Wednesday, September 2, 2009

KERAJAAN MAMPU BAYAR BONUS?

Ini Cuepacs kata. Kalau bayar pun tidak sampai RM500 juta.

Cuepacs mengulangi permintaan awal supaya kerajaan membayar sekurang-kurangnya setengah bulan bonus sebelum Hari Raya dan setengah lagi pada akhir tahun ini.

Mengikut perkiraan Cuepacs, kerajaan hanya berbelanja kurang daripada RM500 juta untuk membayar bonus dan "ia adalah dalam kemampuan kerajaan untuk berbuat demikian".

Setiausaha Agungnya, Ahmad Shah Mohd Zin, berkata hari ini, Cuepacs yakin kerajaan akan memberikan sebulan bonus kepada penjawat awam tahun ini.

Keyakinan itu berdasarkan kepada kenyataan bahawa kerajaan mampu memberikan bonus itu berdasarkan penjimatan dari subsidi petrol, beras dan gula.

Walaupun jumlah itu tidak termasuk di dalam bajet tahun lalu, ia masih lagi boleh memberi pendahuluan dan memasukkannya di dalam bajet yang akan datang bulan depan.

"Kami sebagai penjawat awam sentiasa menyokong kerajaan yang memerintah dan melaksanakan segala dasarnya dengan berkesan.

"Kami berharap kerajaan sebagai majikan contoh tidak akan mengecewakan 1.2 juta penjawat awam yang sentiasa menunggu bonus untuk membantu dalam perbelanjaan akhir tahun keluarga mereka.

Katanya, penjawat awam patut menerima bayaran itu kerana mereka sudah bekerja keras bagi meningkatkan sistem penyampaian dan mencapai sasaran Petunjuk Prestasi Utama (KPI) yang ditetapkan kerajaan.

Persoalannya benarkah sistem penyampaian dan mencapai sasaran KPI sudah terlaksana?

No comments:

Post a Comment