isteri atau menggunakan dana parti untuk kepentingan peribadi?

Bagaimana dengan wakil rakyat PAS yang tidak ‘berfungsi’ dan hanya mengambil gaji tetapi tidak berbakti kepada rakyat? Bukankah ini antara perbuatan yang salah dan dilarang oleh Islam?

Walaupun belum ada yang ‘sangkut’ di tangan SPRM kerana kes rasuah umpamanya di kalangan pemimpin politik Kelantan tetapi masa akan menentukan bahawa ‘pelanduk boleh melupakan jerat’ tetapi ‘jerat tidak akan melupakan pelanduk’?

Beberapa siasatan membabitkan rasuah di kalangan pemimpin pakatan pembangkang di Selangor dijangka akan menyerlahkan kebenaran bahawa rasuah dan penyalahgunaan kuasa melampaui parti, bangsa atau juga agama.

Jadi, tunggu keputusan mahkamah sebelum menghukum dua Pemuda UMNO berkenaan dan sambil itu tidak adil mengaitkan Ahmad Said atau sesiapa juga pemimpin Terengganu dengan kes berkenaan.

2 comments:

  1. http://pkrpasdap.blogspot.com

    Kalau orang PAS masuk penjara sebab dadah sebenarnya mereka hendak mendakwah di dalam penjara...dia juga mahu jadikan banduan sebagai ahli PAS..kan PAS for all...

    ReplyDelete
  2. komen abe Mie terjah itu agak sinis.Saya juga tidak setuju apabila pemimpin PAS terlalu cepat mengeluarkan kenyataan dan membuat penilaian awal.Di dalam prinsip mahkamah "sesorang itu tidak bersalah sehingga dibuktikan bersalah".Mat Sabu akhirnya dilepaskan kerana dibuktikan tidak bersalah.Nasihat saya pemimpin PAS mesti berhati-hati dalam mengeluarkan kenyataan.PAS yang membawa dasar Islam mesti menunjukkan keislamannya.Pemimpin PAS menggunakan label Islam.Oleh itu,mereka mesti berhati-hati dan mereka juga perlu memmastikan ahli-ahli,penyokong serta pemimpin-pemimpin mereka tidak terjebak dengan gejala yang tidak sihat ini.Begitu juga UMNO.

    ReplyDelete