Wednesday, August 5, 2009

INKUES & DAKWAAN TERHADAP SPRM

Prosiding inkues Setiausaha politik Exco Selangor, Teoh Beng Hock yang tertangguh minggu lepas akan bersambung semula esok.

Perkembangan terbaru ialah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dikaitkan dengan insiden kematian melibatkan mendiang Setiausaha politik Exco Selangor, Teoh Beng Hock.

Beng Hock, 30, setiausaha politik kepada Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kampung Baru dan Pengurusan Kilang Haram Selangor Ean Yong Hian Wah, ditemui mati pada 16 Julai lalu di koridor luar tingkat lima Plaza Masalam di Shah Alam, selepas memberi keterangan sebagai saksi siasatan penyalahgunaan wang kerajaan negeri Selangor kepada SPRM Selangor yang berpejabat di plaza itu.

SPRM menafikan dakwaan artikel dan klip video yang disiarkan dalam sebuah laman web seolah-olah mendakwa SPRM telah bertindak kejam dan tidak mematuhi standard penyiasatan sehingga menyebabkan kematian Teoh.

Laman itu menunjukkan seorang lelaki dipukul teruk oleh sekumpulan lelaki dalam satu proses yang didakwa sebagai soal siasat.

SPRM telah membuat laporan polis berhubung penyiaran dan penyebaran artikel dan video klip tersebut bagi membolehkan pihak polis mengambil tindakan di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (Akta 588).

SPRM dalam satu kenyataan di sini hari ini berkata, perbuatan menyiarkan artikel dan klip video itu merupakan perbuatan tidak bertanggungjawab yang disengajakan oleh penulis blog terbabit bagi menggambarkan suruhanjaya itu sebagai sebuah agensi penguatkuasaan yang kejam dan tidak boleh dipercayai.

Ia juga bertujuan untuk menimbulkan kebencian masyarakat ke atas SPRM dan meraih simpati orang ramai demi kepentingan agenda pihakpihak tertentu.

Apapun, beberapa saksi yang telah disepina sebelum ini dijangka akan hadir untuk memberikan keterangan di hadapan Koroner Azmil Muntapha Abas.

Antara saksi yang dijangka akan dipanggil esok ialah pengawal keselamatan yang menemui mayat mendiang Beng Hock dan ahli patologi, sementara pakar forensik dan lebih 20 anggota dan pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pula dijangka akan mula memberikan keterangan mereka pada Jumaat atau Isnin depan.

Seramai 77 saksi telah disepina untuk memberikan keterangan dalam prosiding itu yang ditetapkan pendengarannya selama 15 hari.

Rabu lalu, prosiding inkues terpaksa ditangguhkan setelah mahkamah membenarkan permohonan peguam Gobind Singh Deo, mewakili keluarga Beng Hock untuk meneliti semua dokumen berkaitan yang baru diperolehi pihak mereka pagi itu.

Prosiding inkues tersebut dikendalikan peguam Tan Hock Chuan, yang dilantik bagi pihak kerajaan dan dibantu Timbalan Pendakwaraya Idham Abdul Ghani.

Peguam Malik Imtiaz Salwar pula diberikan kebenaran untuk bertindak sebagai peguam pemerhati kerajaan Selangor.

Sementara itu peguam yang mewakili keluarga mendiang sudah bersedia untuk meneruskan prosiding.

Peguam Gobind Singh Deo berkata, pihaknya telah meneliti semua dokumen termasuk laporan DNA, bedah siasat dan forensik Teoh, gambar-gambar tempat kejadian dan gambar rakaman kamera video litar tertutup (CCTV) yang dibekalkan pihak pendakwaan minggu lalu dan akan meneruskan prosiding inkues tersebut esok.

"Kita telah meneliti dokumen-dokumen itu dan mendapatkan pandangan pakar. Kita akan meneruskan prosiding inkues itu esok.

"Tiada permohonan lain lagi yang akan dikemukakan esok," kata beliau.
Bagaimanapun, Gobind berkata, pihaknya masih menunggu salinan kenyataan saksi-saksi dan laporan akhir DNA daripada pihak pendakwaan.

Rabu lalu, Mahkamah Majistret menangguhkan inkues atas permintaan peguam keluarga Teoh dan peguam kepada kerajaan negeri Selangor kerana pihak mereka memerlukan masa untuk meneliti semua dokumen yang dibekalkan oleh pihak pendakwaan pada hari tersebut.

No comments:

Post a Comment